Kirjoittaja Aihe: C5II Sport napintoiminta  (Luettu 1666 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa konevelho

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
C5II Sport napintoiminta
« : Tammikuu 07, 2016, 14:23:22 »
Elikkä auto on 2005 2,2 HDI break automaatti. Jousituksesta kysymys; Onko kukaan mitannut(tai muuten tietoinen)mitenkä tuo korkeudensäätöyksikössä oleva sportnappi toimii?
Elikkä lähinnä se, kun mittaan keski varaaja pallolla olevasta liittimestä sinne tulee kokoajan jännite(12,4v),eikä tuo sport nappi vaikuta mitään siihen?
miten se on kytketty ? Olisiko jollakin kytkentäkaaviota/tietoa? Ongelman ydin on se että, jousitus on kovin kovan tuntuinen,ja nyt herää epäilys että onko tuo keskivaraajapallon mankkuventtiili jumissa tai sen sähköistys ei ole ok. Sporttinappiin syttyy kyllä valo kun sitä painaa ja se myöskin sammuu..


T J

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2016, 19:30:23 »
Sporttinappi on jousitus-eculle toive siirtyä nopeammin kovaan tilaan. Paikallaan ollessa se ei koskaan ole kova, eikä edes rauhallisessa ajossa sporttinappi päällä, vaan vasta ajo-olosuhteiden sitä edellyttäessä. Nappi painettuna kova tila aktivoituu herkemmin.

Leksalla muistaakseni saa kokeiltua venttiileitä, ja näkee myös ruudulta milloin tila on kova.

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2017, 11:23:20 »
Onko tuon Sport napin oletus asentoa mahdollista muuttaa? Ärsyttävää laittaa aina uudestaan päälle kun auton käynnistää. Lainaus toiselta foorumilta:

"Juu tuo hyde3+ on ihan jees kun ajaa kokoajan sport-asennolla. Ainakin koeajamassani yksilössä tuo vaan piti joka liikkeellelähdön jälkeen kytkeä erikseen päälle."

"Omassani jousituksen sport-asetus pysyy muistissa moottorin sammuttamisen jälkeenkin"

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2017, 11:33:06 »
Elikkä auto on 2005 2,2 HDI break automaatti. Jousituksesta kysymys; Onko kukaan mitannut(tai muuten tietoinen)mitenkä tuo korkeudensäätöyksikössä oleva sportnappi toimii?
Elikkä lähinnä se, kun mittaan keski varaaja pallolla olevasta liittimestä sinne tulee kokoajan jännite(12,4v),eikä tuo sport nappi vaikuta mitään siihen?
miten se on kytketty ? Olisiko jollakin kytkentäkaaviota/tietoa? Ongelman ydin on se että, jousitus on kovin kovan tuntuinen,ja nyt herää epäilys että onko tuo keskivaraajapallon mankkuventtiili jumissa tai sen sähköistys ei ole ok. Sporttinappiin syttyy kyllä valo kun sitä painaa ja se myöskin sammuu..


T J
Kuten on jo kerrottu, Sport -nappulalla vain herkistetään kovaan tilaan siirtymisen kynnystä. Nappula on ihan vain nappula, joka lähettää tietoa (meniköhän jo sieltä suoraan väylää pitkin?) jota jousituksen äly sitten käsittelee. Suoraa yhteyttä ei ole jousituksen ECU:n ja nappulan välillä, kuten ei korkeussäätönamiskoidenkaan ja ECU:n. BSI:n kautta näkyy tieto väylässä kulkevan, jousitukseen kytkeytyy suoraan mainitut magneettiventtiilit, molemmat korkeusanturit, hydraulipumpun ohjaus, BSI sekä viiksipaketti COM2000. Näkyy joku testipistokekin olevan sähkökuvassa...

Syy miksi järjestelmä ei voi olla jatkuvasti kovassa tilassa, on se ettei korkeussäätö onnistu kuin pehmeässä tilassa. Aktiivipallon jalassa oleva rakenne rajoittaa tuota, toisin kuin aiemmissa Hydractive 1 ja 2 versioissa, korkeutta pystyi säätämään kummassakin tilassa...

Jousituksen kytkentäkaaviot löysin revue-technique-citroen-C5 -dokumentista, jonka löysin jostain päin internettiä googlen avulla. Enää en muista mistä sen koneelle imaisin, semmoisen kätevän liki 18 megan PDF, ei ehkä sähköpostilla viitsi lähetellä..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2017, 11:48:04 »
Miten sporttisesti pitää ajaa huomatakseen eron? Omaan perseeseen tuntuu melko lailla samanlaiselta oli sporttia tai ei.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2017, 11:53:42 »
En huomannut C-vitosen vaihtavan tilaa, vaan ei sitä tullut kovin tarkkaan seurattuakaan. Xm:n kanssa tuli joskus ajeltua siten että oli Hydractiven väijyntä käytössä, ja normaalisti ajellessa alle 120km/h nopeuksilla, ei järjestelmä vaihtanut tilaa kuin nopealla kaasunkäytöllä, voimakkaammin jarruttaessa tai hätäisesti rattia vippaamalla. Ei edes nykyiset "normaalit" epätasaisuudet tiellä tilaa vaihtaneet, kaupunkinopeuksissa harvassa hidastetöyssyssäkään vaikka hidastamatta niihin ajoi...

Hydractive:n ykös ja kakkos versioon on olemassa taulukot, missä tilanteissa/nopeuksissa tilaa vaihdetaan, 3+ versiosta en sellaista taulukkoa ole vielä nähnyt...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 671
  • Peukkuja: 9
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2017, 13:02:11 »
Omissa ykköskoppaisissa plussallisissa 2.0 16V ja 2.2 HDi breakeissa on mielestäni huomannut tuon sporttimoodin ihan selvästi. Mutkatiellä ihan normaalissa 80 vauhdissa kun painaa päälle ja pois niin kyllä sen eron on huomannut mutkissa.

Tuo uusin 1.8 onkin plussaton ja tuntuu kyllä äkkiseltään mukavammalta kuin nuo plussalliset. Kuinka paljon lie vaikuttaa, että perä on todella ylhäällä. Sitä pitää kyllä jo ulkonäönkin vuoksi vähän pudottaa... Muistan jonkun joskus maininneen, että tuli jonku vikaja auto pysyi nopeuden kasvaessa korkeammassa asennossa, ja että olisi ollut paljon mukavampi...

Kaipa se kasvanut ulosjoustomatka hyvällä tiellä tuntuu kivana keinumisena, mutta kostautuu isommissa heitoissa?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -= C5 I 1.8 break '03 -=- Xsara II 1.6 16V break '00 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 473
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #7 : Elokuu 28, 2017, 18:01:51 »
Miten sporttisesti pitää ajaa huomatakseen eron? Omaan perseeseen tuntuu melko lailla samanlaiselta oli sporttia tai ei.
Suoralla ja suht ok:lla tiellä et huomaa mitään eroa mutta kun ajat mutkatietä, niin eron huomaa, etenkin jos ajaa urheilullisesti.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #8 : Elokuu 28, 2017, 18:04:10 »
Miten sporttisesti pitää ajaa huomatakseen eron? Omaan perseeseen tuntuu melko lailla samanlaiselta oli sporttia tai ei.

En huomannut C-vitosen vaihtavan tilaa, vaan ei sitä tullut kovin tarkkaan seurattuakaan.

Joo, eihän sitä vaihtumista pysty huomaamaan suoraan mitenkään ellei kyttää Lexiasta tai rakentele ilmaisinta magneettiventtiilien rinnalle tms. Käytöksenkin muutos on niin hienovaraista että pitää tarkkailla oikeita asioita. Mutta kyllä ne seuraavat toisiaan loogisesti.

Omia havaintoja tuntoja kun sporttipyyntö on päällä:
- Maantievauhdissa nopeissa suunnanvaihdoissa (pieni väistöliike tms.) perä seuraa neutraalimmin. Raskaalla kuormalla ero on vielä selvempi. Tämän tarkistin ihan lexalla.
- Maantievauhdissa jousituksen (omaan makuuni) liian hidas pystyheijaaminen poistuu
- Vaappuminen vinoylityksissä, parkkihallin ramppiin kaartamisessa, metsäautotien kuopissa yms. vähenee
- Jostain syystä tuntuu että sivutuuliherkkyys vähentyy?
- Kaupunkinopeuksissa röykyt tulevat läpi pahemmin kuin normimoodissa.

Kaksi ensinmainittua ovat varmoja havaintoja, loput enempi mutuja. Osin ne ovat hieman ristiriidassa dokumentaatioiden kanssa ja pitäisi tarkistaa lexan ruudulta. Se ilmaisinledinkin rakentaminen on ollut suunnitelmissa alun kymmenettä vuotta :)

Muistan jonkun joskus maininneen, että tuli jonku vikaja auto pysyi nopeuden kasvaessa korkeammassa asennossa, ja että olisi ollut paljon mukavampi...

Kaipa se kasvanut ulosjoustomatka hyvällä tiellä tuntuu kivana keinumisena, mutta kostautuu isommissa heitoissa?

Korin noustessa ylöspäin ulosjoustovarahan pienenee?

Tuo uusin 1.8 onkin plussaton ja tuntuu kyllä äkkiseltään mukavammalta kuin nuo plussalliset.

Samaa olen kuullut muualtakin että plussaton olisi pehmeämpi. Ainakin kerran kokeilemani plussaton 2.0 HDI oli melkoisen vellova omaan plussalliseeni verrattuna. Pallojen alkuperästä ei toki ollut tietoa.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 671
  • Peukkuja: 9
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #9 : Elokuu 28, 2017, 22:56:01 »


Kaipa se kasvanut ulosjoustomatka hyvällä tiellä tuntuu kivana keinumisena, mutta kostautuu isommissa heitoissa?

Korin noustessa ylöspäin ulosjoustovarahan pienenee?

Jepjep, senat sakaisin eli sisäänjoustoa tarkoitin  :)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -= C5 I 1.8 break '03 -=- Xsara II 1.6 16V break '00 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2017, 10:57:02 »
Elikkä auto on 2005 2,2 HDI break automaatti. Jousituksesta kysymys; Onko kukaan mitannut(tai muuten tietoinen)mitenkä tuo korkeudensäätöyksikössä oleva sportnappi toimii?
Elikkä lähinnä se, kun mittaan keski varaaja pallolla olevasta liittimestä sinne tulee kokoajan jännite(12,4v),eikä tuo sport nappi vaikuta mitään siihen?
miten se on kytketty ? Olisiko jollakin kytkentäkaaviota/tietoa? Ongelman ydin on se että, jousitus on kovin kovan tuntuinen,ja nyt herää epäilys että onko tuo keskivaraajapallon mankkuventtiili jumissa tai sen sähköistys ei ole ok. Sporttinappiin syttyy kyllä valo kun sitä painaa ja se myöskin sammuu..


T J
Kuten on jo kerrottu, Sport -nappulalla vain herkistetään kovaan tilaan siirtymisen kynnystä. Nappula on ihan vain nappula, joka lähettää tietoa (meniköhän jo sieltä suoraan väylää pitkin?) jota jousituksen äly sitten käsittelee. Suoraa yhteyttä ei ole jousituksen ECU:n ja nappulan välillä, kuten ei korkeussäätönamiskoidenkaan ja ECU:n. BSI:n kautta näkyy tieto väylässä kulkevan, jousitukseen kytkeytyy suoraan mainitut magneettiventtiilit, molemmat korkeusanturit, hydraulipumpun ohjaus, BSI sekä viiksipaketti COM2000. Näkyy joku testipistokekin olevan sähkökuvassa...

Syy miksi järjestelmä ei voi olla jatkuvasti kovassa tilassa, on se ettei korkeussäätö onnistu kuin pehmeässä tilassa. Aktiivipallon jalassa oleva rakenne rajoittaa tuota, toisin kuin aiemmissa Hydractive 1 ja 2 versioissa, korkeutta pystyi säätämään kummassakin tilassa...

Jousituksen kytkentäkaaviot löysin revue-technique-citroen-C5 -dokumentista, jonka löysin jostain päin internettiä googlen avulla. Enää en muista mistä sen koneelle imaisin, semmoisen kätevän liki 18 megan PDF, ei ehkä sähköpostilla viitsi lähetellä..?


Tämä oli vanha aihe, mutta hyvää tietoa silti. Onko teillä tuohon mun kysymykseen tietoa?


Onko tuon Sport napin oletus asentoa mahdollista muuttaa? Ärsyttävää laittaa aina uudestaan päälle kun auton käynnistää. Lainaus toiselta foorumilta:

"Juu tuo hyde3+ on ihan jees kun ajaa kokoajan sport-asennolla. Ainakin koeajamassani yksilössä tuo vaan piti joka liikkeellelähdön jälkeen kytkeä erikseen päälle."

"Omassani jousituksen sport-asetus pysyy muistissa moottorin sammuttamisen jälkeenkin"


Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 473
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2017, 16:11:05 »
Ei ole tuosta tietoa mutta en ikinä haluaisi ajaa Sport-asennossa jatkuvasti.  8)

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #12 : Elokuu 30, 2017, 12:04:59 »
Ei siinä mun autossa ole suurta eroa. Niskavammaisena pienikin parannus olisi tärkeä. Mulla on 3+ jousitus comfort palloilla ja korkeaprofiilisemmat renkaat. Sivuttais heiluntaa on aika paljon ja sitä olis mukava saada vähä pienemmäks.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #13 : Elokuu 30, 2017, 12:28:08 »
Miten olisi siirtyminen takaisin vakiopalloihin, edes edessä? Parempi vaimennus vähentää heilumista huomattavasti.

Poissa ripekosk

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #14 : Elokuu 30, 2017, 14:25:32 »
Se voisi olla ratkasu.

Poissa arska82

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II Sport napintoiminta
« Vastaus #15 : Syyskuu 21, 2017, 21:57:14 »
Omassani olen huomannut, että sport-tila päällä auto poimii ne tiessä olevat bitumipaikkaukset huomattavasti herkemmin, varsinkin takapään osalta kiemurtelu on välillä aikamoista. Muuten toimii kyllä hyvin ja mutkatiellä jäykistymisen huomaa. Lisäksi kuoppaisemmalla tiellä jousitus nousee todella herkästi ylemmäksi.