Kirjoittaja Aihe: C5 III Akun vaihto  (Luettu 15393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
C5 III Akun vaihto
« : Tammikuu 04, 2016, 09:46:27 »
Laitoin sitten tänäaamuna tuon alkup. Vartan vaihtoon kun viimeaikoina aina startin yhteydessä auton kojelaudan valtasi pimeys. Eli starttimoottori kun hyppäsi peliin, pimeni mittariston valot, keskimittaristo, jne. = oletettavasti akku rupesi jo olemaan melkoisen ehtoo puolella :-\

Tilalle tuli Exide Premium ja samalla akun kapasiteettikin kasvoi 70Ah => 77Ah. Vaihtohomma meni ihan näpsästi vaikka paikka olikin melko ahdas nykertää, autolle kerrottiin OBD:n kautta jotta patteri on nyt sitten uusi ja laskua paikalleen vaihdettuna tuli 159;- Eli ihan halpaa tuo ei ollut, mutta onpahan nyt 2v takuulla nuo ongelmat vähäksi aikaa historiaa. Ja tässä varmaan jo huomenissa otetaan uudesta patterista mittaa, lähemmäs -20 pakkasia kun on lupailtu Hki myöten :-\
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2016, 10:15:50 kirjoittanut HiTec »
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Anselmi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 1
  • C5 III HDI 136 -08
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #1 : Tammikuu 04, 2016, 10:25:28 »
Sama täälläkin. Webasto pöhisi mutta ei startti...

Onko pakko autolle kertoa että akku vaihdettu? On mentävä akku kauppaan.


Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #2 : Tammikuu 04, 2016, 10:38:19 »
Onko pakko autolle kertoa että akku vaihdettu? On mentävä akku kauppaan.

C5 III pitää itse kirjaa tuosta akusta, sen latauksesta ja kunnosta => kyllä tuolle autolle on myös kerrottava että akku on vaihdettu. Itsellä tuo onnistui näpsästi akkuliikkeen omalla testerillä, Exiden logot oli tuon laitteen päällä. Vieläpä tosiaan kun tuon akun kapasiteetti myös muuttui samalla, niin tuo ohjelmointi oli ihan must juttu. Mutta jos tuota yleisohjelmoijaa ei ole, niin Leksalla se ainakin onnistuu 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2016, 15:18:32 »
Laitetaan tähän vielä tuon akun tiedotkin jos joku sellaisia sattuu joskus kaipailemaan...

http://exide.fi/batteri/ea770-exide-premium/

EA770 EXIDE PREMIUM



PREMIUM issa on suurin kapasiteetti ja se tarjoaa reilusti käynnistystehoa. Nämä kaksi ominaisuutta, sekä se että akku on tehty kestämään syväpurkauksia, tekevät PREMIUMista luonnollisen valinnan asiakkaille, jotka tarvitsevat akkua jossa on enemmän tehoa. PREMIUM tarjoaa suuren kylmäkäynnistystehon, sen käyttöikä on pitempi kuin vakioakkujen ja se sopii autoihin joissa on runsaasti lisävarusteita. Se toimii erinomaisesti myös kaupunkiajossa, jossa tapahtuu paljon kylmäkäynnistyksiä. Akku ei vaadi lainkaan huoltoa ja sen Magic Eye tekee varaustilan tarkistamisen helpoksi.

OSANUMERO EA770
JÄNNITE (V) 12
KAPASITEETTI (Ah) 77
KYLMÄKÄYNNISTYSVIRTA A (EN) 760
PITUUS (mm) 278
LEVEYS (mm) 175
KORKEUS (mm) 190
LAATIKKO L03
PAINO (kg) 18.1

Kiinnitykorkeus
- Pitkäsivu 10.5mm
- Lyhytsivu 10.5mm
- 5 koloa

Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 722
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #4 : Tammikuu 04, 2016, 19:30:22 »
Hyvä juttu. Nerokas tuo autossa oleva oma muisti akun tilasta.

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2016, 19:55:28 »
Mä oon pariin C5 III:n vaihtanu akun ilman minkäänlaista kertomista autolle. Ei ole ongelmia ollut, mitähän tuo kertominen oikeasti tekee?

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 722
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2016, 20:06:15 »
Tuntuu myös oudolta, että akku olisi mukana auton älyssä. Akun koko voi olla suhteessa laturiin, ja osa annettavaa tietoa BSI:lle.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2016, 20:29:24 »
mitähän tuo kertominen oikeasti tekee?

Jaa-a, mutta leksasta olin kyllä bongaavinani erilaista akkutietoutta ja kyllä, siellä oli myös service-toiminne, jolla tuo akun vaihto kerrottiin autolle. Oletan tuon liittyvän myös mm. eco-modeen, akun ikääntyessä eco pomppaa kehiin nopsammin ja nyt tuo "kirjanpito" siis nollattiin ???

Mutta niin tahi näin, töistä lähteissä -14 pakkasta ja esilämmittämättä auto lähti kuin sen kuuluisan palmun alta. Mitkään valot keskikonsolissa eivät edes vilkahtaneet startin aikana ja startti pyöritti moottoria sellaista tahtia että ei varmaan mennyt rundiakaan kun jo jysähti käyntiin. Ja jotenkin pers-dynolla vaikutti että autokin olisi käynyt heti startista tasaisemmin, jo jääkylmänäkin just sitä kehräämistä mitä ison kissan pitääkin vaikka tosiaan työpäivän tuo oli pakkasessa seisoksinutkin :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Anselmi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 1
  • C5 III HDI 136 -08
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2016, 20:46:37 »
Laittoivat minulle samanlaisen akun tänään.Akkuliikkeen asentaja antoi OBD-pistokkeen kautta  virtaa akunvaihdon ajan tarkoituksella että "auto ei tiedä että akku irti on".


Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 59
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #9 : Tammikuu 04, 2016, 21:30:08 »
Laittoivat minulle samanlaisen akun tänään.Akkuliikkeen asentaja antoi OBD-pistokkeen kautta  virtaa akunvaihdon ajan tarkoituksella että "auto ei tiedä että akku irti on".

Mä vain laitoin ovet kiinni ja odotin että menee auto lepotilaan, vaihdoin akut ja avot...ei tainnut edes radion kanavat hävitä. Kello piti kyllä laittaa aikaan. Ja uudet oli 77ämpärisiä jotka tuli 70ämpäreisten tilalle

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #10 : Tammikuu 06, 2016, 22:35:59 »
Tuo autolle kertominen akun vaihdosta saattaa hyvinkin vaikuttaa esim. tuohon economy-modeen.. Itse vaihdoin vuosi sitten uuden, tehokkaamman akun kertomatta autolle vaihdosta. Nyt koko ajan economy-mode menee herkemmin päälle. Auto varmaan luulee että akku on vanha? Auttaakohan tuo kertominen enää?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Anselmi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 24
  • Peukkuja: 1
  • C5 III HDI 136 -08
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2016, 12:29:42 »
Minulla kyllä Economy mode-ilmoitus katosi ilman että akun vaihto kerrottiin autolle.


Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #12 : Tammikuu 11, 2016, 21:27:18 »
Ylläpitolaturilla latailin akun pari päivää sitten. Economy-mode näytössä joka aamu edelleen..vaikka akku on pirteä kuin peipponen. Eipä tuo sinällään haittaa, mutta vahvistaa sitä että auto ei välttämättä tajua akun olevan ok?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #13 : Tammikuu 11, 2016, 21:55:03 »
Kaippa muistit ladata plussan ja rungon välistä etkä suinkaan suoraan akun molemmista navoista? ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #14 : Tammikuu 11, 2016, 22:45:34 »
En... Laturin ohjeiden mukaan navoista suoraan. Ihmettelinkin tätä.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #15 : Tammikuu 11, 2016, 23:13:56 »
Tehtaan ohjeiden mukaan miinuskaapelin voi kytkeä akkuvahdin jälkeen, eli sehän on miltei akun miinusnavassa kiinni ja heti sen jälkeen. Sain Veholta tuon ohjeen ja hyvin toiminut.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 594
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #16 : Tammikuu 12, 2016, 08:31:01 »
Tuo 7Ah:n lisäys ei tässä oikeastaan vaikuta. Vaan akun muut ominaisuudet. Akun kapasiteetti kestää vaan kuormitusta vähän kauemmin, tuo 7Ah:n verran. Esim. 1A:n virta 70Ah:n akusta teoreettisesti 70h ja 77Ah:sta 77h. Ja jos 1A:een lisätään nolla, niin tulee pilkku tuntinumeroihin. Kapasiteetin lisäys tarkoittaa myös latauksen, latausajan lisäystä vastaavasti ja risat päälle.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #17 : Tammikuu 12, 2016, 09:14:09 »
No tuossa on nyt tehty kaksi nou-nou juttua peräjälkeen
1) Vaihdettu akku kertomatta autolle siitä
2) Ladattu akkua suoraan akun navoista ja tällöin auto ei tiedä latausta suoritetun

Eli kun uusi akku laitetaan, pitää se kertoa myös autolle tai se pukkaa tuota ecoa oikein urakalla, onhan akku sen mielestä jo ehtoopuolellaan. Samaten tuo auton älyn oma kirjanpito akun varaustilasta menee sekaisin jos akkua ladataan ohi tuon minus-navassa olevan tunnistimen ja jälleen seurauksena on ecoa ja rankasti :-\

Luonnollisesti tämä on korjattavissa Leksalla ja/tai esim. akkuliikkeen omalla ohjelmointilaitteella kuten se minulle tehtiin ja homma toimii vaikka asentaja kuinka vastaan inttikin ettei muka tarttisi ohjelmoida. Iski kuitenkin piuhan kiinni ja pyörsi puheensa hyvin nopsaan ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Joker-1979

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 413
  • Peukkuja: 5
  • ex: C5-II 2.0i VTR Break
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #18 : Tammikuu 12, 2016, 09:20:10 »
Tuo 7Ah:n lisäys ei tässä oikeastaan vaikuta. Vaan akun muut ominaisuudet. Akun kapasiteetti kestää vaan kuormitusta vähän kauemmin, tuo 7Ah:n verran. Esim. 1A:n virta 70Ah:n akusta teoreettisesti 70h ja 77Ah:sta 77h. Ja jos 1A:een lisätään nolla, niin tulee pilkku tuntinumeroihin. Kapasiteetin lisäys tarkoittaa myös latauksen, latausajan lisäystä vastaavasti ja risat päälle.

Kylmäkäynnistysvirta on tärkein näin pakkaskeleillä..
Volkswagen Passat Variant BlueMotion 1,6 TDI -11 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Poissa #timo#

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #19 : Tammikuu 12, 2016, 09:43:22 »
Mulla kesti Exiden Premium EA770 akku Webasto käytössä 6 vuotta! Defan ylläpitolaturi myös käytössä. Samanlainen tuli tilalle. Ei kannattanut muuta edes harkita!
Peugeot 406 2.0 HDi ST SW autom. -03

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #20 : Tammikuu 12, 2016, 09:54:48 »
Itsellä on vasta 1 vko omat kokemukset tuosta Exidestä ja kyllä tuo on ollut 100% hintansa väärti :)

Sen verran iloseen on C5 käyntiin pyörähtänyt, oli pakkasta sitten enempi tahi vähempi, että tässä viimepäivinä on laiskana tullut webakin jätettyä ennakkoon sytyttämäti jos pakkaslukemat ovat olleet -10 lämpöisemmällä puolella 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa zpu82

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #21 : Tammikuu 12, 2016, 13:24:39 »
No tuossa on nyt tehty kaksi nou-nou juttua peräjälkeen
1) Vaihdettu akku kertomatta autolle siitä
2) Ladattu akkua suoraan akun navoista ja tällöin auto ei tiedä latausta suoritetun

Eli kun uusi akku laitetaan, pitää se kertoa myös autolle tai se pukkaa tuota ecoa oikein urakalla, onhan akku sen mielestä jo ehtoopuolellaan. Samaten tuo auton älyn oma kirjanpito akun varaustilasta menee sekaisin jos akkua ladataan ohi tuon minus-navassa olevan tunnistimen ja jälleen seurauksena on ecoa ja rankasti :-\

Luonnollisesti tämä on korjattavissa Leksalla ja/tai esim. akkuliikkeen omalla ohjelmointilaitteella kuten se minulle tehtiin ja homma toimii vaikka asentaja kuinka vastaan inttikin ettei muka tarttisi ohjelmoida. Iski kuitenkin piuhan kiinni ja pyörsi puheensa hyvin nopsaan ;D
itellä vm.2008 c5 tätä "uudempaa" mallia, lykkäs kans jatkuvasti ecomoodia päälle vaikka starttas hyvin muutamia kertoja jopa n.-17 kunnes eräänä aamuna ei sitten huvittanu. Ostin uuden akun, vaihdoin ite, meni n.5min ja kenellekkään en oo kertonu mitään 😁 ecomoodia ei oo enää tullu ja huomaa nyt et akku oli ehtoopuolella jo alkutalvesta vaikka starttasikin aika hyvin. Niin ja kello ja päivämäärä piti laittaa uudestaan.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #22 : Tammikuu 12, 2016, 17:28:40 »
Nyt siis akkuliikkeeseen kertomaan autolle akun vaihdosta. Ja seuraava lataus plusnavan ja rungon kautta.. :)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #23 : Tammikuu 12, 2016, 21:29:22 »
Katso mun aikaisempi postaus...  :)

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III Akun vaihto
« Vastaus #24 : Tammikuu 16, 2016, 12:20:33 »
Eipä voinut kertoa autolle akun vaihdosta, lieneekö marmorihommia? Samalla luettiin vikakooodit, joita pitkä liuta olikin. Auto kulkee, joten olkoon.
Mitattiin samalla myös akun kunto, ja vaihtokunnossa tuntuu olevan. Tehoa antaa 320A luvatun 502A sijasta! Tässä luultavasti syy ECO-modeen. Nyt vaan liikkeeseen akkua vaihtamaan takuuseen...
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009