Kirjoittaja Aihe: Sitikkaan uusi jousitus 2017  (Luettu 12209 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa buusba

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #25 : Joulukuu 06, 2015, 22:24:43 »
Lehtijousilla ei taideta päästä lähellekään kierrejousen mukavuutta...
Nyt: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW VTI 120 -08

Ex: Peug. 308 SW Puretech 130 -14, Peug. 306 1,6 -98, Peug. 308 SW 1,6 HDI -10, Peug. 406 V6 GW -03, Peug. 206 1,4 -99, Citr. Xsara HDI -01, Peug. 406 V6 -98, Peug. 406 2,0 -98

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 359
  • Peukkuja: 5
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #26 : Joulukuu 06, 2015, 23:20:39 »
ei tule mitään sedan/farkku -osastoon sopivaa vaan crossover.

Hassua että ihmiset äänestää ostovalinnoillaan ilmastosopimusta vastaan. Nyt olisi ihan hyvä pysyä matalammassa autotyypissä, eihän c5 sitäpaitsi ole erityisen matala nykyäänkään. Pituus ei nosta kulutusta, siinä suunnassa saisi lisää tilaa.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 091
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #27 : Joulukuu 07, 2015, 17:16:51 »
Lehtijousilla ei taideta päästä lähellekään kierrejousen mukavuutta...

Vitsihän se oli... MUTTA kyllä lehtijousillakin saa mukavan jousituksen tehtyä. Tai sanotaan mukavan alustan. Jousien ja iskareiden pitää toimia hyvin yhteen ja olla sopivan löysät ja sitten vielä korkeaprofiiliset renkaat maltillisilla ilmanpaineilla niin kyllä vaan kyyti on mukavaa. Olen ajanut autolla jossa oli lehtijouset ja jäykät akselit molemmissa päissä eikä mulla siitä kyydistä muuta valittamista ole kuin että penkit oli epämukavat, ei oikein muodoltaan sopineet omalle kropalle eikä niissä pehmustettakaan paljoa ollut mikä vielä korosti muotoilun puutteita. Kyseinen auto oli Jeep Wrangler jostain 80-luvulta. Lisäksi olen ollut kyydissä parissa vielä vanhemmassa ajoneuvossa joissa oli lehtijouset eikä niissäkään jousitusmukavuus ollut ongelma, varsinkaan jos vertailee joihinkin nykyautoihin.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 500
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #28 : Joulukuu 07, 2015, 18:49:18 »
Hassua että ihmiset äänestää ostovalinnoillaan ilmastosopimusta vastaan. Nyt olisi ihan hyvä pysyä matalammassa autotyypissä, eihän c5 sitäpaitsi ole erityisen matala nykyäänkään. Pituus ei nosta kulutusta, siinä suunnassa saisi lisää tilaa.

Näinhän se on mutta koetappa muuttaa ihmisten ostohaluja.... Skodakin on Suomen markkinoilla käsittämättömän suosittu vaatimattomasta ulkonäöstään, öljynkulutuksesta, venyvistä jakoketjuista ja porsivista DSG-vaihteistoista huolimatta....ja nyt vielä lisänä CO2 päästöjen vääristelystä sekä NOx-huijausohjelmista.

Ilmastonmuutos ei kiinnosta suomalaisia. Taisi Suomi olla ilmastonmuutoksesta 4. vähiten kiinnostunut Euroopan maa...
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa c5tomaatti

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 479
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 Premium Tourer HDI 165 A 2014,
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #29 : Joulukuu 20, 2015, 09:09:11 »
Pitää ajatella positiivisesti ja kehitysaskelia pitää välillä ottaa...vaikka sitten yksi eteen ja kaksi taakse :)
Mutta jotta mennään eteenpäin evoluutiossa, kohti jotain, vaikka esim. irti tienpinnasta leijuvaa autoa tjsp. tämäkin askel on otettava. Ennemmin tai myöhemmin.

Omia kokemuksia malleista GSA, BX, Xantia, C5. Enkä pidä mehujousia mitenkään korvaamattomina. Tai olisin asian puolesta fanaattinen. Nyt mennään rautajousilla kahden auton voimin, pitkästä aikaa.

Yli 20 vuotta olen ajellut "mehujousilla" ilman mitään ongelmia. reilu viikko sitten tulin mökiltä ja Porvoon kohdalla tuli imoitus "suspension fault, max nopeus 90 km/tunnissa". Takapäästä loppui jousitus tyystin ja hissunkissun ajelin Vantaalle. Seuraavana päivänä (perjantai) sitten Koivuhaan Veholle, missä ottivat heti!!!!! auton sisälle tarkempaa tutkimusta varten. Hydeputki puhki 35000 ajetussa autossa. On kuulemma hankala vaihdettava, joten auto kaksi päivää korjaamolla. Nyt taas on auto kunnossa, mutta vähän jäi metityttämään, että mitenkähän jatkossa käy. Auto vm. 2014.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 565
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #30 : Joulukuu 20, 2015, 09:23:11 »
Eikös tässä C5 III tapauksessa tuolle hydelle anneta jopa 10v takuukin? ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 536
  • Peukkuja: 3
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #31 : Joulukuu 20, 2015, 22:19:34 »
Jospa hydeputkeen on osunut jotain?  Tiedätkö tarkemmin, missäpäin reikä sijaitsi?
Menikö takuuseen?? ;D

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 689
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #32 : Joulukuu 21, 2015, 20:27:29 »
Takuusenhan sen on pakko mennä, kun 2014-mallisessa on 3v takuu... Toki itseaiheutetut eivät mene takuuseen, mutta siitä ei tainnut olla kyse.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 913
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
TeeKoo Turuust

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 091
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #34 : Heinäkuu 04, 2017, 10:04:13 »
Uusimmassa TM:ssä on tätä uutta jousitusta käsitelty yhden sivun verran. Ovat jopa koeajaneet sillä varustettua Cactusta.

Ilmeisesti se tosiaan lisää mukavuutta nykyisiin vieterijousituksiin verrattuna, mutta jotenkin minulle tuli tuosta artikkelista mieleen ns keisarin uudet vaatteet. Että vastaava lopputulos osattiin tehdä ranskanmaalla ihan perinteisilläkin jousituselementeillä vielä 70-luvulla. Nyt ei ilmeisesti enää osata tehdä pehmeää jousitusta ilman korkean teknologian virityksiä. Eikä siinä vielä mitään, mutta ilmeisesti istuimetkin on mukana kokonaisratkaisussa, suodattamassa epätasaisuuksia. Siis pehmeämmät istuimet? Kukapa olisi moista keksinyt...
Kyse siis on käytännössä normaalia pehmeämmin toimivasta iskunvaimentimesta - "hydraulityynyt" ovat osa vaimenninta - yhdistettynä pehmeisiin kierrejousiin. Koko systeemi on kehitetty alihankkijan kanssa, joka myy keksintöä vapaasti muillekin autotehtaille 1,5 vuoden kuluttua, sen verran PSA:lla on yksinoikeutta sen käyttöön.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 782
  • Peukkuja: 13
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #35 : Heinäkuu 04, 2017, 10:33:27 »
Eikös tuo nyt ole vähän kuin hydrolastic ilman elementtien keskinäistä yhteyttä ja lisänä kierrejousi?
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 930
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #36 : Heinäkuu 04, 2017, 10:55:13 »
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 091
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #37 : Heinäkuu 05, 2017, 00:30:25 »
Eikös tuo nyt ole vähän kuin hydrolastic ilman elementtien keskinäistä yhteyttä ja lisänä kierrejousi?

Siinä TM:ssä oli läpileikkauskuvakin siitä iskarista, rakenne on aika monimutkainen. Ja todennäköisesti siis aika kallis tavalliseen iskariin verrattuna.

Tuolla on aika hyvä video aiheesta:
http://www.citroen.fr/univers-citroen/technologie/butees-hydrauliques-progressives.html
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #38 : Heinäkuu 05, 2017, 11:24:44 »
Eikös tuo nyt ole vähän kuin hydrolastic ilman elementtien keskinäistä yhteyttä ja lisänä kierrejousi?

Siinä TM:ssä oli läpileikkauskuvakin siitä iskarista, rakenne on aika monimutkainen. Ja todennäköisesti siis aika kallis tavalliseen iskariin verrattuna.

Tuolla on aika hyvä video aiheesta:
http://www.citroen.fr/univers-citroen/technologie/butees-hydrauliques-progressives.html
Mahtaako nuo paljonkaan erota Konin FSD-iskareista. Kalliita ovat nekin, mutta aivan eri tasoa kuin alkuperäiset Citroenin teräsjousien yhteydessä.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 091
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #39 : Marraskuu 13, 2017, 20:55:54 »
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #40 : Marraskuu 14, 2017, 21:15:59 »
Otsikon väittämä ei taida toteutua Suomessa? Ehkä ensi vuonna?