Kirjoittaja Aihe: Sitikkaan uusi jousitus 2017  (Luettu 13978 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2015, 09:47:39 »
En kyllä pidättelisi hengitystä tuon mullistavuuden suhteen...  ::)
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2015, 09:54:55 »
Oma veikkaukseni on joku ilmapalje-ratkaisu, mutta katsotaan nyt mitä tuolta tulee 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 142
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2015, 09:59:27 »
Pessimistinä totean että vanhassa olisi ollut jousitusvarmuus parempi. Ei ne saa siitä yhtä pehmoista kuin kaasunestejousituksesta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2015, 10:06:36 »
Toisaalta oman pessimismis-sävynsä tuo samassa yhteydessä mainittu malliston kaventaminen nyyisestä 14 jopa puoleen :(
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 142
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #5 : Marraskuu 26, 2015, 10:23:26 »
Eikö nyt pitäisi mallistoa pitää leikkaamattomana, säilyttää nykytasolla? Sillä kilpailija, VAG, köhii kuolinkorahduksia päästöjensä kanssa. Tai no, tässä on varmaankin takana DS,Citroen ja Peugeot mallien harmonisointia, karsitaan päällekkäisyyksiä.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #6 : Marraskuu 26, 2015, 12:05:56 »
Eikö nyt pitäisi mallistoa pitää leikkaamattomana, säilyttää nykytasolla? Sillä kilpailija, VAG, köhii kuolinkorahduksia päästöjensä kanssa. Tai no, tässä on varmaankin takana DS,Citroen ja Peugeot mallien harmonisointia, karsitaan päällekkäisyyksiä.

Eiköhän puhe VAG:n kuolinkorahduksista ole kuitenkin liiottelua, kalliiksihan se tulee, mutta taitaa sittenkin olla ohimenevä yskä.

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 259
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #7 : Marraskuu 26, 2015, 15:22:23 »
Pitää ajatella positiivisesti ja kehitysaskelia pitää välillä ottaa...vaikka sitten yksi eteen ja kaksi taakse :)
Mutta jotta mennään eteenpäin evoluutiossa, kohti jotain, vaikka esim. irti tienpinnasta leijuvaa autoa tjsp. tämäkin askel on otettava. Ennemmin tai myöhemmin.

Omia kokemuksia malleista GSA, BX, Xantia, C5. Enkä pidä mehujousia mitenkään korvaamattomina. Tai olisin asian puolesta fanaattinen. Nyt mennään rautajousilla kahden auton voimin, pitkästä aikaa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 664
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #8 : Marraskuu 26, 2015, 16:16:12 »
Tärkeintä on toteutus, ei käytetty tekniikka. Verratkaa esim LED ja sen saama julkisuus vaikka useimmat toteutukset ovat autoissa luokkaa kehnot valot. Toivotaan parasta!

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 142
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2015, 16:48:05 »
TM:ssä oli testissä nippu hyvin toteutettuja led lisävaloja autoihin, kun autojen omat led valot on usein surkeita.Tässä on joku salaliitto.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 028
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2015, 17:35:15 »
TM:ssä oli testissä nippu hyvin toteutettuja led lisävaloja autoihin, kun autojen omat led valot on usein surkeita.Tässä on joku salaliitto.

Pikaisesti luettuna lähes kaikki oli kaukana hyvästä, näkihän niillä pitkälle mut jos keila on onnettoman kapea ja lähialueelle tulee liikaa valoa niin mitä niillä oikeasti tekee ja näkee?

Mut odotellaan mitä tarjolle tulee, ratkaisun pitäisi olla aika kustannustehokas jos tulee kaikkiin malleihin.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 229
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #11 : Marraskuu 26, 2015, 17:51:10 »
Mutta jotta mennään eteenpäin evoluutiossa, kohti jotain, vaikka esim. irti tienpinnasta leijuvaa autoa tjsp. tämäkin askel on otettava. Ennemmin tai myöhemmin.

Jotain tämänsuuntaista veikkaisin että sitikalta on tulossa, tarkemmin sanoen veikkaan jotain sähkömagneettista jousitusta jossa siis kori ikäänkuin leijuu magneettikentän varassa... siinä voisi olla jonkinlaiset vastakkaisilla magneeteilla toteutetut "jousisylinterit".
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa purflux

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 409
  • Peukkuja: 5
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #12 : Marraskuu 27, 2015, 00:58:33 »
Kaasunestejousitus on siitäkin hyvä että se toimii iskarina samalla. Toki systeemi maksaa uutena ja vaatii enemmän huoltoa mutta on hyvin käytännöllinen ja mukava.

Jos uusi keksintö on ilmapalje, vaatii se erillisen iskarin. Eikä se ilmapaljekaan ole niin kevyt etteikö lisäisi jousittamatonta massaa.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 664
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2015, 07:10:33 »
Päinvastoin! Hyde vaatii huomattavasti vähemmän huoltoa.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #14 : Marraskuu 27, 2015, 08:43:55 »
Jotain tämänsuuntaista veikkaisin että sitikalta on tulossa, tarkemmin sanoen veikkaan jotain sähkömagneettista jousitusta jossa siis kori ikäänkuin leijuu magneettikentän varassa... siinä voisi olla jonkinlaiset vastakkaisilla magneeteilla toteutetut "jousisylinterit".

Aika hype-ajatus ja sanoisin että ei kyllä vielä nykytekniikalla :-\ Vaadittava magn.kentän voimakkuus on aika valtaisa ottaen huomioon tarvittavan joustoliikkeen määrän ja tuollaisia sähkökenttiä ei ilman suprajohtavuutta aikaansaada, joka taasen tarttee siten sen jäähdytyksensä jotta materiaali pysyy suprajohtavana. Joku maglev-juna on hieman toisenlainen, sen "kiskot" ovat melko tasaiset ja siten tuolle riittää jo muutaman sentin leijuntakorkeus ynnä sitä sähköäkin on tarjolla "riittävästi" 8)

Toki tuossa voi olla esim. iskarit, joissa on "rautapölyä" nesteen joukossa, jota sitten sähkömagneetein jarrutetaan ja näin iskarista tulee jäykempi. Riittävän voimakkaalla "jarrutuksella" itse iskari voi olla sähköttömänä jo varsin väljäkin, mahdollistaen äärimmäisen pehmeyden mitä mekaanisesti jousin yms. vain on ylipäätään aikaansaatavissa => parhaassa tapauksessa päästään jo aika lähelle hydeä 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #15 : Marraskuu 27, 2015, 10:37:40 »
Jotain tämänsuuntaista veikkaisin että sitikalta on tulossa, tarkemmin sanoen veikkaan jotain sähkömagneettista jousitusta jossa siis kori ikäänkuin leijuu magneettikentän varassa... siinä voisi olla jonkinlaiset vastakkaisilla magneeteilla toteutetut "jousisylinterit".

Aika hype-ajatus ja sanoisin että ei kyllä vielä nykytekniikalla :-\ Vaadittava magn.kentän voimakkuus on aika valtaisa ottaen huomioon tarvittavan joustoliikkeen määrän ja tuollaisia sähkökenttiä ei ilman suprajohtavuutta aikaansaada, joka taasen tarttee siten sen jäähdytyksensä jotta materiaali pysyy suprajohtavana. Joku maglev-juna on hieman toisenlainen, sen "kiskot" ovat melko tasaiset ja siten tuolle riittää jo muutaman sentin leijuntakorkeus ynnä sitä sähköäkin on tarjolla "riittävästi" 8)
Onhan Bose tuollaisen kanssa ollut julkisuudessa jo 2004.
En kyllä hetkeäkään usko, että olisi tuollaista tulossa. Jos PSA:lla olisi jotain oikeasti mullistavaa ja kustannustehokasta, miksi se tulisi juuri (ja vain) sitikkaan?

http://www.gizmag.com/go/3259/

Tässä vähän uudempaa juttua erilaisista systeemeistä:
http://www.popularmechanics.com/cars/a14665/why-car-suspensions-are-better-than-ever/
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #16 : Marraskuu 27, 2015, 11:03:48 »
Ja tästä voi katsella Bosen prototyyppiä livenä: https://www.google.com/search?q=bose+suspension+youtube

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 018
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #17 : Marraskuu 27, 2015, 13:20:39 »
Onhan tuo jo aikakin sitikan päivittyä. Oli huomattavasti muita edellä tuon mehujousituksen kanssa 50-luvulla mut yhtä mullistavia juttuja ei ole tullut. Odotan innolla mitä seuraavaksi. Nuo magneetit kaiken elktroniikan lähellä kuulostaa huonolle idealle mutta toisaalta tarpeeksi hullulle kun muistaa että kyseessä on Citroen.

TM:ssä oli testissä nippu hyvin toteutettuja led lisävaloja autoihin, kun autojen omat led valot on usein surkeita.Tässä on joku salaliitto.

"Hyvin toteutettuja"? Mielestäni eivät olleet kovin hyvin toteutettuja. En nyt muista kunnolla kun siitä on jo sen verran aikaa kun tuon lukaisin mut jutussahan sanottiin että suurin osa pohjautuu työvaloihin josta on koitettu modata kaukovalot. Mielestäni se että vanhan testin vanhat Xenon valot päihittää noi uudet ledit kertoo että ne ei oo vielä kovin hyvin toteutettuja. Olisin toivonut testiin mukaan ranskalaista Cibie Super Oscar Led lisävaloa, joka on alunperinkin tehty lisäpitkäksi.
If in doubt, go flat out.

Poissa buusba

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #18 : Joulukuu 04, 2015, 19:27:02 »
Eikö kellekään ole tullut mieleen jousipöntöt ja kynkät? ;) ;)
Nyt: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW VTI 120 -08

Ex: Peug. 308 SW Puretech 130 -14, Peug. 306 1,6 -98, Peug. 308 SW 1,6 HDI -10, Peug. 406 V6 GW -03, Peug. 206 1,4 -99, Citr. Xsara HDI -01, Peug. 406 V6 -98, Peug. 406 2,0 -98

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 229
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #19 : Joulukuu 04, 2015, 21:52:09 »
Eikö kellekään ole tullut mieleen jousipöntöt ja kynkät? ;) ;)

Lehtijouset eteen ja taakse.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 142
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #20 : Joulukuu 04, 2015, 23:46:24 »
Mukava nähdä minkälainen c5 sieltä tulee. Onko aikataulusta tietoa?

Poissa buusba

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #21 : Joulukuu 06, 2015, 14:49:05 »
Niin jos tulee ollenkaan... Ja eikös se vähän ollu puhe että C-mallimerkinnät poistuu? Tulee pelkät nimet, kuten Citroen Cactus ja Citroen Picasso
Nyt: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15  /  Peugeot 207 SW VTI 120 -08

Ex: Peug. 308 SW Puretech 130 -14, Peug. 306 1,6 -98, Peug. 308 SW 1,6 HDI -10, Peug. 406 V6 GW -03, Peug. 206 1,4 -99, Citr. Xsara HDI -01, Peug. 406 V6 -98, Peug. 406 2,0 -98

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 542
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #22 : Joulukuu 06, 2015, 18:54:03 »
Mitäs cooleja sanoja on vielä olemassa jossa on c-kirjain jossain välissä?
Hurricane
Chrome
Capsule
Cubik
Cyber
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #23 : Joulukuu 06, 2015, 19:57:23 »
Ei liity varsinaiseen aiheeseen, mutta luulen, että seuraava auto Seatin jälkeen tulee olemaan taas Citroën... ellei sitten Audia tule hankittua.

C5:sta juuri nimenomaan jousitus on jäänyt mieleen. Toledo on aikamoinen kivireki viitoseen verrattuna, mutta ei kuitenkaan niin paha kuin voisi kuvitella. Ajettavuus on Seatissa parempi kuin Citroënissa, mutta matkustusmukavuus jää selvästi jälkeen C5:stä. Melutaso on aivan eri luokkaa, negatiivisessa mielessä, eikä jousitus tietenkään ole yhtä mukava kuin sitikassa. Kenties seuraava auto tulee olemaan 2008-> C5.

Exeo houkuttaisi Audi-taustansa takia, mutta kun suurin osa niistä on diesel-koneella...  :-\
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 664
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Sitikkaan uusi jousitus 2017
« Vastaus #24 : Joulukuu 06, 2015, 19:58:22 »
Kaikella todennäköisyydellä (99%) sieltä ei tule mitään sedan/farkku -osastoon sopivaa vaan crossover. Näin on Citroënin puolesta monesti jo annettu ymmärtää. Syy siihen on ettei tuossa C5-luokassa myynti kasva.