Kirjoittaja Aihe: CITROËN AIKOO JULKAISTA AUTOJENSA AJONAIKAISET KULUTUSTIEDOT MAHDOLLISIMMAN PIAN  (Luettu 10671 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
PSA Peugeot Citroën vahvistaa, että se ei ole käyttänyt automallistossaan mitään päästömittauksia vääristäviä tietokoneohjelmia tai laitteistoja. PSA aikoo myös mahdollisimman pian julkaista keskeisen automallistonsa reaaliaikaiset kulutustiedot yhteistyössä riippumattoman tutkimuslaitoksen kanssa.

Reaaliaikaiset kulutuslukemat poikkeavat laboratoriomittauksista, pääosin johtuen siitä että nykyinen Euroopassa käytettävä direktiivin mukainen NEDC-mittaustapa on yli 20 vuotta vanha ja siinä ei huomioida esimerkiksi ilmastoinnin, päiväajovalojen ja useiden nykyaikaistan sähkölaitteiden aiheuttamaa virrankulutusta ja niiden suoraa vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Suomessa käytännön kulutusta lisäävät vielä kylmät olosuhteet ja kausirenkaat. EU-mittaustapa antaa nykymuodossaan mahdollisuuden vertailla eri autojen mittaustuloksia suhteessa toisiinsa.

Autoalan viimeaikaisessa ympäristökeskustelussa on korostettu voimakkaasti päästömittausten merkitystä ja niiden luotettavuutta. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares pyysi tämän takia yhtymän insinööriryhmiltä ehdotuksia siitä, miten päästömittauksia voitaisiin edelleen kehittää ja todentaa nykyistäkin paremmin.

PSA vahvistaa, että sen valmistamiin ajoneuvoihin ei ole koskaan asennettu mitään tietokoneohjelmistoja tai lisälaitteita, jotka havaitsisivat päästömittaustilanteen ja käynnistäisivät sellaisen päästöjen käsittelyjärjestelmän ­– mukaan lukien haitalliset NOx-päästöt ­– joka ei olisi muuten toiminnassa ajon aikana. PSA painottaa, että sen valmistamat ajoneuvot täyttävät kaikki lakisääteiset päästövaatimukset. Asia todennettiin viimeksi vuonna 2014, jolloin 4300 sattumanvaraisesti tuotantolinjalta valitun auton päästöarvot mitattiin ja niitä verrattiin mallin tyyppihyväksyttyihin päästöarvoihin.

PSA antaa tukensa uudelle reaaliaikaiselle WLTP-päästömittaukselle

PSA on ensimmäinen autonvalmistaja, joka käyttää BlueHDi –nimellä tunnettua SCR-katalysaattoriteknologiaa (Selective Catalytic Reduction) kaikissa Euro 6 –päästönormin mukaisissa dieselkäyttöisissä henkilöautoissaan. Tämä järjestelmä, johon liittyen PSA:lla on hallussaan noin 100 patenttia, on tunnustettu useissa lähteissä tehokkaimmaksi NOx-päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmäksi. PSA valmistautuu hyödyntämään SCR-teknologiaa myös täyttääkseen uudet WLTP-syklin mukaiset päästönormit, jotka astuvat voimaan vuonna 2017.

PSA:n pioneeriasemaa dieselautoilussa kuvaa hyvin se, että yhtymä kehitti ensimmäisen hiukkassuodattimen 11 vuotta aikaisemmin kuin se tuli pakolliseksi kaikille autonvalmistajille Euro 5 –päästönormin myötä tammikuussa 2011. Vuoden 2015 tammi-kesäkuussa dieselautojen myynti vastasi 60,3 prosenttia PSA:n myynnistä Euroopassa ja 41,9 prosenttia yhtymän myynnistä koko maailmassa. BlueHDI-teknologian lisäksi PSA on panostanut viime vuosina EB Pure Tech –bensiinimoottorin kehittämiseen (Engine of the Year 2015 omassa kokoluokassaan), suosituskykyisiin automaattivaihteistoihin sekä uusiin kevyempiin autojen perusrakenteisiin.

Nykyinen eurooppalainen NEDC-kulutussykli on peräisin vuodelta 1992. Autoalalla vallitsee laaja yhteisymmärrys siitä, ettei sykli vastaa ajamista todellisessa liikenneympäristössä. PSA painottaa, että se kannattaa täysin uuden WLTP-kulutussyklin ja RDE-päästömittauksen käyttöönottoa vuonna 2017, koska testit vastaavat nykyistä tarkemmin todellisia reaalimaailman ajo-olosuhteita.

Vahvistaakseen edelleen asiakkaidensa luottamusta PSA aikoo myös julkistaa keskeisen automallistonsa todelliset, liikenteessä toteutuvat kulutustiedot mahdollisimman pian. Mittaukset toteutetaan yhteistyössä riippumattoman tahon tai tutkimuslaitoksen kanssa.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/psa-julkaisi-todellisia-kulutuslukemia-odotetun-kaukana-nykyisin-ilmoitetuista/5784402

Sieltähän niitä tuli.

Saas nähdä mikä soppa tästä vielä syntyy kun saadaan uuden mittaustavan lukemat virallisiksi. Verottaja jo varmaan hieroo käsiään tyytyväisenä...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 542
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
.
« Vastaus #2 : Maaliskuu 11, 2016, 15:08:02 »
Verottaja voi hieroa mutta CO2 tuloksia ei vissiin ilmoiteta. Verotus perustuu CO2 lukuihin. Olisi melkolailla väärin jos PSA:n kulkineille vero nousee vain sen vuoksi, että ne on mitattu lähempänä tosielämää olevalla mittaustavalla.

Verojen ja CO2 lukemien tulee olla samalla normilla mitattu. Verottaja joutuu vielä jokusen vuoden hieromaan käsiään ennen kuin kaikki autot on mitattu tuolla tavoin.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa jruoho

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 195
  • Peukkuja: 2
Olis hianoo, jos ne sais siihen ajotietokoneen näyttöönkin ne todelliset kulutukset. Oma kulkine vie yli 10% enemmän kuin kulutusmittari näyttää.

En kyllä ymmärrä miksei niitä virallisiakin mittaustapoja voi muuttaa - samallahan voidaan korjata verotaulukot niin että keskimäärin vaikutus on +/-0. Alussa toki joudutaan käyttämään rinnakkain kahta kulutuslukemaa, nääs että kuluttajien olisi helpompi vertailla vanhoja malleja uusiin..

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Verottaja voi hieroa mutta CO2 tuloksia ei vissiin ilmoiteta. Verotus perustuu CO2 lukuihin....
Kai se virallinen CO2 tulee myös ihan laskennallisena kulutuslukemista (yhdistetty kulutus?) ja muunnettu polttoaineen mukaiseksi hiilidioksidipäästöksi?
(Polttoainen vaikuttaa sen verran että Dieselin energiasta isompi osa on hiiltä (palessa tulee enemmän hiilidioksidia) kuin bensassa, kun siinä on taas hieman enemmän vetyä, jonka palamistuloksena ei tule kuin vettä ulos pakoputkesta, mitenkäs etanolisekoitteet nahtaa vaikuttaa?)

Mahdottoman vaikea homma on käyttää kahta eri tavoin laskettua CO2 arvoa, ei muuten mutta kun pitäisi muuttaa ajoneuvoliikennerekisterin kenttiä... monen vuoden projekti :)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Mikä ihmeen säätäminen tuon kanssa muka oikein tulee, kun käytössä on jatkuvasti vain yksi ainut virallinen mittaustapa (=se otteeseenkin merkitty lukema) ja vuodesta X lähtien se tulee olemaan WLTP, kunhan nyt EU-herrat saa asiasta vasaraa pöytään, onko se jo 2017 vaiko vasta 2020 8)

http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/autojen-paastomittaus-on-tullut-tiensa-paahan/
Lainaus
Uusi toden­mu­kai­sempi päästö- ja kulu­tus­mit­taus tulee käyt­töön aika­vä­lillä 2017–2020. Sen mukaan mita­tut pako­kaa­su­pääs­töt ja polt­toai­neen kulu­tus ovat parem­min ver­tai­lu­kel­poi­sia kes­ke­nään ja vas­taa­vat parem­min käy­tän­nön ajo-olosuhteita.

WLTP-mittausta (Worldwide har­mo­nized Light vehicles Test Proce­du­res) täy­den­ne­tään lii­ken­teessä ajet­ta­vin mit­tauk­sin. Labo­ra­to­riossa ajet­tava WLTC-sykli sisäl­tää aiem­paa enem­män kiih­dy­tyk­siä ja hidas­tuk­sia. Seisonta-aikaa on lyhen­netty. Kiih­dy­tyk­set ovat riva­kam­pia ja maan­tie­a­jon ajo­no­peus suu­rempi.

Tar­ken­nuk­sia tulee myös vaih­tei­den käyt­töön, polt­toai­neen laa­tuun, tes­taus­läm­pö­ti­laan (+23 °C tai +14 °C) sekä ren­kai­den tyyp­piin, kulu­nei­suu­teen ja ilman­pai­nee­seen.

Tule­vai­suu­dessa tes­ta­taan kaksi auto­ver­siota: mal­li­sar­jan kevyin ja ajo­vas­tuk­sil­taan pie­nin ilman lisä­va­rus­teita sekä ras­kain ja suu­rin malli kai­kin lisä­va­rus­tein.
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Sitten vanhoilla, vanhan testin mukaisilla autoilla olisi pienemmät verot kuin uusilla. Sitähän valtio ( ja Autontuojat ry) viimeiseksi haluaa...

-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Sitten vanhoilla, vanhan testin mukaisilla autoilla olisi pienemmät verot kuin uusilla. Sitähän valtio ( ja Autontuojat ry) viimeiseksi haluaa...

Kuis noin? Johan noita on jo muutenkin vm. rajoja tuolla verotuksessa olemassa. Nyt vain tulee yksi uusi rajavuosi, joille kummallekin on oma verotaulukkonsa, wanhemmat nykyisellä mittaustavalla, uudet tuolla WLTP:llä. Tosin tuo sitten aikaansaa myös lisää vapausasteita tuohon verotukseen, wanhoja voidaan ruoskia yhä enemmän ilman että se vaikuttaa lainkaan uusiin ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 229
  • Peukkuja: 11
  • ex: C5-II 2.0i Break
Sitten vanhoilla, vanhan testin mukaisilla autoilla olisi pienemmät verot kuin uusilla. Sitähän valtio ( ja Autontuojat ry) viimeiseksi haluaa...

Kuis noin? Johan noita on jo muutenkin vm. rajoja tuolla verotuksessa olemassa.

Jep, esim isot jenkit kannattaa ostaa vanhoina, vm2000 tai vanhempina niin verotus menee yleensä painon eikä päästöjen mukaan ja on siten paljon pienempi....
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
vm2000 tai vanhempina niin verotus menee yleensä painon eikä päästöjen mukaan ja on siten paljon pienempi....

Tuossa on muutenkin mukana myös aimo säväys kotimaista kateus-politiikkaa, sillä esim. as.autoissa ei alustavalmistajan ilmoittamat numerot kelpaa verottajalle, vaan CO2-arvo pitäisi olla as.osan valmistajalta kotoisin. Haloo! Tästä syystä mm. TÜV Nordic lopetti noiden CO2-arvojen julkaisun, heidän tulostamana se lappunen kun ei kotimaiselle verottajalle kelvannut >:(
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
vm2000 tai vanhempina niin verotus menee yleensä painon eikä päästöjen mukaan ja on siten paljon pienempi....

Tuossa on muutenkin mukana myös aimo säväys kotimaista kateus-politiikkaa, sillä esim. as.autoissa ei alustavalmistajan ilmoittamat numerot kelpaa verottajalle, vaan CO2-arvo pitäisi olla as.osan valmistajalta kotoisin. Haloo! Tästä syystä mm. TÜV Nordic lopetti noiden CO2-arvojen julkaisun, heidän tulostamana se lappunen kun ei kotimaiselle verottajalle kelvannut >:(
Tuon toisaalta ymmärtää, kun asuntoauton huono ilmanvastus, kasvanut otsapinta-ala ja paino vaikuttaa suoraan myös kulutusta nostavasti. Enemmän ihmettelen noita tapauksia, joissa sanottiin että kapeiden ensiasennusrenkaiden vaihto tehtaan optiona leveisiin voi vaikuttaa uuden ostossa myös päästöihin, mutta ei sitten jos ne ostaa vasta jälkikäteen.

No ei tuo silti paljon vaikuta mutta täytyy varmaan googletella onko tuo vain urbaani legenda.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 805
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Tämä on sitä samaa liikennepolitiikkaa, kuin esimerkiksi pakujen nopeusrajoitukset suhteessa kuormatilan kokoon aikoinaan.

Mulla on sellainen tehdastekoinen retkeilyauto, jossa on jo vuonna 1997 merkitty ohjekirjaan CO2 arvot eri korirakenteiden mukaan. Ei siis mikään uusi keksintö.
Myös pakussa on painoon sidottu verotus, koska on -07 mallinen. Kulutus on n. 7L/100km. CO2 arvo 191.
Tuota CO2 arvoa saa käyttää kuitenkin vasta -08 mallista eteenpäin. Vero olisi 261€, mutta nyt massan mukaan on maksettava 405€. On siis eroa, jos auto on rekisteröity joulukuun lopussa -07, verrattuna tammikuun alussa -08 rekisteröityyn.
No onneksi se kuluttaa sentään suht vähän.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vero olisi 261€, mutta nyt massan mukaan on maksettava 405€. On siis eroa, jos auto on rekisteröity joulukuun lopussa -07, verrattuna tammikuun alussa -08 rekisteröityyn.

Seisonta-ajalta ei onneksi tarvitse maksaa veroja lainkaan ja tuohon ajoneuvoveron perusosaankin saa 100% alennuksen inva-kortilla, jos sellaisen sattuu ruokakunnassa joku omistamaan 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 259
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Samaan aikaan eräässä toisessa leirissä kivitalon kokoisen maasturin kulutuslukemat painetaan alle kahden litran...

http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Audin-ison-katumaasturin-saa-nyt-alle-2-litraa-viev%c3%a4n%c3%a4-hybridin%c3%a4/746333#cxrecs_s

 ::)

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309... :-*

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Samaan aikaan eräässä toisessa leirissä kivitalon kokoisen maasturin kulutuslukemat painetaan alle kahden litran...

http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Audin-ison-katumaasturin-saa-nyt-alle-2-litraa-viev%c3%a4n%c3%a4-hybridin%c3%a4/746333#cxrecs_s

 ::)

Mutta mitä se kuluttaa kaukana lähimmästä sähköpistokkeesta? Vissiin vähän eri määriä , kuin mitä mainososasto toivoo.
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Samaan aikaan eräässä toisessa leirissä kivitalon kokoisen maasturin kulutuslukemat painetaan alle kahden litran...

http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Audin-ison-katumaasturin-saa-nyt-alle-2-litraa-viev%c3%a4n%c3%a4-hybridin%c3%a4/746333#cxrecs_s

 ::)

Mutta mitä se kuluttaa kaukana lähimmästä sähköpistokkeesta? Vissiin vähän eri määriä , kuin mitä mainososasto toivoo.
Mielikuvillahan niitä autoja myydään, ja jotenkin olisin semmosessa lapsenuskossa ettei kukaan oikeesti edes meinaa uskoa jotta tuommonen menis "luvatulla" kulutuslukemalla...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 526
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Jotenkin vain tuo vakkikonserni osannut täydellisesti pilata minkääntasoisen luottamuksen itseään kohtaan minun silmissäni.

ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 542
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
^ erikoista kuitenkin, että Suomessa ko. konsernin autot myyvät edelleen hyvin kuin muussa maailmassa niitä rangaistaan petoksesta ja ainakin ydinmerkki VW on joka maassa -5-20% pudotuksessa.

Mikä tätä Suomea vaivaa?
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 805
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
^ erikoista kuitenkin, että Suomessa ko. konsernin autot myyvät edelleen hyvin kuin muussa maailmassa niitä rangaistaan petoksesta ja ainakin ydinmerkki VW on joka maassa -5-20% pudotuksessa.

Mikä tätä Suomea vaivaa?
Jospa täällä halutaan olla realisteja?
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Jos on sellainen mieltymys, että tykkää volkkarilla ajaa jne. niin mitä väliä päästöhuijauksella oikeastaan on?
Aika harvassa on ne autoilijat joita ne päästöt ihan oikeasti kiinnostaa.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Aika harvassa on ne autoilijat joita ne päästöt ihan oikeasti kiinnostaa.

No jos ei kiinnostanut TSI:n tahi DSG:kään ongelmat, niin päästöt lienee tosiaan tuossa listassa se pienin harmi ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Jos on sellainen mieltymys, että tykkää volkkarilla ajaa jne. niin mitä väliä päästöhuijauksella oikeastaan on?
Aika harvassa on ne autoilijat joita ne päästöt ihan oikeasti kiinnostaa.
Eihän sillä peruspetterille olekkaan mitään väliä. Maine siinä lähinnä menee. Vag groupin maine ja laatu on vaan muutenki kärsinyt 2000-luvun puolivälistä lähtien. Varsinkin DSG ja TSI ongelmien takia. Tämä päästöhuijaus on lähinnä piste iin päälle ja alleviivaa sitä kuinka asiakasta kairataan ahteriin.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 643
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Eihän sillä peruspetterille olekkaan mitään väliä.

No se "väli" tuleekin vasta siinä vaiheessa kun tulee aika päästä siitä autosta eroon. Aika vähissä meinaan on liikkeet jotka vapaaehtoisesti ottavat liikkeen lattialle pölyä keräämään moisen riskin, josta vielä pahimmassa tapauksessa joutuu kaupan jälkeen korvausvastuuseenkin kun mosa tahi aski losahtaa => riski hinnoitellaan siis mahd. hyvitykseen = kovin paljoa et noista vaihdossa saa, hyvä että liike suostuu edes vastaanottamaan ollenkaan :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Eihän sillä peruspetterille olekkaan mitään väliä.

No se "väli" tuleekin vasta siinä vaiheessa kun tulee aika päästä siitä autosta eroon. Aika vähissä meinaan on liikkeet jotka vapaaehtoisesti ottavat liikkeen lattialle pölyä keräämään moisen riskin, josta vielä pahimmassa tapauksessa joutuu kaupan jälkeen korvausvastuuseenkin kun mosa tahi aski losahtaa => riski hinnoitellaan siis mahd. hyvitykseen = kovin paljoa et noista vaihdossa saa, hyvä että liike suostuu edes vastaanottamaan ollenkaan :-\
Niin tarkoitin sillä mitään väliä ole kommentilla nimenomaan tätä päästöhommaa. Sillä ei ole väliä. TSI ja DSG hommalla onkin sitten väliä kuten itsekkin olen kokenut.

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 906
  • Peukkuja: 13
Eihän sillä peruspetterille olekkaan mitään väliä.

No se "väli" tuleekin vasta siinä vaiheessa kun tulee aika päästä siitä autosta eroon. Aika vähissä meinaan on liikkeet jotka vapaaehtoisesti ottavat liikkeen lattialle pölyä keräämään moisen riskin, josta vielä pahimmassa tapauksessa joutuu kaupan jälkeen korvausvastuuseenkin kun mosa tahi aski losahtaa => riski hinnoitellaan siis mahd. hyvitykseen = kovin paljoa et noista vaihdossa saa, hyvä että liike suostuu edes vastaanottamaan ollenkaan :-\
ihan kuin sitikoiden kanssa  ;D
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96