Kirjoittaja Aihe: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.  (Luettu 5609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 225
  • Peukkuja: 2
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #25 : Syyskuu 20, 2017, 23:56:30 »
EGR venttiili on suljettuna hiukkaspolton aikana, joten mihin perustuu tuo negatiivinen vaikutus?
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa läjjeejä

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 215
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #26 : Syyskuu 21, 2017, 07:17:15 »
suurin syy kulutuksen nousuun  löytyy tuolta polttoainemittarilta   tuossa yleisesti myytävässä välilaadun talvidieselissä kun ei ole energiaa yhtä paljon kuin oikeassa kesälaadussa jota saa valitettavasti vain rekkamittareista  .tämä ei nesteen mukaan lisää päästöjä ja kulutusta

Poissa TeURaS

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 525
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #27 : Syyskuu 21, 2017, 09:39:10 »
Itse kyllä ihmettelisin muuttuva(juuttuva)siipisen turbon tilannetta ja EGR venttiilin toimintaa. Itsellä oli vastaavaa vikaa vastaavassa laitteessa ja ongelma helpotti tekemällä MR.Muscel käsittelyn EGR venttiilille ja turbolle. Turbon ääni oli selkeästi sellainen "puhiseva" eikä terävä. Käsittelyn jälkeen turbon ääni muuttui teräväksi ja auto alkoi reagoimaan paljon mukavammin.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #28 : Syyskuu 21, 2017, 18:03:14 »
EGR venttiili on suljettuna hiukkaspolton aikana, joten mihin perustuu tuo negatiivinen vaikutus?

No tässä mm keskustellaan tuosta EGR:stä: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=25645.msg190322#msg190322
Ja tämän päiväisen havainnon mukaan EGR on suljettuna kun hiukkaspoltto alkaa, se on itseasiassa suljettuna jo kun loukun lämpötila alkaa nousta. Mutta välijäähdytin taas on ohitettuna tuolloin juurikin pakokaasujen lämpötilan noston takia. Täytynee taas laittaa se tulppa paikalleen jahka enättää.
Sellaisen huomion tuossa päivän ajojen aikana tein että turbiinlukon höllääminen oli eleettömämpää kuin ennen laatikon öljyn vaihtoa, ennen nimittäin tuntui selvä nykäisy mutta nyt sen huomasi vain kierrosten noususta joka on vajaa 200kier/min ja kulutuslukemien noususta huomattavasti. Sitä en osaa sanoa tapahtuiko yhtä herkästi kuin ennen, pitäs ajaa samaa reitiä kuin ennen öljyjen vaihtoa. Mutta turbiinin lukituksen hellittämistä ei tapahtunut isommissakaan mäissä mitä vastaan sattui kun laittoi vaihteiston manuaali asetukselle. Ja muutenkin sen turbiinin lukitus vapautui mäessä juuri silloin kun vakionopeuden säädin alkoi kiihdyttää vauhtia ja kun säädin saavutti halutun nopeuden turbini lukittui vaika mäki jatkui edelleen.
Ihmettelen miksi laatikko toimii noin? Moottorissa olisi kuitenkin tehoreservejä kiihdyttää ilmankin turbiininlukituksen hellittämistä, mielestäni aivan turhaa polttoaineen haaskuuta.
Ohitus tilanteissa ei kummoisia muutoksia juuri havainnut, enkä osaa sano katosiko se "löysä" pois joka tietyissä tilanteissa esiintyy. Täytyy tarkkailla lisää. Mutta kulutuksessa ei mielestäni muutosta ole, tosin sen näkee vasta kun tankkaa seuraavan kerran tai mielummin seuraavien kertojen jälkeen. Yksi tankkausväli kun ei paljoa mielestäni kerro, ajo-olosuhteiden muutos ja kuljettajan mieliala jo saa merkittäviä heilahteluja aikaan. Ja ajotietokone valehtelee muutenkin lukemat optimistisiksi.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #29 : Syyskuu 21, 2017, 18:40:52 »
suurin syy kulutuksen nousuun  löytyy tuolta polttoainemittarilta   tuossa yleisesti myytävässä välilaadun talvidieselissä kun ei ole energiaa yhtä paljon kuin oikeassa kesälaadussa jota saa valitettavasti vain rekkamittareista  .tämä ei nesteen mukaan lisää päästöjä ja kulutusta

Tällä kesä-/väli-/talvilaaduilla tuskin saadaan litran-kahden kulutuseroja henkilöautoissa.
Ja Ilmeisesti tarkoitat  nesteellä ja mahdollisesti muuallakin myytävää neste pro dieseliä joka  ei ole kuten entisaikojen diesel. Sitä en osaa sanoa onko energia tiheys eri mutta setaani, suodatettavuus jne on eri koska valmistus prosessi ja tavallaan koko aine on aivan toista. Ennen dieseli tehtiin raakaöljystä, joskus sitä pidettiin sivutotteena ja jätteenä kaadettiin jopa maahan kunnes keksittiin käyttää sitä dieselmoottorin polttoaineena.  Nykyään tuo neste pro deisel taitaa olla melkolailla tehty biokomponenteista ainakin osin ellei kokonaan. Laittakaapa joskus sitä huviksenne johonkin astiaan. Se on kirkasta kuin vesi ja ei haise edes dieselille. Vielä joitakin vuosia siten dieselin erotti selvästi hajusta ja kellertävästä väristä.

Poissa Nuudeli

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 225
  • Peukkuja: 2
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #30 : Syyskuu 21, 2017, 19:49:31 »
No tässä mm keskustellaan tuosta EGR:stä: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=25645.msg190322#msg190322
Ja tämän päiväisen havainnon mukaan EGR on suljettuna kun hiukkaspoltto alkaa, se on itseasiassa suljettuna jo kun loukun lämpötila alkaa nousta. Mutta välijäähdytin taas on ohitettuna tuolloin juurikin pakokaasujen lämpötilan noston takia. Täytynee taas laittaa se tulppa paikalleen jahka enättää.

Samansuuntaisia havaintoja täälläkin. Ohessa loki 250tkm ajetusta femmasta (2.0HDI -06). Loki alkaa kesken polttotapahtuman, mutta jotain infoa tuostakin ehkä irtoaa. Menee vähän offtopic, mutta osaako joku selittää mitä tuo Inj.FlowCorr tarkoittaa, kun siinä näkyy olevan eroja tyhjäkäynnillä suuttimien välillä. Falskaako joku vai mistä tuo johtuu? Tuossa 434tkm ajetussa taasen on hyvinkin lähellä 100%.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

Poissa ovi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 97
  • Peukkuja: 2
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #31 : Syyskuu 21, 2017, 21:03:46 »
Taitaa olla suuttimen korjausarvo. Eli ruiskutus korjaa esim. suuttimien valmistutoleransseista tai kulumisesta johtuvia eroja. Korjausarvo saattaa muuttua myös silloin, kun suutin alkaa vuotamaan läpi paluulinjaan ja myös silloin, kun jossain sylinterissä lisääntyy ohivuodot syystä tai toisesta.

Nuo arvot pitäisivät olla kutakuinkin samaa luokkaa kaikissa suuttimissa ja suuri ero yhdessä suuttimessa on yleensä merkki jostain viasta.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #32 : Syyskuu 21, 2017, 23:45:16 »


Tällä kesä-/väli-/talvilaaduilla tuskin saadaan litran-kahden kulutuseroja henkilöautoissa.
Ja Ilmeisesti tarkoitat  nesteellä ja mahdollisesti muuallakin myytävää neste pro dieseliä joka  ei ole kuten entisaikojen diesel
...
Nykyään tuo neste pro deisel taitaa olla melkolailla tehty biokomponenteista ainakin osin ellei kokonaan. Laittakaapa joskus sitä huviksenne johonkin astiaan. Se on kirkasta kuin vesi ja ei haise edes dieselille.
...

Nesteen Pro diesel (sekä kesä että talvi) voi vaihdella aika paljon, eli ilmoittavat siitä uusiutuvia voi olla 0...80 % tai yhtä hyvin se voi olla uusiutumatonta 0...100 %.  Sen sijaan Nesteen MY on noin 100 % uusiutuvista tehtyä, ei saa vielä kuin  joiltain paikkakunnilta, tuolla joku lista: https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-uusiutuva-dieseltm-hyva-ymparistolle-erinomainen-moottorille
Savutuksen estoon tuo MY lienee oikein hyvää, ainakin ennen biodieselit oli siinä erinomaisia.

Mutta ei kai tosiaan polttoainelaaduilla selitetä kuin pahimmillaan 5 % kulutuseroja, ja niin pientä eroa ei saa mitattua oikein normaaliajossa kunnolla, ellei ole riittävän pitkät välit ja oikein säännöllistä ajorytmiä ja reittiä.

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #33 : Lokakuu 11, 2017, 21:20:06 »
Minulla vastaavassa kulkineessa nosti kulutusta lähes litran satasella sangen yllättävä "vika": Moottorin alla oleva suojamuovi oli osittain irti etureunastaan. Se aukesi ilmajarruksi n. 80 vauhdissa ja nousi takaisin ylös, kun auto pysähtyi. Alkuperäisistä ruuveista oli osa karissut tielle. Suoja paikalleen uusilla ruuveilla ja keskikulutus palasi kuuden litran tienoille.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi SX Vision -08, C5 2.0i 16V Exclusive -06, Xsara Break 1.6i 16V SX -03.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #34 : Helmikuu 10, 2018, 13:46:20 »
Omaani olen moottorin alle laittanut metallisen "pohjapanssarin". Ne muoviset kun ei kestä ilmaa kovemman materiaalin kosketusta yhtään. Mutta autosta kyllä puuttuu pohjasta ne kaikki muut paneelit jota siellä on uutena ollut. Liekkö sitten sillä noin suuri vaikutus tuohon polttoaineen kulutukseen? Tosin olen nyt koittanut seurailla mikä vaikuttaisi polttoaineen kulutukseen niin olen tullut siihen johtopäätökseen että vakionopeuden säädin lisää kulutusta, ja luulen syynä olevan juuri tuon että turbiinin lukko vapautuu lähes aina kun kun vakkari kiihdyttää. Onkohan tuolle mitään tehtävissä?
Ja toinen mikä vaikuttaa ja aiheuttaa suuria heittoja polttoaineen kulutukseen tankkausten välillä on se että montako hiukkasloukun polttoa sattuu kyseiselle välille. Keskimääräinen loukun polttoväli on ollut n 400km.
Vaikka välillä on ajettu pitempääkin matkaa niin ei näyttäisi olevan vaikutusta kulutukseen, ennemmin päin vastoin. Ehkä juuri siksi että tulee käytettyä vakionopeudensäädintä ja silloin yleensä on tullut poistuttua täältä kotimaakunnasta ja silloin reitille sattuu mäkisempää maastoa josta taas seuraa enemmän kiihdytyksiä mäessä ja turbiinin luistamista.