Kirjoittaja Aihe: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.  (Luettu 5610 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« : Lokakuu 28, 2015, 05:36:44 »
Termos.

Aikaisemmin kyseiseen yksilöön vaihdoin viallisen suuttimen ja silloinen ongelma väistyi.

Nyt olen huomannut reilua kulutuksen lisäystä ja pienoista tehon hävikkiä, varsinkin matalilla kierroksilla ja lievässä vastasessa.

Kulutus laskettuna on pyörinyt siellä 7.5-8.5 litraa satasella. Mielestäni reilusti liikaa.

Mitkä kaikki mahtaa vaikuttaa noin radikaalisti kulutukseen ja tehoon.
Pakokaasut kävin tarkastuttamassa ja k-arvo oli noin 0.8, mikä viittaisi ettei olisi liiallista syöttää.

Neuvoja kaivataan.

Varsinaisesti tälle moottorimallille en löytänyt vastaavaa kirjoittelua.

Poissa apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 190
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2015, 07:24:05 »
Jatkan perinnettä jossa kysytään yhtä ja vastataan aivan jotain muuta. Tälläisten oireiden ilmaannuttua minulla on autosta riippumatta aina ollut kyseessä jarrujen laahaaminen. Helppo kokeilla, kun ajon jälkeen laittaa auton parkkiin käy kokeilemassa sormin jarrulevyt, jos sormissa on vesikellot niin sen pyörän jarru laahaa.

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2015, 14:18:58 »
Juu kyllä olen jarrut käyny moneen kertaan läpi.

Vanhassa ykköskoppasessa oli sitä vikaa.

Tää rullaa kuin sukkasillaan.















Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 632
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2015, 14:35:30 »
Kulutus laskettuna on pyörinyt siellä 7.5-8.5 litraa satasella. Mielestäni reilusti liikaa.

Tuohon haarukkaan se taitaa oman III-korisenkin kulutus laskettuna mennä, ajotietokoneen mukaan siis about litra vähempi, vähän riippuen missä ja miten ko. tankillinen tulee tyhjenneltyä PK-seudulla pörrätessä. Itse olen tuohon suhtautunut että syö sen minkä syö, tuo perinteinen autom. ole mikään pihistelykeksintö kuitenkaan niin miksi stressata. Se seuraava auto voikin olla sitten taas jo toinen juttu, tuo uusin Aisinin EAT6 kun momentinmuuntimestaan huolimatta on melkoisen eco => tuonne alle 5 tasoon olisi siis joka tapauksessa tavoite 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2015, 14:42:49 »
Ohan tuo ihan älytön kulutus kun tuo oma 2.7 samalla laatikolla vie litran vähemmän.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2015, 15:37:04 »
Tuosta ei silti oikein voi paljon sanoa. Itse olen saanut ihan samallakin autoyksilöllä (3.0 V6 bensa C5) ajotietokoneen keskikulutukseen yli 5 litran eroja, riippuen ajoreitista: kesällä pidempiä vetoja "kaupunkiajoa", mutta kuitenkin pääosin 60...80 ruuhkattomia sisäänajoteitä vs. talvella melkein pelkkää oikeaa kaupunkiajoa ruutukaava-alueella ruuhka-aikaan, noin 3 kilometrin vetoja ja mittarin keskinopeus jossain reilun 20 km/h tuntumassa (noin 9 vs. yli 14 l/100km).

Mikä tuossa on ilmoitettu kaupunkikulutus, aika raskas se taitaa olla?

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2015, 16:28:58 »
Kyllä tuo kulutus on noin 2 litraa liikaa aikaisempiin kulutuksiin.

Viimen kun tarkemmin tutkailin reilu vuosi sitten niin silloin mentiin siinä 6,0-6,5 litran lukemilla.
Ja jos silloin oikein pihisteli ja ajeli nuukasti niin pääsi jopa reilusti alle 6 litran.

Sitä vaan että mistä on mennyt ja mitä.

Paikalla olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 355
  • Peukkuja: 14
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2015, 22:56:42 »
Tukkeutunut hiukkassuodatin tiheine puhdistuspolttoineen voisi lisätä kulutusta ja hukata tehoja tai joku turbon siipien ohjaukseenkin liittyvä myös ehkä tai sitten mikä vaan härö. Vioista johtuvia tehonpudotustiloja voisi myös olla, mutta kai niistä tulisi vikailmoitus?

Vaikea tuota on diagnosoida ellei ole muita oireita tai muuta tiedä, eli vikakoodien/tietojen katselu voisi joskus auttaa jäljille myös.

Jos ekat luvut googlesta osui sinnepäin, niin jonkun 2012 C5:n 2.0 HDI automaatin ilmoitettu kaupunkijulutus oli niinkin korkea kuin 8,2 l/100 km (maantiekulutus yli 3 litraa pienempi, tuollaisella perinteisellä automaatilla on korkea kaupunkikulutus mukavuuden vastapainona)

Onko tullut kokeiltua jossain pelkässä maantieajossa (mieluusti ilman moottoriteitä) laskettua keskikulutusta/katsottua ajotietokoneesta.

Pitäisi myös siis aina katsoa keskinopeus silta ajalta, jolta keskikulutus on laskettu, minulla ikivanha manuaali Xsara: ainoa tarkkaan laskettu kulutus on 4,83 l/100 km (mutta jos jätän kertomatta, että se oli melkein pelkkää maantieajoa Via Balticalla ja ainoat ruuhkat Rigassa ja nopeuskin pääosin luokkaa tasaista 90 km/h, niin ei se lukema mitään kerro. Lukemat kun on jotain ihan muuta kuin normiajossa ja kaupungissa) Normi Suomen maantiepainotteisessa seka-ajossa veikkaus on reilusti yli kuuden tienoilla (tosin minulla tuossa ei ole mitään älyä/ajotietokonetta ja kulutuksetkin saa vain itse laskemalla)? Ihan pelkkää lyhyttä ruutukaava-ruuhka-aika-ajoa ei tuolla ole tullutkaan, ei ainakaan niin paljon että olisi saanut laskettua kulutusta.
(Noin pientä keskikulutusarvoa en ole millään mopoaikojen jälkeen saanutkaan, toisen suunnan ennätys (ulkomuistista tosin...) 2001 V6 bensa C5: 14,2 l/100 km/h, talvi, keskinopeus 23 km/h (jos lyhyet ajopätkät ja rata-ajot jättää pois laskelmista))

Poissa Kaasumies

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 666
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2015, 06:54:52 »
Tommosia kulutuslukemia löytyi teknisistä tiedoista.

 http://www.auto-data.net/fi/?f=showCar&car_id=18254   Citroen - C5 II - 2.0 HDI (163 Hp) Automatic

http://www.auto-data.net/fi/?f=showCar&car_id=15283    Citroen - C5 II - 2.0 HDI (138 Hp) Automatic


Poissa eke

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 1
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #9 : Lokakuu 29, 2015, 10:32:34 »
Tommosia kulutuslukemia löytyi teknisistä tiedoista.

 http://www.auto-data.net/fi/?f=showCar&car_id=18254   Citroen - C5 II - 2.0 HDI (163 Hp) Automatic

http://www.auto-data.net/fi/?f=showCar&car_id=15283    Citroen - C5 II - 2.0 HDI (138 Hp) Automatic

Eikös nuo linkit ole väärästä mallista verrattuna aloittajan autoon ?

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 637
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #10 : Lokakuu 29, 2015, 10:39:22 »
Tommosia kulutuslukemia löytyi teknisistä tiedoista.

 http://www.auto-data.net/fi/?f=showCar&car_id=18254   Citroen - C5 II - 2.0 HDI (163 Hp) Automatic

http://www.auto-data.net/fi/?f=showCar&car_id=15283    Citroen - C5 II - 2.0 HDI (138 Hp) Automatic

Eikös nuo linkit ole väärästä mallista verrattuna aloittajan autoon ?

On. Kai se vanhempikoppainen kulkee ainakin kaupungissa vähemmällä kun on kevyempi. Siis tuolla 138-koneella, tehokkaampaa ei siihen saanutkaan.

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2015, 18:19:56 »
Reitti on pysynyt samana viimeiset 6 vuotta.
Työmatka ajoa 95% päivän ajosta, josta 33 km nopeus 60-90 km/h ja 5 km 100-120 km/h.
Loput 5% kauppa ja lasten hakua.

Näillä matkoilla on laskettu moneen kertaan kulutukset.

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2015, 19:11:59 »
Onko tämä samalla 16v 100kw 2.0 koneella kun mun, jos on , niin toivottavasti ei ole sama nuha, venttiili palanut, en tiedä miten se alkuun oireili, mutta suutin on siihenkin vahdettu.

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2015, 19:55:39 »
Sama malli 2.0HDi 16V 100 kW ja RHR moottori koodi.
Olettaisin että tuo vuotava venttiili näkyisi päästöissä.
Mutta tiedä häntä.

Poissa Esko

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2015, 22:49:48 »
Ei mulla "mustaa" pukannut ollenkaan, joskus kylmänä hetken valkoista, joka tokeni kun polkasi kaasua, tosin mulla oli ne puristuksetkin jo kateissa, je venttiili / seeti ihan kypsät.
Minä kokeilisin irroitella tyhjäkäynnillä suuttimien liittimiä, ja vertailla vaikutusta, tosin se taitaa vaatia sen liittimenkytkemisen jälkeen sen viisi, kuusi starttia että vikavalo sammuu.
Jos jonkun liittimen irroitus vaikuttaa vähemmän , niin sitten vaihtasin suuttimen ristiin jonkun muun kanssa, ja kokeilla ja toivoa et "vikakin" siirtyi... ! Suuttimen vaihtaminen on työnä murto-osa venttiilin vaihtamiseen verrattuna...

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2015, 09:19:01 »
Kone käy tyhjää tasaisesti eikä ole muutakaan nykimistä tai pykimistä ollu.
Leksalla tarkasteltuna suutinten korjauskin on pysynyt kaikilla samoissa lukemissa.
Ei ole ollut kymmenien prosenttien heittoja.

Kuinkas pahasti sen hiukkassuodattimen täytyy tukkiutua, että vika ilmoitus tulee?

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 425
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #16 : Lokakuu 30, 2015, 09:34:17 »
Mitä minä olen hiukkasloukullisten savuja mitannut niin ne on yleensä näyttänyt nollaa, eli 0,8 arvo on todella reilu.

Kuinkahan usein tuo tekee polton, onko mitään ajatusta?

Onko pöntön paineanturi kunnossa? Onko sille tulevat letkut ehjiä ja auki (eli ei tukossa).

Eli ajatus on että pönttö on tukossa, mutta moottorinohjain ei tunnista eikä tee polttoa.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa plagu

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 303
  • Peukkuja: 9
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #17 : Lokakuu 30, 2015, 09:44:09 »
Luulin että tuo on ilman suodatinta, jolloin tuo 0,8 olisi ok arvo, vertailuna tuo oma coupe tuuttas viime leimalla 0,7 suodatin poistettuna. Eli kyllä siellä jotain selkeää vikaa on ehjällä suodattimella ei paljoa yli nollaa pitäisi tulla.
Peugeot 407 coupe 2.7hdi
Peugeot 508sw 2.0hdi allure
Peugeot 807
Citroen 11B

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2015, 10:30:15 »
Leksa on näyttänyt tukkeumaksi 0% ja 30%.
Leksalla olen muutaman kerran tehnyt pakkopolton.
Meno on ehkä hieman parantunut silloin mutta en liiemmin persdynolla noteerannut sitä.

Elikkäs loukkua auki ja putsaus manuaalisesti?
Onkos niitä joku kotikonstein putsaillu?

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #19 : Tammikuu 02, 2016, 16:32:06 »
Onkos Tahma löytänyt syytä kasvaneelle kulutukselle? Omassa vastaavassa c5:ssa kans mielestäni aika kohtuuton kulutus. Ajotietokoneen mukaan kulutus 6,6L/100km mutta tankkauksista laskettu keskimääräinen kulutus 7,6l/100km. Edellinen auto klonksvaagen paskatti 1.9tdi vm-98 samoilla ajoilla vei 5,4-5,6l/100km . Tuollaisia yli seitsemän kulutus lukemia sai vain kärryä vetäessä.
Litran suuremman kulutuksen voisin ehkä laskea normaaliksi, onhan tässä c5:ssa kuitenkin automaattiloota ja hivenen enemmän massaa,  enemmän vääntöä  ja ehkä muutenkin kooltaan suurempi kuin tuo paskatti. Tuskin kuitenkaan 2l/100km noista syistä kulutus kasvaisi. Onhan moottoriteknologiakin uudempaa joten kulutuksen pitäisi pysyä aisoissa.  Vai onko tosiaan niin että kulutus väistämättä kasvaa mitä uudempi auto on kiristyvien päästörajojen takia?
Miten tuo turbiinin lukitus, olen epäillyt että voisiko siinä olla jotain häikkää? Nopeusmittarin mukaan vauhti pysyy samana mutta kierroslukumittarin mukaan moottorin kierrokset vaihtelee kun vakkarilla ajaa. Ei tosin paljoa, ehkä n  100rpm,  onko normaalia?

Poissa Patuc

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #20 : Tammikuu 07, 2016, 08:58:53 »
Itselläni sama kone C4GP:ssä, ja kulutus pyöri syksyn siellä 9l tietämillä, joka on aivan liikaa ajotavoilleni. Fap tyhjättiin "varotoimena" - kulku ilahtui roimasti, mutta kulutukseen ei vaikutusta. Vasta tilattuani obd-bluetooth sovittimen, huomasin, että termostaattihan se on jumiutunut auki-asentoon. Patonkimaassa ei vissiin koneen lämmöillä ole väliä, kun ei mittaria tuolle ole kojetaulussa..

Tarkista termostaatti.

Ps. Ei mennyt kuin 10h termostaattikotelon vaihtoon itsellä..

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #21 : Tammikuu 07, 2016, 10:44:27 »
Itsellä on myös obd-bluetooth sovitin enkä ole löytänyt mitään omituista. Toinen juttu sitten ymmärränkö niistä kaikesta mitä sieltä saa ulos...
Vikahälyjä oli ainoastaan tankinkorkille mutta sekin on korjattu ja häly nollattu. Moottorinlämpömittarikin on myös kojetaulussa.
Itse en oikeestaan osaa sanoa onko autossa tehoa vähemmän kuin kuuluisi olla. Aika sähäkästi se liikahtaa kun kaasua tarjoo, ainakin kun entiseen kotteroon vertaa ;D

Poissa Tahma

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 3
  • "Ei riemulla raja, kun jäykällä ajaa"
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #22 : Tammikuu 08, 2016, 03:54:07 »
Eipä ole varsinaista vikaa löytyny. Enkä kyllä ole nyt vähään aikaan edes tutkinu.
Omat epäilykset ovat FAP:sä. Jota ei ole tuskin koskaan putsattu.

Muistaakseni ajotietokone näyttää nyt keskikulutukseksi n. 5.6l, mihin mielestäni saa laittaa ainakin sen 2 litraa lisää todellisiin kulutuslukemiin päästäkseni.

Fapin koitan putsailla jahka saan riittävästi aikaa ja viitseliäisyyttä.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #23 : Tammikuu 08, 2016, 15:53:55 »
Ite ajattelin seuraavaksi kokeilla tukkia egr:än. Imusarja ois varmaan hyvä putsata. Onko joku tehny? millanen operaatio irroittaa tuo imusarja? Edellisestä koterosta putsasin imusarjan, siinä piti mekaanisesti kaapia se piki pois. Ois ehkä jollain tökötillä voinut liotella jos ois antanu päiviä liota....
Onko kukaan kokeillu turbolle uununpuhdistusaine käsittelyä? Tuolla ffp foorumilla http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070&highlight=muscle ovat turboja putsanneet ko aineella hyvin tuloksin.  Vaikka ei varsinaisesti mitään havaittavaa vikaa olisi ollut on turbon käyttäytyminen muuttunut paremmaksi. Tuota pitää myös harkita tehtäväksi jossain vaiheessa samoin kuin hiukkasloukun pesua, ellei jopa poistoa. Tosin jokin aika sitten uutisoitiin että katsastuksessa alkavat seuraamaan onko hiukkasloukkuja poistettu autoista, nähtäväksi jää kuinka tosissaan ovat vai onko vain pelottelua.

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5II 2.0 HDi +AM6 Kulutuksen nousu ja tehon lasku.
« Vastaus #24 : Syyskuu 20, 2017, 23:01:49 »
Jatketaanpa tätä taasen pitkän ajan jälkeen. Egr oli tulpattuna puoli vuotta mutta tuli otettua pois samassa yhteydessä kun putsailin sillä uuninpuhdistus aineella turboa. Mutta ei niillä ollu vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Imusarjan putsauksen jätin tekemättä kun oli sen verran työlään näkönen irrottaa. Tuli se egr:än tulppauskin poistettua kun joku meinasi että se vaikuttaa hiukkasloukun polttotapahtumaan negatiivisesti. Katsotaan nyt, tuli nimittäin hommattua parempi softa puhelimeen jolla näkee jopa tietoja tuosta loukun tilasta.
Ja tuli tuossa tänään käyettyä autoa vaihteistoöljyn vaihdossa jossa samalla tehtiin vaihteiston pesu. Vaikutuksia ei vielä osaa sanoa, sen verran vähä tuli ajoa.
Mutta ennen öljyn vaihtoa vaihteistoa vaivasi seuraavat viat: Turbiininlukko vapautui pienessäkin vastasessa,  ohitustilanteessa jo  osakaasulla vaihtoi liian pienen vaihteen sillä seurauksella että kiihtyvyys loppui ja ainoa mikä lisääntyi merkittävästi oli moottorin ääni kierrosten noustessa, ja risteyksistä esim jos hiivittää auotoa ja sitten painaa kaasua on laatikossa jokin outo noin sekunnin viive ennenkuin auto lähtee kiihtymään. Tästä seuraa monesti se että vaistomaisesti painaa lisää kaasua jonka seurauksena auto hyökkää varsin reilusti liikkeelle tuon viiveen jälkeen. Tätä viivettä ei esiinny  jos auto seisoo tai liikkuu jarrua vasten.
Huommenna tulee käytyä pitempi reissu niin jos sillä reissulla selviäs tuliko muutosta. Lueskelin tuolta C5III osiosta että siellä samoja oireita olis esiintynyt joillakin tuon vaihteiston osalta ja kulutuksen suhteen.