Kirjoittaja Aihe: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri  (Luettu 6987 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Wesa

  • Vieras
Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« : Huhtikuu 16, 2007, 22:04:38 »
Berlingon lämppärin puhallin pimeni.  Ensin puhallin pysähtyi pari kolme kertaa viime viikkojen aikana kesken ajon, oli tunnin hiljaa ja lähti sitten taas pyörimään halutulla nopeudella, mutta nyt näyttää sanoneen sopimuksen irti.   Mistäs johtuu ja mitä sille kannattaa tehdä?  Mitä kautta pääsen puhaltimeen kiinni  ???

spolk

  • Vieras
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2008, 15:20:57 »
1998 mallin Berlingon (ei ilmastointia)  puhallin lopetti toimintansa oireillein etuvastuksen hajomaisen tyyliin. Päätin sitten vaihtaa vastuksen tämän foorumin Xantian ohjeen mukaan:

- irrota etumatkustajan jalkotilasta hanskalokeron alta verhoilulevy (kiinni torx-ruuveilla, varo ettet riko ruuvien muovisia vastakappaleita)
- verhoilun irrottamisen jälkeen puhallin tulee nätisti näkösälle (oikeassa reunassa). Irrota puhaltimen ruuvit (kiinni kolmella ristipääruuvilla) sekä pari johtoliitintä puhaltimen kyljestä. Tämän jälkeen puhallin "putoaa" nätisti käsille.
- tässä vaiheessa kannattaa asettaa puhallin tasaiselle alustalle jatkotoimenpiteitä varten (jos käytät keittiön ruokapöytää niin laita alle sanomalehti...muuten siippa saattaa hermostua pahastikin)
- irrota puhaltimen pohjassa olevat kaksi ristipääruuvia.
- vedä puhaltimen sisus tuuletusritilöineen tasaisesti ulos puhaltimen kotelosta (on tiukan makuinen, mutta tulee tasaisella ja rauhallisella vedolla)

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Tähän asti kaikki meni hyvin ohjeen mukaan

sitten: - "johtoja ei kannata irrotella, itse käänsin vaan puhaltimen sisuksen sivuun pöydälle johtojen varaan, jolloin pääsee käsiksi itse vaihdettavaan vastukseen.
- vastus on kiinni kahdella ruuvilla, irrota ne ja nykäise irti vastuksen alapuolella olevat liittimet (muistaakseni 2 kpl)"

Itse en löydä kyllä mitään ruuveilla kiinni olevaa etuvastusta puhaltimesta, vaan etuvastus tms on kai sitten muovinen "palikka", joka on "kiinteästi" moottorissa kiinni.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 Foorumilta lainattua:

"Itse juuri kamppailin samojen ongelmien kanssa (Xantia -97, ei ilmastoitu). Käsittääkseni siellä voi lymytä joko Valeo tai sitten Bosch/Behr- yhdistelmä puhaltimena. Itsellä oli B/B; se tarkoittaa sitä, että puhaltimen moottori on Bosch ja muut puhallinvehkeet ovat Behr- merkkisiä. Tilanteen pääsee havainnoimaan, kun irrottaa äänihuovan pelkääjän jalkatilasta ja työntää pään nenä ylöspäin sinne jalkatilaan. Tämä on siis perusoperaatio heti ongelmien ilmaantuessa.

Jos Valeo menee rikki, uusitaan koko puhallinpaketti. Jos taas B/B menee rikki, saa moottorin erikseen."

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Tästä olen pähkäillyt, että ainut vaihtoehto on ilmeisesti ostaa uusi puhallinpaketti esim sitroselta, eikä etuvastusta tässä tapauksessa  voi/pysty vaihtamaan. Olenko oikeassa?


« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2008, 07:39:45 kirjoittanut PicassoHDI »

spolk

  • Vieras
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2008, 11:21:39 »
Kokeilinpa puhaltimen moottorin toimintaa 9v paristolla, hyvin pyörii, joten olisiko etuvastus sittenkin jossain muualla konsolien takana?

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2008, 11:11:20 »
Puhaltimen ilmakanavassa hanttimiehen hansikaslokeron tai airbagin (jos on) alla/takana ?

spolk

  • Vieras
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #4 : Elokuu 13, 2008, 21:10:46 »
Siellähän se etuvastus ainakin merkkihuollon räjätyskuvien mukaan lymyää. Käsiksi pääseminen edellyttää nähdäkseni alemman hansikaslokeron poistoa.Ostin vastuksen merkkihuollosta, kun oli yllättävän edullinen, 25€. Otin irti yläreunassa olevat kolme torx-ruuvia, lokeroa saa vedettyä näiden irtoamisen jälkeen hieman eteenpäin, mutta tuntuu siltä, että jotkut klipsut tms siellä vielä vastustelee. Onko joku ottanut ko. lokeron irti ja miten? En viitsisi alkaa voimalla vääntämään, kun saletisti sitten hajoaa joku muovisälä.

Poissa Jii71

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2009, 16:09:58 »
Muutama viikko sitten meidän Berlingosta lakkasi sisäpuhallintimen 1-3 nopeudet toimimasta, ainoastaa nopei toimii.  Tunteeko joku teistä tätä puhaltimen ohjausta, onko se toteutettu releillä vai onko vika rikkoutuneessa puhaltimessa?  Vaimo kertoi että puhallin olisi pitänyt jonkin normaalista poikkeavan äänen ja sen jälkeen vain 4-nopeus toimi.




Edit: yhdistetty vanhaan aiheeseen
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2009, 17:15:37 kirjoittanut PicassoHDI »

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2009, 17:24:44 »
Kun vaihtaa tuon etuvastuksen, niin kannattaa uusia samalla raitisilmasuodatin. Likainen/tukkoinen raitisilmasuodatin hajottaa nuo etuvastukset. Osta alkup. osa. Tarvike ei kestä!

Poissa Jii71

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2009, 18:50:25 »
Loistavaa, tuossa hyvät vinkit ja ohjeet.  Pitää ottaa käsittelyyn ensiviikonloppuna. Kerron sitten kuinka kävi.


Muokattu, pari tuntia myöhemmin:
Oli pakko mennä roplaamaan ja katsomaan ne vastukset.
- multa näytti puuttuvan suojalevy sieltä pelkääjan jalkatilasta, puhallinmoottori oli heti näkyvillä
- löytyi helposti, raitisilmasuodatinta ei siellä kyllä ole
- vastukset ehjät päällisinpuolin
- paketissa on joku pikku "lutikka", joka sitten taitaa olla rikki
- puhallin näyttää toimivan sillä 4 nopeudella vaikka tuo vastuspaketti on kytketty pois
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2009, 22:26:30 kirjoittanut Jii71 »

Poissa Jii71

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2009, 22:25:06 »
Vastuspaketissa oleva pikkulutikka on lämpösulake.  Näitä saa ihan elektronikkakomponentteja myyvistä liikkeistä.  Väri koodaukselta se on sininen.  Huomenna haen uuden, jolloin tiedän tarkkaan mikä on lämpötilaarvo.  Ko osa on mekaanisesti rutistettu kiinnikkeisiinsä, joten sen vaihto vaatii ainakin terävän työkalun ja pientä painia.  Kirjoittelen tähän kommenttia kun tiedän miten homma etenee.

Poissa Jii71

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #9 : Tammikuu 21, 2009, 18:46:03 »
Ostin tänään tarvittavan lämpösulakkeen, oikea lämpötila arvo on 110'C.  Ostamani oli 10A versio mutta ilmeisesti alkuperäinen on 16A, koska johtimet ovat paksummat.

spolk

  • Vieras
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #10 : Tammikuu 25, 2009, 18:48:18 »
Puhalitmen etuvastus voi alkaa oireilla siinä 180 TKM (1998 malli 1,8 l bensa), tyypillisesti toimii vähän aikaa ja sammuu sitten. Tämä johtuu etuvastuksen lämpösulakkeen kuumenemisesta(kuumetessaan katkaisee virran), joka taas johtuu siitä, että puhalinmoottori alkaa olla finito. Voi kokeilla rasvata moottorin akselia, mutta uuteen vaihto tulee tn eteen. Moottori on tn tyyppiä Valeo.

Kun etuvastus kajahtaa lopullisesti,puhallin ei pyöri enää ollenkaan. Vaihtaminen on erittäin inhottava homma. Etuvastus sijaitsee puhallinkanavassa läpän takana. Oikeoppisesti (yläkautta) sitä ei voi vaihtaa muuten kuin purkamalla koko kojelaudan. Itse purin alakautta ottamalla alemman hanskalokeron irti (on kanssa aika kenkkumainen homma, johtuen kahdesta ruuvista, jotka pitävät hanskalokeron "etulaitaa" paikallaan, ne toki löytää, kun tajuaa etsiä.)

Osaava kaveri jättää suosiolla vanhan vastuksen paikoilleen kanavaan, ottaa vain virtapiuhan irti, ostaa uuden vastuksen (a 20€) ja virittelee sitten vastukselle erillisen tuuletuksen, jolloin se on helppo vaihtaa uudelleen tarvittaessa. Oikein osaava purkaa ja kasaa tietty kojelaudankin näpsäkästi. Itse tein erillisen tuuletuksen.

Poissa Juska

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 232
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #11 : Helmikuu 09, 2009, 19:52:39 »
Tänään pimeni asennot 1-3 puhaltimesta. Etuvastus oli ilmastoinnillisessa autossa (Valeon puhallin) aivan älyttömän helpossa paikassa, raitisilmasuodattimen vieressä. Edes yhtä asennuskaljaa ei ehtinyt juoda. :)

Lämpösulake näyttäisi menneen, pitääpä hakea huomenna SP-elektroniikasta uusi.
Citroën C4 Grand Picasso 2.0HDi 2008

Poissa Juska

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 232
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #12 : Helmikuu 11, 2009, 22:30:22 »
Noniin, korjaus oli helppo ja hintaa tuli 2,50. Tuumasi myyjä SP:llä että nämä on suosittuja.. :)
Citroën C4 Grand Picasso 2.0HDi 2008

Poissa deewee8

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 9
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #13 : Marraskuu 12, 2009, 15:45:29 »
"Itse purin alakautta ottamalla alemman hanskalokeron irti (on kanssa aika kenkkumainen homma, johtuen kahdesta ruuvista, jotka pitävät hanskalokeron "etulaitaa" paikallaan, ne toki löytää, kun tajuaa etsiä."

Voisitko hieman tarkentaa mistä löytyvät?

spolk

  • Vieras
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #14 : Helmikuu 11, 2010, 12:29:59 »
Ne kaksi ruuvia ovat muistaakseni syvällä "kuopissa" hanskalokeron alla ja ne ovat juuri ne, jotka pitävät hanskalokeron vielä paikallaan, kun jää ihmettelemään mikä ihme sitä vielä pitää.

Poissa LLH

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Berlingo - Lämmityslaitteen puhallin ei pyöri
« Vastaus #15 : Toukokuu 12, 2018, 08:00:51 »
Minulla on -04 2.0 HDI Berlingo ilmastoinnilla. Puhallin pyörii kyllä, mutta ilmaa tulee vain sisäilman kierron ollessa päällä tai normaalipuhalluksella kun on kasvoihin puhaltavassa asennossa vähintään kakkosella ja lämmöt täysillä.
Puhaltaa hetken aikaa kasvoille kylmääkin kun käännän tuolta sisäilman kierrosta pois tai lämpimimmältä. Sen jälkeen kuuluu ääni kuin joku läppä sulkeutuisi. Puhallin pyörii yhä, mutta ilmaa ei tule.
Missä voisi olla vika?

Edit.

Omassa '00 Xsarassa oli hyvin ikävä lasien huurtumisongelma kostealla kelillä, jota ilmastointikaan ei tahtonut jaksaa pelastaa.

Syylliseksi paljastui lopulta sisäilmankiertoa ohjaava servo (tätä ennen olin tutkinut kyllä, että verhoilut ovat kuivat, etc).

Eli korvakuulolla tehdyn analyysini perusteella aloin epäillä, että auto haukkaa tuuletusilman kabiinista, eikä ulkoa ja niinpä sitten poistin ongelman selvittämiseksi hansikaslokeron nähdäksen raitisilmaventtiilin ja havainto oli seuraava:

  • ilman ollessa suunnattuna pelkästään tuulilasille, oli raitisilmaventtiilin läppä kokonaan kiinni - eli ilma otettiin ulkoa
  • kaikissa muissa asennoissa raitisilmaventtiili "valahti" puoliksi auki
  • raitisilma venttiilin ohjaus lämmityslaitteen napista (faceliftatussa taitaa ohjaus olla flektin säätimessä) toimi "tuulilasi-asennossa" oikein, muissa asennoissa ainostaan avasi venttiilin täysin tai palautti sen puoleenväliin

Korjasin ongelman sulkemalla raitisilmaventtiilin (sähköisesti "tuulilasi-asennossa", jossa se siis toimi) ja sen jälkeen nykäisin servon liittimen irti.

Tämän operaation jälkeen ikkunat eivät ole huurtuneet enää oikein missään tilanteissa - edes ilman ilmastointia.

"Haittapuolena" toki se, että sisäilmankiertoa ei enää saa halutessakaan päälle, mutta n. 20 autoiluvuoden aikana en muista kovin usesti ko. toimintoa tarvinneenni - alkaa pahanhajuiset "Warretkin" olla jo uusiokäytössä  :)

Toisesta keskustelusta löysin tuollaisen. Miten servon saa irrotettua Berlingo jos haluaisi tehdä saman tempun kuin TommyW?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2018, 08:40:43 kirjoittanut LLH »