Katsastin muutama viikko sitten -91 XM automaatti V6:seni ja siitä tuli taas jotenkin mieleenjäävä tapaus:
Nuori, arviolta XM:n ikäinen katsastusmies saapuu auton luo, kysyy
- haluaisitko mennä kahville odottamaan vai tuletko mukaan?
- ehkä on parempi että tulen mukaan
Istuu kuskin penkille, ryhtyy arpomaan vaihdetta kohdalleen, hommasta ei tahdo tulla mitään, välillä mennään taakse, välillä kone huutaa kun vapaalla polkee kaasua
- siellä on mittaristossa se vaihdenäyttö
- ai niin onkin
Päästään jarru- ja tärinätesterille, ajaa ensin tärinälevyjen päälle. Autoon ei tunnu mitään sisälle, mittarit näyttävät jotain omituista (tietenkin, istumme CX:n palloilla superpehmopallotetussa XM:ssä).
Avaa oven ja kurkistaa ulos pyörien paikkoja ja mutisee
- mielestäni ajoin kyllä siihen levyn päälle
- tässä hydraulinen aktiivijousitus, ne ei nuo mittarit ole tehty tämmöisiä varten
- ahah, niin juu
Jättää tärinätestit silleen, testaa etupään jarrut, ok, testaa takapään jarrut, ok, jopa kehaisee
- nämähän käy ihan tasan
Ryhtyy testaamaan käsijarrua, vipu hukassa
- niin, tässä on poljin siellä aivan vasemmalla
- ja käsijarru vaikuttaa tuonne etupyöriin
Peruuttaa takaisin etupyörät rullien päälle, jalkakäyttöisestä käsijarrustakaan ei löydy vikaa
Jatketaan nosturihallin eteen, Diravi pyörittää omatoimisesti rattia
-

?
- niin, siis tässä on ns. Diravi -järjestelmä, se keskittää automaattisesti ohjauksen myös paikallaan ollessa
-

?
Ajaa nosturille, hyppäämme ulos
Nostaa auton ylös, nylkyttää koneella etupään nivelet, ei löydy väljiä mutta XM ei tykkää tuommoisesta vaan laskeutuu makuuasentoon
Yrittää saada nostettua etupyöriä roikkumaan, mutta akselinostin ei mahdu enää eturungon alle, yrittää apukalikoiden avulla nostaa taaempaa runkopalkeista.
Yritän puuttua asiaan
- ei taida onnistua enää kun meni ala-asentoon, on ehkä paras panna kone käymään ja nostaa jousitus ensin ylös
Ei usko, nostaa vain niin paljon kuin nostimessa on varaa, XM pitää etutassunsa tiukasti alustassa, ulosjoustovaroissa riittää ja painopistekin taitaa olla keulan puolella. Onneksi runkopalkit kestävät rääkin, nosto tehtiin nyt kyllä aivan väärästä paikasta.
Laskee nosturin alas, ehdottaa
- jos pannaan kone käymään ja nostetaan jousitus ylös
Nyt onnistuu uudella konstilla jo paremmin, nostin saadaan apurungon alle ja pyörät roikkumaan
Yrittää vääntää etupyörästä, ei tietenkään onnistu koska kone käy ja Diravi keskittää
- eikö tätä tosiaan pysty käsin kääntämään?
- ei siihen ihmisen voima riitä, menen tuonne ylös ja käännän ratista miten vain ne pyörät haluat
Kääntelen rattia ohjeiden mukaan ääriasentoihin, ei tunnu löytyvän vieläkään vikaa
Laskee alas, tarkistaa valot.
Toinen sumuvalo ei pala, saadaan lopultakin myös ensimmäinen merkintä listaan.
Paikalle tulee toinen katsuri, sama joka edellisen kerran katsasti auton, muistaa hyvin ja jutellaan kuin vanhat tutut
- moi, mites on mennyt XM:n kanssa, ookko joutunu paljonkin remonttia tekeen?
- nooh, mitä nyt aivan pientä sähkövikaa, startin jouduin tässä hiljan vaihtaan
- ja piti purkaa puoli autoa?
- no ei, tai no meni siinä pari iltaa
Tunnelma rauhoittuu, leimakin lyödään otteeseen siinä sivussa, sovitaan että rupatellaan lisää vuoden päästä.
Leima siis tuli kerrasta, ilmassa oli jo välillä semmoista pahaenteistä tutinaa että jostain pitää hälkäysperuste saada kaivettua esiin.
Nämä tilanteet voi päättyä huonostikin, kerran minulta hylättiin 16V BX vain sillä perusteella ettei helmakoteloiden kuntoa pystynyt tarkastamaan, olisi pitänyt viedä uusintanäytölle ilman muovilevikkeitä, eli siis purkaa pois tehtaalla asennettuja osia. Joko hylkäysarpa osui muuten vain kohdalle tai katsuri koki menettäneesä kasvonsa kun ei ymmärtänyt laitteen tekniikkaa, ja asiakas joutui selittämään asioita.
Pois ajellessa vielä mietin että mitä jos olisinkin mennyt kahville...