Kirjoittaja Aihe: Katsastustarinoita  (Luettu 133863 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa joksa

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 3
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #50 : Syyskuu 06, 2007, 14:49:57 »
Beksi käytetty leimalla, ostin leimattuna vuosi sitten joten eka kerta oli edessä. Päästöt kävin mittauttamassa etukäteen ja sen perusteella vaihdoin lambdan. Varsinaisessa katsastuksessa hylky alapallosta joten se uusiksi ja terapia-autoilu jatkukoot (ainakin vuodella).

Ja insinööri haasteli että hänen naapurillaan oli ollut -88 tai -89 beksi jossa joku ihme nappi tai vipu jolla sai jousituksen jäykemmäksi.. Nöyränä vain nyökyttelin mutta eikait tommosta nappia/vipua oo koskaan bekseissä ollu. Yritin ehdottaa XM:n sporttinappia mutta kuulemma oli beksistäkin löytyny?

Zygi

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #51 : Syyskuu 06, 2007, 22:29:57 »
Eka leimaus, vielä päivän myöhässä, eikä vaatinut sitä paksua nippua tüv/E-todistuksia, ainoastaan alustasta kelpasi...
totistuksia olisi löytynyt mm. spacereista, vanteista, alustasta, etu-, sivu- ja takavaloista, spoilerista, korisarjasta, vaparisuotimen kitistä, putkenpäistä XD, niin ja takapöntöstä..  Tuumasi vain että kovin tällä talvella kyllä kolailee, ja että valot näyttää suoraan pitää säätää.

Naps ja leima lappuun, parin vuoden päästä nähdään.

Konttorina Tampereen hervannan entinen valtion konttori.

kallista huvia... 105e Katsastus+päästöt+obd+alustan muutoskatsastus
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2007, 22:31:24 kirjoittanut Zygi »

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #52 : Syyskuu 07, 2007, 19:27:40 »
Se, mikä tuossa katsastuksessa nykyisin sylettää, on tuo hinnoittelu.  >:(
Keväällä 2001 maksoi hebnkilöauton vuosikatsastus päästömittauksineen 120 mk, eli nykyeuroissa n. 22 €.
Katsastajien palkat eivät ole nousseet muuta kuin indeksikorotuksilla, joten joku vetää välistä ihan reilusti.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi SX Vision -08, C5 2.0i 16V Exclusive -06, Xsara Break 1.6i 16V SX -03.

Jeth

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #53 : Syyskuu 07, 2007, 19:45:43 »
Pitkästä aikaa käytiin AX näyttämässä konttorilla, ihme ja kumma se meni läpi vain yhdellä moitteella ja sekin oli tuulilasissa olevan halkeaman takia! :) Odotetaan innolla mitä katsastusmies on mieltä XM:n tummista takavaloista.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 803
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #54 : Syyskuu 07, 2007, 20:39:43 »
Se, mikä tuossa katsastuksessa nykyisin sylettää, on tuo hinnoittelu.  >:(
Keväällä 2001 maksoi hebnkilöauton vuosikatsastus päästömittauksineen 120 mk, eli nykyeuroissa n. 22 €.
Katsastajien palkat eivät ole nousseet muuta kuin indeksikorotuksilla, joten joku vetää välistä ihan reilusti.

Ulkolaiset sijoitusyhtiöt.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa isokissa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #55 : Syyskuu 07, 2007, 23:41:16 »
Se on sitä ihanuutta (?), kun "valtionkonttori" myytiin. Palvelu muuttui DDR:n tullin tyylistä inhimillisemmäksi, mutta hinnat kohosivat n x 100%
"Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen aina oikeassa"

Kaapelimies

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #56 : Syyskuu 08, 2007, 02:15:04 »
Ja insinööri haasteli että hänen naapurillaan oli ollut -88 tai -89 beksi jossa joku ihme nappi tai vipu jolla sai jousituksen jäykemmäksi..
Onhan se aika jäykkä niin ylä- kuin ala-asennossakin  :)

Poissa joksa

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 3
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #57 : Syyskuu 09, 2007, 00:03:07 »

Onhan se aika jäykkä niin ylä- kuin ala-asennossakin  :)

Toivottavasti eivät pitkiä matkoja ole sillä ajelleet alusta "jämäkkänä"  ;D Ei nimittäin itsellä käynyt mielessäkään että inssi olis sitä korkeudensäätövipua tarkoittanut mutta...  :-\

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #58 : Syyskuu 11, 2007, 00:05:08 »
Minä sitten siihen että "...hyvä homma!..."            Sain leiman ja katselin siten paperia kun kotiin päin painelin. Ja siinä luki Insinöörin nimi: Esa Homma.

Silloin kyllä hiukan hymyilytti........

Joku oli joskus kuulemma tullessa kysellyt että mikähän täällä on homman nimi,ihan vahingossa vielä,ei ollut tullut leimaa.

Edellistä autoa tuolla kerran käytin,tai ainahan tuota asemaan olen käyttänyt,läpi meni ja leimaa lyödessä insinööri tuumasi vaan ohimennen että on tuo takapönttö jo aika huono,kannattaa varautua että joutuu kohta vaihtamaan,oli perjantai,lauantaina se alkoi jo pörisemään,sunnuntaina kolisemaan,maanantaina kävin öljynvaihdossa ja katselin sit siinä samalla sitä takapönttöä,vuoti saumasta ja liitoksesta,keskellä ruostereikä ja heilui joka suuntaan.

Huoltomies tuli kanssa katselemaan ja tuumasi että täähän pönttöhän on ihan läpimätä ja putoaa justiinsa,sanoin vaan sille etteihän se  mitenkään voi olla kun just perjantaina on tällä katsastettu,haki vielä kaverinsakin ihmettelemään ;D

Leväperäistä on nykyään tuo katsastus :P

C5 Shadow

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #59 : Syyskuu 11, 2007, 08:38:15 »
Sopenkorpihan se paikka oli

anateus

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #60 : Syyskuu 12, 2007, 08:45:28 »
Kyllä itsekkin olen Jyvässeudulla ruvennut hieman katsastus paikkaa katselemaan. Meinaan missä olen - tyhmä kun olen - käyttänyt joka vuosi kolme autoa, niin hylky tullut joka kerta. Viimeksi, kun edellistä autoani katsastin, niin vikaa etsivät oikein kahden miehen voimin. Kyllähän sieltä sitten väljää löytyi, kun kaksi miestä kaikin voimin rengasta repii. Konttori vaihtui ja nyt pari kertaa on tullut huomautus ainoastaan asiasta. Ja "yksityisellä" on aina tullut käytettyä. Tiedä sitten olisiko tuo "valtionkonttori" parempi. No nyt on "ykkösautolla" vasta kahden vuoden päästä katsastus. Tälläista herkkua ei ole ennen ollutkaan!

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #61 : Syyskuu 12, 2007, 10:47:17 »
Viimeksi, kun edellistä autoani katsastin, niin vikaa etsivät oikein kahden miehen voimin. Kyllähän sieltä sitten väljää löytyi, kun kaksi miestä kaikin voimin rengasta repii. Konttori vaihtui ja nyt pari kertaa on tullut huomautus ainoastaan asiasta. 

Eikös autoja sitä varten katsasteta, että varmistetaan niiden (rakenteellinen) turvallisuus liikenteessä. Mielestäni katsastus saisi olla 2 kertaa vuodessa yli 7 vuotta vanhoille autoille! Itse olen ainakin hyvin kiitollinen jos jotain vikaa löytävät, sillä jos jostain löytyy väljyyttä, niin äkkiä vika kertautuu.
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

andre

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #62 : Syyskuu 12, 2007, 10:51:38 »
Mielestäni katsastus saisi olla 2 kertaa vuodessa yli 7 vuotta vanhoille autoille!

No eipäs nyt liioitella sentään.  :o

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 323
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #63 : Syyskuu 12, 2007, 10:52:43 »
Eikös autoja sitä varten katsasteta, että varmistetaan niiden (rakenteellinen) turvallisuus liikenteessä. Mielestäni katsastus saisi olla 2 kertaa vuodessa yli 7 vuotta vanhoille autoille! Itse olen ainakin hyvin kiitollinen jos jotain vikaa löytävät, sillä jos jostain löytyy väljyyttä, niin äkkiä vika kertautuu.

Toisaalta samaa mieltä. Mielelläni käyttäisin parikin kertaa vuodessa vanhempaa autoa katsastuksessa, mutta se hinta se hinta...
Katsastaminen on sellasta riistoa tänä päivänä että pitää suunnilleen tarkistuttaa auto kaikilla tutuilla ja tuntemattomilla jotta löytäis mahdolliset ja mahdottomat hylkäysperusteet. Uusintanäyttökin kun maksaa sen 20€ / kerta...
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

andre

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #64 : Syyskuu 12, 2007, 10:54:51 »
Ilta=Sanomat netissä tänään:

Vapaa kilpailu tuplasi katsastuksen hinnan
12.9.2007 10:49
 Vapaa kilpailu on yli tuplannut henkilöautojen katsastuksen hinnan. Katsastusalan edustajat arvioivat Ajoneuvohallintokeskus Aken selvityksessä, että nousu johtuu työvoimakustannusten jyrkästä kasvusta.

Lisäksi katsastuksen työvaiheet lisääntyvät, ja niihiin kuluu aiempaa enemmän aikaa.

Aken mukaan määräaikaiskatsastuksen hinta on noussut keskimäärin seitsemän prosenttia vuodessa sen jälkeen kun ala vapautettiin kilpailulle vuonna 1994.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #65 : Syyskuu 12, 2007, 11:05:45 »
Eikös autoja sitä varten katsasteta, että varmistetaan niiden (rakenteellinen) turvallisuus liikenteessä. Mielestäni katsastus saisi olla 2 kertaa vuodessa yli 7 vuotta vanhoille autoille!

Voithan sinä ihan vapaasti käyttää sen -95 Xantian siinä väliaikana vaikka katsastusasemalla kuntotestissä ;)

Kyllä nuo katsastukset oli takavuosina enemmän vittuilua ja vianhakua kuin liikenneturvallisuuden parantamista,silti sieltä sai sopivilla suhteilla läpi sellaisia pommeja ettei moni uskokkaan ja noiden katsastusmiesten toimintaa seurataan edelleenkin hylkäysprosenttien mukaan eli mitä useamman pommin lasket lävitse sitä useamman ehjän joudut hylkäämään.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #66 : Syyskuu 12, 2007, 11:54:18 »
Voithan sinä ihan vapaasti käyttää sen -95 Xantian siinä väliaikana vaikka katsastusasemalla kuntotestissä ;)

Mä löydän ne viat itsekin ;)

Kyllä nuo katsastukset oli takavuosina enemmän vittuilua ja vianhakua kuin liikenneturvallisuuden parantamista,silti sieltä sai sopivilla suhteilla läpi sellaisia pommeja ettei moni uskokkaan ja noiden katsastusmiesten toimintaa seurataan edelleenkin hylkäysprosenttien mukaan eli mitä useamman pommin lasket lävitse sitä useamman ehjän joudut hylkäämään.

Joo, olihan tässä taannoin eräässä autolehdessä tarina kuolonkolarista, jossa juuri tuollainen pommi oli päässyt läpi. Pitäiskö siis tarkentaa tuota aiempaa ehdotusta niin, että 2 kertaa vuodessa ERI katsastusasemalla!

Muistakaa nyt kuitenkin, että vaikka kuinka olisi "vittuilua ja vianhakua", niin ei ehjää autoa voi katsastuksessa hylätä!
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #67 : Syyskuu 12, 2007, 12:48:34 »
Ilta=Sanomat netissä tänään:

Vapaa kilpailu tuplasi katsastuksen hinnan
Katsastusalan edustajat arvioivat Ajoneuvohallintokeskus Aken selvityksessä, että nousu johtuu työvoimakustannusten jyrkästä kasvusta.
Joopa joo.
Katsastajien palkat eivät ole nousseet lmuuten kuin vuotuisten indeksikorotusten verran sitten kevään 2001.
Kyselin nimittäin keväällä, mitä nykyään katsastastusmiehelle maksetaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi SX Vision -08, C5 2.0i 16V Exclusive -06, Xsara Break 1.6i 16V SX -03.

AllA

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #68 : Syyskuu 12, 2007, 18:29:24 »
Terve, hieman off topic, mutta meneekö xsarani katsastuksesta läpi mikäli etupuskurin musta alalista puuttuu?
Kyseinen listahan on samalla pohjan suojalevyä ja estää kivien lentämisen flektille. Käsittääkseni se poistetaan usein kun asennetaan tuning-puskuri, joten mielestäni sitä ei voida vaatia. En viitsi näillä katsastushinnoilla käydä kokeilemassa onneani, joten arvostan jos joku tietää paremmin.

Poissa svc

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 351
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #69 : Syyskuu 12, 2007, 19:09:52 »
En usko, että katsastaja edes huomaa ko. listan puuttumista. Ei siis haittaa mitään.
Ja jos jostain ihmeen kumman syystä haittaisi, se olisi sittenkin enintään korjauskehotuksen veroinen vika.

AKE:n ohje aiheesta: Katsastuksen arvosteluperusteet.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2007, 19:13:02 kirjoittanut svc »
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi SX Vision -08, C5 2.0i 16V Exclusive -06, Xsara Break 1.6i 16V SX -03.

Poissa VeeKoo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Peukkuja: 1
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #70 : Syyskuu 12, 2007, 22:12:45 »
Terve, hieman off topic, mutta meneekö xsarani katsastuksesta läpi mikäli etupuskurin musta alalista puuttuu?

No kyllä menee läpi, ei tuollaisella ole mitään väliä.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #71 : Syyskuu 12, 2007, 23:56:30 »
Meneekö auto läpi katsastuksesta jos ABS-valo palaa??

Menee.

Riippuu vain siitä kuka katsastaa ja missä.

Tuohon valon palamiseen Delta-auto oli antanut kaksi korjausvaihtoehtoa,ABS-yksikön vaihto 2700€ tai ABS-jarrujen poisto ja muutoskatsastus 400€,kolmas vaihtoehto oli halvin,viejän ja konttorin vaihto.

Tosin sinäänsä huvittavaa,ABS toimi normaalisti mut vikavalo paloi,pelkää viallista valoa ei saa poistaa mut koko ABS-järjestelmän  olisi saanut poistaa autosta. ;D

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2007, 23:59:39 kirjoittanut Xari »

C5 Shadow

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #72 : Syyskuu 13, 2007, 08:45:15 »
HS Tänään:

Henkilöauton määräaikaiskatsastuksen hinta on nykyään 2,5 kertaa suurempi kuin mitä se oli ennen katsastuksen vapautumista kilpailulle. Katsastusyritykset ovat yleensä myös erittäin kannattavia yrityksiä.

Toisaalta katsastuksen saatavuus on parantunut huomattavasti alan kilpailulle avaamisen jälkeen, ilmenee Ajoneuvohallintokeskuksen AKEn keskiviikkona julkistamassa tutkimuksessa.

Tutkimuksessa selvitettiin henkilöauton määräaikaiskatsastuksen hinnoittelua, hinnoittelun kehitystä aikavälillä 1994–heinäkuu 2007 sekä alan yritysten kustannusten ja kustannusrakenteen kehitystä.

Vuonna 1994, eli ennen katsastuksen täyttä avautumista kilpailulle, tavallisen katsastuksen hinta oli 100 markkaa eli noin 17 euroa ja heinäkuussa 2007 se oli keskimäärin 43 euroa – nousua on siis noin 150 prosenttia. Samaan aikaan elinkustannusindeksi on noussut 18 prosenttia.

Määräaikaiskatsastuksen hinnan vaihteluväli ilman päästömittausta oli tämän vuoden heinäkuussa 33–48 euroa.

Hinnat vaihtelevat Suomessa huomattavasti mm. alueellisen kilpailutilanteen mukaan. Tutkimuksen mukaan alan suurimmat toimijat näyttävät suuntaa hinnoittelulle ja pienemmät toimijat seuraavat perässä.

Kuluttajaviraston aiemmin tekemässä tutkimuksessa on selvinnyt, että henkilöautojaan määräaikaiskatsastukseen tuovat asiakkaat eivät yleensä kiinnitä kovin paljon huomiota hintaan vaan katsastusyrityksen valintaan vaikuttavat hinnoittelua enemmän sijainti ja aika sekä muut palvelutekijät.

Yritysten toiminta on erittäin kannattavaa, etenkin pienillä yrittäjävetoisilla katsastusyrityksillä. Yrityksissä on pääsääntöisesti vahva tase, ja jatkossakin katsastusyritykset tavoittelevat kasvua ja hyvää kannattavuutta. Henkilöautojen määräaikaiskatsastuksen osuus katsastusyritysten liikevaihdosta on keskimäärin yli 70 prosenttia.

Tyypillinen tilikauden voitto katsastusyrityksillä on 20–30 prosenttia liikevaihdosta. Katsastusyritysten henkilöstökustannukset ovat 30–50 prosenttia ja muut kulut 20–30 prosenttia. Näistä muista kuluista laitteisto- ja huoltokustannukset ovat suurimpia.

Katsastusalan edustajien mukaan kustannusten nousun yhtenä keskeisenä syynä on työvoimakustannusten lähes 40 prosentin nousu 2000-luvulla.

Katsastustapahtumaan sisältyvät työvaiheet ovat haastateltujen mukaan myös lisääntyneet ja siihen kuluva aika on lähes kaksinkertaistunut.

Toisaalta, koska asiakkaat tulevat pääsääntöisesti ilman ajanvarausta, joudutaan henkilöstöä pitämään paikalla kaiken varalta. Myös muut kustannukset, kuten kalusto, energia sekä toimitilat, ovat nousseet.

Alalle on tullut uusia yrityksiä, ja 2000-luvulla on tapahtunut myös koko joukko yrityskauppoja ja fuusioita. Merkittävimmät alan toimijat – A-Katsastus Oy ja K1-Katsastajat Oy – ovat siirtyneet kansainvälisten investoijien omistukseen, minkä haastatteluissa arveltiin vaikuttavan tuottovaatimuksiin ja liiketoiminnan kasvutavoitteisiin.

AKEn tehtäviin kuuluu katsastuksen toimilupien käsittely, katsastuksen valvonta ja ohjeistus. Katsastuksen hinnoitteluun AKElla ei ole toimivaltaa. Katsastuksen saatavuus on parantunut huomattavasti alan kilpailulle avaamisen jälkeen.

Sivutoimipisteet mukaan lukien katsastustoimipaikkoja oli vuoden 2006 lopussa 256 kappaletta. Katsastustoimipaikkojen määrä on viimeisen kymmenen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Kun ala avautui kilpailulle 1994, toimipaikkoja oli ns. matkapaikat mukaan luettuna 122.

AKE teetti kesällä 2007 selvityksen katsastustoiminnan hinnoitteluun ja hintakehitykseen liittyvistä tekijöistä. Selvitys perustui katsastusyritysten tilinpäätöstietoihin, haastatteluihin, alan toimijoille tehtyyn sähköiseen kyselyyn sekä julkisiin aineistoihin. Selvityksen teki konsulttiyhtiö TalentPublicHaus Oy.



Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #73 : Syyskuu 13, 2007, 10:40:53 »
Se on toi asiakaspalvelu joka maksaa :)

Edellisessä puolti takajarrut yli hylkyrajan,toisesta takajarrusta vuoti sylinteri,huomasin ja korjasin sen just ennen katsastusta,sanoin insinöörille että on ollut toisen puolen takajarru hiljattain auki ja puoltaa varmaan siksi.

Ajoi kerran konttorin ympäri polkien jarruja ja vedellen kässäriä ja ajoi uudestaan dynamometrille,lukemat OK.

Takavuosien halvempana aikana tuosta olisi tullut hylätty samantien,kyllä tuollaisesta palvelusta mielellään vähän enemmän maksaa ;)

Poissa lukkis

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 272
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #74 : Syyskuu 13, 2007, 13:06:32 »
Meneekö auto läpi katsastuksesta jos ABS-valo palaa??

Menee.

Riippuu vain siitä kuka katsastaa ja missä.

Tuohon valon palamiseen Delta-auto oli antanut kaksi korjausvaihtoehtoa,ABS-yksikön vaihto 2700€ tai ABS-jarrujen poisto ja muutoskatsastus 400€,kolmas vaihtoehto oli halvin,viejän ja konttorin vaihto.

Tosin sinäänsä huvittavaa,ABS toimi normaalisti mut vikavalo paloi,pelkää viallista valoa ei saa poistaa mut koko ABS-järjestelmän  olisi saanut poistaa autosta. ;D



Sama vika itsellä, tai siis ei palannut valo katsastuksessa -> hylky. Ihmettelin että mitä ne siellä tiirailee mittaristoa taskulampulla parin miehen voimin. No, selvisihän se syy ABS valoa katselivat.
Kotiin päästyä mittaristo irti ja missä polttimokanta? Oli vain siististi laitettu teippi reiän päälle. Polttimo kantoineen kiinni ja jo palaa ABS valo. Koko ajan väliin ajettaessa -> ei hyvä. Lisää pähkäilyä ja sitten pika-ruma-korjaus: jäähdytinnesteen merkivalon kanssa johdon pätkällä yhteen. Nyt se paloi ja sammui diagnostiikan mukaisesti...
Eli voihan sen "korjata" tuollaikin...