Kirjoittaja Aihe: Katsastustarinoita  (Luettu 120048 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KareJG

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 421
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Savun hälvettyä uusimme kytkennät
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #25 : Marraskuu 05, 2006, 23:46:57 »
Taisi olla jokin EU-säännös, jonka mukaan auton vilkkujen lasi saa olla myös valkoinen. Keltainen väri vilkkuihin saadaan sitten  keltaisilla polttimoilla. Mielestäni huono "uudistus", kuten katsastuskokemuksista ilmenee.
Mitsubishi Outlander vm 2010, C4 1,6HDi Exclusive Berline 5d vm 2007, Peugeot 206 1,4 SW vm 2003
Exät: C-Crosser HDi 2.2.  vm 2010 AT, C5 2,0i 16v Break AT, vm 2007, C5 2.2 HDi Berlinen AT vm 2001,C5II 2.0 HDi Break AT vm 2007 C4 1,6 16V Design II Berlin

C4 Lady

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #26 : Marraskuu 06, 2006, 10:29:05 »
Itse ajelin tuossa jotain vuosia sitten 205 Peugeoteilla, omistin niitä muutamankin kappaleen toisensa jälkeen. Katsastuksessa joka herran kerta katsastusmiehet yritti väen vängällä hakata reikiä 205:n pohjaan!
Teki mieli sanoa että HEI, ei näissä ole ruosteongelmia, ihan turhaan hakkaat, syynää niitä etupään niveliä ja raidetankojen päitä, sieltä ne viat löytyy
Mutta ensin piti aina yrittää niitä reikiä hakata, turhaan.

Poissa Pekka L

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 125
  • Peukkuja: 0
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #27 : Marraskuu 06, 2006, 12:31:39 »
Katsastuskokemus, mutta ei tosin Citikasta:

Käytin 15v. vanhaa AlfaRomeo 75:ä  leimalla huhtikuussa. Kaikki muu oli kunnossa, moni asia sai kehujakin, esim. päästöt oli loistavat, mutta etulokasuojan sisältä pyöräkotelosta löytyi reikä, jota ei normaalioloissa renkaan takaa ollut nähnyt ja taka-akselistossa oli akselin suuntaisessa "apupalkissa" reikä. Tämä osa siis toimii kuitenkin takapään vakaajana ja käsittääkseni akselistojen ruostevioista ollaan yleensä aika tarkkoja. No leima tuli saman tien, ja inssi sanoi että "Hitsaathan varmasti tämän kesän aikana nuo kuntoon".

Saa nähdä miten käy ensi keväänä Xsaralle, kun on elämäni ensimmäinen Citikan katsastus edessä. Yhtään ei kuitenkaan pelota, kun ei autossa kerran tunnu vikoja olevan.
Renault Laguna 1.5 dci -08
Citroen Xsara Picasso 1.6i 16v -06
Peugeot 306 1.9 XRTD sedan -97
Renault 19 1.4 GTS HB -89
Suzuki Savage LS 650 -87
Yamaha XS 650 -77

jd69dj

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #28 : Marraskuu 06, 2006, 14:49:22 »
Pakko on omakin stoori laittaa.
28.12.-95 rekisteröity oli Xanttu Meribeli, ain kävin leimalla vasta Tammikuussa kerran insinööri tuimasti sanoi "myöhässä olet, katsastamattomalla autolla ajelit monta päivää" vähän säikähtäneenä kysyin "mitäs nyt?" inssi siihen " ei mitään mutta jos olisin poliisi saisit isot rapsut... :police:

Panin Xantun kiertoon -05 helmikuussa, -00 leimasta asti, aina näytti lamput liian alas ja levyt "rupesi olemaan lähellä Vaihtoa"
vikalla leimalla, kun olin onnistunut katin tuhoamaan moottorin pesemällä, eikä leimaa tullu ekalla, keksi sitte inssi laittaa maininnan levyistäkin kun olivat jo vaihto rajassa (16mm)
Vaihtelin palat, levyt, katin, korjautin takahissin, hihna vaihdettiin ja jotain muuta pientä. lähti hyväkuntoinen 140tkm ajettu Meriibeli kiertoon, eikä oikestaan edes harmittanu :angel:

Joel

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #29 : Marraskuu 08, 2006, 17:05:29 »
Saxo leimattu  :) Ei löytynyt mitään sanottavaa, en edes valoja tarkistellut, toimiiko..
Ekan kerran olen ajoissa, sillä auto olisi pitänyt katsastaa 30.1.2007 mennessä, yleensä on mennyt pitkäksi.

JoneTolppa

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #30 : Tammikuu 26, 2007, 15:03:17 »
tänään käytiinkin sitten ekaa kertaa xanttu katsastamassa. pelonsekaisin tuntein istahdin kyytiin ja katsastusukko ratin taakse. pelko oli turhaa. nopein katsastus missä olen ikinä ollut. iskaritestiä ei edes tehty, kuulemma aivan turha tässä merkissä. auto ylös ja nopea katselmus. auto alas, leima paperiin ja perään kehut auton hyvästä kunnosta ja ulkonäöstä. kertoipa vielä itsekkin harkitsevansa samanlaisen ostoa mutta kun ei kuulemma näy hirveästi yksilöitä myynnissä. :) :) :) :) :)

CitXsan97

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #31 : Tammikuu 26, 2007, 18:19:48 »
Samperin samperi! Ei tullu leimaa, vaan korjauskehoitus... No, eipä isommasta kyse, kuin alapallosta, mutta amatöörimäinen moka, kun en niitä tarkistanut. Tuli pieni tahra katsastushistoriaan, edelliset kerrat kun on menneet kehuilla läpi. Klappi oli aivan selvä, olisihan se pitänyt itse älytä tsekata. Ensi viikolla uudestaan. Inssi oli ystävällismielinen, ei mene uutta maksua, kun auto muuten oli niin hyvä!

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 927
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #32 : Tammikuu 26, 2007, 18:39:42 »
Kerran tilapäiseen käyttöön tarkoitettua Dyanea katsastaessa kysyin että pitääkös kulkimessa olla sen omat kilvet paikallaan. Katsastajasetä kysyi että miksi tällaista kysyn. Selitin sit että niissä kilvissä mitkä on kiinni on vielä runsaasti leimaa jäljellä, oikeissa olisi leima loppunut jo pari vuotta aiemmin. Lisäselityksenä oli että eihän näissä ollut valmistenumerossakaan montaa erilaista numeroa, olivat muutaman kymmenen päässä toisistaan... Katsastus sitten tujui kuten pitääkin, ilman turhia mainintoja, mutta ovia eivät suostunet avaaman ennenkuin oikeat kilvet paikallaan on...


Tähän kun kävin mustaa kilpeä hakemassa, niin käytiin pitkällinen keskustelu siitä että mikä ihme tämä mahtaa olla... Hakureissulla pysäyttänyt prätkäpolliisi ei tiennyt mikä tämä on, eikä vakuutuksen myynyt vakuutusedustaja. Aikamme papereita sekä tieliikennelakikirjaa tutkittuamme katsastuskonttorilla emme vieläkään tienneet mikä tämä on...

Myöhemmin selvisi että laite on jo poistuneesen ajoneuvoluokkaan L5 kuuluva laite, johon ei liiemmälti määräyksiä ole. Käytännössä vaatimukset ovat sellaiset että laitteesta pitää löytyä jarrut, valot ja äänenvaimennus. Mitään muuta ei ole määritelty, eikä kovin tarkkaan näistä muistakaan mainittu ole...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Rosberg

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 27
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen C3 picasso-09 , 2cv4-70 projekti
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #33 : Tammikuu 31, 2007, 14:37:06 »
Kyllä ne  katsastusmiehet näkyy joustamattomista takapalloista hylkytuomion antaa.Xanttua katsastin marraskuussa ja Bx:n tammikuussa... molempiin uudet pallukat taakse.Eikä ne olleet edes vanhat??  :?
"Monet moottoripyöräilijät ovat tavallisen ihmisen kaltaisia"

Quincy

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #34 : Helmikuu 01, 2007, 00:25:27 »
Tosta iskaritestistä..

Aika riskin on inssi ottanu jos siinä ei mehujousista autoa käytä... Saattaa mennä luvat koko konttorilta jos niitä ei ole kaikille autoille tehty kun tulee tarkastus. Ei ne noita tarkastuksia tee kuin pistokokeina, mutta merkintä pitää olla heidän omissa papereissaan, tai niinkuin tossa missä ite käytän autoni niin tietokoneelta pitää löytyy merkintä tehdystä testistä ei siitä että menikö läpi vai ei. Näin minulle kertoi naapuri kuka on katsastusmies ammatiltaan ja on siinä ammatissa ollu jo monta vuotta.

Sama pätee pakokaasutestiin. Pitää olla merkintä konttorilla että sellainen on suoritettu heillä tai sitten hyväksytysti muualla.

-Q-

Gelupa

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #35 : Helmikuu 07, 2007, 10:10:52 »
Ensimmäistä sitikkaani (BX -84, eli vanhaa koppaa) katsastaessa katsastusmies istahti kuskinpenkille, mietti hetken ja tokaisi:
"ai tää on taas näitä"  ;D

Kyllä sillä hetki siinä meni, kun ei raukka osannut edes valoja käyttää.

andre

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #36 : Helmikuu 09, 2007, 09:03:44 »
"Talvi"-Xantia kävi eilen konttorilla leimaa hakemassa ja tulihan se vaikka molemmat sumuvalot näyttää liian ylös. Ihme homma, kun ei aikaisemmin ole näyttäneet ja mihinkään ei ole koskettu. On meinaan tallella parin edellisen vuoden paperit.
On noiden "katsastus-setien" käyttäytymisessä/käytöksessä muutenkin ero samalla konttorilla. Tässä pari-kolme vuotta sitten eräskin nosturille ajaessaan nosti maavaran ylimpään asentoon, että pääsee sitten lähtiessä heti ajamaan ulos kun ei auto putoa ala-asentoon kun laskee pyörät takaisin maahan.
No eilinen setä ei sitä tehnyt vaan siinä sitten laitettiin imuputki pakoputken päähän ja auto käyntiin ja odottamaan "ylösnousemusta". Eihän se kauan kestänyt, mutta silti. Kerroin sitten tuon edellisen jutun johon setä totesi ettei niin voi tehdä. Ei kuulemma löydy alustasta mitään väljää kun on paikat jumissa. En kinannut vaan kiitin ja poistuin kertoen palaavani parin kuukauden kuluttua "kesä"-Xantialla.

58Make

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #37 : Helmikuu 09, 2007, 10:45:47 »
Ensimmäistä sitikkaani (BX -84, eli vanhaa koppaa) katsastaessa katsastusmies istahti kuskinpenkille, mietti hetken ja tokaisi:
"ai tää on taas näitä"  ;D

Kyllä sillä hetki siinä meni, kun ei raukka osannut edes valoja käyttää.
Pienestä se on ihmisen/sitikkakuskin mieli hyvä.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 302
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #38 : Helmikuu 09, 2007, 10:47:59 »
Ekaa CX:ää katsastaessa kattelin kun katastusmies pyöri kuin pieru saharassa kuskinpenkillä. Aluksi mietin että mikähän sille nyt tuli, kunnes tajusin ettei se ressukka löytänyt vipua millä saisi oven auki. Kuinkahan pitkään olis mennyt ellen olisi avannut sille ulkopuolelta ovea :)
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
SM -72 Jenkkikeula
1/3 MKA:sta

Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 820
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #39 : Helmikuu 09, 2007, 10:57:39 »
Ekaa CX:ää katsastaessa kattelin kun katastusmies pyöri kuin pieru saharassa kuskinpenkillä. Aluksi mietin että mikähän sille nyt tuli, kunnes tajusin ettei se ressukka löytänyt vipua millä saisi oven auki. Kuinkahan pitkään olis mennyt ellen olisi avannut sille ulkopuolelta ovea :)
Samat kokemukset entisen CX:n kanssa. Huvittavaa katsottavaa  :). Eikä kyllä meinannu monet ystävätkään päästä CX:stä ulos., tokkopa oikeasti halusivatkaan  :).
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 981
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #40 : Huhtikuu 20, 2007, 13:05:46 »
158tkm mittarissa ja tänään konttorilta haetussa paperissa lukee että vikoja ja puutteita ei havaittu :)

Kilometrejä kertynyt vuodessa 29tkm lisää ja katsastukseen vaihdettu 2 osaa,
pakoputken väliosa 29,50€ ja koiranluu 19,90€ (+tuulilasi 360€)

Melkein 50€ pelkkään katsastusremonttiin ja autolla ei ole ajettu kuin sunnuntaisin kauppaan :P


*ittu mitä vikapesiä nää shitroenit on,en ikinä osta enään toista.                            Vaan ajan tällä samalla aina  ;D

andre

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #41 : Huhtikuu 20, 2007, 22:30:02 »
"Kesä" Xantiakin tuli tuossa pari päivää sitten katsastettua. Kovin oli samanlaista tekstiä paperissa kuin Xarillakin. Vikoja ja puutteita ei havaittu.
Jarrutkin oli ihan tasan, sekä edessä että takana ero 0%. Katsastusinssi vaan "kuolasi" autoa ja kehui sen melkein maasta taivaaseen.  ;D

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 473
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #42 : Huhtikuu 21, 2007, 07:26:28 »
Ympärivuotinen Xantiani kävi syynissä. Kaikki ok, myös jarrut nollilla. Ei laahausta. Katsastusinssin asenteesta " taas sitikka!" johtuen kysyin, onko paljon näissä vikoja. Kyllä sähkövikoja, millaisia, no lamppuja... Kyllä hän koiranluut tiesi. Vaikka oli kumit rikki melko uusista, niin ei niihin sen enemmän huomiota. Tiesi, että niitä kyllä vaihtuu muutenkin.

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 763
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #43 : Huhtikuu 21, 2007, 08:59:24 »
Tosta iskaritestistä..

Aika riskin on inssi ottanu jos siinä ei mehujousista autoa käytä... Saattaa mennä luvat koko konttorilta jos niitä ei ole kaikille autoille tehty kun tulee tarkastus. Ei ne noita tarkastuksia tee kuin pistokokeina, mutta merkintä pitää olla heidän omissa papereissaan, tai niinkuin tossa missä ite käytän autoni niin tietokoneelta pitää löytyy merkintä tehdystä testistä ei siitä että menikö läpi vai ei. Näin minulle kertoi naapuri kuka on katsastusmies ammatiltaan ja on siinä ammatissa ollu jo monta vuotta.

Sama pätee pakokaasutestiin. Pitää olla merkintä konttorilla että sellainen on suoritettu heillä tai sitten hyväksytysti muualla.

-Q-

Onko se iskaritesti pakollinen sitten kitkoilla varustetuissa Sätkissäkin? :o



« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2007, 09:02:01 kirjoittanut Aakku »
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

xanbui

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #44 : Huhtikuu 21, 2007, 09:53:46 »
Pelastin paalaukselta 91 XM V6 24v;n,pari vuotta metsässä seissyt ja kilvistä poistettu vempele.
Tuulilasi uusiksi,palloihin paineet,uudet renkaat ja pätkä pakoputkea.
Jännäkakat housussa rek.katsastukseen,tuttu paikka (Lohjalla) ja tuttu katsuri.
Ihasteli autoa ja muutenkin tosi leppoisissa merkeissä peetä puhuen hyväksytty ilman huomautuksia ???
Pääsin vielä nätin tiskitytön kanssa kilpivarastoon penkomaan tarjolla olevia kilpiä ;D
Menisköhän harrastekärryn leima yhtä hyvin ensi viikolla.

Poissa Ceeviitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 149
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C3 1,4 SX 2004
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #45 : Huhtikuu 21, 2007, 12:04:48 »
Ekaa CX:ää katsastaessa kattelin kun katastusmies pyöri kuin pieru saharassa kuskinpenkillä. Aluksi mietin että mikähän sille nyt tuli, kunnes tajusin ettei se ressukka löytänyt vipua millä saisi oven auki. Kuinkahan pitkään olis mennyt ellen olisi avannut sille ulkopuolelta ovea :)

Myös sama täällä, katsastaja oli vähän nolona kun jouduin avaamaan oven ulkopuolelta. On muuten loistavasti suunniteltu oven avauskahva CX:ssä, ei nimittäin tuuli pääse repäisemään ovea näpeistä, kun on känny automaattisesti ovenkahvassa kiinni! Nykysitikoista ei löydykään enää vastaavia innovaatioita...
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

berlingo citikka

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #46 : Huhtikuu 21, 2007, 14:45:36 »
Kerran hommasin bx van 1.6 koneella olevana ja se oli sellainen ""projekti""
laitoin kaikki levyjarrut,kytkimen,yhden uuden hydrauliputken,uudet lhm nesteet,uuden kaasarin joka oli-
405 pösöstä.. :) sitten uuden takapöntön...
jep kuukauden päästä konttorille vähän hiki hatussa sillä ei tietoa että miten käy kun virtalukko ei-
palauttanut avainta...ja välillä liikenne valoissa töpsäytteli siniset savut ilmoille...
nooh katsastuksen edetessä rupesi jo hyvältä näyttämään ja viimeistä kokeilua vaille leimaa...
perskeles..kun se katsastus mies ulos juuri oli ajamassa ja rupesi testaamaan hätäjarrua että-
kun moottorin sammuttaa ja jarruttaa niin pitäisi siis jarruttaa mutta ei ollu mitään jarru toimintaa koko-
kapiinissa,,noh ystävällinen kaveri rupesi miettimään että mikähän tässä nyt on ja jopa soitti jollekkin -
auto mekaanikolle ja sieltä tuli sitten etä vastauksena että päävaraaja pallo oli sökö...Noh se oli tosi-
yllätys itsellekkin ja ei siinä mitään ajoin varaosaliikkeelle ja ostin pallon ja seuraavana päivänä kävin sitten-
leiman hakemassa pois...

C5 Shadow

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #47 : Huhtikuu 21, 2007, 19:20:36 »
Heh... Jotain reilu 15v. sitten Lahdessa kun hetken majailin ja käytin autoa leimassa siinä Kärpäsen alapuolella (mikä se nyt oli) olevassa teollisuus alueen reunamilla.

"...sulla tuo toinen jousi näyttää kohta murenevan, joten kannattaa vaihtaa pikkuu hiljaa..."
 - hidas Hämäläinen kun oli (paikallinen sanonta)

Minä sitten siihen että "...hyvä homma!..."            Sain leiman ja katselin siten paperia kun kotiin päin painelin. Ja siinä luki Insinöörin nimi: Esa Homma.

Silloin kyllä hiukan hymyilytti........

pmk17

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #48 : Syyskuu 06, 2007, 11:07:34 »
Tulipas käytettyä aamutuimaan oma ceefemma vm.2002 konttorilla ja läpihän se meni kirkkaasti. Hoksasin kysäistä katsastusmieheltä tuosta OBD luku operaatiosta,jotta kärsiikö pajalta tuoda suoraan vikamuisti nollattuna auto konttorille, vastaus oli että he eivät ala arvuuttelemaan sitä paljonko sillä on ajettu ja milloin obd on nollattu, he tuikkaavat vain pistokkeen kiinni ja katsovat onko musitissa vikakoodeja, jos ei ole niin silloin asia on ok.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #49 : Syyskuu 06, 2007, 13:52:39 »
Pari vuotta sitten kun olin katsastamassa GTi Bexiä, en huomannut ennen katsastusta että toisen takajarrun suojakilpi puuttuu. Katsastusinssi sai tietenkin mittasi takalevyn, tulos 5 mm. Naama virneessä totesi suoraan, jotta vaihto tuli. Minähän tapani mukaan vänkäämään vastaan ja eikun kirjasta katsomaan.
Oli inssi ällikällä lyöty kun totesi minimipaksuuden olevan 3 milliä. Toki olin itsekkin hieman yllättynyt moisesta luvusta.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !