Kirjoittaja Aihe: Katsastustarinoita  (Luettu 127435 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kapteeni Camembert

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #100 : Lokakuu 05, 2007, 08:20:15 »
Kuitenkin, eipä noita XM:iä niin mahottoman paljoa liikenteessä nää, että jos ei asiaan vihkiytynyt ole niin eipä niitä välttämättä niin noteeraa. Tiedä häntä.

Onkohan tässä paikkakuntakohtaisia eroja? Voin nimittäin vakuuttaa, että täällä Turun seudulla pyöriessä XM tulee vastaan ainakin kerran viikossa. Ja siis aina eri XM. 

Gelupa

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #101 : Lokakuu 05, 2007, 14:40:21 »
Kuitenkin, eipä noita XM:iä niin mahottoman paljoa liikenteessä nää, että jos ei asiaan vihkiytynyt ole niin eipä niitä välttämättä niin noteeraa. Tiedä häntä.

Onkohan tässä paikkakuntakohtaisia eroja? Voin nimittäin vakuuttaa, että täällä Turun seudulla pyöriessä XM tulee vastaan ainakin kerran viikossa. Ja siis aina eri XM. 

Jos näin, niin täytyy olla. Tai onhan se Turun seutu väestömäärältään kertaluokkaa isompi, kuin tämä Lappeenrannan alue. Täällä XM on harvinainen näky. Jos nyt hatusta pitäisi heittää niin kerran tai kaksi kuukaudessa sattuu sellaisen bongaamaan ja ne on yleensä niitä samoja yksilöitä mitä on muutenkin nähty. Esim. rättäreitä näkee täällä selvästi enemmän kuin XM:iä! Samaten BX:t alkaa olla katoava luonnonvara. Ei niitä enää päivittäin näe.

berlingo citikka

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #102 : Lokakuu 05, 2007, 19:34:18 »
bx on ihan jees peli niinkuin samaa tekniikkaa oleva peugeot 405  :)
yhdellä kaverilla on jotain 450tkm muistaakseni ajettu 405 peli ja tekniikka ihan älyssään mitä nyt öljyä-
naukkaa kun pitäisi kuulemma ventiili kumit vaihtaa.. :)

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 973
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #103 : Lokakuu 05, 2007, 19:47:13 »
Käytin sit Tinskun katsastuksessa (taas), edellisen kerran heinäkuun lopulla. Tällä kertaa ilman vikamainintoja, eli takaiskarit olivat parantuneet sekä pyöränlaakerin väljyys poistunut parin kuukauden aikana..? Selkeitä tulkintatyyppisiä vikapaikkoja siis...

Mutta oli tuosta hyötyäkin, sain seokset säädettyä kohdilleen kun sopivasti kysyin että saiskos letkunpään työntää pakoputkeen ja ihmetellä mittalaitteen arvoja. Oli rumasti laihalla, pitäisi näemmä olla laajakaistalambda putkessa oikeita säätöjä varten... Siinä sitten ruuvasin ruiskua, katsastussetän väijyessä sivussa. Aikani pyörittelin ja sitten kun olin mieleisekseni mielestäni arvot saanut niin kysäisin että mitäs mieltä arvon setä olla mahtaa. Jotain kyseli että "onkos tuossa ruiskussa closed-loop lambdasäädössä ja olinko laittanut katalysaattorin putkistoon... Johon totesin ettei kumpaakaan ole... Pienen säädön jälkeen olisi mennyt kepeästi kattiautojen, vieläpä vähäpäästöisten, rajoista läpi, lambda-arvon pysytellessä 1,001-1,007 välillä vaikka ruiskussa ei mitään takaisinkytkentää seoksien mukaan olekaan..!

Tässähän voisi iloita "ilmaisesta" päästömittauksesta ja seosten säädöstä, mutta mielestäni koko käynti oli turha joten katson seossäädön maksaneen 44€. Edellisen katsastusaikoja koskeneen lakimuutoksen mukana tulleesta lapsuksesta. Aiemmin oli että katsastuksilla piti olla vähintään kahdeksan kuukautta väliä, aiemmin ei onnistunut koko käynti, nykyään ei tätä sääntöä enää ole. Alunperin meinasin hauskuuttaa katsastuspaikkaa käymällä uudestaan heti Ruotsin reissun jälkeen eli pari viikkoa edellisestä katsastuksesta, mutta ei sitten rahaa eikä oikein aikaakaan siihen ollut.

Rahastusta koko touhu!!!

Mutta saapahan taas ajella vaikka ensi vuoden loppuun asti, leiman puolesta..!
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

arn

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #104 : Lokakuu 06, 2007, 12:14:01 »
Minun citukassa ei ole ollu vielä kertaakaan mitään huomauttamista katsastuksessa.
Xsara 2.0hdi vm. 2001 220000 km.
Mutta huollankin autoani säännöllisesti, ja korjaan heti ilmenevät viat.
Eikä sen citukan korjaaminen ole yhtään työläämpää, eikä vaikeampaa kun muidenkaan merkkien.
Nk "automiehet" jotka tietää kaiken, eivät taida tietääkkään kaikkea.... :)
Mie taidan vaan nauttia citukastani!  ;D

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 249
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #105 : Lokakuu 06, 2007, 14:52:16 »
Minun citukassa ei ole ollu vielä kertaakaan mitään huomauttamista katsastuksessa.
Xsara 2.0hdi vm. 2001 220000 km.
Mutta huollankin autoani säännöllisesti, ja korjaan heti ilmenevät viat.
Eikä sen citukan korjaaminen ole yhtään työläämpää, eikä vaikeampaa kun muidenkaan merkkien.
Nk "automiehet" jotka tietää kaiken, eivät taida tietääkkään kaikkea.... :)
Mie taidan vaan nauttia citukastani!  ;D

Xsaraa ja erityisesti Xsara Picassoa on kyllä monesti kehuttu vähävikaisimmaksi Citroeniksi. Meillä on reilut 60tkm xsaralla ajeltu huolettomia kilometrejä. Eipä ole kyllä huonoja kokemuksia muistakkaan malleista.
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 007
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #106 : Lokakuu 06, 2007, 22:35:05 »
Minun citukassa ei ole ollu vielä kertaakaan mitään huomauttamista katsastuksessa.
Xsara 2.0hdi vm. 2001 220000 km.
Mutta huollankin autoani säännöllisesti, ja korjaan heti ilmenevät viat.
Eikä sen citukan korjaaminen ole yhtään työläämpää, eikä vaikeampaa kun muidenkaan merkkien.
Nk "automiehet" jotka tietää kaiken, eivät taida tietääkkään kaikkea.... :)

Niimpä kait,mut "automies" joka säätää tinskun ruiskua katsastuksessa tietää kyllä jostain aika paljon,siinä kun ei tehtaan jäljiltä ruiskuja ole ;)

Ja saattaa ne Xsarastakin jotain huomautella kun ajelet siihen 335555 km lisää ;D

Poissa Reverend

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #107 : Lokakuu 07, 2007, 22:51:42 »
Minun citukassa ei ole ollu vielä kertaakaan mitään huomauttamista katsastuksessa.
Xsara 2.0hdi vm. 2001 220000 km.
Mutta huollankin autoani säännöllisesti, ja korjaan heti ilmenevät viat.
Eikä sen citukan korjaaminen ole yhtään työläämpää, eikä vaikeampaa kun muidenkaan merkkien.
Nk "automiehet" jotka tietää kaiken, eivät taida tietääkkään kaikkea.... :)

Niimpä kait,mut "automies" joka säätää tinskun ruiskua katsastuksessa tietää kyllä jostain aika paljon,siinä kun ei tehtaan jäljiltä ruiskuja ole ;)

Ja saattaa ne Xsarastakin jotain huomautella kun ajelet siihen 335555 km lisää ;D

Eipä kai siellä mitään huomautettavaa ole sittenkään jos kerran huollatat autoa säännöllisesti. Ellei sitten jää korjaamolla jokin kohta väliin..

Hydesitikoiden kohdalla voi mennä asentajalla sormi suuhun, sillä vaatiihan ne vähän erikoisosaamista? Vaikka yleensä toisin käsitetään, kyläkorjaamoitakin voi olla hyviä, jotka osaavat sitikat jos vaan ovat niitä aiemmin tehneet.. Mutta niissä taas ei ole mahkuja uudempien järjestelmien suhteen. Kyllä se vaan on niin että oli merkki mikä tahansa työn jälki on kiinni juuri tekijän ammattitaidosta!

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 249
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #108 : Lokakuu 13, 2007, 14:52:04 »
Tulipa haettua Xantialle leima ensi vuodeksi. Oulun katsastus Oy:llä Alppilassa käytin (http://www.oulunautokatsastus.fi/). Avajaistarjouksena koko lysti maksoi vain 45 euroa (tarjousaika loppui tänään). Palvelu oli hyvää ja tarjoilua aivan järkyttävän paljon: hernekeittoa, makkaraa, kahvia, pullaa, leivoksia...

Niin ja mitään vikaa ei löytäneet. Eivät edes sitä, että takasumuvalo ei toimi. Ei ole tosin toiminut vuosiin, mutta pitää jättää täkyksi taas ensi vuodelle  ;D
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 524
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #109 : Lokakuu 13, 2007, 20:09:44 »
Myös "meirän huushollin" sitikat ovat läpäisseet katsastukset 13 vuoden aikana moitteitta. Eli siitä, kun siirryimme sitikka-kantaan. Asiasta toiseen. eräässä ostarissa käveskelin sitikkalippis nupissa, tuli vastaan paljon essonbaareja kolunnut? tyyppi ja murahti: " tosta ei koskaan tule minun autoa". Varmaankin paljon asiantuntevaa kokemusta takanansa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2007, 20:11:41 kirjoittanut ealab »

vihreäpallinen

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #110 : Lokakuu 15, 2007, 17:00:56 »
Kävinpä tuossa katsastamassa pari kuukautta sitten viidellä kympillä ja mäyräkoiralla ostamani ZX:n. Katsastus maksoi enemmän kuin auto  >:(, 61 euroa. Heittämällä läpi, vähän valojen säätöä. Seuraava katsastettava on 2CV-projekti, joka pitäisi rekisteröinti kuntoon saattaa talven aikana.

Poissa Ceeviitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 149
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C3 1,4 SX 2004
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #111 : Lokakuu 15, 2007, 22:31:08 »
Myös "meirän huushollin" sitikat ovat läpäisseet katsastukset 13 vuoden aikana moitteitta. Eli siitä, kun siirryimme sitikka-kantaan. Asiasta toiseen. eräässä ostarissa käveskelin sitikkalippis nupissa, tuli vastaan paljon essonbaareja kolunnut? tyyppi ja murahti: " tosta ei koskaan tule minun autoa". Varmaankin paljon asiantuntevaa kokemusta takanansa.

Kumma kun joidenkin pitää osoittaa mieltänsä tuntemattomillekin, pitäisivät mielipiteensä omana tietonaan. Ei tulisi mieleenkään mennä sanomaan vastaavaa jollekin Toyota- tai Mersulippismiehelle tai mitä noita muita merkkejä nyt onkaan :)
Tuollainen käytös voi kyllä osoittaa epävarmuutta tai itsetunnon puutettakin?

nimim. "sitikkalippis päässä kulkenut"
Autoilua sitikoilla vuodesta 1988 (BX, CX, Xantia, C5, C3). Vuodesta 2010 pelkästään fillarointia.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #112 : Lokakuu 16, 2007, 16:36:50 »
Picasson kävin katsastamassa ja ei mitään moitittavaa. Kats.mies ei meinannut uskoa miten auto voi olla näin siistissä kunnossa vaikka on turvaistuimet takapenkillä  ;D Katsastusmies kans kehui, että citikoissa aika vähän ollut moitittavaa.

jd69dj

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #113 : Lokakuu 17, 2007, 10:32:57 »
Onko missään ollut koskaan lueteltuna citikoiden hylkyjen syitä, iteltäni on BX ja Santtu molemmat hylätty kerran jarrulaikoista, Bexin laikat oli halki ja ohuet ja Santun laikat vaan ohuet,
Santussa tosin oli myös katin kenno kappaleina keskipöntössä ja arvot oli vähän pyllyllään...

... niin ja saihan yks inssi kerran taottua piikkinsä Bexin palkista läpi...
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2007, 15:29:08 kirjoittanut jd69dj »

Poissa Reverend

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #114 : Lokakuu 17, 2007, 14:41:04 »
Viimeksi kun käytin BX:n Katekalla, niin sain sellaisen lottokupongin ennen katsastuksen alkua missä oli kyseisen mallin yleisimmät hylkäysprosentit verrattuna muihin merkkeihin. Se kourassa oli sitten kiva odotella tuloksia.. ;D
Meni uusintaan johon vaihdoin mm. tukivarren helan, ohjauksen kuminivelen ja olikohan kallistuksenvakaajanpää kans? Oli siinä jotain muutakin vielä.. Lisäks selvisi että korjaamolla olivat jättäneet alapallonivelen väljälle >:( Onneks ei ollut ehtinyt irrota kokonaan. Oli muuten tarkin katsastus koskaan ja hyvä niin. Silti näin jotain 5tkm myöhemmin voi ite todeta että olis pitänyt vaihtaa ne toisenkin puolen helat sillä väljää tuntuu jo.

Poissa marx

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 401
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • c4 Pure Tech 130 Intensive A 2015
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #115 : Lokakuu 19, 2007, 19:42:49 »
Picasson kävin katsastamassa ja ei mitään moitittavaa. Kats.mies ei meinannut uskoa miten auto voi olla näin siistissä kunnossa vaikka on turvaistuimet takapenkillä  ;D Katsastusmies kans kehui, että citikoissa aika vähän ollut moitittavaa.
Niinpä; itse ajelin vuosia Ladoilla, vanhoillakin, ei koskaan mitään huomautettavaa. Eipä tietenkään koska pidin kunnossa, en niinkään katsastuksen vaan oman ja perheen turvallisuuden vuoksi. Ja useinkin sanoi katsastaja, ettei näissä (Ladoissa) juurikaan vikoja ole! Missähän merkissä niitä on?
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 524
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #116 : Lokakuu 19, 2007, 20:15:18 »
Merkeissä, joiden kuskit eivät tekniikkaa tunne ja peukku ei ole paikallansa. Lada:t taitavat olla nykyään enemmän "ladanisteillä", jotka osaavat pitää huolta ladoista.

Jeth

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #117 : Marraskuu 02, 2007, 18:38:09 »
Kävin tuossa viime maanantaina (29.10) XM V6 katsastamassa, eipä siinä muuta sanomista löytynyt kuin että laita akku kiinni ja hitsaa vähän helmoja. Noh, minäpä sitten pikaisesti hitsailin ja lähdin takaisin konttorille klo 16.45, eli juuri ennenkuin menee putiikki kiinni. Eipä katsastusmies vaivautunut edes katsomaan. "Eikö se ole kunnossa jos se kerta on korjattu" :)

Terveisiä Ace:lle, hyvin V6 pelaa ;)

Poissa tise

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 1
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #118 : Marraskuu 02, 2007, 21:20:54 »
käytin xantian (2.1td vm-98)viimeviikolla konttorilla.eipä se löytäny muuta sanomista kuin,et korjaa tuo rekisterikilven valo.  ??? teki mieli kysyä,et jos ei sitkusta muuta löytyny,niin eikös se kilpi yhelläkin näy ku tarkasti kahtoo. :-\
maltoin kuiteskin mieleni. :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2007, 21:22:24 kirjoittanut tise »
xantia 2.1 td vm-98.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 260
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #119 : Marraskuu 04, 2007, 17:26:47 »
käytin xantian (2.1td vm-98)viimeviikolla konttorilla.eipä se löytäny muuta sanomista kuin,et korjaa tuo rekisterikilven valo.  ??? teki mieli kysyä,et jos ei sitkusta muuta löytyny,niin eikös se kilpi yhelläkin näy ku tarkasti kahtoo. :-\
maltoin kuiteskin mieleni. :)


Eiköhän rikkinäisestä rekisterivalosta kuulu huomauttaa oli auto sitten muuten viaton tai täynnä vikoja. Siitähän siinä maksetaan 50-60 €, että viat huomataan ja niistä kerrotaan.

berlingo citikka

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #120 : Marraskuu 04, 2007, 17:59:39 »
Ja ensivuonna jopa listataan viat tietokantaan josta niitä saa sitten udella jos päässyt unohtumaan ja tietenkin maksua vastaan.. :)
Sekä samalla saisi kysyä ihan kenen auton vikoja tahansa.. :) vaikka sen naapurin volvon tai mersun historiaa..

Poissa tise

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 1
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #121 : Marraskuu 04, 2007, 19:32:47 »
ylivieskassa saa lystistä maksaa 65€!
xantia 2.1 td vm-98.

Poissa Velmanteri

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 219
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #122 : Joulukuu 27, 2007, 17:52:12 »
Tikkurilan A-katsastus: Hinta 81 sis. obd-, ja päästömittauksen
Jono: H*lvetin pitkä. (2h)
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 791
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #123 : Joulukuu 27, 2007, 18:08:16 »
Nyt kun saatte niitä uusia teknisiä osia katsastuksesta, niin katsokaas pitääkö massat paikkansa. Siellä on tietokanta sekaisin ja esim. kantavuudet ja mallimerkinnät ovat sekaisin. Perävaunumassatkin on mitä sattuu.
Paras konsti on pitää vanha ote mukana, jos tämän uuden otteen tiedot on virheellisiä.
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa Bordeaux

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 235
  • Peukkuja: 2
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #124 : Joulukuu 28, 2007, 12:23:13 »
Tikkurilan A-katsastus: Hinta 81 sis. obd-, ja päästömittauksen
Jono: H*lvetin pitkä. (2h)

Tattarisuolla 62e, jonoa ei yhtään kun varasin ajan etukäteen.