Kirjoittaja Aihe: Katsastustarinoita  (Luettu 120247 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

andre

  • Vieras
Katsastustarinoita
« : Helmikuu 23, 2006, 13:00:01 »
Tulipahan käytyä tänään näyttämässä Xantiaa katsastuskonttorilla.
Pitivät autosta niin paljon, että pyysivät tulemaan uudestaakin. (Ensi vuonna  :laugh: )

Inssi ei löytänyt mitään huomauttamista. Sanoi että ei tässä mitään, hyvin pidetty auto. Siihen totesin, että olis varmaan riittänyt jos olis pari valokuvaa lähettänyt.  :) Inssi vaan totesi siihen naurahtaen: "joo"
Jos tuon olisi mennyt joskus aikaisemmin sanomaan, niin ei ne olis ymmärtäneet sitä. Olis sen jälkeen vaikka väkisin keksitty jotain vikaa. Toista se on nykyään. Tarjotaan kahvia ja piparia ym.

Pugfan

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2006, 13:25:08 »
Tulipahan käytyä tänään näyttämässä Xantiaa katsastuskonttorilla.
Pitivät autosta niin paljon, että pyysivät tulemaan uudestaakin. (Ensi vuonna  :laugh: )

Nykyisin on katsastusasemilla kilpailu mennyt paikoitellen jopa yli. Asiakkaat suosivat katsastusasemaa, joka päästää helposti läpi.  :-\

Kyllähän nyt ranskalaisauto pitää katsastuksessa hylätä, jos ei muusta niin päästöistä.  >:( Ruosteesta ei uudempia pysty enää hylkäämään.  :)

Säännöllisesti huolletun auton katsastuksessa hylkääminen tai sitten jakohihnan vaihto ovat olleet omalla kohdallani autonvaihtovälejä  :-\
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2006, 13:27:08 kirjoittanut Pugfan »

andre

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2006, 13:33:01 »
Säännöllisesti huolletun auton katsastuksessa hylkääminen tai sitten jakohihnan vaihto ovat olleet omalla kohdallani autonvaihtovälejä  :-\

Jos noudatan samaa kaavaa, niin ilmeisesti "joudun" jo ensi vuosikymmenellä vaihtamaan autoa.  :)

Pugfan

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2006, 13:38:50 »
Säännöllisesti huolletun auton katsastuksessa hylkääminen tai sitten jakohihnan vaihto ovat olleet omalla kohdallani autonvaihtovälejä  :-\

Jos noudatan samaa kaavaa, niin ilmeisesti "joudun" jo ensi vuosikymmenellä vaihtamaan autoa.  :)

Jakohihna täytyy Peugeoteihin vaihtaa vähäisilläkin ajomäärillä neljän vuoden välein  :-\ Vaikka on sama moottori kuin Citroënissa...

Poissa Toni B.

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 329
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
    • http://blog.bergholm.net
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2006, 13:40:54 »
Säännöllisesti huolletun auton katsastuksessa hylkääminen

Tuosta syystä itselläni on C4 autona tällä hetkellä. Edelinen 66tkm ajettu Ford Ka ei mennyt katsatuksesta läpi, joten suurinpiirtein suoraan autokaupoille katsastuksen jälkeen. :)

mch42

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2006, 13:01:19 »
220tkm ajettu Xanttu läpäisi mainiosti katsastuksen tänään. Ainut huomautus tuli oikeasta etuvalosta, joka osoitti piirun verran liian matalalle. Katsastusmies etsi ohjaamon puolelta valojen korkeussäätöä  ;D

Katsastusmieheltä irtosi kaiken maailman läppää koko proseduurin aikana, ja kahteen kertaan hän kyseli - jotenkin kiinnostuneena/epäilevänä - että onko sitikka toiminut hyvin vai onko joutunut tekemään "omaperäisiä remontteja". Oli ilmeisesti inssille suuri yllätys että näin paljon ajettu ranskis on täysin kunnossa eikä vaadi "omaperäisiä remontteja" :P Hyvä näin, ehkä ne puheet Esson baaristakin ehkä jonain päivänä häviää.

Poissa Bordeaux

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 235
  • Peukkuja: 2
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #6 : Marraskuu 03, 2006, 13:15:10 »
Mulla 199 tkm ajettu, -00 facelift Xantia Break. Päätin jäädä istuskelemaan kahvion puolelle katsastuksen ajaksi, välillä lasi-ikkunasta vilkuillen mitä hallissa tapahtuu. Auto nosturille, hyvin huolellinen tarkastus taskulampun kanssa, välykset yms... Auto alas, taas taskulamppu esiin, kiertää ja kiertää... Auto ylös, uusi kierros taskulampun kanssa pohjaa tutkien. Voe helv... mikä nysvääjä siellä on? Väkisin yrittää etsiä vikaa mun patongista. Auto alas, kierros ympäri... enpä ole ennen nähnyt, että katsastusmies käy takapenkillä istumassa. No, onhan se mukavan näköinen sohva alcantaraverhoilulla... Kohta ukkeli tulee hymyssä suin, ja sanoo hieman ässää suhauttaen: "Onpa varsin hieno ja hyvässä kunnossa oleva auto!" Minulle jäi hyvä mieli. Sanomista tuli toisen ajovalon suuntauksesta.

CitXsan97

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2006, 13:18:30 »
Santtu 97 2ltr breikki, 203tkm. Katsastuksen ajan istuin kahvilla ja inssi käppäili sisään todeten: "Eipäs siinä mitään ollu." Ja leima paperiin. Tämän jo kahdesti kokeneena!!  :)

Xanteri

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2006, 14:45:19 »
Xantian kanssa koettua: katsastusmies ei ajanut koslaa iskaritestiin, ja tullessaan halliin kysäisin häneltä ohimennen, että "et sitten tuohon täryttimelle lainkaan ajanut". Katsastusmies vastasi: "kyllä sen tuntee ihan perseellä näissä hydrauliikkavehkeissä, onko se alusta kunnossa vai ei". Otin tuon lausuman kohteliaisuutena ja vaihdettiin sitten vielä muutama sana siitä, kuinka turha ko. iskaritesti on mehujousiautoille.

Poissa Igor

  • Supercharged
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 777
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Activated
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2006, 15:15:52 »
vaihdettiin sitten vielä muutama sana siitä, kuinka turha ko. iskaritesti on mehujousiautoille.

Turha se on rautajousikieseillekin. Tulokset on parhaimmillaankin suuntaa-antavia, eikä huono tulos ole käsittääkseni edes hylkäysperuste.
V6 Activa -98, R53 JCW -06

erkki

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2006, 16:15:12 »
Ei niiden vaimennustesteillä  mitään tolkkua ole. Kävin tossa pojan Fiat Unolla katastuksessa ja edessä lukemat olivat 40/41 %.
Myöhemmin kun tein muita huoltoja kokeilin vaan käsin painelemalla,että oika puoli tuntuu löysältä.
Irroitin iskarin ja totesin "IHAN TYHJÄ" ,näin oli ja molempien vaihto vaan ihan turvallisuuden takia.
Ei ole sitten koko iskaritestien aikana Sitikoissa koskaan ollut mitään huomautettavaa iskunvaimentimista.Käytössä BX ja Xantia.

make206

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #11 : Marraskuu 04, 2006, 14:44:40 »
Omaa xsaraa kun oon käyttänyt konttorilla, niin joka kerta on syynätty tarkemmin kuin muita jonossa olleita. Voihan se olla että toissa kerralla viereisessä jonossa olleilla oli vaan joku tarkastuskierros menossa mutta kolme autoa kerkesi viereisellä nosturilla käydä kun xsarasta etsi huomautettavaa.

Mitään muuta ei ole ikinä tullut huomautettavaa paitsi että etulevyt liian ohuet (2 viimeistä kertaa, jos ens kerraksi vaihdattais...). Viime kerralla sitten keksi että "takalampun lasit pitää vaihtaa", mie että wtf, onko ne haljennu vai mikä niissä nyt on vialla? Oli kuullemma liian valkoinen vilkun valo. Ehdotin että mites kun sietä vaihtais sen oranssin polttimon mikä siellä on alunperinkin aina ollut, lasi kun kerta on saman värinen kuin uutena.
Kuulemma tämäkin "viritys" riittäisi. ::)

Pugfan

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #12 : Marraskuu 04, 2006, 15:32:23 »
Ehdotin että mites kun sietä vaihtais sen oranssin polttimon mikä siellä on alunperinkin aina ollut, lasi kun kerta on saman värinen kuin uutena. Kuulemma tämäkin "viritys" riittäisi. ::)

No ei se mikään viritys ole jos oranssi väri tulee polttimosta, ei umpiosta  :)

Sinänsä 'valkoisiksi muuttuneisiin' vilkkuihin puuttuminen on ihan asiallista, ei se turhaa nipottamista ole.

VeliPee

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #13 : Marraskuu 04, 2006, 15:38:48 »
Vm -99 santtu break, tämän vuoden katsastuskokemus:

- ei saanut konepeltiä auki ilman neuvoja
- etsittiin hartaasti alustanumeroa
- etsittiin hartaasti ajovalojen korkeudensäätöä kabiinista

Lopputulos: Löysi huomautettavaa! Takasumuvalo ei palanut ja oli niiin iso vika, että piti ihan rekisteriotteeseen kirjoittaa asiasta. Syynä takasumuvalon toimimattomuuteen oli simppeli - siinä oli viallinen sulake. Mutta suuri ärsytyksen aihe tuli - kun vein auton huoltoon. Autossa oli kulahtanut alatukivarren takapusla, mitä tuo katsastussetä ei huomannut...  Oli viimeinen kerta kun vien autojamme ko. puulaakin katsastettavaksi.

Poissa Cibx

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 190
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Bx 16 valve 4wd & Ax Gti -90 "nelivaloiset"
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #14 : Marraskuu 04, 2006, 17:20:34 »
Kävin viime talvena emännän 2000 vm. Xsara 2.0 VTS:n katsastamassa Jyväskylässä yksityisellä asemalla, silloin mittarissa oli 70 tkm.  Yleensä hyvänä pitämäni katsastusaseman Inssi epäili, että autoa on madallettu, niin kuin ei olisi matala jo luonnostaan.  ??? Seuraava aprikointi oli, että varmaan on väljää taka-akseliston laakeristossa jo.  Ja kolmas ja paras huomautus oli, että sävylaseista löytyy varmasti tummennus kalvo ;D
Käyttiksenä Mebbe E220 Cdi Avantgarde
Ex -autot,  2xBx 16v serie2, Bx14, 16Gtix2, 16TRSx3, 19Trs, C5 2.2Hdi break, Xm 2.1 td-98 & 2.0i-90 ja pari Visaa, Ford Transit, Volvo V40, Mb C200cdi, Skoda Octavia 2.0tdi

Paikalla Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 930
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #15 : Marraskuu 04, 2006, 19:24:36 »
Tuttavani muutoskatsasti koripajan toimesta jatkettua ja myöhemmin asuntoautoksi muutettua bensaCaminaa "isommalle Indenorille", eli dieseliksi. Jossain vaiheessa katsastussetä kysyi että onko näitä ihan pakko rakentaa, johon tuttavani vastasi että "sovitaanko siten että keskityt teknisiin juttuihin, minä pidän huolen filosofoinnista". Arvatkaa tuliko leimaa..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

fratello

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #16 : Marraskuu 04, 2006, 19:55:24 »
Bensalla leikkimistä...

Joel

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #17 : Marraskuu 04, 2006, 20:24:21 »
Tuttavani muutoskatsasti koripajan toimesta jatkettua ja myöhemmin asuntoautoksi muutettua bensaCaminaa "isommalle Indenorille", eli dieseliksi. Jossain vaiheessa katsastussetä kysyi että onko näitä ihan pakko rakentaa, johon tuttavani vastasi että "sovitaanko siten että keskityt teknisiin juttuihin, minä pidän huolen filosofoinnista". Arvatkaa tuliko leimaa..?

Ei ainakaan ekalla...
Itse yritin Saxoa leimalle viime torstaina. Eipä onnistunut, kun oli mennyt jo klo 16 asema kiinni ja kuulemma pitää aika varata... ???
No ajoaikaa on kuitenkin tammikuun loppuun, joten ei kiirettä. Pitää leimata sitten, kun siltä tuntuu...

Poissa timoxi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #18 : Marraskuu 04, 2006, 21:10:59 »
Kun berline XM -90 vaihtui breikki -95:een yli kolme vuotta sitten, jäi vanhat berlinen talvirenkaat 185/65/R15 minulle kun en huolinut breikissä olleita silestone-renkaita vaihdossa.

Noo, sitten ekassa katsastuksessa kevätauringon jo paistaessa ja XM:n katsastuksessa alkoi ihmetys kun katsastusmies tutki takarenkaita epätavallisen tarkasti. Haki taskuappua nähdäkseen rengasmerkintöjä ja taululoitaan tutki hän myös.  Kulutuspintaa reilut 5 mm ja ihmettelin että mitä vimmattua se inssi oikein tutkii. Sitten hylkäyspaperin luovuttaessaan katsastustusmies kertoi että takarenkaiden kantavuus on riittämätön tähän autoon. Olisi täytynyt olla vahintään se rerkisteriotteessa mainittu 195/15/R65.
Omaa tyhmyyttä ja huomaamattomuuttahan se oli mutta tarkka katsastusmies ei silloin muuta vikaa löytynyt.

Pari viime katsastusta mennyt huomautuksitta läpi katsastuksesta, tosin oma-aloitteisesti vaihdettu alapallot ja raidetangon nivelet.
C4 -13, XM Break -95 (väliaikaisesti poistettu käytöstä), XM Berline -98 (harrasteajoneuvo), C4 Picasso -08, C4 VTR Coupe -05, Helkama Ässä ja Winha 30 -72 ja Yamaha ET340 sekä perämoottori Cresent 4hv 60-luvulta

andre

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #19 : Marraskuu 05, 2006, 08:01:46 »
Itse yritin Saxoa leimalle viime torstaina. Eipä onnistunut, kun oli mennyt jo klo 16 asema kiinni ja kuulemma pitää aika varata... ???

Itse en ole aikaa varannut enää moneen vuoteen ja aina on päässyt korkeintaan vartin odottamisella.
Eivätkä ainakaan tähän mennessä ole löytäneet mitään huomautettavaa, päinvastoin.
Näin siis toimii A-katsastus täälläpäin.


Poissa Gusse

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 820
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Sportage -16 & 118d -12
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #20 : Marraskuu 05, 2006, 16:18:08 »

Mitään muuta ei ole ikinä tullut huomautettavaa paitsi että etulevyt liian ohuet (2 viimeistä kertaa, jos ens kerraksi vaihdattais...). Viime kerralla sitten keksi että "takalampun lasit pitää vaihtaa", mie että wtf, onko ne haljennu vai mikä niissä nyt on vialla? Oli kuullemma liian valkoinen vilkun valo. Ehdotin että mites kun sietä vaihtais sen oranssin polttimon mikä siellä on alunperinkin aina ollut, lasi kun kerta on saman värinen kuin uutena.
Kuulemma tämäkin "viritys" riittäisi. ::)

Aikanaan kun vielä oli Xsara, niin huomauttelivat mullekin katsastuksessa noista takavalojen vilkuista ja ehdottivat valojen vaihtoa. Aika ihme kun kuitenkin auto on aikanaan rekisteröity niillä valoilla.
exät BX Gti, Giulietta 1.4 MA, Focus Wagon -13, E87 116i -07, Alfa 147 -07, Alfa GT -05, Pösö 307 -05, Delta -09, C2 VTS -05, ZX 1.4 -97, Xsara 1.8 16v -98, CX 20 TRE -87  ja Volvo 460 -90.

Pugfan

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #21 : Marraskuu 05, 2006, 16:40:32 »
Aikanaan kun vielä oli Xsara, niin huomauttelivat mullekin katsastuksessa noista takavalojen vilkuista ja ehdottivat valojen vaihtoa. Aika ihme kun kuitenkin auto on aikanaan rekisteröity niillä valoilla.

Xsaran valoja en ole tutkinut mutta Peugeot 306:ssa takavilkut alkoivat myös olla keltaisen sijasta valkoiset. Polttimoissa on sellainen oranssi pinta, ilmeisesti maalattu, joka oli sitten halkeillut ja kuoriutunutkin. Eli uusilla polttimoilla takavilkut ovat oranssit mutta ajan myötä yllämainitusta syystä valon väri muuttuu valkoiseksi.

andre

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #22 : Marraskuu 05, 2006, 17:56:51 »
Xsaran valoja en ole tutkinut mutta Peugeot 306:ssa takavilkut alkoivat myös olla keltaisen sijasta valkoiset. Polttimoissa on sellainen oranssi pinta, ilmeisesti maalattu, joka oli sitten halkeillut ja kuoriutunutkin. Eli uusilla polttimoilla takavilkut ovat oranssit mutta ajan myötä yllämainitusta syystä valon väri muuttuu valkoiseksi.

Sama vika on kaikissa, joissa on nuo maalatut polttimot vilkuissa. Se maali ei ole tarpeeksi hyvää, että kestäisi polttimon käyttöiän.
"Project Xantiaan" vaihdoin uudet polttimot vanhoista kun oli jo maali lohkeillut. Nyt pitäs tehdä sama operaatio talviautoon, vilkut kun on jo aika kirkkaat samoin edessä kuin takanakin.

make206

  • Vieras
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #23 : Marraskuu 05, 2006, 19:47:10 »
Xsaran valoja en ole tutkinut mutta Peugeot 306:ssa takavilkut alkoivat myös olla keltaisen sijasta valkoiset. Polttimoissa on sellainen oranssi pinta, ilmeisesti maalattu, joka oli sitten halkeillut ja kuoriutunutkin. Eli uusilla polttimoilla takavilkut ovat oranssit mutta ajan myötä yllämainitusta syystä valon väri muuttuu valkoiseksi.

Sama vika on kaikissa, joissa on nuo maalatut polttimot vilkuissa. Se maali ei ole tarpeeksi hyvää, että kestäisi polttimon käyttöiän.
"Project Xantiaan" vaihdoin uudet polttimot vanhoista kun oli jo maali lohkeillut. Nyt pitäs tehdä sama operaatio talviautoon, vilkut kun on jo aika kirkkaat samoin edessä kuin takanakin.
Tämä on tiedossa kun tuon toisen vanhuksen kanssa käy katsastuksessa.
Lähinnä tuo sanojen käyttö ("lasien vaihto") ja "virtys" (oranssit polttimot) olikin sen joka itsellä särähti korvaan.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 475
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Katsastustarinoita
« Vastaus #24 : Marraskuu 05, 2006, 19:48:20 »
Kirkas- himmeä- matta. Väritön - värillinen. Kirkas, siis läpikuultava voi olla tietenkin myös värillinen. Esim. punainen läpikuultava(kirkas), - punainen matta,- punainen ei- läpikuultava. Eiköhän auton värilliset linssit ole kirkkaita, ainakin uusina. Vanhemmiten samenee, muuttuvat mataksi, ei- kirkkaaksi. Tämä on selvää, eikö totta. :)