Kirjoittaja Aihe: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt  (Luettu 15335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 639
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt
« Vastaus #100 : Kesäkuu 18, 2018, 15:57:11 »
Tuo ym Totalin 5w-30 on pour point -arvossa hieman nihkeä, sen ollessa -36C. Flash point ok, 236C.
Sitä vasten Mobil 1 Delvac 5w-30 LE:ssä sama flash point mutta pour point peräti -51C.

Mainittu Mobil on varmasti PAO-öljyä mutta miten lienee Totalin öljy?
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt
« Vastaus #101 : Kesäkuu 18, 2018, 19:29:59 »
Tuo ym Totalin 5w-30 on pour point -arvossa hieman nihkeä, sen ollessa -36C. Flash point ok, 236C.
Sitä vasten Mobil 1 Delvac 5w-30 LE:ssä sama flash point mutta pour point peräti -51C.

Mainittu Mobil on varmasti PAO-öljyä mutta miten lienee Totalin öljy?
Voi yllättää nuo Mobiilit, ennen ne oli PAOja, nykyään yleensä ei, eli vaikka Suomessa lukee täyssynteettinen, niin ainoa mistä oikeasti selviää on saksalaisen purkin tekstit tai MSDS-tiedoista joskus.

Eli semisynteettisiä usein vanhalla kielellä.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 639
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt
« Vastaus #102 : Kesäkuu 18, 2018, 20:05:31 »
Hydrokratatut öljyt ei liiemmin yli 230-240C lämpöjä kestä, luulen. Kyllä tuo Total hyvin kestänee nykyautoissa mutta ei pitäisi hetkeksikään poiketa öljyn korkeasta laadusta. Downsizing -pikkuturbokoneet kysyy öljyltä ihan toisia ominaisuuksia kun niihin vielä liittää järjettömän pitkän 30k huoltovälin.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt
« Vastaus #103 : Kesäkuu 18, 2018, 23:00:45 »
Hydrokratatut öljyt ei liiemmin yli 230-240C lämpöjä kestä, luulen. Kyllä tuo Total hyvin kestänee nykyautoissa mutta ei pitäisi hetkeksikään poiketa öljyn korkeasta laadusta. Downsizing -pikkuturbokoneet kysyy öljyltä ihan toisia ominaisuuksia kun niihin vielä liittää järjettömän pitkän 30k huoltovälin.
Kestää tai ei, mutta jos kyse oli Mobilin suhteen "MOBIL DELVAC 1 LE 5W-30"
Lainaus *Mobililta
"Tisleet (raakaöljy), vetykäsitelty raskas parafiininen 30...40 %"

Tämä paljastuu käyttöturvallisuustiedotteesta KTT/MSDS:
file:///home/chronos/u-73930150a4a8dd4b33483e493c5fb3809a516d67/Downloads/mobil_delvac1_le_5w30_20152508_usi.pdf

Hyvä keino on myös vertailla Saksan tekstejä:
https://www.mobil.com/german-de/commercial-vehicle-lube/pds/eudemobil-delvac-1-le-5w30
Ei mitään puhetta synteettisyydestä paitsi: Basis der innovativen Mobil SHC Synthese Technology™ Joka on hassu tapa saada jotain synteettisyyteen vivahtavaa saksankielisiin teksteihin, he ovat rekisteröineet tavaramerkin jossa yhtenä sanana on "Synthese" ja siihen tavaramerkkiin he saavat viitata, mutta laki kieltää Saksassa valehtelemasta tuossa asiassa. Sen sijaan Suomessa saa puhua muunneltua totuutta eli "mainoskielta" ..."Mobil Delvac 1™ LE 5W-30 on täyssynteettinen, "....

Kyse ei ole siitä että Suomessa ja Saksassa olisi eri tavaraa purkissa, vaan siitä että Saksassa oli ehtinyt olla oma esimerkkioikeustapaus ennen Castrolin ja Mobilin oikeusjuttua, jossa päätettiin että Castrolin käyttämä synteettinen tarkoitti vain "hyvää öljyä eikös juu", mutta tämä päätös ei koskenut siten Saksaa.

(Joskus ennen Mobil 1 oli aikuisten oikeasti täysynteettistä, nykyään ei juuri ikinä)

Poissa ovi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 111
  • Peukkuja: 2
Vs: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt
« Vastaus #104 : Kesäkuu 22, 2018, 11:54:04 »
Tuossapa on oikein tutkimustuloksia öljyjen eroista ja muutenkin hyvä tietopaketti aiheesta kiinnostuneille.

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144947/Silfverberg_Jani_Marttila_Joni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 639
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt
« Vastaus #105 : Kesäkuu 22, 2018, 20:11:10 »
Nm. olli_o:lta hyvä kiteytys asiasta josta jo jonkin verran tiesinkin, varsinkin siitä että Saksassa tämä synteettisen -sanan käyttö on juurikin noin. Onko sillä käytännön merkitystä, ei ehkä juurikaan.

On hyvä tiedostaa tämä asia mikäli preferenssit ”oikean” ts. parhaimman öljyn käytössä.
Per os nautittavat tisleet saa edullisimmillaan Saksasta mutta tilaamalla moottoriölyt myös saa parhaimmat laadut.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 530
  • Peukkuja: 6
  • Xsara HDi
Vs: Nyky-diesel Sitruunan moottoriöljyt
« Vastaus #106 : Kesäkuu 26, 2018, 13:12:27 »
Polttoainetalous parani sen verran että huomasi kun vaihtoi oikeat öljyt koneeseen. Vanhoista puuttui tuo fuel saving luokitus vaikka muuten "käypäistä" olikin.