Kirjoittaja Aihe: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus  (Luettu 5601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa immoT

  • C5
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« : Elokuu 22, 2015, 22:24:27 »
Hapettumat viiksessä aiheuttaa "vilkku ei vilkuta, niin viiksen tönäisy ja vilkut pelaa" ja mittariston valojen sammumista samanaikaisesti kun vilkut ei toimi.

Irrotetaan viiksen päässä oleva näppäin: (Viikseä ei tarvitse irrottaa autosta.)
Vapautetaan muoviklipsi hiusklipsillä vääntämällä.
Pidetään vapautettua puolta nuppineulalla vähän kohotettuna että ei tipahda takaisin koloonsa.
Vapautetaan toinen muoviklipsi hiusklipsillä vääntämällä.

Irrotetaan valokytkinrulla:
Puristetaan keskellä olevan tapin kiinnikkeitä, ja vedetään rulla pois (varo että jouset ei lennä tiehensä).

Pinnat voi putsata pienellä ruuvarilla kiiltäväksi.
Takaisin kasaamisessa pitää laittaa metallinen kontakti osa tarkasti kohdalleen ja painaa jouset pohjaan.

Liitteenä kuvia.

Poissa traveller

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 14
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2015, 11:02:51 »
Hyvä ja toimiva ohje, oma C5 (1.8 2003) vilkkuviiksi tuli kuntoon, puhdistelin pintoja vielä lisäksi CRC Elektroniikan tarkkuuspuhdistajalla.
Usko vaan meinas loppua sen ohuen pyöreän metallisen kontaktirinkulan kanssa, meni kyllä ihan tuurilla
paikalleen, olisko ollut 25:s kerta, toivottavasti ei tartte uudelleen räpeltää auki. Kertokaahan miten sen saa "parhaiten" asennettua, jos jonkun tarvii näitä jatkossa puhdistella ?

Poissa immoT

  • C5
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2015, 17:34:59 »
Lisäys:
Lexalla: BSI / Vikaloki
Jatkuva vika. Valaistuksen ohjaus ei looginen.

Poissa kis

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2016, 14:54:36 »
Helpommalla pääsee kun irroittaa koko paketin ja vaihtaa joko koko paketin tai koko vivun.
Tämä tietysti edellyttää että ehjä vipu on vaihtaa.
itse irroitin paketin ja purin toisesta vivun joka kylläkin tuo tietokoneen näytön ohjaus nuppi.
Hommassa menee max tunti jos vähänkin osaa tehdä remppaa.

TÄRKEÄÄ!!!! ota akun kaapelit irti ja odota minimissään 15min!!!!!


1. 2 kpl torx ruuveja irti jotta suojakuoren saa ratin ympäriltä pois. Ylempi puolisko jää kojetauluun kiinni. Irroita radion ja vakkarin vivut. Pienet haitat painaa sisäänpäin ja samalla vetää ulos vipua.
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_123526.jpg

2. Käännä rattia 90 astetta oikealle tai vasemmalle jotta ensimmäisen "klipsun" saa alapuolelta irti (kääntyy ulospäin). sitten vähän vetää airbagia ulospäin.
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_124355_1.jpg
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_124514.jpg
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_124633.jpg

3. Käännä rattia 180 astetta toiseen suuntaan jotta se tulee alapuolelle ja saa toisen "klipsun" irti. Nyt bagi irti.


4. Irroita liittimet. Airbagin 2 liitimestä ensin lukitukset auki (lähtee sormin, nostamalla kynnellä tai sit pikku ruuvarilla)
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_124810.jpg
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_124916.jpg

5. Ratti irti (torx T50). Huomioi tässä nuolen paikka ratissa ja merkki akselissa!!! Ratti lähtee pikkasen nitkuttamalla helposti pois.
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_125408.jpg
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_125646.jpg

6. Avaa viiksipakettia lukitseva panta 10mm hylsyllä. Pakettia vielä pitää pienet haitat ylä- ja alapuolella.
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_125825.jpg


7. Viiksipaketti aukeaa kun varovasti yhtä pykälää kerrallaan kampeaa auki. Viiksissä vain yksi liitin joka käsin lähtee irti piirilevyltä.
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_144951.jpg
http://pove.arkku.net/upload/uploads/20160630_144813.jpg

8. Tarkista että vivustot oikeissa koloissa ja paina kansi kiinni.


9. Kokoaminen päin vastaisessa järjestyksessä.
Liki kaikkea kokeiltu....paitsi heikkoja jäitä ja anoppia :D

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2016, 17:17:41 »
Helpommalla ja helpommalla. Itse putsasin immoT:n ohjeen mukaan ja valojen temppuilu loppui ja oli ilmainen. Viiksi maksaa rahaa vaikka saisi käytetyn.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #5 : Elokuu 20, 2016, 14:39:13 »
Saa 14usd aliexpress siis ton viiksen
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #6 : Lokakuu 17, 2016, 17:37:51 »
Asensinpa minäkin uuden vilkkuviiksen, upgreidasin samalla vanhan viiksen auto-napilliseen. Pyyhkimen viiksen vain purin, putsasin ja kasasin. Tässä kohtaa jätin kertomatta hermoja kuluttavaa näpertelyä viiksien kasaamiseen liittyen, paitsi nyt menee jo rutiinilla :-) Tarkistin vielä kasaamisen jälkeen viiksen kaapelilta tulevilta signaaleilta, että napit ja rullat kytkevät ne jotenkin loogisesti.

Näyttäisi toimivan... paitsi että kaukovalot olivat valmiiksi päällä, kun kytkin akun kiinni. Vilkkuviiksestä nykäisemällä eivät myöskään kaukovalot menneet pois päältä. Eikä mistään muustakaan. Kaukovalot sen kun vaan palavat. Kaikki muu toimii.

Mahdollisuuksia on kaksi: joko kaukovaloja ohjataan jollain kytkimellä viiksen juuresta piirilevyltä, ja se katkaisija sattui jäämään jumiin viikseä paikalleen asentaessani, tai sitten auto-napilla on jotain tekemistä asian kanssa ja se sekoittaa koko pakan. Tietääkö joku, kummasta voisi olla kyse?

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #7 : Lokakuu 17, 2016, 17:46:56 »
Usko vaan meinas loppua sen ohuen pyöreän metallisen kontaktirinkulan kanssa, meni kyllä ihan tuurilla
paikalleen, olisko ollut 25:s kerta, toivottavasti ei tartte uudelleen räpeltää auki. Kertokaahan miten sen saa "parhaiten" asennettua, jos jonkun tarvii näitä jatkossa puhdistella ?

1) Ota viiksen päässä oleva rulla käteen, sisäpuoli ylöspäin ja tunge musta muoviholkki jousien kanssa sinne pohjalle.

2) Laita vähän rasvaa kontaktirinkulan ulommaisiin kärkiin ja asettele se rullan koloihin: toisella puolella rinkulaa on tasainen kieleke ja toisesta kielekkeestä on lohkottu pieni nelikulmainen. Rullassa on vastaavat kolot, joten rinkulaa ei saa asennettua väärin. Rasva auttaa rinkulaa pysymään kolossaan kohdassa #3.

3) Työnnä viiksen tappi varovasti ensin holkin reiästä sisään ja sitten rullan reiästä ulos asti. Ideaalitilanteessa saat tapin painettua holkkiin siten, ettei mikään pomppaa paikaltaan. Tämä voi olla hankalaa, koska tapin kärjet napsahtavat hieman paikalleen asennettaessa. Teoriassa tapin voi asentaa kahdella tavalla, oikein ja väärin, mutta pienellä ajattelulla on helppo valita oikea asennussuunta.

4) Jos rinkula on vielä oikealla paikallaan ja holkki on edelleen jousien kanssa rullan pohjalla, työnnä viiksen tappi pohjaan asti, että se naksahtaa. Se oli siinä.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #8 : Lokakuu 17, 2016, 19:43:16 »
Jos on delphin cötöstys siellähän on piirilevyllä "liukukytkin" tappi pystyssä,kolo johon se menee on valoviiksessä ei varmaan oo kohdallaan uusiksi auki nimim. noin käyny tosin ei oo autonappia.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2016, 19:46:24 »
Jos on delphin cötöstys siellähän on piirilevyllä "liukukytkin" tappi pystyssä,kolo johon se menee on valoviiksessä ei varmaan oo kohdallaan uusiksi auki nimim. noin käyny

Nonih! Delphinpä hyvinkin. Auki se on otettava, mutta tuo lienee sitten syy. Yritin katsoa, että kaikki liukukytkimet liikkuu, mutta voipi olla, etten tajunnut testata tuota vilkkuvivun taakse vetämistä. Yhtä liukukytkintä muistaakseni ihmettelinkin, että miten sen pitäisi liikkua, kun ei reagoinut vilkkuasentojen vaihteluun.

Jos laitan vilkkuvivun testaamista varten ohjauspylvään piuhat ja akun kiinni asentamatta airbagia, tuleeko jotain srs-vikakoodeja jotka eivät poistu itsekseen? En viittis tuota bagia räplätä irti ja kiinni turhan monta kertaa. Nopeuttaa testailuakin :)

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2016, 22:28:59 »
Sen näkeepi onko ne paikallaan paketti halkaistuna, laita viiksi paikalleen ja kääntele niin näet liikkuuko liukukytkimet, sitten vaan pidät hollilla ja toinenpuolisko kiinni se on siinä. Jumppasin ess taa air backkiä  ja rattia muutaman kerran,vielä täytyy kerta voimailla hommata  paketti on se kellonvieterijohto sökö. www.peugeotpartsforsale.com tuolta saa toimivan.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #11 : Lokakuu 19, 2016, 20:27:52 »
Sen näkeepi onko ne paikallaan paketti halkaistuna, laita viiksi paikalleen ja kääntele niin näet liikkuuko liukukytkimet, sitten vaan pidät hollilla ja toinenpuolisko kiinni se on siinä. Jumppasin ess taa air backkiä  ja rattia muutaman kerran,vielä täytyy kerta voimailla hommata  paketti on se kellonvieterijohto sökö. www.peugeotpartsforsale.com tuolta saa toimivan.

Juu löytyi ne liukukytkimet ja nyt liikkuu kaikki. Vielä kerran asensin ja purin turhaan ylimääräisen kerran, kun ei kuulunut piippausta ollenkaan. Oli summerin kontaktit painuneet syvälle, kun pääsi tippumaan lattialle kolhiessani kantta ja vähänkö vitutti, kun kaikki toimi paitsi ei tullut ääntä. Kasasin vielä kerran kiinni ilman airbagia ja sain valot testattua - nostamalla ilmaan sain vielä testattua vilkun palautuksen. Kaik' on bueno. Nyt vielä airbagi takaisin ja jos airbag fault ei lähde pois, niin annan leksaa.

Täytyy sanoa, että tässä vaiheessa viiksipaketin ja viiksien purkaminen, korjaus ja kasaaminen alkais sujua sen verran hyvin ja mallikkaasti, että harmi etten omista enempää C5:ia. Menis ns. ilmaiseksi harjoitustunteihin nähden :) Tuon Sinivalaan kanssa kun samaa hommaa ei varmaan tarvitse enää tehdäkään pitkään aikaan.

Mulla olis muuten nyt yksi puhdistettu alkuperäinen vilkkuviiksi, josta voisin luopua ilmaiseksi. Ostin siis uuden sen auto-napin takia, mutta puhdistin ja kasasin vanhan viiksen ihan harjoituskappaleena.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #12 : Lokakuu 19, 2016, 23:19:53 »
Palaako sulla bagivalo voi olla se "kellojousikaapeli" rikki
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #13 : Lokakuu 20, 2016, 09:43:03 »
Palaako sulla bagivalo voi olla se "kellojousikaapeli" rikki

Ei kun bagi-virhe tulee siitä, kun lakkasin kytkemästä bagia kiinni, kun testasin viiksipakettia ja arvelin, että jos sen joutuu vielä kerran purkamaan :) Bagi toimi kyllä aiemmin, kun pari kertaa jaksoin sen napsauttaa paikoilleen.

Poissa Radagast

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 89
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #14 : Maaliskuu 05, 2017, 17:23:21 »

1) Ota viiksen päässä oleva rulla käteen, sisäpuoli ylöspäin ja tunge musta muoviholkki jousien kanssa sinne pohjalle.

2) Laita vähän rasvaa kontaktirinkulan ulommaisiin kärkiin ja asettele se rullan koloihin: toisella puolella rinkulaa on tasainen kieleke ja toisesta kielekkeestä on lohkottu pieni nelikulmainen. Rullassa on vastaavat kolot, joten rinkulaa ei saa asennettua väärin. Rasva auttaa rinkulaa pysymään kolossaan kohdassa #3.

3) Työnnä viiksen tappi varovasti ensin holkin reiästä sisään ja sitten rullan reiästä ulos asti. Ideaalitilanteessa saat tapin painettua holkkiin siten, ettei mikään pomppaa paikaltaan. Tämä voi olla hankalaa, koska tapin kärjet napsahtavat hieman paikalleen asennettaessa. Teoriassa tapin voi asentaa kahdella tavalla, oikein ja väärin, mutta pienellä ajattelulla on helppo valita oikea asennussuunta.

4) Jos rinkula on vielä oikealla paikallaan ja holkki on edelleen jousien kanssa rullan pohjalla, työnnä viiksen tappi pohjaan asti, että se naksahtaa. Se oli siinä.

Nostellaas vähän vanhaa ketjua.
Korjailin aamulla Xsaran viiksiä kun "ajotietokoneen" nappula ei toiminut. Siitä kontakti rinkulasta oli katkennut se pieni lipare jota nappi painaa.
Purin molempien viiksien päät ja yllätys yllätys, vilkkuviiksestä löytyi samanlainen rengas ehjänä.
Eli vaihdoin kontaktirenkaat päikseen ja nyt ajotietokoneen nappi toimii taas. Myöskin valo katkaisija tuntuisi pelaavan.

Semmoinen pieni lisäys kohtaan 2. Sitä rengasta ei asenneta rasvan avulla niihin hahloihin, vaan se pujotetaan hahlon reunoilla olevien kynsien alle. Siis työnnetään se keskeltä kohti ulkoreunoja. En tietenkään tajunnut ottaa operaatiosta kuvia.
C5 2.0 Break -04
Xsara 1.6 Break -04
Xsara 2.0 Break -03

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #15 : Maaliskuu 12, 2017, 17:00:05 »
Nostellaas vähän vanhaa ketjua.
Korjailin aamulla Xsaran viiksiä kun "ajotietokoneen" nappula ei toiminut. Siitä kontakti rinkulasta oli katkennut se pieni lipare jota nappi painaa.
Purin molempien viiksien päät ja yllätys yllätys, vilkkuviiksestä löytyi samanlainen rengas ehjänä.
Eli vaihdoin kontaktirenkaat päikseen ja nyt ajotietokoneen nappi toimii taas. Myöskin valo katkaisija tuntuisi pelaavan.

Semmoinen pieni lisäys kohtaan 2. Sitä rengasta ei asenneta rasvan avulla niihin hahloihin, vaan se pujotetaan hahlon reunoilla olevien kynsien alle. Siis työnnetään se keskeltä kohti ulkoreunoja. En tietenkään tajunnut ottaa operaatiosta kuvia.

Tämä tuli mieleen kun tuota femmaa tuossa ihmettelin ja nappi ei pelannut. Molemamt viikset auki ja renkaiden vaihto ristiin. Perin hankala on se jousien laitto mutta kyllä senkin sitten keksi. Ja tosiaan ne rankaat asettuu nystyröiden alle.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa xanc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 85
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Vilkkuviiksen avaaminen ja puhdistus
« Vastaus #16 : Maaliskuu 30, 2017, 15:11:58 »
Tuossa selkeä video ykköskoppaisen C5:n ratin irrottamisesta.