Kirjoittaja Aihe: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO  (Luettu 4398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 640
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« : Kesäkuu 19, 2015, 00:39:15 »
PSA Peugeot Citroënin uusi kolmisylinterinen turboahdettu PureTech -bensiinimoottori, joka on ominaisuuksiensa ansiosta saanut lempinimen ”Ihmemoottori”, palkittiin kansainvälisesti maailman parhaana moottorina kokoluokassa 1.0 – 1.4 litraa.  Ihmemoottori katkaisi VW TSI-moottoreiden menestyksen autoteollisuuden tällä hetkellä kaikkein eniten kilpaillussa moottorikokoluokassa.

Kansainvälisen riippumattoman International Engine Of The Year-kilpailun tuomariston muodostavat 65 autotoimittajaa ympäri maailmaa. Heillä on keskimäärin yli 23 vuoden kokemus autotekniikan arvioinnista. Pohjoismaisia toimittajia 38 vuoden kokemuksella tuomaristossa edustaa Rolf Gildenlow Ruotsista.

Tuomariston perusteluissa nostetaan kolmisylinterisen PureTech-moottorin ominaisuuksista esille erityisesti pieni polttoaineen kulutus, pienet CO2-päästöt sekä ajamisen vaivattomuus.

- Tällä kolmisylinterisellä moottorilla valmistaja on osoittanut että downsizing ei merkitse vain moottorin sylinteritilavuuden pienentämistä. Se merkitsee parempaa ajonautintoa, kiteyttää valinnan perusteet tuomariston jäsen Yves Maroselli.

Tasapainoakseli takaa värinättömän käynnin

Kolmisylinterisen pitkäiskuisen 1,2-litraisen voimalähteen tasaisen käynnin takaa kokoluokassa harvinainen moottorin kanssa vastakkaiseen suuntaan, mutta samaan tahtiin kampiakselin kanssa pyörivä tasapainotusakseli. Voimanlähteen värinättömyyttä tukevat myös hydrauliset moottorin tukityynyt.

Muihin edistyksellisiin teknisiin innovaatioihin kuuluvat mm. öljykylvyssä pyörivä jakohihna, säätötilavuudella varustettu öljypumppu, imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitus sekä neliventtiilitekniikkaa hyödyntävän sylinterikannen kanssa samaa valua oleva vesijäähdytetty pakosarja. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty kolmanneksella ottamalla käyttöön uudet männäntappien- ja männänrenkaiden DLC-pinnoitteet (Diamond Like Carbon).

PureTech ”Ihmemoottoria” kehittäessään PSA-yhtymä jätti yli kansainvälistä 120 patenttihakemusta.

Merkittävät investoinnit tuotantoon

Aloittaessaan PureTech-moottoreiden tuotannon PSA-yhtymä investoi Ranskassa sijaitsevaan Tremeryn moottoritehtaaseen rakennettuun uuteen tuotantolinjaan 257 miljoonaa euroa ja moottoreiden tuotekehitykseen 460 miljoonaa euroa. Investoinnin kokonaisarvo on 717 miljoonaa euroa. Uusi tuotantolinja loi samalla 500 uutta työpaikkaa.

PureTech-moottori on tällä hetkellä käytössä useissa Citroën- ja Peugeot-automalleissa, kuten Peugeot 308, 208 ja 2008 sekä Citroën C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus ja C4.

Tulokset

International Engine Of The Year 2015, moottorit kokoluokassa 1.0 – 1.4 litraa

1.    PSA Peugeot Citroën 1.2 PureTech                                                         243 pistettä     

2.    Volkswagen 1.4 TSI, Twincharger                                                          174 pistettä

3.    Volkswagen 1.4 TSI electric-gasoline hydrid                                        165 pistettä

4.    Volkswagen 1.4 TSI                                                                                  149 pistettä

5.    Volkswagen 1.4 TSI ACT                                                                          132 pistettä

6.    Volkswagen 1.2 TSI                                                                                  123 pistettä

 

 

Lisätietoja:

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=12

 
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2015, 10:09:53 »
TSI moottori taisi voittaa tälläisen tittelin juuri ennen kuin siitä tuli korjaamoiden ihme?

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 529
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2015, 11:03:59 »
Lopettakaa tuon kutsuminen ihmemoottoriksi. Se ärsyttää.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 640
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #3 : Kesäkuu 19, 2015, 16:22:50 »
^ Siinämielessä ihmemoottori ettei näissä ole saksalaisperäisiä tauteja.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2015, 23:55:03 »
Osassa oli, nimittäin tehdaslinjalla sattunut kämmi joka johti jopa koko moottorin vaihtoon mutta näitä ei vissin ollut kuitenkaan montaa?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 640
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2015, 00:28:33 »
^ Ei koske Ihmemoottoria vaan turbotonta EB-konetta. Tietyn sarjan kammen välys pitää mitata ja jos menee yli kone vaihdetaan. Ei mikään epidemia. Itse olen yhden koneen mitannut, oli ok. Kollega on yhden koneen vaihtanut.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2015, 06:43:50 »
Olet muuten oikeassa! Tuohan se olikin.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 175
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #7 : Kesäkuu 20, 2015, 11:48:18 »
Ihmemoottori on kyllä ihan oikea nimitys mille vaan kolmisylinteriselle.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 970
  • Peukkuja: 7
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2015, 02:23:57 »
Ihmemoottori on kyllä ihan oikea nimitys mille vaan kolmisylinteriselle.

Seuraavalla kierroksella sitten vaikka V2! Niistähän on kokemusta moottoripyörissä ja litraisesta saa ihan hyvät tehotkin ulos :)

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2015, 08:03:01 »

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #10 : Kesäkuu 21, 2015, 21:18:22 »
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/ihmemoottorille-engine-of-the-year-2015-palkinto/5191128
"PSA Peugeot Citroënin uusi kolmisylinterinen turboahdettu PureTech -bensiinimoottori, joka on ominaisuuksiensa ansiosta saanut lempinimen ”Ihmemoottori”, palkittiin kansainvälisesti maailman parhaana moottorina kokoluokassa 1.0–1.4 litraa.

Ihmemoottori katkaisi VW TSI-moottoreiden menestyksen autoteollisuuden tällä hetkellä kaikkein eniten kilpaillussa moottorikokoluokassa, kun PSA Peugeot Citroënin PureTech-bensiinimoottori palkittiin Engine Of The Year -palkinnolla."

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 796
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #11 : Kesäkuu 21, 2015, 21:57:39 »
Eikös se ensimmäinen ihmemoottori ollut tämä.....?

Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa DSKolmonen

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: IHMEMOOTTORILLE ENGINE OF THE YEAR 2015- PALKINTO
« Vastaus #12 : Joulukuu 06, 2015, 11:49:07 »
Täältä löytyy "ihmemoottorilla" varustettu DS3. Itse ajettuja kilsoja vasta ~600km. Ajotietokone näyttää tällä hetkellä kulutusta 6.0L/100km maantiepainotteisessa ajossa. Mielelläni lukisin muidenkin kokemuksia kyseisestä moottorista.  :)