Kirjoittaja Aihe: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus  (Luettu 2988 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa XmTD

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« : Toukokuu 31, 2015, 12:22:49 »
Moro!
Miten irtoaa konepellin alla flektin/kennojen päällä oleva suojamuovi? Se tuntuu olevan kiinni maskissa mutta en keksinyt miten.
Löytyisikö ohjetta myös koko etupuskurin irroitukseen?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 520
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #1 : Toukokuu 31, 2015, 12:27:14 »
Olisiko räjäytyskuvasta apua? ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa XmTD

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #2 : Toukokuu 31, 2015, 14:42:35 »
Tuota kuvaa eilen katselin mutta en sen perusteella keksinyt vielä irroituskonstia. Kuvasta kyllä näkyy että päälimuovi on eri kappaletta maskin ja puskurin kanssa.

Poissa XmTD

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #3 : Toukokuu 31, 2015, 15:24:15 »
Löytyihän sieltä klipsit. Päälimuovia piti vain nostaa reilusti moottorin puolelta ja työntää pää väliin. Sitten isolla meisselillä klipsin "lukitusklipsia" alaspäin ja peukalolla klipsi auki. Pikkuhiljaa kiinnike kerrallaan kun aukoi niin johan se lopulta irtosi. Umpion altakin kulma tuli varovasti nitkuttelemalla.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 512
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #4 : Toukokuu 31, 2015, 16:09:44 »
Mitteepä touhuat?

Poissa XmTD

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #5 : Toukokuu 31, 2015, 19:58:04 »
Vaihdoin ilmastoinnin lauhdutinkennon. Ahdasta oli mutta seula tuli ulos ja ehjä meni tilalle. Vanha vuoti keskeltä flektin takaa ja vänkärinpuolen alakulmasta. Alakulma oli kuran, lehtien, hyönteistenraatojen yms muodostaman sotkun peitossa.

Poissa tjmj52

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 109
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2015, 20:54:42 »

moi

Saako sen vaihdettua niin, että ei joudu irrottamaan koko etupuskuria?

tjmj

Poissa XmTD

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2015, 01:04:01 »
Lauhduttimen saa vaihdettua ilman puskurin irroitusta.
Yritän muistella miten sen tein:
-kuljin yläasentoon ja vaikka rampeille (helpottaa lauhduttimen alaletkun irroitusta alakautta) mutta onnistui ajoasennossakin
-umpioitten päältä suojukset irti
-keskisuojus irti (nosta moottorin puolelta suojusta reilusti niin näet maskin ja suojuksen kiinnitysklipsut) Kun saat klipsut auki, irroita kaapelit/letkut suojuksen kiinnikkeistä, myös umpioitten alla kulmista. Suojuksen kulmapalat sain nitkutettua umpion alta.
-vänkärin puolen kurasuoja irti, 10mm mutteri (10mm hylsy taisi olla ainoa mitä tarvitsi) ja kolme "klipsua"
-flekti irti
-ilmanottoputki irti, (vedä kiinnikkeen tapista, älä kampea meisselillä)
-välijäähdyttimen putki irti ja välijäähdyttimen yläkiinnike irti
-syyläri/lauhdutinpaketin päätykiinnikkeitten pultit ja mutterit irroitin mutta paikoiltaan en saanut pois
-syylärin yläkiinnikkeet irti ja nostin sen alakiinnikkeistä irti moottoriin päin sen mitä tilaa oli ja vedin syylaria nippusiteillä moottoriin päin
-flektin kehystä maskia kohti nippusiteillä
-lauhduttimen yläputki irti
-alaputki irti
-lauhdutin kuskin puoli edellä ylös varovasti  sähköpiuhaa varoen ja se irti. Tässä kohtaa kannatta painaa mieleen missä asennossa ja miltä puolen mitäkin lauduttimen nipat ja kuivaimet mahtui pois. Uuden lykkiminen helpottuu kummasti jos ne muistaa. Minä en

Poissa TSV

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 70
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #8 : Kesäkuu 04, 2015, 14:10:51 »
Tuli tehtyä sama homma ja ajattelin pitäisköhän laittaa jotakin tiheää verkkoa tuon lauhduttimen eteen niin voisi säilyä paremmin ehjänä?
Citroen C5 Exclusive Farmari 136HDI 2.0 Automaatti.

Poissa Iski

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #9 : Kesäkuu 26, 2016, 18:52:13 »
Lauhduttimen saa vaihdettua ilman puskurin irroitusta.
Yritän muistella miten sen tein:
-kuljin yläasentoon ja vaikka rampeille (helpottaa lauhduttimen alaletkun irroitusta alakautta) mutta onnistui ajoasennossakin
-umpioitten päältä suojukset irti
-keskisuojus irti (nosta moottorin puolelta suojusta reilusti niin näet maskin ja suojuksen kiinnitysklipsut) Kun saat klipsut auki, irroita kaapelit/letkut suojuksen kiinnikkeistä, myös umpioitten alla kulmista. Suojuksen kulmapalat sain nitkutettua umpion alta.
-vänkärin puolen kurasuoja irti, 10mm mutteri (10mm hylsy taisi olla ainoa mitä tarvitsi) ja kolme "klipsua"
-flekti irti
-ilmanottoputki irti, (vedä kiinnikkeen tapista, älä kampea meisselillä)
-välijäähdyttimen putki irti ja välijäähdyttimen yläkiinnike irti
-syyläri/lauhdutinpaketin päätykiinnikkeitten pultit ja mutterit irroitin mutta paikoiltaan en saanut pois
-syylärin yläkiinnikkeet irti ja nostin sen alakiinnikkeistä irti moottoriin päin sen mitä tilaa oli ja vedin syylaria nippusiteillä moottoriin päin
-flektin kehystä maskia kohti nippusiteillä
-lauhduttimen yläputki irti
-alaputki irti
-lauhdutin kuskin puoli edellä ylös varovasti  sähköpiuhaa varoen ja se irti. Tässä kohtaa kannatta painaa mieleen missä asennossa ja miltä puolen mitäkin lauduttimen nipat ja kuivaimet mahtui pois. Uuden lykkiminen helpottuu kummasti jos ne muistaa. Minä en

Muutama lisähuomio, mitä huomasin vaihtaessani lauhdutinta:
-Myös kuskin puolen kurasuojus irti, (tai ainakin tuo muuteri, että saa tilaa syylärikehikon irroittamiseen)
-Lauhduttimen putket saa helpommin irti kun lauhdutin on vielä kunnolla kiinni.
-Tilaa oli paljon, kun siirsin välijäähdyttimen hiukan oikealle, sen jälkeen kun kehikko missä tuuletin sijaitsee oli irroitettu kiinnikkeistään (katso kuva).
-Itse en siirtäny jäähdytintä moottoriin päin.
-Syyläri/lauhdutinpaketin päätykiinnikeet irtoaa, kun molemmin puolin olevat kaksi mutteria (yhteensä 8 ) löysentään (kiinnitysrauta taittuu nätisti pois edestä).
-Todennäköisesti merkkihuollossa ne irroittaa tuon pakettina, eli tuuletin, välijäähdytin, ilmastoinnin lauhdutin ja syyläri samassa paketissa.

Poissa akkep

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 18
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 04, 2017, 12:32:20 »
Rautajousiseen tuli lauhdutin vaihdettua. Käytin ensin typpitestissä mutta ei löytynyt vuotoa. Syyläriä pois edestä ja uv lampulla vuotoa kennossa näkyi. Pääli muovin ja ilmanputsarin kotelon otin pois tieltä niin sai syyläriä kallistettua. Olisi varmaan saanut pois ilman muovienkin irrottelua.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 335
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III etupuskurin/maskin/suojamuovin irroitus
« Vastaus #11 : Heinäkuu 04, 2017, 13:45:05 »
Eipä ole tätä ketjua tultu luettua, mutta omaan C5 III HDi:hin kennon vaihto oli paljon helpompaa.
Syylarin yläkiinnikket auki niin sitä pystyy kallistamaan taaksepäin ja kenno mahtuu pois välistä.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !