Kirjoittaja Aihe: C5 III jousisylinterin vaihto  (Luettu 4716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 018
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
C5 III jousisylinterin vaihto
« : Toukokuu 25, 2015, 12:46:20 »
En äkkiseltään löytänyt ohjeita nuitten jousisylinterien vaihtoon. Olisiko jollain antaa semmoisia?
If in doubt, go flat out.

Poissa kuaise

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2015, 22:40:40 »
Samaa kaivelin itsekkin, mutta nyt tuli tehtyä (vasen etutolppa) C5 tourer 2.0HDI 2009. Näin itse vaihtelin (onko oikein vai väärin siitä en sitten tiedä)

-Ajoin etupään ajorampeille
-Itsellä kun ei paineilma vempeleitä niin joutui vetarin pultin löystäämään rengaspaikallaan (Auto yläasentoon rengas ilmaan irti ja postaa vetarinpultin sokan ja suojuksen, samalla renkaan keskiön koriste veks, rengas paikalleen, auto alas ja pultin löysäys)
-Auto alimpaan asentoon, säiliön korkki auki varovasti ja paineen poisto jousituksesta lexialla (manuaalinen paineen poisto ruuvi löytyy oikeanpuolen tolpan päästä (kuin ilmaus ruuvi) Tuolla saa etupiirin paineen pois, takaata löytyy samanmoinen mutta en nyt muista missäkohdin on) aseta ruuviin letku ja poista paine tyhjään pulloon (näin tiedät noin määrän mitä pitää lisätä lopuksi)
-akkuirti (unohdin itse ottaa:)
-Pallo irti! tämän kanssa itsellä ongelmia, mutta sopivalla lattarauta kiristimellä aukesi lopulta. paine letku vierestä irti. Molempii varmaan kannattaa tiivisteet vaihtaa (itse en muistanut letkuu tilailla joten vanhalla menee)
-eturenkaan ilmaan, renkaan poisto
-irroita (jarruputken ja abs anturin kiinnikkeet, jotta saat lisää tilaa kun irroitat vetarin) koiranluu (kannattaa uusia mikäli ei ihan uusi ole), raidetanko, alatukivarsi + vetarin irroitus (vasenpuoli pidä laatikossa kiinni ettei öljyt pääse karkaamaan laatikosta), tanko on kolmella ruuvilla ylhäällä kiinni, ne auki ja ujuttaa tolpan pois.
-Uusi paikoilleen ja mitä irti otit niin takaisin kiinni.
-Mikäli otit paineen pois manuaalisesti laita sama määrä takaisin uutta LDS:ää. Huom!! Neste pinta tarkastetaan paineettomassa tilassa eikä vain ala-asennossa!!! eli auto ala-asentoon ja paine pois!
-ohjeistus keroo, että pitäisi paineistaa säiliö 0,5bar paineeseen, en usko että välttämätön, mutta helpottaa varmasti pumppua.

Irroitus järjestyksissä ja nostosta kannattaa miettiä itse miten hommelin tekee!! mutta kutakuin näin vaihdoin itse eteen vasemmalle
Toivottavasti on jotain apua ja viisammat voivat korjata ja lisätä jos jokin mättänee!!

Poissa kuaise

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2015, 23:38:06 »
Laitetaan tuo ilmastuskin kun kerta unohtui eli, auto yä-asentoon takas ala-asentoon ja käännetään rattia täysin molempiin suuntiin. varmistukseks vaikka kahdesti:)

Kun laitata ala-asentoon ja avaat säiliön korkin ja katsot pintaa, niin ei pitäisi näkyä!! Pinta tulee vasta näkösälle kun poistaa järjestelmästä paineen. Tämä ihan itsellä henk kohtasesti tullut todistettua yli vuotona:)

Poissa Pezi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2016, 12:18:44 »
Aihetta sivuten:
sain hylsyn katsastuksesta iskaritestin tuloksen perusteella, etupää 40/70 ja takapää 48/70 (vasen/oikea). Lisäksi kuskin puolella etujousisylinteri märkä ja takajousisylinterissäkin hiukka kosteutta alapäässä. Hommasin molemmat uudet jousisylinterit, vaihdoin ne ja ajoin konttorille. Iskaritulos 48/70 ja 54/72. Leima tuli paperiin, mutta mikä kumma voi tuon huonon tuloksen selittää. Keulaan vaihdoin sylinterin jo reilu viikko sitten ja taakse eilen. Tuskin ilmaakaan keulassa pitäisi olla kun autoa on kuitenkin jumppailtu ja rattia käännelty.
Eihän näissä käsittääkseni pallotkaan "vanhene" samaan tapaan kuin yksikalvoiset pallot?

Ja auto on C5 III -08 2.0i 16V farmari, confort malli, harmaa, vetokoukulla, ajettu 207tkm. :)

Pekka
C5 HDi 204 exclusive tourer 2011
ID 20 D-Super -72

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 118
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2016, 16:42:43 »
Minulla I-koppaisessa tuli toisesta takanurkasta monta vuotta katsastuksen iskaritestissä huomauttelua, että vaimennus ei täsmää toiselle puolelle. Lopulta tuli hylsy. Yksi pallo vaihdettiin, minkä jälkeen tulokset ovat olleet tasan. Ajossa ei huomannut mitään eroa ennen-jälkeen, mutta olisiko niissä kuitenkin ollut paineessa tai vaimennusventtiileissä yksilöeroa.

Jos et halua sokkona uusia palloja, niin vaihda ne seuraavaan katsastukseen kokeeksi päittäin puolelta toiselle.

Poissa Pezi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2016, 21:21:55 »
Loogista kyllä olis, että pallo olis vajaa. Sama vika olisi voinut edesauttaa myös sylintereiden vioittumista. Pitänee koittaa kysellä jos jossakin vois käydä iskaritestissä ja varmistaa vika.
Saako näihin "uuskoppasiin" comfort-palloja? Samallahan tuota pehmentäs kyytiä jos päätyy palloja vaihtelemaan.

Pekka
C5 HDi 204 exclusive tourer 2011
ID 20 D-Super -72

Poissa kuaise

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2016, 22:24:25 »
anakin tämä myyjä ilmoittaa myyvän pehmennettyjä palloja: http://www.sphere-shop.co.uk/

Kun on valinnut mallin ja ne pallo vaihtoehdot tulee näkyviin, niin special offer sen alta saa koko sarjan tai erikseen pehmeempiä. Tiedä tuota sitten. monroekin näyttäisi tekevän palloja!?! ei tarkempaa tietoa...

Poissa XmTD

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 48
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #7 : Syyskuu 07, 2016, 21:19:03 »
Kiitos kuaise hyvistä ohjeista.
Vaihdoin juuri oikean etutolpan kun katsastusmies niin kehotti tekemään. Ainoan mutkan matkaan aiheutti Posti hukkaamalla jousitolppapaketin kolmeksi vuorokaudeksi. No, onneksi löytyi viimeisenä vapaapäivänä ja kelikin suosi asennustoimintaa pihamaalla. Ja tulipa korjattua pyykinpesukone jousitolppaa odotellessa... :-)
Onko vanhalla vuotavalla tolpalla mitään uusiokäyttöä kenelläkään mielessä? Nokialta saapi noutaa tarpeeseen.

Poissa gurkoe

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2016, 11:14:08 »
Helou!

Pitkään foorumia lueskelleena, mutta nyt piti sitten rekisteröityä kun omankin sitikan remontti tältäosin tuli aiheelliseksi.
Käytin omani 2010 vm. 2,0 HDi sedanin 220tkm huollossa ja samalla tuli huomattua, että oikealta takaa jousisylinteri vuotaa jo jonkunverta ja edestä oikealta tihuttaa.
Takaa tuo on pakko vaihtaa, varmaan kannattaa edestäkin. Lähinnä muutama kysymys tässäkohtaa.

-Tarviiko noita vaihtaa pareittain?
-Vaihdetaanko samalla hydrauliikkaöljyt? Ei varmaan ikinä haittaa ole.
-Mistä osat halvimmalla? Sitronen toki on olemassa, saako jostain ebayn tmv. syövereistä halvemmalla?
-Kannattaako samalla vaihtaa pallot (noihin kahteen, kaikkiin neljään?) / koiranluut taakse?

Nimimerkillä hölmö kyselee.

Poissa Pezi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2016, 21:15:31 »
-Tarviiko noita vaihtaa pareittain?

Ei tarvi vaihtaa pareittain.

-Vaihdetaanko samalla hydrauliikkaöljyt? Ei varmaan ikinä haittaa ole.

Ei tarvi vaihtaa niitäkään, vaikka varmaan pahitteeksi ei olisikaan. Paineet pois Lexialla jos mahollista, jolloin ei ulos tule juurikaan nesteitä vaihdon yhteydessä.

-Mistä osat halvimmalla? Sitronen toki on olemassa, saako jostain ebayn tmv. syövereistä halvemmalla?

Ite selailin ebayta ja nettiä muutenkin ja sain vasemmalle eteen ja taakse toimituskuluineen yhteensä 480€. Siis molemmat yhteensä. Kannattaa varmistaa vaikka service.citroen sivustolta oikea varaosanumero jousisylinterille.

-Kannattaako samalla vaihtaa pallot (noihin kahteen, kaikkiin neljään?) / koiranluut taakse?

Ei _pitäis_ olla tarpeellista tämäkään. Näissä malleissa on kaksoiskalvolliset pallot ja teoriassa ei pitäisi vuotaa. On kuitenkin kuuleman mukaan ollut vajaantuneitakin palloja. Samallahan noita voi vaihella jos välystä on, ehyttä tuskin kannattaa vaihtaa.
C5 HDi 204 exclusive tourer 2011
ID 20 D-Super -72

Poissa Magicmoose

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #10 : Syyskuu 22, 2016, 23:31:34 »
Tällainen kysymys heräsi: Kun nyt ei ole paikkaa missä tehdä, niin uskaltaako viedä mihin tahansa laitettavaksi vai onko todennäköistä, että siitä seuraa enemmän haittaa kuin hyötyä?

Poissa isokissa10

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2016, 12:51:40 »
KANNATTAA KYSELLÄ HINTOJA MYÖS AUTOARTIKKELISTA on Tikkurilassa. Etusylinterit 290€ kappale.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 560
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #12 : Marraskuu 08, 2016, 21:15:15 »
KANNATTAA KYSELLÄ HINTOJA MYÖS AUTOARTIKKELISTA on Tikkurilassa. Etusylinterit 290€ kappale.
Onkohan Kybin sylkkyjä vai vanhaa varastoa? Hinta ainakin kohdallaan...

Poissa isokissa10

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 56
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #13 : Marraskuu 09, 2016, 13:12:58 »
Ostin juuri molemmat etupään sylinterit ja raidetangon pään oli noin 600€. Kertoi olevan uudempaa joka kestää auton loppuiän. nyt ajettu 146 tuhatta ja vuotavat molemmat joissa alkuperäisissä ollut huono laatu vm. 2010. Merkkiä en ole katsonut enkä vielä asentanut, mutta yritän ensi viikolla. Sulantiellä kuulemma vaihtavat odottaessa, vie noin puoli tuntia puolessa aikaa. Maksua en tiedä.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 447
  • Peukkuja: 7
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #14 : Marraskuu 09, 2016, 14:23:23 »
Itsellä 120tkm ajetussa 2012 vuoden autossa toinen etusylinteri tiputellut vetarin päälle ja nyt kiihtynyt jo niin, että tiputtelee vähän lattiallekin, joten auto sai komennuksen pihalle seisomaan..Ja pitäisi olla näitä uusia "ikuisia", joiden osanumero ollut tuotannossa 2010 lähtien.

Takasylkyt sitten vasta huonoja ovatkin, nytkin tuosta 2012 mallista kummatkin takasylkyt märkänä alaosastaan...ja aiemmasta C5 2011:stä vaihdettiin myös yksi takasylkky 99tkm ajettuna.

Joten jos toi on parannettua laatua, kiinnostaisi tietää mitä ne huonolaatuiset sylkyt ovat olleet  ;D

Onneksi noi on ihan kohtuullisen hintaisia osia, kunhan ei Veholta osta..
Saab 9-5 2.0T XWD Aero -10, BMW 535d -11

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #15 : Marraskuu 09, 2016, 17:05:17 »
Joten jos toi on parannettua laatua, kiinnostaisi tietää mitä ne huonolaatuiset sylkyt ovat olleet  ;D
Suht tuoreista, kaveri osti uutena -08 ja jossain 15 tuhannen kilometrin kohdilla molemmat vuotivat jättäen pihaan selkeät lammikot. Saahan sen sorapihan noinkin muutettua öljysoraksi...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 662
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #16 : Marraskuu 09, 2016, 17:20:50 »
Minulla vm 2011 ja koneelta kaveri katsoi että siinä myös ne uudemmat. Ei mitään vuotoja vielä missään ja 90 tkm ajettu.

Poissa Ikisumi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #17 : Huhtikuu 16, 2018, 23:30:14 »
Vastaan tähän vanhempaan ketjuun, kun en halua täyttää foorumia useilla viestiketjuilla samasta aiheesta...

Eli viime viikolla hylky tuli katsastuksesta, havaitut viat juurikin jousituksessa.
Etusylkyt vuotaneet molemmat, ovat paksun lian peitossa, ja takana iskaritestissä vasen 42%, oikea 77%, ero 45%.
Etupään sylinterit pitänee vaihtaa, tuskin pesu enää riittää jälkitarkastukseen, vaikka menisi toiselle asemallekin.
Mutta tuosta takapäästä olisin tarvinnut mielipiteitä, vaihdanko oikeanpuoleisen jousisylinterin, vai riittäisikö pelkkä pallo? Vuotoja en ole nähnyt.

Uskaltaako tilata tuolta "mypartolta": https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Citroen-Federbein-Federzylinder-Stosdampfer-vorne-rechts-5271-L6/181772572737?_trksid=p2485497.m4902.l9144
Tai Puolasta: https://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-Citroen-C5-X7-Federbein-Federzylinder-Stosdampfer-vorne-rechts-5271-L6/122966098318?_trksid=p2485497.m4902.l9144

Joku täällä oli muistaakseni tilannut, onko kestänyt?
C5 X7 HDi 136 Exclusive Tourer 2009 - 14. Citroên

Poissa Basbarduu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 018
  • Peukkuja: 7
  • 2CV -70
Vs: C5 III jousisylinterin vaihto
« Vastaus #18 : Huhtikuu 17, 2018, 09:26:07 »
Sitroselta saa niin halvalla että enpä ainakaan ite nähnyt järkeväksi rueta kokeilemaan tuommoisia kun sai todella nopeasti hyvät osat kotimaasta. Yhtään nuista vaihtamistani ei ole tarvinnut vaihtaa uudelleen.
If in doubt, go flat out.