Kirjoittaja Aihe: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä  (Luettu 5658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pmanner

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« : Huhtikuu 21, 2015, 09:05:44 »
Mistähän kannattaisi lähteä etsimään vastausta seuraavaan arvoitukseen:

C5 III bensa-automaatti vm. 2008 ei halua käydä kunnolla kun aamulla lähtee liikkeelle.

Moottori käynnistyy ihan normaalisti, mutta kun lähtee liikkeelle parkkiruudusta, moottori hyytyy ja tuntuu olevan sammumaisillaan.  Kun antaa kaasua, menee sekunti ja sitten auto ryntää eteenpäin (ikävä ominaisuus ahtaassa hallissa).  Sama juttu jatkuu risteyksissä. Risteykseen tullessa hidastaa ja kun painaa kaasua, on taas sekunnin mittainen hengetön hetki ennen kuin auto syöksähtää eteenpäin. Tätä jatkuu kunnes lämmöt ovat nousseet normaalille tasolle (10 minuuttia?)

Varovaisella kaasunkäytöllä tuosta toki selviää, mutta harmittaa silti.

Lämpimänä kone käy kunnolla. Jos moottorin antaa käydä tyhjäkäynnillä minuutin ajan ennen liikkeellelähtöä, vika ei tunnu niin pahana. Vika on kehittynyt pikkuhiljakseen puolen vuoden aikana. Auto kävi juuri 120.000 huollossa jossa vaihdettiin tulpat, suodattimet, nokkahihna -> ei muutosta

Olen pohtinut paria vaihtoehtoa:
1: Sähkö. Kun auton käynnistää ja ajaa parkkiruudusta ulos, niin laturiparka joutuu antamaan sähköä hydrauliikalle, ohjaustehostimelle, kulmavaloille... Jännite laskee ja aiheuttaa häiriöitä? Tai kaikki tämä sähkönkulutus voi tehdä laturin niin raskaaksi pyörittää että se voimistaa jotain muuta vikaa/ongelmaa? Akku lienee alkuperäinen.

2: Vuoto polttoaineensyötössä. Yön aikana ehtii polttoaineletkussa oleva aine joko valua takaisin tankkiin tai sitten imeä ilmaa (jostain) -> moottori kaipaa soppaa.  Lattialla ei näy bensalammikkoa.

3: Joku muu. Tähän viittaa se, että käyntihäiriöt jatkuvat noinkin pitkään. Kyllä kai siirtopumppu toimittaa kylliksi bensaa koneelle jos sillä kerran pääsee liikkeelle ja kadulle asti?

hämmentävää.
- pekka -

Poissa pmanner

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 21, 2015, 23:50:56 »
Luin huolimattomasti: Tällä palstalla on käsitelty enimmäkseen dieselien käyntihäiriöitä.

Ketjussa "C5 III - Käynnistyy huonosti kylmänä" oli käsittelyn alla kuitenkin bensakone. Kannattaisiko siis vaihtaa/vaihdattaa tuo MAP, kuten ketjun viimeisessä viestissä mainitaan?

- pekka -


Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2015, 07:03:55 »
Onko siis 2-litraisesta bensakoneesta kyse?

Alkajaisiksi kannattaisi katsastaa vikakooditilanne ja että moottorin ecu saa uskottavan näköistä anturidataa. Moottorin lämpöanturi, kaasuläpän toiminta, MAP, imuilman lämmöt, nokka-akselin ajoitus. Samoin bensatrimmien taso voi kieliä ongelmista bensansaannissa (tai imuilmavuodosta), erityisesti LTFT:n pitäisi olla nollan lähimaastossa. Ennen kuin on nämä tsekattu, ei osia kannata lähteä summamutikassa vaihtelemaan.

Paikalla Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 331
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 22, 2015, 08:15:38 »
Map anturia veikkaan. Mutta noiden anturien toiminta näkyy obd testerillä niin sellanen vaan kiinni niin eintarvitse arpoa.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2015, 19:41:09 »
Onko tässä asiassa edetty? Minulla on samanmoinen vaiva, todella ärsyttävää! Toistaiseksi ei vikakoodeja...
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa pmanner

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2015, 14:47:36 »
No nih.

Mysteeri syvenee. Viime sunnuntaina (7.6.2015) auto yhtäkkiä lopetti temppuilunsa ja alkoi käydä ihan normaalisti. Tuosta noin vain, ilman ennakkovaroitusta!

Siirtyikö se kesäaikaan tai jotain? Jatkamme hämmentyneenä tarkkailua...

- pekka -

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2015, 18:27:06 »
Edelleen kylmänä liikkeellelähtö on hankalaa, booaa vaan ja sitten kohta lähdetäänkin vauhdilla..
Tilasin kokeeksi uuden MAP-anturin, onpahan sekin sitten pois listalta.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #7 : Heinäkuu 13, 2015, 13:36:27 »
MAP vaihdettu. Suurin tökkiminen hävisi, mutta pienoinen viive tuota kaasua edelleen vaivaa. Lieneekö poljin opetusta vailla?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2015, 21:11:20 »
Eipähän tuo minnekään hävinnyt! Kylmänä armoton tukehtuminen ja lämpimänäkin välillä hyytyy valoihin jne... Onko tämn ikäisissä (2009) bensavehkeissä enää kaasuläpän anturia tms. mistä lähtisi vikaa etsimään? Vai kiikutanko suoraan piuhan päähän??
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa vpaasiki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 28, 2015, 20:34:55 »
Moi!

Täällä iski 2009 2.0 bensa manuaali farmariin sama vika. Vika oli poissa pari päivää mutta uusiutui tänään kun emäntä oli liikkeellä ko. kulkuneuvolla.
Lisäksi auto rupesi herjaamaan "Anti polution system faultia.
Huomenna pitäisi postilaatikossa olla ELM-327 testeri, jos ehdin yritän viritellä systeemin kuntoon viikonloppuna ja tutkailla löytyisikö mitään.
Tosin kohta ajoneuvo täytyy viedä kohta 120 000 huoltoon jolloin saavat Ritikossa ihmetellä ko. vikaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2015, 22:04:46 kirjoittanut vpaasiki »
Citroen C5 2.0 Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 28, 2015, 21:39:43 »
Olisin tavallaan kiitollinen, jos minullakin löisi jonkin vikakoodin päälle. Kumma vika on kyllä, tuon kylmänä nykimisen saa eliminoitua kun pikkusen aikaa antaa pyöriä ennen liikkeelle lähtöä.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 057
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 29, 2015, 11:25:33 »
I-koppaisessa kärsin moisista ongelmista useamman vuoden. Merkkihuollossa kaasupolkimen opetus poisti vaivat pysyvästi, kuin olisi uusi moottori ollut autossa.

Ja kokeilin jos minkälaisia variaatioita...käännä virrat päälle, juokse auton ympäri vastapäivään, paina kaasu pohjaan ja paina samalla tööttiä...tämän tyyppisiä (kärjistäen) huuhaa juttujakin tuli kokeiltua... :P  Eli kotikonstein ei tuota poljinta saanut millään ohjeilla opetettua.

Sitähän en tiedä, päteekö koulutus III-koppaiseen. Luultavasti halvempaa aloittaa tuosta kuitenkin, kuin alkaa vaihtaa satasilla uusia osia.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 29, 2015, 22:36:58 »
Tuo polkimen opetus on joissakin keskusteluissa vilahtanut. Ei maksane paljon. Kokeilemisen arvoinen..
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa vpaasiki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #13 : Heinäkuu 30, 2015, 19:01:42 »
Moi!

Posti oli saanut kuljetettua anturin kotiin joten töistä tultuani aloitin sen ajureiden asentamisen läppäriin.
Siinä vaiheessa huomasin, että BlueTooth versio olisi ollut kätevämpi ja sen olisi saanut myöskin yhdistettyä tablettiin.
Joka tapauksessa WIN 8.1:n ajurit asentuivat ongelmitta WIN 10:een ja perään OBD Auto Doctor mikä myöskin
näköjään toimii ongelmitta WIN 10:ssä.
Piuha kiinni autoon ja sitten aloitin tutkailemaan mitä löytyy, sieltä löytyi seuraavat vikakoodit:

Vahvistetut vikakoodit
-P0170: Fuel Trim (Bank 1) (Powertrain, Generic)
-P0172: System Too Rich (Bank 1) (Powertrain, Generic)

Häilyvät vikakoodit
-P0170: Fuel Trim (Bank 1) (Powertrain, Generic)
-P0132: O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1 Sensor 1) (Powertrain, Generic)
-P0172: System Too Rich (Bank 1) (Powertrain, Generic)

Eli äkkiä tulkittuna viittaa Lamda-anturin vikaan. Tosin sitä kumpi anturi
nro. 1 on tiedä, äkkiä arvaamalla veikkaisin ennen katalysaattoria olevaa,
osaisiko joku sanoa tarkemmin ?
Citroen C5 2.0 Tourer 2009

Poissa c5sella

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 95
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • aja millä ajat ja mersulla loput
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #14 : Heinäkuu 31, 2015, 11:26:06 »
Nollaa koodit ja ota ekan lampaadan johto irti jos tulee samat ilmoitukset siinä se vika sitten on,näin olen itse toiminut ja aina vika löytynyt,muuten nuo citikans obd koodit on vain suuntaa antavia

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 255
  • Peukkuja: -1
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #15 : Elokuu 01, 2015, 11:49:00 »
Milloinkas auton akku on vaihdettu? Nykyautot on varsin herkkiä akun kunnolle..
XM 2.0 Berline -95, Acadiane -80, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa vpaasiki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #16 : Elokuu 01, 2015, 13:38:12 »
Akku on vaihdettu viime syksyllä joten siinä ei pitäisi olla vikaa.
Täytyy vielä kokeilla tuota lamda-anturin johdon irroittamista vaikka
en kyllä usko, että se auttaa koska toi koodi P0172
"P0172: System Too Rich (Bank 1) (Powertrain, Generic)"
vaikuttaa todelliselta koska auton tyhjäkäynti ei ole tasaista vaan
siitä huomaa, että se käy rikkaalla.
Citroen C5 2.0 Tourer 2009

Poissa Prof. Dr. Holzauge

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • C5 3.0 V6 Break 2006
C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #17 : Elokuu 01, 2015, 23:05:43 »
Millä tasolla bensatrimmit, erit. LTFT? Saako ECU uskottavan näköistä tietoa moottorin lämmöistä?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2015, 00:24:20 kirjoittanut Prof. Dr. Holzauge »

Poissa vpaasiki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #18 : Elokuu 03, 2015, 20:35:51 »
1 lamda vaihdettiin 120 000 huollon yhteydessä ja ainakin nyt näyttää siltä, että vika oli siinä.
Nyt täytyy olla sormet ristissä yms. ja toivoa, että vika selvisi näin helposti......
Citroen C5 2.0 Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #19 : Elokuu 17, 2015, 18:47:48 »
Tänään kävi auto arvuutettavana... Ei löytynyt mitään varsinaista vikaa, kahta eri paikkaa arvailivat; MAP (tämä on vaihdettu jo) tai sitten kaasuläppäkotelo. Kaasuläppäkotelokin tosin testerillä toimi moitteetta...
On se sitten kumman jännä "ominaisuus"! Onko vinkkejä kaasuläppäkotelon putsailuun/rasvailuun? Voisi kokeilla putsailla ennen uuden ostoa (244 EUR marmorilla).
Vai odotanko, että jättää tien päälle....
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 664
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #20 : Elokuu 18, 2015, 07:13:10 »
Onko vinkkejä kaasuläppäkotelon putsailuun/rasvailuun? Voisi kokeilla putsailla ennen uuden ostoa (244 EUR marmorilla).
Vai odotanko, että jättää tien päälle....

Kaasuläppäkotelon vika harvoin aiheutaa nykimistä, vaan yleensä tyhjäkäynnin heijaamista (myös lämpimänä). Kotelossa on hiilisilta, jota ei voi rasvailla tai korjata. Hiilisillassa on läpän kääntymisen ilmaisevat vastukset, varmuuden/turvasyistä kolme.
Lähtisin etsimään vikaa seossuhteiden tarkkailusta va vertailusta ehjään autoon. Lämpötilan anturin data? Samaa jota Prof.Dr.Holz esitti jo aiemmin  :).

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #21 : Elokuu 18, 2015, 20:22:03 »
Ilmeisesti kaikki anturitiedot on ok... Löivät koneen kiinni autoon ja lukivat kaiken mahdollisen, olivat nollanneet jonkin flektiin viittaavan vikakoodin vaikka flektissä ei mitään vikaa ole ollutkaan. Samoin MAP oli antanut jonkin oikosulku-koodin, ennen ko. anturin vaihtoa. Parempi puolisko sanoi, että tänään oli auto pelannut ilman mitään oireita!
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #22 : Marraskuu 04, 2015, 21:38:50 »
Jahas. Lisäystä oirelistaan: Moottorijarrutuksessa aika kovaa nypyttelyä/tökkimistä, ajoittaista kierroksien heittelyä. Jännän äärellä ollaan...
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 222
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #23 : Marraskuu 07, 2015, 20:45:49 »
Onko näissä uudemmissa bensakoneissa enää tuota lisäilmapumppua, joka löytyy vielä II-koppasesta?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 212
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III bensa-automaatti ei halua käydä kylmänä
« Vastaus #24 : Marraskuu 08, 2015, 23:34:21 »
Eikö tuo lisäilmapumppu poistunut jo silloin, kun uudemman moottoriversion myötä (EW10A) pakosarjaan laitettiin katalysaattori. Ja taisi samalla tulla venttiileihin ajoitustoiminto. Ei kai tuossa 103-kilowattisessa moottorissa ole mitään eroa olipa sitten kyseessä ympärillä II- tai III-kopan kuoret?

Olen siinä käsityksessä, että omassakaan II-koppaisessa ei ole pumppua antamassa lisäilmaa katille vaan omatunto ja pakokaasut puhdistuvat jo pakosarjan katissa... Vaikka soppa kyllä sinänsä tuolle koneelle maistuu!
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.