Kirjoittaja Aihe: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?  (Luettu 2994 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa magnuken

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 0
Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« : Maaliskuu 27, 2015, 15:59:33 »
Olisiko täällä muita joilla on sitikassaan se tehdasasennettu MyWay navi (tai vastaava)?

Eli kysymykseni kuuluu miten TMC ominaisuuden siinä saisi toimimaan Suomessa, vai saako laisinkaan?

Itselläni on siis 2014/15 Berlingo MyWay navilla ja siinä TMC ei toimi, siinä ei edes pääse manuaalisesti määrittelemään TMC lähettimiä koska kyseiseen kenttään kursoria ei saa siirrettyä. Automaattiasennolla se ei löydä laisinkaan ainakaan Suomessa TMC lähettimiä.

Tuntuu siltä, että vehje tarvitsisi jonkinsortin firmispäivityksen, olisiko vinkkejä? Citroen maahantuojalta ei apuja heru ja Vehossakin ovat aika kädettömiä asian suhteen.

Terveisin
Magnuken (kentsu)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 27, 2015, 16:11:47 »
TMC:hän muutettiin joku vuosi sitten suomessa maksulliseksi palveluksi => laitevalmistajien piti ostaa "lisenssit" jotta sai TMC:n toimimaan laitteissaan. Tilanne meni siinäkin mielessä ihan naurettavaksi kun mm. Renaultin lähes 1000€ kiinteä TomTom-navari ei TMC:tä tuntenut, mutta 100€ halpis tarvike-TomTom kyllä TMC:t löysi ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa magnuken

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 0
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 27, 2015, 16:48:42 »
TMC:hän muutettiin joku vuosi sitten suomessa maksulliseksi palveluksi => laitevalmistajien piti ostaa "lisenssit" jotta sai TMC:n toimimaan laitteissaan. Tilanne meni siinäkin mielessä ihan naurettavaksi kun mm. Renaultin lähes 1000€ kiinteä TomTom-navari ei TMC:tä tuntenut, mutta 100€ halpis tarvike-TomTom kyllä TMC:t löysi ::)

Voisiko "vika" todellakin johtua tuosta? Eli tämä Berlingon tehdasnavi kustansi "vain" 1700€, siis 1400€ + autoverot.

Kuitenkin vehkeen suomenkielinen manuaali opastaa juurta jaksain monella sivulla sen navigaattorin TMC ominaisuuden käyttöä. Täytyy vielä kovistella Vehoa asiasta!

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 356
  • Peukkuja: 14
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2015, 02:05:25 »
tuo on melko ärsyttävän kuuloinen tiedonpanttaussysteemi tuo Destian TMC, tietysti voisi ajatella että pieni hintalisä aiheuttaa sen, että ruuhkia ja tietöitä osaavat vältää ne joilla on oikeaa tarvetta, eikä tavalliset navigaattoripulliaiset tuki niiden tietä?

Mutta kai se toteutuisi muutenkin ainakin Suomessa, vain pieni osa liikennevirrasta käyttää navigaattoria ja vielä pienempi osa tukee TMC:tä, uusista TMC-kelposista navigaattoreista Suomen Destian salattuja lähetyksiä ilmeisesti lukee kuitenkin ainakin kaikki suuret TomTom, Garmin, Navigo ja Mio,(2009 tietoja) (Mersu tuli kai myös?) eli pois jää vain isommin jotkut kiinteät autonavit ja toisaalta kännykkäsovellukset taitaa tukea osinjo ihan omin avuin ruuhkia ja tietöitä?

Eli aika lienee ajanut osin ohi ainakin erillisten navigaattoreiden osalta ja kännykät korvaa, ja RDS-TMC jäänee historiaan? (vaikka jotkut jäärät pitää erillislaitteista enemmän - minäkin)

Melko hyvin myös irtolaitteiden myyjät piilottavat tiedon miltä alueelta tietoja tulee ja mistä ei, en jaksanut Garminin sivuja ja laitteita tutkia kuin sen verran että aika yleisiä oli väitteet vaikka ruuhkatiedoista (lukuisia moottoriteitä ja valtateita Iso-Britanniassa) ja aina perässä vielä varaus että palvelut ei kaikkialla saatavilla ja toisaalta samassa yhteydessä sekoittavat TMC ja kännykän datayhteyden kautta tulevia tietoja. Ja kun Garmin on enemmän jenkeissä suosittu, niin kaikki kattavuuskartat olikin pohjois-Amerikasta. No enpä olisi onneksi ostamassakaan...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 29, 2015, 08:56:05 »

... eli pois jää vain isommin jotkut kiinteät autonavit ja toisaalta kännykkäsovellukset taitaa tukea osinjo ihan omin avuin ruuhkia ja tietöitä?

Eli aika lienee ajanut osin ohi ainakin erillisten navigaattoreiden osalta ja kännykät korvaa, ja RDS-TMC jäänee historiaan? (vaikka jotkut jäärät pitää erillislaitteista enemmän - minäkin)

 No enpä olisi onneksi ostamassakaan...

Parrotin Tablet TomTomin ja muiden systeemien kanssa lyö kiilaa perusgarmineille  :). Lumi 925 ja Nexus 5 ei pärjää naviominaisuuksissa, kuin ehkä google-haussa, mikä löytyy Parrotistakin. Desingkojelautaan ei tosin enää oikein sovi mikään lisäaparaatti kuin torsosti.

Poissa magnuken

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 0
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2015, 17:05:45 »
Sain nyt vahvistuksen TMC-operaattorilta Mediamobileltä, että Citroen ei ole tehnyt heidän kanssaan sopimusta TMC:n käytöstä Suomessa! Tämä on kuulemma lähinnä ranskalaisen tehtaan asia eikä niinkään suomalaisen maahantuojan.

Tuo on aika kumma juttu kun kuitenkin auton käyttöohjeessa on perusteellisesti selostettu TMC:n käyttämistä eikä missään kerrota, ettei se Suomessa toimisikaan.

Täytyy varmaan kaivaa vanha Garminin Nuvi koipussista, siinä kun on se "elinikäinen, siis navin" TMC lisenssi myös Suomessa!

Poissa C5NSeppo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2017, 10:03:27 »
Uusissa Sitikoissa on siirrytty Connect Nav -järjestelmään ja sen osalta TomTom Traffic -palveluun.

http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=957826

Omalta osaltani vielä selvittelyt käynnissä, miten saadaan tuon aktivointi tehtyä 3 viikkoa vanhaan Grand C4 Picassoon, mutta ajantasainen palvelu pitäisi olla auton koko takuuajan ilmaista (mm. 4 karttapäivitystä vuodessa) ja pienestä lisämaksusta sen jälkeenkin. Tässä on vain jouduttu viime ajat painimaan kolmiossa onnettomat telematiikan käyttöohjeet C4 Picassossa, Vehon huono palvelu ja Auto-Bonin osaamattomuus. Mutta kun seniorilla on aikaa ja sitkeyttä, niin ans kattoo...
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 994
  • Peukkuja: 8
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2017, 10:40:18 »
Onko toi TMC nyt sitten erityisen hyödyllinen edes nykypäivänä? Käsittääkseni siinä saa jotain summittaisia paikkatietoja tapahtumista ja hidastuksista eikä edes tarkkoja gps-koordinaatteja ja kuitenkin nuokin tulevat jonkun ilmoitusprosessin läpi keskitetysti, eli ei edes reaaliajassa?

Vastaavasti jos kruisailen puhelimen gps päällä PK-seudun läpi, puhelimen kartan ilmoituksista löytyy kotipihalla monenmoista ruuhka-, tietyö- yms. varoitusta ja lisäksi vielä tarkalla sijaintitiedolla. Ihan ilman TMC:tä.

Lisäksi jos on jossain on ruuhkaa, niin käsittääkseni Google huomaa puhelimien liiketiedon perusteella, että jossain ajetaan nyt 40km/h, missä normaalisti ajetaan 80km/h, ja jos tarpeeksi monta puhelinta ilmoittaa saman hidastuksen, se päättelee, että nyt on jotain tapahtunut ja varoittaa kaikkia Android-puhelimen ja Google Mapsin käyttäjiä. Ihan itsekseen, dynaamisesti ja taas kerran ilman TMC:tä.

Poissa Tommi1967

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 115
  • Peukkuja: 0
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2017, 12:29:05 »
Itse käytin 6 vuotta aktiivisesti TomTom:n navia jossa kyseinen TMC-ominaisuus oli. Kertaakaan siitä ei ollut mitään hyötyä. Sen olemassaolon huomasi lähinnä siitä, että se varoitteli tietöistä  joiden piti hidastaa matkantekoa ilman, että niin kuitenkaan käytännössä tapahtui. Sen ainoan kerran kun juutuin työmatkallani ruuhkaan liikenneonnettomuuden takia, ei navi ollut edes päällä... Kuinkahan moni laittaa aamulla navin päälle neuvomaan reittiä työpaikalle? Jos niin ei tee, ei se navi tiedä mihin olen menossa, eikä osaa myöskään varoittaa mahdollisista ruuhkista reitillä. Nykyisessä Garminissakin se ominaisuus on, mutta sentinkään lisähintaa en siitä olisi maksanut, jos laitteen olisi halvemmalla ilman sitä saanut.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 01, 2017, 13:20:42 »
Ainut oikeasti toimiva on sellainen joka kerää muilta miltei realiajassa tietoa missä liikenne alkanut tökkimää ja historiatiedon mukaan osaa päätellä jatkuuko tökkiminen.

Poissa C5NSeppo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2017, 19:36:44 »
Ainut oikeasti toimiva on sellainen joka kerää muilta miltei realiajassa tietoa missä liikenne alkanut tökkimää ja historiatiedon mukaan osaa päätellä jatkuuko tökkiminen.

Pitkältä tuollaiselta pitäisi uusi Connect Nav vaikuttaa, mutta saas nähdä saako Vehon "asiantuntija" sen tiistaina autossani pelaamaan!
Reaaliaikaisuutta tuossa edustaa kuljettajan kännykän avulla toimiva 4G yhteys internetin kautta TomTom Trafficin tietokantaan.



Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa C5NSeppo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2017, 08:15:25 »
Uusissa Sitikoissa on siirrytty Connect Nav -järjestelmään ja sen osalta TomTom Traffic -palveluun.

http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=957826

Omalta osaltani vielä selvittelyt käynnissä, miten saadaan tuon aktivointi tehtyä 3 viikkoa vanhaan Grand C4 Picassoon, mutta ajantasainen palvelu pitäisi olla auton koko takuuajan ilmaista (mm. 4 karttapäivitystä vuodessa) ja pienestä lisämaksusta sen jälkeenkin. Tässä on vain jouduttu viime ajat painimaan kolmiossa onnettomat telematiikan käyttöohjeet C4 Picassossa, Vehon huono palvelu ja Auto-Bonin osaamattomuus. Mutta kun seniorilla on aikaa ja sitkeyttä, niin ans kattoo...

Sellainen päivitystieto tuosta Connect Nav -järjestelmästä, että maahantuoja Auto-Bon on vihdoin heräilemässä ja saanee tuon järjestelmän aktivointiin tarvittavan OVS-portaalin käyttöön jälleenmyyjäverkostolle ehkä elo-syyskuussa.
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa empee2

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2017, 21:09:36 »
Pitkältä tuollaiselta pitäisi uusi Connect Nav vaikuttaa, mutta saas nähdä saako Vehon "asiantuntija" sen tiistaina autossani pelaamaan!
Reaaliaikaisuutta tuossa edustaa kuljettajan kännykän avulla toimiva 4G yhteys internetin kautta TomTom Trafficin tietokantaan.
Onnistuiko?
Peugeot 3008 PureTech 130 Allure Autom.

Poissa C5NSeppo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2017, 22:27:22 »
Pitkältä tuollaiselta pitäisi uusi Connect Nav vaikuttaa, mutta saas nähdä saako Vehon "asiantuntija" sen tiistaina autossani pelaamaan!
Reaaliaikaisuutta tuossa edustaa kuljettajan kännykän avulla toimiva 4G yhteys internetin kautta TomTom Trafficin tietokantaan.
Onnistuiko?
Vaikeaksi meni tuo juttu! Ainoa mikä tuolloin tiistaina onnistui, oli auton alkuperäisten karttojen (03/17) päivitys pari kuukautta uudempiin. Maahantuojalta oli sitten kuulemma yksi ekspertti lähdössä patonkimaahan koulutukseen ja otettiin näin aikalisä mainostetun Citroen Connect Nav -järjestelmän aktivoinnin kanssa.

Kun sitten kyselin asian perään uudelleen viikko sitten, tuli vastauksena kaikenlaista:

   - oli kysytty koulutuksessa OVS-järjestelmän ja Tomtom Traffic-ominaisuuden saatavuudesta Suomessa ja vastaus oli ollut, että " ei ainakaan vielä tänä vuonna ole tulossa, eikä ensi vuoden tilanteestakaan ole vielä tietoja tai tarkempaa aikataulua".

Lisäksi asiasta on kuulemma ollut puhetta maahantuonnissa viime aikoina, mutta lopputulos on ollut että OVS-portaali ei ole ainakaan vielä Suomessa tarpeellinen koska Tomtomin järjestelmä ei ole vielä saatavilla Suomessa.

Veho vetosi tuossa vastauksessa myös auton esitteen pieneen tekstiin takasivulla, jossa mm. kerrotaan että "varustetaso vaihtelee maittain ja tiedot perustuvat tehtaan ennakkoilmoituksiin, joihin voi tulla muutoksia".
 
Loppu oli suosituksessaan varsin epätavanomainen: "Ainoaksi vaihtoehdoksi jää siis se, että käytte lomareissullanne Citroenin edustajalla jossain Euroopan maassa kytkemässä ominaisuuden käyttöön jos se vain onnistuu vaikka auto on ostettu Suomesta".

Eli yhteenvetona voisi todeta, että kyllä meitä suomalaisia sitten hemmotellaan oman maahantuojamme taholta! Ei oikein tiedä itkeäkö vai nauraa...

 
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa empee2

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2017, 15:49:08 »
Vaikeaksi meni tuo juttu! Ainoa mikä tuolloin tiistaina onnistui, oli auton alkuperäisten karttojen (03/17) päivitys pari kuukautta uudempiin. ----
--- Veho vetosi tuossa vastauksessa myös auton esitteen pieneen tekstiin takasivulla, jossa mm. kerrotaan että "varustetaso vaihtelee maittain ja tiedot perustuvat tehtaan ennakkoilmoituksiin, joihin voi tulla muutoksia".
Veholta ei voi paljoa odottaa: monen monta automerkkiä hoidossa. Ei oikein ranskalaiset kiinnosta  :|
Saa nähdä, mitä Bassadone Automotive Group saa aikaan.

Minä kyselin paikallisesta Sitikka- & Pösö-huollosta, miten saataisiin tuo luvattu palvelu toimimaan autossani.

Vastaus:
Peugeot-huoltoliike lataa tarvittavan päivitysmateriaalin ja hoitaa päivityksen pyydettäessä. Päivitykseen on varattava päivä (ei sinällään sido huoltoliikettä ajallisesti, mutta data ladataan valmistajan palvelimesta ensin muistitikulle autokohtaisesti ja sitten autoon, mutta tiedonsiirto on melko hidasta).

Siis hommaan menee koko päivä!
Kysyin sitten, mitä tuossa päivityksessä tarkkaan ottaen tapahtuu?

Vastaus:
Ainoa mitä varmasti tiedämme, päivitys sisältää viimeisimmän kartaston.

Tieto ladataan muistitikulle ja siitä autoon.
Tuntuu vaan PSA:n systeemi perin vanhanaikaiselta!
Nykyisin muihin laitteisiin käyttäjä pystyy tekemään päivitykset yms. ihan itse.   Ja niissä asiat on dokumentoitu, niin että käyttäjä ymmärtää.
Myös nettiyhteydet ovat nykyisin varsin nopeita.

No – onhan karttojen päivityskin varsin hyvä juttu. Ilmaiseksi 3 vuotta – vai miten se nyt olikaan?

Kauanko kesti karttapäivitys sun autoosi?



Peugeot 3008 PureTech 130 Allure Autom.

Poissa C5NSeppo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #15 : Elokuu 22, 2017, 20:04:02 »
Vaikeaksi meni tuo juttu! Ainoa mikä tuolloin tiistaina onnistui, oli auton alkuperäisten karttojen (03/17) päivitys pari kuukautta uudempiin. ----
--- Veho vetosi tuossa vastauksessa myös auton esitteen pieneen tekstiin takasivulla, jossa mm. kerrotaan että "varustetaso vaihtelee maittain ja tiedot perustuvat tehtaan ennakkoilmoituksiin, joihin voi tulla muutoksia".
Veholta ei voi paljoa odottaa: monen monta automerkkiä hoidossa. Ei oikein ranskalaiset kiinnosta  :|
Saa nähdä, mitä Bassadone Automotive Group saa aikaan.

Minä kyselin paikallisesta Sitikka- & Pösö-huollosta, miten saataisiin tuo luvattu palvelu toimimaan autossani.

Vastaus:
Peugeot-huoltoliike lataa tarvittavan päivitysmateriaalin ja hoitaa päivityksen pyydettäessä. Päivitykseen on varattava päivä (ei sinällään sido huoltoliikettä ajallisesti, mutta data ladataan valmistajan palvelimesta ensin muistitikulle autokohtaisesti ja sitten autoon, mutta tiedonsiirto on melko hidasta).

Siis hommaan menee koko päivä!
Kysyin sitten, mitä tuossa päivityksessä tarkkaan ottaen tapahtuu?

Vastaus:
Ainoa mitä varmasti tiedämme, päivitys sisältää viimeisimmän kartaston.

Tieto ladataan muistitikulle ja siitä autoon.
Tuntuu vaan PSA:n systeemi perin vanhanaikaiselta!
Nykyisin muihin laitteisiin käyttäjä pystyy tekemään päivitykset yms. ihan itse.   Ja niissä asiat on dokumentoitu, niin että käyttäjä ymmärtää.
Myös nettiyhteydet ovat nykyisin varsin nopeita.

No – onhan karttojen päivityskin varsin hyvä juttu. Ilmaiseksi 3 vuotta – vai miten se nyt olikaan?

Kauanko kesti karttapäivitys sun autoosi?
Ensin Vehossa huollon tiskillä ihmettelyä useamman henkilön voimin vajaa tunti, sitten muistitikun etsiskelyä kymmenisen minuuttia ja lopulta päätteellä tikulle karttapäivityksen siirtoa vajaa tunti. Tuntui siltä, että nuo karttatiedostot ovat kunnolla suojattuja, sillä siirtoa varten sinällään varsin hyvin it-asioista perillä ollut kaveri (opiskelija kesätöissään) joutui erikseen kysymään salasanat tietohallinnosta. Palvelun sujuvuuteen ehkä vaikutti se, että uudessa autossani on huolenpitosopimus ja olin etukäteen onnistunut sopimaan tuon kaverin kanssa päivitysajan.

Sain sitten tikun mukaani, laitoin sen autoni liitäntään ja päivitys käynnistyi. Ajelin autolla ehkä tunnin ja siinä ajassa päivitys meni läpi. Eli käyttöön tulivat uudet toukokuun kartat.
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa C5NSeppo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #16 : Elokuu 27, 2017, 20:43:42 »
Vaikeaksi meni tuo juttu! Ainoa mikä tuolloin tiistaina onnistui, oli auton alkuperäisten karttojen (03/17) päivitys pari kuukautta uudempiin. ----
--- Veho vetosi tuossa vastauksessa myös auton esitteen pieneen tekstiin takasivulla, jossa mm. kerrotaan että "varustetaso vaihtelee maittain ja tiedot perustuvat tehtaan ennakkoilmoituksiin, joihin voi tulla muutoksia".
Veholta ei voi paljoa odottaa: monen monta automerkkiä hoidossa. Ei oikein ranskalaiset kiinnosta  :|
Saa nähdä, mitä Bassadone Automotive Group saa aikaan.

Minä kyselin paikallisesta Sitikka- & Pösö-huollosta, miten saataisiin tuo luvattu palvelu toimimaan autossani.

Vastaus:
Peugeot-huoltoliike lataa tarvittavan päivitysmateriaalin ja hoitaa päivityksen pyydettäessä. Päivitykseen on varattava päivä (ei sinällään sido huoltoliikettä ajallisesti, mutta data ladataan valmistajan palvelimesta ensin muistitikulle autokohtaisesti ja sitten autoon, mutta tiedonsiirto on melko hidasta).

Siis hommaan menee koko päivä!
Kysyin sitten, mitä tuossa päivityksessä tarkkaan ottaen tapahtuu?

Vastaus:
Ainoa mitä varmasti tiedämme, päivitys sisältää viimeisimmän kartaston.

Tieto ladataan muistitikulle ja siitä autoon.
Tuntuu vaan PSA:n systeemi perin vanhanaikaiselta!
Nykyisin muihin laitteisiin käyttäjä pystyy tekemään päivitykset yms. ihan itse.   Ja niissä asiat on dokumentoitu, niin että käyttäjä ymmärtää.
Myös nettiyhteydet ovat nykyisin varsin nopeita.

No – onhan karttojen päivityskin varsin hyvä juttu. Ilmaiseksi 3 vuotta – vai miten se nyt olikaan?

Ranskalaiselta käyttäjäsivustolta löytyi linkki Connect Nav -ohjelmiston latausohjeeseen. Alussa siinä on luettelo niistä uudemmista PSA-konsernin tuotteista, joihin sovellus käy:

Véhicules potentiellement concernés :
 Peugeot : 208 (02/2017->), 2008 (02/2017->), 3008-II, 5008-II, 508 (02/2017->)
 Citroën : C4 Picasso II (09/2016->), Grand C4 Picasso II (09/2016->), C3-III, C4-II (05/2017->), SpaceTourer  DS : DS 4 (05/2017->), DS 5 (02/2016->)

Ohjetta ei ilmeisesti ole löydettävissä helposti millään muulla kielellä, joten riittävä kielitaito ja tarpeeksi ranskalaista punaviiniä vaaditaan...

http://citroen.cricou.net/NAC/Tutorial_NAC_Mise_à_jour_firmware_ou_cartographie.pdf





Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa BJtoni

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #17 : Lokakuu 06, 2017, 21:09:08 »
Moi!

Ostin juuri uuden C3:n jossa on hieno iso näyttö kojelaudassa ja siihen saa ainakin iPhonen kautta usb-johdolla iPhonen navikaattorin ja kartan toimimaan.

Tykkäisin kuitenkin HERE-kartoista ja ohjelmasta enemmän, joita yleensä olen puhelimen kautta käyttänyt, mutta kun Apple on tehnyt oman CarPlay-systeeminsä siten, että vain Applen omaa navia voi tuon Citikan systeemin kautta käyttää...

Onko tuo Citroenin oma navi, joka siis käyttää HERE-karttoja, jotenkin erikseen ostettava autoon, vai täytyykö se vain käydä aktivoimassa huollossa tai netissä? Jossain mainoksessa luki, että niille joilla ei ole puhelimen navi-ohjelmaa (tai ei sitä halua käyttää) on vaihtoehtona Citroenin oma navi...


Poissa C5NSeppo

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 42
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • Seniori
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #18 : Kesäkuu 01, 2018, 09:27:04 »
Uusissa Sitikoissa on siirrytty Connect Nav -järjestelmään ja sen osalta TomTom Traffic -palveluun.

http://corporate.tomtom.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=957826

Omalta osaltani vielä selvittelyt käynnissä, miten saadaan tuon aktivointi tehtyä 3 viikkoa vanhaan Grand C4 Picassoon, mutta ajantasainen palvelu pitäisi olla auton koko takuuajan ilmaista (mm. 4 karttapäivitystä vuodessa) ja pienestä lisämaksusta sen jälkeenkin. Tässä on vain jouduttu viime ajat painimaan kolmiossa onnettomat telematiikan käyttöohjeet C4 Picassossa, Vehon huono palvelu ja Auto-Bonin osaamattomuus. Mutta kun seniorilla on aikaa ja sitkeyttä, niin ans kattoo...

Seniori on ollut ilkeänä ja häirinnyt ikävästi eri tahoja, joten oheisena päivitystä mitä uuden Citroen Connect Nav -navigointijärjestelmän aktivoimiselle täällä pohjan perukoilla kuuluu.

Eli selvennyksenä kun tuo keskustelun otsikko on vähän vanha: uusissa Sitikoissa/Pösöissä navigointi perustuu TomTomin palveluihin (ei enää Heren) ja silloin kun uusi hieno reaaliaikainen ja osittain 3D tasoinen palvelu on aktivoitu, näyttösi oikeassa alalaidassa löytyy teksti TOMTOM TRAFFIC. Jos taas kummittelee TMC, olet vielä vanhassa huonommassa järjestelmässä kiinni. Ja vielä ongelma pähkinänkuoressa: uudessa v. 2016 jälkeisessä autossasi järjestelmä on passiivisena ja vaatii aktivointia myyjän/maahantuojan toimesta, jotta se linkittyy TomTomin uuteen palveluun.


Tässä vähän päivitystä tähän navigaattoriongelmaan (3D Citroen Connect Nav / Peugeot Connected 3D Navigation):

1) Autoliiton jäsenpalvelun juristin antamalla avulla sain autoni myyneeltä Veholta 600 euron korvauksen siitä, että em. järjestelmää ei ole saatu aktivoitua. Vehon saateteksti oli seuraava:

"Ymmärrämme asiakkaan mielipahan ja olemme pahoillamme siitä, että kauppaan on liittynyt negatiivisia kokemuksia. Tämän vuoksi haluamme hyvittää GoodWill-osoituksena asiakkaalle 600 euron hyvityksen, jotta tämä asia saataisiin päätökseen. On myös huomioitava, että myöhemmin asiakkaan toivomat ominaisuudet saattavat tulla myös Suomessa toimiviksi."

2) Seuraavaksi sain sekä Sitikan että Pösön käyttäjäkerhojen vetäjät aktivoitua ottamaan ongelman (= maahantuoja ei suostu aktivoimaan em. navigointijärjestelmiä) esille Auto-Bonin toimarin kanssa. Vastaus oli ensivaiheessa tällainen:

"Painostamme tehdasta avaamaan navigaattoritoiminnot Suomeen. Kyse ei spekulaatioista huolimatta ole siitä, ettei meillä haluttaisi kytkeä toimintoja. Haaste on liittynyt tehtaan ja Googlen sopimuksiin.

Navin päivitykset saa toimimaan muutamalla kikalla, mutta en voi sellaisia ohjeita virallisena maahantuojana antaa. Netistä löytyy
paljon ohjeita kuinka päivitykset saa asennettua ns kotikonstein. Jos reissaa Keski-Euroopassa niin siellä päivitys onnistuu."


3) Kun sitten edelleen tuon kerhovetäjille annetun vastauksen jälkeen vielä kovistelin sylttytehdasta uudelleen, niin sain toisessa vaiheessa tällaisen vastauksen:

"Hei,
pyrimme saamaan palvelut käyttöön niin pian kuin mahdollista. Kyse on kuitenkin tehtaan sopimuksista, joiden vuoksi nämä palvelut eivät ole toistaiseksi olleet saatavilla Suomessa. Ymmärrän tuskasi ja jaan sen mielipahan mikä tästä aiheutuu. Valitettavasti kaikki palvelut ja varusteet, joita kansainvälisesti on saatavilla, ei tuoda sellaisenaan kaikille markkina-aluille ja tarjonnassa voi olla muutoksia myös kesken mallivuoden."


Eli kovasti väitetään pyrittävän mutta vahvasti on selittelyn makua lausunnoissa!


Keskustelin tuon jälkeen ongelmasta myös Kuluttajaneuvonnan kanssa, jossa hyvin avulias Raija Marttala (raija.marttala@maistraatti.fi) tuntee nyt hyvin tilanteen (eli esitteissä kerrotaan oikein kuvilla uusista hienoista 3D navigointijärjestelmistä, mutta niitä ei suostuta aktivoimaan). Itse en kuitenkaan nyt pysty enää mobilisoimaan kuluttajaneuvojaa, koska olen saanut toimintapuutteesta myyjältä em. korvauksen.

Eli te jotka myös koette jääneenne vaille uuteen autoonne kuuluvaa järjestelmää: Ottakaa sähköpostilla yhteyttä Marttalaan ja pyytäkää häntä kysymään Auto-Bonin Markus Vuolteelta teidän saamatta jääneen mutta maksamanne uuden hienon navigointijärjestelmän toimituksesta! Ellei nyt luoda painetta maahantuojan suuntaan on suuri vaara, että mallien aikanaan vaihtuessa jäämme pysyvästi ilman aktivointia.


Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Poissa Leonardo-89

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C3 - 2018
Vs: Sitikan MyWay navissa TMC ei toimi?
« Vastaus #19 : Kesäkuu 01, 2018, 10:09:30 »
Vautsi.  Tsemppiä kaikille tohon taistoon.  Ei kannata nöyrtyä edes isomman edessä.