Kirjoittaja Aihe: Kusen puute voi estää autolla ajamisen  (Luettu 4571 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 565
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« : Maaliskuu 09, 2015, 13:52:27 »
Lukasinpas tuosta piruuttani tuota uuden C4 Picasson ohjekirjaa, josta löytyi s.38 tälläistä:
Lainaus
Jotta moottori voidaan käynnistää, on AdBlue® -lisäainetta ehdottomasti lisättävä: ota yhteys CITROËN-verkostoon tai valtuutettuun korjaamoon, tai lisää ainetta itse katsomalla ohjeet vastaavasta luvusta. AdBlue® -lisäainetta on ehdottomasti lisättävä lisäainesäiliöön vähintään 3,8 litraa.

Entäs jos tuohon tulee vain vika esim. pakkasella ja systeemi luulee säiliön olevan tyhjä :o

Ja aiheesta jatkuu ohjekirjassa s.319-327
Lainaus
AdBlue® -lisäaineella on oma säiliö, joka sijaitsee tavaratilan alla, auton takaosassa. Säiliön tilavuus on 17 litraa, jolla voidaan ajaa noin 20 000 km ennen kuin varoituslaite kytkeytyy. Varoituslaite antaa varoituksen heti, kun säiliössä olevalla nestemäärällä voidaan ajaa vielä 2 400 km.

Aina kun auto viedään huollettavaksi CITROËN-verkoston huoltopisteeseen tai valtuutettuun korjaamoon, AdBlue® -säiliö täytetään täyteen, mikä takaa SCRjärjestelmän moitteettoman toiminnan.

AdBlue® -lisäaine jäätyy alle -11 °C pakkasessa. SCR-järjestelmässä on AdBlue® -säiliön lämmityslaite, jonka ansiosta neste ei jäädy ja voit ajaa kovassakin pakkasessa.

Tippalukolla varustettujen pullojen suunnittelussa on otettu huomioon täytön helppous. 1,89 litran (1/2 gallonaa) pulloja voi hankkia CITROËN-verkostosta tai valtuutetusta korjaamosta.

Ennen aineen lisäämistä, varmista että auto on pysäköity tasaiselle ja vaakasuoralle maalle. Talvella, tarkista, että auton lämpötila on yli -11°C. Muussa tapuksessa jäätyvää AdBlue® -ainetta ei voida kaataa säiliöön. Pysäköi auto lämpimään tilaan muutamaksi tunniksi, jotta voit lisätä ainetta säiliöön.

Ota AdBlue®-pullo esille, ja kun olet tarkistanut viimeisen käyttöpäivän, lue etiketissä olevat ohjeet huolellisesti ennen kuin aloitat AdBlue®-aineen kaatamisen säiliöön.

17 litraa á 1,9 litran pullo = n. 9 pullollista :o Ulkona pakkasessa ei saa täyttää ja mokomissa pulloissa on myös parasta ennen merkinnät. Mitäköhän "kiwaa" ne seuraavaksi keksii >:(
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2015, 15:53:23 kirjoittanut HiTec »
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 519
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2015, 16:53:58 »
Ei sitten ollut neuvottu, kuinka kuski itse voisi rakkonsa tyhjentää tonne säiliöön sen tyhjentyessä kesken ajon?
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 120
  • Peukkuja: 8
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #2 : Maaliskuu 09, 2015, 17:40:11 »
Käytettyjen autojen ostajana totean että antaapa taas toisten testata käytännön kenttakokein tuokin urea omituisuus ensin :)  Jokin pessimisti minussa kertoo että kun auto seisoo -20 C pakkasella yön yli niin aamulla autoa startatessa tuo systeemi ei sula eikä toimi. Ettei vain tulisi ed main tilanteessa startatessa  "economy mode active" kun akun jännitetaso laskee SCR tankin sulattamisessa siten ettei auto enää starttaakkaan, eheheh. Opelilla on samanlainen lisäurea. Litra hinta ei kait ollu paljoa ko SCR järjestelmän ureassa?

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 737
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2015, 18:45:36 »
Mitenköhän ton lämmityssysteemin kanssa on, mahtaakohan ne asennella sen myös esim. Saksaan myytäviin kärryihin?
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 565
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 09, 2015, 19:56:03 »
Jokin pessimisti minussa kertoo että kun auto seisoo -20 C pakkasella yön yli niin aamulla autoa startatessa tuo systeemi ei sula eikä toimi.

No tuota ajattelin minäkin. Jos se vain sytyttäisi jonkin vilkkuvan Service-himmelin kojelautaan, homma olisi vielä ihan OK. Mutta että se sitten stoppaa koko auton starttaamisen, niin voi elämän kevät sanon minä! >:( Ja tietysti oli ohjekirjassa sanottu myös että raskaan liikenteen kusipumpulla ei saa käydä, vaan pitää käyttää sitä Sitikan omaa lientä. Jotenkin veikkaan että ei mene kovin pitkää aikaa kun kusipumppuun tulee ha-mode myös, ihan samalla tavalla kuin on ka-modet disupumpuissakin 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2015, 21:13:18 »
Miten tuollaista paskaa on edes kehdattu päästää markkinoille? Jos pakkaskesto on vain -11 astetta ja auto ei starttaakaan lokakuisena pakkasaamuna, niin maksaako OY Citroen AB taksin?  >:(
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa Aakku

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 768
  • Peukkuja: 9
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 09, 2015, 22:22:15 »
Citroën C4 e-HDi 112 Exclusive BMP -11
Citroën C4 HDi 110 Exclusive BMP -07
Citroën 2CV AZ Berline -56

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 565
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 09, 2015, 23:09:45 »
Nopea skannaus netistä ja tuollaisen 10 taikka 20 litran tonkka pyörii hinnoissa 1,0-1,5€/l => 0,1c/km lisäkuluja diesel-autoilijalle + tonkkiin liittyvä logistiika ja tankkaamisen vaiva vähintään 20tkm välein. Ja kaikki sähläys vain NOx-päästöjen vuoksi :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 10, 2015, 08:59:03 »
Lainaus
AdBlue® -lisäaine jäätyy alle -11 °C pakkasessa. SCR-järjestelmässä on AdBlue® -säiliön lämmityslaite, jonka ansiosta neste ei jäädy ja voit ajaa kovassakin pakkasessa.
Mitenkähän tuo Suomen oloissa pelittää? Auto jos seisoo vaikka pari viikkoa lentokentän parkissa -30°C pakkasessa niin riittääkö akussa virtaa pitämään kusen nestemäisenä? Mitähän järjestelmä tykkää siitä, että säiliön ja putkiston sisältämä neste vetää umpijäähän ja jäätyessään laajenee? Yaran sivulla on myös mainittu, että kusta ei saa säilyttää yli 30 °C lämpötilassa, koska aine alkaa siinä lämpötilassa hajota. Aika kapea on auton käyttölämpötila-alue noilla spekseillä.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #9 : Maaliskuu 10, 2015, 09:12:36 »
Entäs jos tuohon tulee vain vika esim. pakkasella ja systeemi luulee säiliön olevan tyhjä :o

Järjestelmän toimintahäiriötilanteessa luvataan sallituksi ajomatkaksi 1100km, mutta tuo on vielä epäselvää, että onko kusisen systeemin jäätyminen sähköaivon mielestä toimntahäiriö vai aineen loppuminen eli ajon samantien estävä.

Miten tuollaista paskaa on edes kehdattu päästää markkinoille?

Se on ihan viranomaismääräys, että kusisysteemi epäkunnossa ajaminen on estettävä. Muuten niillä kuitenkin ajeltaisiin katsastusvälit valot oranssina vilkkuen eikä maailma pelastuisi.

Raskaassa kalustossa on omat harminsa tuon kanssa. Ajoa ei estetä täysin, mutta vääntö leikataan niin, ettei täydellä kuormalla pääse enää mäkiäkään ylös, vaan lasti on haettava toisella autolla.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 095
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 10, 2015, 09:17:57 »
Jep, firman kuormurin kanssa on ollut jotain ongelmaa tuon urean kanssa. Lähinnä kai se että se säiliö pitää aina välillä muistaa täyttää, tai sitten ajetaan vikatilassa... mistäs täytät kesken kaiken jos ei ole ainetta varastossa/mukana. En ole kuskina niin en tuosta osaa enempää sanoa.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 565
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #11 : Maaliskuu 10, 2015, 09:29:07 »
Raskaassa kalustossa on omat harminsa tuon kanssa. Ajoa ei estetä täysin, mutta vääntö leikataan niin, ettei täydellä kuormalla pääse enää mäkiäkään ylös, vaan lasti on haettava toisella autolla.
No tuo "nilkutus-mode" olisi sekin ihan OK vs. totaalinen stoppi ajoille :|

Tosin yksi etu voisi olla päästä tuosta EGR:stä eroon, mutta se tarkoittaisi 2x AdBluen kulutusta :-\
http://www.findadblue.com/news/2014/6/17/scania-introduces-euro-vi-engine-without-exhaust-gas-recirculation-(egr)/

Ja taas toisaalta tuo on jo nyt generoinut yhden kokonaan uuden tuotemarkkinan, AdBlue emulaattorit :o
https://www.cardiag.com/product/adblue-emulator-wholesale/
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Hammu54

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 26
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #12 : Lokakuu 12, 2016, 09:29:17 »
Nyt kun näistä kirjoituksista on aikaa ni voinen jo tiedustella adblue-lisäaineen käyttökokemuksia viime talvelta. Vai onko silloin jo sitikoissa ollut käytössä? Aineen parasta ennen on 12 kk valmistuksesta eli jos tuoretta kusta ostaa niin ei ihan heti vanhene. Rekkafirmoilla ainetta on 1000 L säiliöissä eli ei se möhnä sielläkään heti tule kaikki käyttöön. Raskaan kaluston tankkauspisteistä olen kuullut että kovalla pakkasella on aine jäätynyt matkalle eli letkuun.
Se 17 L sitikassa säiliö on sen verran iso ja kaikkine hiluineen lienee täyden tankin paino jo sen verran paljon että miten mahtaa olla hyödyt vs. haitat. Ettei meitä ressukoita taas kuseteta turhilla lisäjutuilla.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 565
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #13 : Lokakuu 12, 2016, 09:57:58 »
Henk.koht. tasolla totesin että helpointa on vain valita auto jossa ei moisia AdBlue-leikkejä tartte harrastaa. Esim. tuo Renaultin 1.6dCi 130 on tälläinen diesel, jossa ei moisia lisäaineistuksia ole lainkaan, ei FAP:ssa eikä SCR-jälkikäsittelyä :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 560
  • Peukkuja: 20
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Kusen puute voi estää autolla ajamisen
« Vastaus #14 : Lokakuu 12, 2016, 16:10:36 »
Tässä PSA:n omistaman yhtiön ratkaisu joka vie AdBluen historiaan: http://www.faurecia.com/en/innovation/discover-our-innovations/ammonia-storage-delivery-system
“ASDS sharply reduces the time needed to begin NOx reduction in the exhaust system; it functions at lower temperatures, and even in freezing weather. Moreover for equivalent quantities of Ammonia, ASDS requires only half the space and weighs one third less than AdBlue®. “says Faurecia Christophe Bouly.

"Most important for the pursuit of sustainable mobility, ASDS has been proven over millions of kilometers of testing on buses to reduce NOx emissions by as much as 99 percent, while AdBlue® reduces only an average 32 percent of the NOx in the same city driving condition. These findings result from monitoring hundreds of ASDS-equipped buses in real driving conditions on the streets of Copenhagen and London and comparing them with buses using AdBlue®. These were by far the most difficult conditions for testing diesel engines, with continuous stopping and starting throughout the day and night, driving at low speeds with very low exhaust temperatures."