Kirjoittaja Aihe: C5 III ruostuva webaston putki  (Luettu 21233 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #125 : Toukokuu 10, 2018, 08:22:01 »
miten vaihdetaan tehdasvalmisteienen kokonainen putki itse? mitä pitää purkaa?

Tuolla yllä purkukuvassa putkihan on tuo osa 11, joka on tietty kiinni kumiputkissa molemmista päistään, mutta niiden lisäksi parilla ruuvilla. Noista ruuveista varsinkin tuo ylempi on hieman haasteellinen ahtauden vuoksi, mutta koska putki pujottelee lisäksi jarrutehostimen ja tulipellin välistä, niin tilaa noiden putkiklemmareiden kanssa puuhasteluun ei juuri ole, putken pois/paikalleen pujottelusta vielä puhumattakaan :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #126 : Toukokuu 10, 2018, 18:25:56 »
Onko näissä enemmän kuin 2 ilmausruuvia?

Kaksi taisi olla. Ylävesilinjassa moottorin yhteessä ja toinen moottorin takapuolella about samoilla kohdin.

Kannattaa irroittaa putki korjausta varten vaikka ei olisi tarkoitus vaihtaa sitä uuteen. Kummatkin pultit saa joko ylä- tai alakautta irti, tuli kokeiltua molemmat tavat... Vaatii kyllä ohuehkot ranteet. Purkaa ei tarvitse varsinaisesti kuin ilmansuodatinkotelo pois tieltä (helpottaa taaemman pultin sihtaamista kohdalleen). Putki mahtuu tulemaan pois tavallaan webaston alta, eli sen alapuolinen muovisuoja myös pois. Kannattaa poistaa suojamaali putken liitoksista, karhentaa ja vaikka laittaa tuplaklemmaritkin, nm. irtosi ilmatessa. Meni kyllä toisella kertaa jo paljon nopeammin.


Poissa juuspe

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #127 : Toukokuu 10, 2018, 19:38:35 »
kiitoksia tiedoista! hyvä jos ei tarvi purkaa enenpää! alapuolinen putki ruostunu enenpi! meinasin ostaa uuden kokonaisuudessaan. on niin ruosteessa.

Poissa AeroFinn

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #128 : Kesäkuu 10, 2018, 19:38:40 »
Tervehdys,

Koetin lukea koko viestiketjun läpi, mutta ei nyt ihan tullut selväksi että onkohan minunkin autossani tämä "ominaisuus"

Eli auto siis 2.0hdi 163hp vuosimallia 2011 (alunperin ruotsiauto)

Jossain viestissä arveltiin, että 2011 olisi jo ruostesuojattu?

Oliko niin, että piti katsoa kuljettajan puoleista pyöräkoteloa ja kääntää pyörät laitaan, vai miten se meni?



Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #129 : Kesäkuu 10, 2018, 20:32:06 »
Minulle väitettiin että on ruostesuojattu mutta oli höpölöpöä. Jos ei jo ole korjattu, varaudu että menee ihan pian? Paljon kilometrejä?

Poissa AeroFinn

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #130 : Kesäkuu 10, 2018, 21:11:32 »
Minulle väitettiin että on ruostesuojattu mutta oli höpölöpöä. Jos ei jo ole korjattu, varaudu että menee ihan pian? Paljon kilometrejä?


Kilometrit noin 135tkm..

Eli siis pitää tarkastaa! (mutta miten, kuten edellä kirjoitin..)

-Artto

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 956
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #131 : Kesäkuu 10, 2018, 21:37:41 »

Eli auto siis 2.0hdi 163hp vuosimallia 2011 (alunperin ruotsiauto)

Jossain viestissä arveltiin, että 2011 olisi jo ruostesuojattu?



Vm 2011, noin 100 000 ajettu kun meni puhki, Vaihdata letkuun ajoissa ihan varmuuden vuoksi.
TeeKoo Turuust

Poissa AeroFinn

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #132 : Kesäkuu 10, 2018, 23:17:26 »

Eli auto siis 2.0hdi 163hp vuosimallia 2011 (alunperin ruotsiauto)

Jossain viestissä arveltiin, että 2011 olisi jo ruostesuojattu?



Vm 2011, noin 100 000 ajettu kun meni puhki, Vaihdata letkuun ajoissa ihan varmuuden vuoksi.



Loimaallako Julkusella vaihdatit? Vai miten?

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 956
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #133 : Kesäkuu 12, 2018, 09:06:30 »
Minä vaihdatin koulussa oppilastyönä. Oli tuttu ope joka valvoi työn.
TeeKoo Turuust

Poissa AeroFinn

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 10
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #134 : Kesäkuu 12, 2018, 14:56:59 »
Minä vaihdatin koulussa oppilastyönä. Oli tuttu ope joka valvoi työn.

selvä, kiitos tiedosta!

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #135 : Kesäkuu 13, 2018, 21:23:21 »
Nyt on tullut itsekin tutkittua ja vaihdettua kuuluisa webaston putki. Varmaan reilu puolivuotta hukkunut vähän nestettä pikku hiljaa ja aina pitänyt katsoa tuo putki ja pitämiset on unohtunut ja nyt lopulta sain aikaan katsoa.  Itsellä putki oli käytännössä poikki ja pitkältä matkalta ruosteessa. Itse en nähnyt järkeväksi alkaa rakentelemaan letkusta sopivaa kun uutta osaakin saa. Paljon varmempi pistää uusi kuin alkaa tuon vanhan sileän putken päälle pistään letkua. Mikäli putkeen saisi tehtyä kunnolliset päät niin ehkä sitten, mutta toisaalta kuluu se letkukin.

Tilasin siis Sitroselta uuden putken, löytyi hyllystä ja tuli seuraavalle päivälle. Vaihto itsessään oli yksinkertaista, mutta yksi työvaihe osottautui hankalaksi, uuden putken paikalleen saanti.

-Auto pukeille tai nosturille.
-Ilmansuodatinkotelo irti.
-Kuskin pyörä irti ja kuskin sisälokari.
-Pohjamuovi pois.
-Alavesiletku irti ja nesteet pois. (itse en ainakaan muuta laskupaikkaa löytänyt)
-Alhaalta päin Webaston luona oleva kiinnityspultti pois (10mm kanta)
-Konehuoneesta käsi vaihteiston ylitse ja sieltä kiinnityspultti pois (10mm kanta)
-Letku irti lämppärinkennolta.
-Letku irti Webastolta.
-Kuskin pyörän kotelosta putki pois. (Itsellä lähti pois päin helpolla kun putki meni jo käsin poikki)
-Sitten se hankalin osuus. Uuden täysmittaisen putken ujuttaminen raosta mistä sen ei kuuluisi mennä. Itse työnsin putken pyöränkotelosta sisään lämppärinkennolle menevä pää ensin. Kennon puoleista kiinnitysrautaa joutui hieman taittamaa ja webastolle tuleva toinenkin putki piti irroittaa. (Topicin alussa oleva C6:sen ohje ohjeistaa pätkäisemään uuden ja tekemään siihen päät ja letku liitokseksi)
-Kiinnityspultti kiinni ylhäältä.
-Kiinnityspultti kiinni alhaalta.
-Letku kiinni molemmista päistä lämppärinkennolta ja webastolta. (kliks ääni kuuluu kun pohjassa)
-Ruuvi auki lämppärinkennolle menevästä toisesta letkusta ja ruuvi auki ylävesiletkun päältä.
-Jäähdytysnestettä paisariin ja ruuveja kiinni kun alkaa nestettä tulemaan. (Huom. Aukeavat ja kiristyvät käsin ei tarvetta työkalulle).
-Koekäyttö ja katsoo että mikään ei vuoda, jos ok niin loput kasaan. Webastoa ei saa käynnistää kun järjestelmässä ilmaa, eli sulake irti tai testerillä kytkee pois.
-Ilmanputsarinkotelo ja sisälokari ja pyörä kiinni.
-Siivous.
-Koeajo ja tunnustelee että tulee lämmintä.
-Seuraa vielä pariviikkoa että nestettä ei huku. (Varmistuksen varmistus)

Aikaa meni ekaa kertaa himpun vajaa 3h siitä kun auto ajettu sisälle siihen kun paikat siivottu ja auto pihalla.

Mikäli välttämättä haluaa riskin ottaa letkuvirityksellä niin kannattaa ottaa pois, irroittaminen on helppoa ja jos voi kahdessa osassa kiinnittää niin sekin on helppoa. Itse poistin riskit ja pistin uutta. Säästö letkulla on kuitenkin kymppejä.

C5 163HDI automaatti -12 ja vajaa 220tkm mittarissa.




Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #136 : Kesäkuu 14, 2018, 08:00:19 »
Alkuperäinen putki 220e - letku vanhasta webastosta 0e -> säästö 220e. Se metalliputkihan ruostuu 10v aikana uudestaan ja laskee nesteet pihalle.

En sanoisi tuota kovin riskialttiiksi, sitä tekevät monet korjaamot. Voi olla että eivät olisi kovin pitkään bisneksessä mukana jos moisia riskejä ottaisivat ;)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #137 : Kesäkuu 14, 2018, 10:55:09 »
No itse ongelmahan on rakenteellinen ja siten uusi osa ei sitä ratkaise mitenkään, tuo taas vaan lisäaikaa seuraavaan vaihtooon. Toki kun on se uusi osa ja muutenkin irtonaisena käsissään, niin se kannattaa lisäsuojata ja käsitellä mahd. hyvin, jotta se kestäisi paikoillaan taas mahd. pitkään. Puhtaana voisi ajatella jopa esim. kutistesukkaiseen muovikuoreen pujottamista ja näin tuo ulkopuolinen möhnä ei pääsisi about ikinä enää sitä putkea uudelleen syömään, tuo ruostuminen kun tapahtuu nimenomaan juuri ulkopuolelta käsin :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #138 : Kesäkuu 14, 2018, 12:28:53 »
Reverend.
Uusi putki 110€ ilman tinkiä suomesta kuitin kera. Letkun pätkä 20-40€ riippuen laadusta ja lisäksi päiden teko vanhaan putkeen sekä se facta että auto seisoo tuon ajan kun käyt teettämässä päitä. Mielestäni säästö on tuossa kymppejä ja autoa ei tarvitse seisottaa.
Itsellä oli vielä putki mennyt niin että ei ollut paljoa jäljellä mihin letkulle päitä tehdä.
Muuta epävarmaahan tuossa letkussa ei ole kuin sileälle putkelle oleva liitos, vai turhaanko niissä normaalisti on huullos päissä??

HiTec juuri näin. Omani suojasin lisäksi. Mikään ei ole kuitenkaan ikuista ja mitä noita letkuja katsoin niin esimerkiksi alavesiletku oli aika hyvin syöpynyt klemmarin kohdalta.

Kaiken joutuu uusimaan joskus ja halpaahan tämä on jos vertaa thp koneen murheihin 😁
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2018, 13:02:53 kirjoittanut Hcet »

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 327
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #139 : Kesäkuu 14, 2018, 13:24:35 »
Noilla hinnoilla suosisin kyllä itsekin tuota uutta alkuperäistä putkea, jonka suojaisi vain hyvin. Tuon V6:n tuplaputkisysteemin kanssa miettisin jo vähän pidempään, kun pelkkä putki taitaa olla Suomen hinnoissa sen 400 euroa ja työtä on ilmeisesti huomattavasti enemmän kuin 2-litraisessa HDi:ssa. Ei tuo tosin näytä kovin mukavalta paikalta rakennella kumiletkustakaan tilalle.

Oma auto on otettu käyttöön 8/2012 ja ajettu pian 230 tkm, enkä tiedä onko putki vielä alkuperäinen vai vaihdettu. Päälle päin se näyttää ihan OK:lta eikä hukkaa nesteitä, mutta pölykerroksen alta voisi toki paljastua karuakin karumpi totuus...  8)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #140 : Kesäkuu 14, 2018, 13:28:48 »
Uusi putki 110€ ilman tinkiä suomesta kuitin kera. Letkun pätkä 20-40€ riippuen laadusta ja lisäksi päiden teko vanhaan putkeen sekä se facta että auto seisoo tuon ajan kun käyt teettämässä päitä.

No siis letku 0.5m mallia Motonet 5.90;- ja pari letkunkiristintä á 0.90;- kpl = osat siis alle 8€ yhteensä. Mitään päitä tms. ei wanhaan putkeen tartte tehdä, riitää että on sileää putkea jonkin verran johon tuon letkun voi klemmarilla puristaa. Jos varmistaa haluaa ja tilaa on, niin 2x klemmeritkaan ei konkurssia vielä muodosta, mitään hirmu paineitahan tuon putken sisällä ei ole. Hiukan tuossa saa kyllä nykertää että saa sen wanhan putken sahattua paikallaan poikki, varsinkin rintapellin puoleinen katkaisukohta on aika hankalan ahtaassa paikassa, mutta rautasahan terään vähän erkkaa kädensijaksi, niin meneehän sekin. Letkun kanssa saa tosin olla pikkasen tarkkana ettei se jää roikkumaan ja hinkkaa vertariin, tai sitten jollain niparilla tms. "ripustaa" sen kauemmas vetarista. Eli kyllä tässä 100;- luokkaa säästöstä jo kuitenkin puhutaan, eikös ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa ace

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 327
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #141 : Kesäkuu 14, 2018, 14:38:56 »
Olisi kiva kuulla hieman käyttäjäkokemuksia siitä, miten hyvin porukalla on tuo putki oikeasti kestänyt. Foorumin mukaan aika monella se on mennyt 5-7 vuoden ikäisestä autosta. Ja onko jollakin oikeasti maahantuoja/auton luovuttanut liike suojannut putken (/putket) uutena, kun huhua tällaisestakin on liikkeellä.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #142 : Kesäkuu 14, 2018, 16:18:28 »
Korjata tuon voi molemmilla tavoilla ja varmasti saa hyvän mutta itseä ei kiinnostanut alkaa rakentelemaan mitään kun järkirahaan saa suoraan sopivaakin. Noita rakennussarjalla kasattuja ja kasattavia projekteja on muutenkin. Topicin alussa oli myös kokemuksia kuinka letkukorjaus oli mennyt pieleen. Satanen on kuitenkin autoilun kuluissa murunen.

Itse katsoin metrin pätkän hintaa ja jätin halvimmat letkut katsomatta kun on ollut keston suhteen todella huonoja kokemuksia. Metriä ei taida paljoa alta 20€ saada. Laskin myös mukaan päiden teon tarpeen, vaikka ilmeisesti niitä noihin liitoksiin laitetaan tehtaallakin turhaan 😉

Tuo putki ei petä yllättäen vaan menee pikkuhiljaa, sitten kun menee seuraavan kerran niin katsotaan miten uusitaan. Letkuhan voi aina räjähtää/pettää ja sitten loppuu ajo.

Ei siitä kannata loukkaantua jos jonkun mielestä asia oli parempi tehdä uudella osalla, mielipidehän se vaan on ja korjausohjeen jakaminen oli pää pointti  :)

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #143 : Kesäkuu 14, 2018, 18:02:52 »
Hyvää keskustelua. Letkun pätkä millä tuon omasta korjasin on webaston "omia" letkuja ja vaikka ei uusi ole uskallan luottaa että palvelee auton eliniän. Siinä on lähdössä mutka valmiina eli menee samaa reittiä kuin alkuperäinen ja vetariin hankaaminen ei ole vaarana. Minulla meni asennus alkuun pieleen kun ruostesuojasin putken ehjän osuuden ja en puhdistanut päitä ennen letkun laittoa.. no nyt on karhennettu pitemmältä matkaa ja ne tuplaklemmarit. Jos olisin tiennyt että 110e saa putken olisin ehkä hankkinut sen, mutta tuo 200e kulunki olisi jo tuntunut omassa lompakossa niin oli järkivalinta korjata olemassa olevilla osilla. Kyllä tuolla 100e säästölläkin olisi päässyt paremmille tuntipalkoille kuin päivätöissä + verot.

ps. laskeskelin että 7v ja 350tkm päästä autolla on 600tkm mittarissa ja voi täytyä harkita vaihtoa, taas.

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #144 : Kesäkuu 14, 2018, 19:28:10 »
Jos sopivaa hyvää letkua löytyy nurkista ja näpertää korjauksen niin kyllä pääsee palkoille se on totta. Vieläkun päät väkäilee jollain ja reitittää letkun niin ettei ota kiinni mihinkään niin varmasti on toimiva ratkaisu. Omissa nurkissa olevat osathan ei maksa mitään ;) Kyllä 200€ hintalapulla olisin miettinyt itsekin kaksi kertaa miten korjaa
Tuo korjaus vaan pitää tehdä riirtävän ajoissa, itselläkin oli putki jo tosi pitkälle hapan.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #145 : Kesäkuu 15, 2018, 09:05:50 »
Ei siitä kannata loukkaantua jos jonkun mielestä asia oli parempi tehdä uudella osalla, mielipidehän se vaan on ja korjausohjeen jakaminen oli pää pointti  :)
Ei tässä loukkaantuneita olla, vaan kommentoitiin tuota "kymppien säästöä" jossa siis selkeästikin oli pilkkuvirhe :P

Letkuhan voi aina räjähtää/pettää ja sitten loppuu ajo.
Letkun räjähtäminen vaatii joko ihan täysin vääränlaisen letkun käyttöä tai sitten todella merkittävää painetta siellä letkun sisäpuolella. Tässä tapauksessa tuo ehdottamani letku mallia Motonet on nimenomaan auton vesiletkuksi tarkoitettua, kudosverkolla vahvistettua, joten silleen letkun käyttökohdekin osuu siis täsmälleen kohilleen. Ja tuolla järjestelmässä kun siis oikeasti ei sitä painetta ole kuin 1.4 bar, sillä paisuntasäiliön korkki päästää tuota suuremmat paineet jo pois (ja itse asiassa se jäähdytysjärjestelmä toimii Suomen vilposissa oloissa ihan riittävän hyvin jopa paisarin korkki raollaankin, täysin paineettomanakin), niin tuossa nyt jo muutenkn kestäisi about mikä tahansa mehupilliä paksumpi ;D

Eli ei pidä lietsoa turhaa pelkoa ja ylimitoittaa asioita kun siihen ei todellakaan ole mitään tarvetta. Toki jokainenhan täällä taaplaa tavallaan ja se sallittakoon, mutta että asioita lähdetään hysterioimaan esim. samaan malliin miten tämän hetken muoti-ilmiönä olevia dieselin NOx-päästöjä mediassa jonain vähintään sinappikaasuun verrattavana tappajana, niin jep jep vaan ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Hcet

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 96
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #146 : Kesäkuu 15, 2018, 21:25:19 »
Ehkä tuo räjähtää on vähän väärä termi, mutta yhtä lailla se letku voi pettää kuin putkikin. Tuo putken pettäminen vain tulee pikku hiljaa kun letku taas menee sittenkun menee. Se kuitenkin on varma että teki tuon korjauksen kummalla tapaa tahansa niin seuraavaksi vuotaa nesteet jostain muualta kun seuraavan kerran alkaa vuotamaan.

Enkä nyt niinkään kritisoinut sitä letkun käyttöä vaan sitä sileälle putkelle liittämistä. Aika monella oli myös ollut ongelmia letkun kanssa kun oli hiertänyt vetariin tai jotain muuta. Eli on siinä pientä pärnästelyn makua. Itse en jaksanut alkaa kikkailemaan kun pääsin helpommalla laittamalla uutta kiinni tarkoitus ei ollut hysterisoida tai lietsoa paniikkia :) Päälimmäinen ajatus oli kuitenkin jakaa ohjetta ja tietoa siitä että tuo risa lähtee helpolla pois eikä kannata konehuoneessa viritellä letkua ja uudenkin saa mahtumaan ilman kummempaa purkamista :)

Tuo dieseli asia kyllä on täysin totta ja saanut ihan suotta myrkyttäjän maineen ja sähköauto taas on saanut liiankin ympäristöystävällisen, mutta se on asia eri.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #147 : Kesäkuu 16, 2018, 08:14:51 »
Eli on siinä pientä pärnästelyn makua.

No tottahan toki ja ehdottomasti se laadukkain korjaus tulee tosiaan uusimalla koko putki uudella vastaavalla osalla. Moni vaan alkaa "pärnästelemään" näiden kanssa aika herkästi kun autoon tulee ikää ja katsotaan että tuollainenkin viritys tällöin riittää - aivan kuten päätin itsekin aikanaan tuohon ex. autooni moisen letkuviritelmän tehdä. Toki ihan samanlaisia kohteita tuosta löytyy esim. konepellin tuulihakavaijerin kanssa, se kun jäätyy tai pahimmassa tapauksessa ruostuu poikki, niin asennellaan "pelastusnaru" sinne keulalle poikittain, josta nykäsemällä saadaan pelti auki - ja jälleen kuten itsekin tein, kunnes uusin koko vaijerin rosterisella polkupyörävaijerin pätkällä = ei sitä mennyt siis alkup.osaa lopulta tuohonkaan kohtaan, jne jne :-[
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 177
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #148 : Kesäkuu 16, 2018, 09:16:29 »
Kyllä ite kannatan letkulla korjaamista, esim expertissä ,scudossa on letkua webalta asti vaikkakin weba on ri paikassa ja onhan noita pitkiä vesiletkuja muitakin ei se minusta pärnästelyä oo ja jos oikein hyvän haluaa tekeesen putken haponkestävästä / ruostumattomasta putkesta.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 356
  • Peukkuja: 14
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #149 : Kesäkuu 16, 2018, 09:40:13 »
Jos sen alkuperäisen peltiputken sinne asentaa, niin lienee kuitenkin syytä laittaa joku kunnon paksu ruosteenestomaali (epoksi/bedliner) ensin, vai onko varaosat jotenkin parempia kuin alkuperäiset. Tämänkin ketjun alkupäästä kun on jo vuosia kulunut, niin voisi olla aika katsastaa kunto uudelleen?