Kirjoittaja Aihe: C5 III ruostuva webaston putki  (Luettu 13041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 324
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #25 : Marraskuu 11, 2014, 14:20:54 »
Työnsin rautaputken päälle 22 mm:n letkun, joten rautaputki sisällä tukee ja pitää letkun poissa vetarista eli letku menee alkuperäisessä korossa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #26 : Marraskuu 11, 2014, 15:00:17 »
Homma valmis :)

Putki olikin jo "aika" heikossa kunnossa, ihan pitsiä piiiitkältä matkalta => ei ihme että "hieman" tuppasi vuotamaan ;D Putki katkaistiin takapäästään ylhäältä, muutama sentti kiinnikkeestään rautasahan tyngällä nylpyttäen konehuoneen puolelta ja etupäästään heti litunnoksen jälkeen rälläkällä alapuolelta. Kyllä, tuo putki on prässätty littuun tuolta vaakaosaltaan melko pitkälti ja toki myös mutkissa putki on hieman litussa. Sisälokasuojan etupala poistettiin, jotta noihin putkiin pääsi helpommin alakautta käsiksi. Rautaputken pintaan sipaistiin massaa tiivisteeksi, 22mm kumiputki päälle ja 2x rosterikiristimet päälle. Tuo massa toimii samalla tiivisteenä mahd. rautaputken epätasaisuuksiin nähden ja 2x kiristimet varmistaa ettei gummiputki lipsahda vahingossakaan silosesta rautaputkesta irti 8)

BTW: Järjestelmästä löytyy myös ilmausruuvi moottorin koristemuovin alta, moottorin takaa, sisäkennolta palaavasta putkesta. Se on sellainen ikäänkun pieni venttiilihattu putken mutkassa. Korkki pois ja ootellaan että vettä tulee jatkuvasti, niin on sisäkennokin ilmattu :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #27 : Marraskuu 11, 2014, 17:00:11 »
Koeajolenkki suoritettu ja ilmauksesta huolimatta oli vielä melkoisesti kuplia sisäkennossa ainakin, moottorilämpö nousi hyvin, mutta hyttiin tuli vain vilpakkaa :-\ Lyhyen ajon jälkeen ilmaus uudelleen ja ja taas lenkille. Tässä vaiheessa lienee syytä varoittaa että tuo vesi on melkoisen lämmintä paljaille sormille ja sillä ilmausnipan hatulla ei varmaankaan kannata pelata jassoa ;) No tällä 2. lenkillä jossain vaiheessa huomasi lämpömittaristakin kun 2 tappia katosi äkisti ja nyt kabiiniinkin rupesi lämpöä pukkaamaan. Loppumatkan lämpömittari pysyi jäpäkästi 6 tapissa ja lämpöäkin riitti. Vielä kotipihassa paisarin täyttö ja ei kun seuraavaa ajoa odotellessa :)

Niin ja täyttö nyt korjauksen jälkeen tehtiin 100% punaisella jäähdytysnesteellä, ihan raakana. Tällöin ne koneeseen vielä jääneet vedet laimentavat tuon seoksen varmaankin about kohilleen, sillä systeemiin on nyt uponnut tähän mennessä reilun 4 litraa tuota laimentamatonta ja vuotoja ei ole havaittu 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Renee

  • Vieras
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #28 : Marraskuu 11, 2014, 17:22:51 »
Varmaakin kannattaa se pakkasenkesto mitata jäähdytysnesteessä.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 18
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #29 : Marraskuu 11, 2014, 17:50:25 »
Vahvistaisin että vm 09/2011 putki samalla tavalla "vaarassa".

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #30 : Marraskuu 11, 2014, 20:15:37 »
Varmaakin kannattaa se pakkasenkesto mitata jäähdytysnesteessä.

Tuon 2.0HDi jäähdytysjärjestelmän kokonaistilavuus on 10.7 litraa. Ja jos tuonne on nyt lähemmäs 5 litraa mennyt raakaa, niin aikalailla 1:1 on seokset oletuksella että ne systeemiiin jääneet jämät ovat olleet about vettä. Ja tuolle nesteelle luvataan 1:1 seoksella -37 pakkaskestoa :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #31 : Marraskuu 12, 2014, 14:12:13 »
Tuossa yllä olikin jo ne "ennen" kuvat, niin kai ne "jälkeen" kuvatkin sitten pitää tänne laittaa ihasteltaviksi ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa tjmj52

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 109
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #32 : Marraskuu 12, 2014, 14:39:57 »
 moi

paljonko tuohon tuota letkua meni (50cm)?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #33 : Marraskuu 12, 2014, 14:44:05 »
Se oli sellainen Bilteman 1m pätkä 22mm letkua, liekö 60cm tms. kaiken kaikkiaan mennyt. En mitannut, mutta yli 1/2 letkusta kuitenkin käytettiin 8)

Ja sellaisena pienenä lisä-nyanssina, tuo putki lähtee Webaston pohjasta ja menee moottorin taakse, jarrutehostimen viereen, rintapellissä olevan sisäkennon läpivientiin, sen kuskinpuoleiseen liittimeen. Koko matkalla ei ole haaroituksia lainkaan => ääritapauksessa koko putki on korvattavissa vaikka kokonaan yläkautta viedyllä letkulla ja siksi henk.koht. "hieman" tässä ihmettelenkin miksi tuo on alakautta ylipäätään viety. Webaston tuloputkihan ("kylmä putki") kun kulkee kuitenkin yläkautta, ilmanputsarin ja akun välistä, niin miksei tämä Webastolta lähtevä "kuuma putki" voisi myös mennä ihan samaa reittiä ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #34 : Marraskuu 13, 2014, 17:44:40 »
Lainaus
Putki katkaistiin takapäästään ylhäältä, muutama sentti kiinnikkeestään rautasahan tyngällä nylpyttäen konehuoneen puolelta ja etupäästään heti litunnoksen jälkeen rälläkällä alapuolelta.

Saitko tehtyä muutoksen tunkilla vai tarvitseeko nosturin?
Itse menin nykimään putkea rautaharjalla, rupesi vuotamaan vaikka ei ollut edes pahan näköinen...
Hätä ratkaisuna mopon sisäkumia, sikamassa ja nippusiteitä.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #35 : Marraskuu 13, 2014, 18:58:57 »
Saitko tehtyä muutoksen tunkilla vai tarvitseeko nosturin?

Ihan auton oman tunkin varassa se tuossa autotallin liuskalla nöpötti koko operaation ajan. Toki turvaksi nakkasin irroitetun eturenkaan kynnyskotelon alle, jos vaikka tipahtaa, niin ei ihan päälle sentään tule 8)

Ja työkalun katkaisuun tein katkaisemalla rautasahan terän puoliksi ja siihen katkaistuun päähän halkaisin pienen puupalikan kädensijaksi ja jesarilla "työkalu" kokoon. Tuolla sitten pikku hiljaa nylpyttelin konehuoneen puolelta putkenmutkaa katki, kuitenkin niin juuresta mutkaa että kumiputken saa siitä vielä yli vedettyä ihan sinne putken kannakkeen juureen saakka. Ja kun oli yläpää jo katki, pitelin taltalla putken alapäätä runkoa vasten s.e. sai rälläkällä putken poikki. Tuossa alapään katkaisussa vaan saa olla varovainen ettei samalla nirhaa putken ja rungon välissä kulkevaa varsin ohkaista muoviputkea 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Jankos

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 309
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • 307 sw 1.6 hdi + c5 2.2hdiA
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #36 : Marraskuu 13, 2014, 20:49:05 »
ääritapauksessa koko putki on korvattavissa vaikka kokonaan yläkautta viedyllä letkulla ja siksi henk.koht. "hieman" tässä ihmettelenkin miksi tuo on alakautta ylipäätään viety. Webaston tuloputkihan ("kylmä putki") kun kulkee kuitenkin yläkautta, ilmanputsarin ja akun välistä, niin miksei tämä Webastolta lähtevä "kuuma putki" voisi myös mennä ihan samaa reittiä ???

Varmaankin ilmaantumisen takia viety sieltä alakautta. Eikös se ylempi aika nätisti laskeudu siitä koneen päästä alaspäin websulle ja toinen putki menee sitten websulta nousevana lämppärin kennolle (muistaakseni on aika alhaalla liitokset)? Jos molemmat menisi yläkautta niin siihen kennolle menevään tulisi aika hyvä ilmalukko.
Pösöllä matka-ajot ja vanhalla femmalla kun rouva antaa lainaksi :D

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #37 : Marraskuu 13, 2014, 21:41:32 »
Varmaankin ilmaantumisen takia viety sieltä alakautta.

Tuossahan on ilmausruuvi heti siinä sisäkennon ulostulossa, joten eikös se ilma siitä sisäkennon sisäänmenostakin purkaannu ihan samaa kautta ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #38 : Marraskuu 18, 2014, 21:22:40 »
Vaan missäs on weban sulake? ???

Ohjekirjan mukaan akkukotelosta löytyvässä sulakerasiassa olisi, mutta mikä ihmeen sulakerasia? Mulla tuolla akun kannen alla ole kuin akku :-\ Jaa että miksi sulake kiinnostaa? No kun nyt on vuorostaan pannu itse mykkänä ja epäilys on että weba on ilmakuplien vuoksi vikatilassa tms. niin winkin mukaisesti kellosta weba päälle, sulake irti ja min 30s odottelua. Nyt olisi weban vikamuisti nollattu ja pannun pitäisi taas startata 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 817
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #39 : Marraskuu 18, 2014, 22:39:32 »
Tervetuloa toimimattomien webastojen kerhoon...sulakerasia on akun vieressä näkyvä pystyssä oleva punakantinen rasia ja siellä taitaa weballe olla 4kpl sulakkeita...

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #40 : Marraskuu 18, 2014, 22:43:08 »
sulakerasia on akun vieressä näkyvä pystyssä oleva punakantinen rasia ja siellä taitaa weballe olla 4kpl sulakkeita...

Jonkun punakantisen, pystyyn asennetun boxin tuolla kyllä bongasin, akun ja auton kyljen välistä, mutta että se olisi sulakeboksi :o Käytännössä jotta niihin päreisiin käsiksi pääsisi, pitäisi koko rasia nostaa sieltä esille ja kansi auki. Vaan nouseeko tuo kolostaan sitten kovin helpolla? ??? Kovin vajavainen on ohjekirja kyllä tältä(kin?) osin :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #41 : Marraskuu 24, 2014, 13:35:52 »
Pientä täsmennystä: Kyseinen ongelma vaivaa vain automaattivaihteisia (osa 11), sillä manuaalivaihteisessa (osa 9) putki tosiaan menee yläkautta :o Oheisessa kuvassa vielä punaisella tuo kumiputkella korvaamani osuus tuosta alkup. rautaputkesta 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 481
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #42 : Marraskuu 24, 2014, 13:50:18 »
Ilmankos ongelma ei koske 1,6HDi-koneita ja koskee C6-mallia. :D

Poissa nallenc5

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #43 : Marraskuu 24, 2014, 14:44:44 »
Pientä täsmennystä: Kyseinen ongelma vaivaa vain automaattivaihteisia (osa 11), sillä manuaalivaihteisessa (osa 9) putki tosiaan menee yläkautta :o Oheisessa kuvassa vielä punaisella tuo kumiputkella korvaamani osuus tuosta alkup. rautaputkesta 8)

Tuo nyt on sen luokan suunnittelukukkanen että luulisi tehtaankin ottavan jonkinlaista vastuuta asiasta...?

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 18
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #44 : Marraskuu 24, 2014, 15:09:02 »
Automaatissa ei ole saatu mahtumaan yläkautta?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #45 : Marraskuu 24, 2014, 15:17:48 »
Automaatissa ei ole saatu mahtumaan yläkautta?

No mitä tuota itse tihrustin, niin kyllä sen pitäisi sitäkin kautta kyllä mennä, mutta jos valmistaja mitoittaa sille vaikka 1cm turvavälin kaikkeen ympärillä olevaan, niin tällöin tuskin enää mahtuu. Siis ajatellen että putki tärinässä hinkkautuu johonkin tms. Onhan tuo yläkautta tuotu weban tuloputkikin jossain ihmeen verkkosukassa jostain kumman syystä ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 433
  • Peukkuja: 18
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #46 : Marraskuu 25, 2014, 17:56:09 »
Auto kävi tänään normaalissa määräaikaishuollossa ja siellä oli asentaja ja työnjohtaja pohtineet etukäteen miten webaston putken voisi suojata mutta huomasivat että minun yksilössä (2011) oli tehtaan jäljiltä paksu massakerros putken päällä joten eivät tehneet tällä kertaan vielä mitään.

Kertoivat muuten että ovat pariin tuotannon alkupään autoon vaihtaneet webaston putken joten siinä mielessä heille tuttu asia, taisivat olla bensakoneita. Hyvin rehellisiltä vaikuttivat koska kertoivat esim. itse oman mielipiteensä THP-koneiden "toimintavarmuudesta".

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 64
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #47 : Joulukuu 25, 2014, 21:41:10 »
Siilinjärven webasto huolto vaihtoi koko putken kumiletkuun, kustansi alle 100 euroa. töitä 1,5t
http://www.coolerfix.net/

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #48 : Joulukuu 26, 2014, 09:41:52 »
Itse tuossa nyttemmin katsellut tuota "väylää" yläkautta, joskos siirtäisikin koko letkun pois auton alta. Näin olisi rautaputkiton lopputulos ja siltä osin tämän aiheen voisikin varmasti unohtaa for ever. Nyt tuolla alakautta on kuitenkin yhä pari pätkää rautaa jäljellä = vain ajan kysymys milloin nekin ruostuu puhki ja hommaan saa ryhtyä joka tapauksessa uudelleen :-\ Mutta olkoon nyt noin tämän talven ja katsotaan ensikesänä miten inspistä aiheeseen riittää 8)

Niin ja winkiksi putken vaihtajille, systeemiin jää melkoisesti ilmakuplia ennen kuin auto on käytetty kuumaksi ja järjestelmä ilmattu. Ongelman tämä muodostaa lähinnä tuon weban kanssa, jos ulkolämpötila on alhaalla ja laitat auton tulille, niin webahan pärähtää myös mukaan. Ilmakupla weban "boilerissa" ja sehän huitasee ylilämpövikakoodin justiinsa. Ja näitä koodeja kun keräät 3kpl, niin weba lukitsee itsensä, pysyvästi, eikä lähde tulille uudelleen ennen kuin on nuo vikakoodit nollattu :-\ Eli ennen kuin järjestelmä on ilmattu, ota weban sulake pois ja näin estät weban käynnistymisen = säästät tuon mahd. lukittumisen ja sitä kautta yhden lisäongelman. Itselläni tämä koodin nollaus vaati weban käyttämisen testerin päässä, jolla nuo koodit saatiin nollattua (nollaus maksoi 40e), itselläni kun koko weba kelloineen kaikkineen on yhden sulakkeen takana = ns. sulake-tempulla weban nollaaminen ei siis onnaa :-\

Tuosta weban nollaamisesta aloitin ihan oman topicinkin aikanaan: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,23093.0.html
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa TonttuX

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 54
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #49 : Toukokuu 29, 2015, 20:37:51 »
Pientä täsmennystä: Kyseinen ongelma vaivaa vain automaattivaihteisia (osa 11), sillä manuaalivaihteisessa (osa 9) putki tosiaan menee yläkautta :o Oheisessa kuvassa vielä punaisella tuo kumiputkella korvaamani osuus tuosta alkup. rautaputkesta 8)

Poikkeus vahvistaa sitten säännön mutta vuotava putki löytyy myös 1.6 hdi manuaalista.
Kia cee'd Sw 1.0 2016
ex Citroën C5 HDi 110 Dynamique -08