Kirjoittaja Aihe: C5 III ruostuva webaston putki  (Luettu 14274 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
C5 III ruostuva webaston putki
« : Elokuu 31, 2014, 12:34:32 »
Vasemmassa etupyöräkotelossa näkyvä jäähdytysnesteputki joka menee webastolle on ilmeisen ruosteherkkä. Tämä lienee siis tyyppivika, eli happanee kaikista diesel-koneisista (2.0 ja ylöspäin), ja sama vaiva on myös C6-mallissa. Kannattaa siis tarkastaa kaikkien varsinkin alkupään C5 X7 omistajien mikä on putken kunto. Omassani putki on erittäin vahvassa ruosteessa.

Kuinka olette tuon korjanneet, onko järkevää ostaa vastaava uusi putki tilalle ja vaihtaa se, kenties ensin ruostesuojaten sitä? Vai voiko putken korjata esimerkiksi kumiletkulla? Koitin hakea servicestä tuota putkea, mutta eipä sattunut ihan heti silmään mikä tuon osanumero oikein on.

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2014, 19:36:23 »
Tässäpä kuvaa aiheesta, ei kovin hyvältä näytä.



Seuraavassa huollossa tilalle vaihdetaan todennäköisesti kumiletkua...

Poissa kurtsi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 506
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2014, 19:57:22 »
Tuoko on kuran kanssa tekemisissä ilman mitään suojusta?
ex Simca 1100-75,1100 Special-71,Chrysler-Simca 1307 GLS -79,Talbot 1510 GLS -80,Renault 21 GTS -88, Chevrolet Caprice C STW -90 pf,Renault 21 Nevada GTS -92,Buick Century STW Estate -88,Renault Laguna Break 2,0 A -99,Renault GS A 2006 dCi,Citroen C5 2012

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2014, 20:57:55 »
Joo näkyy sisälokasuojan alareunan alapuolella tuon verran. Putkelle pääsee siis talvella suolapaska roiskumaan esteettä. Materiaalivalintakin on kyllä tuohon paikkaan ihan väärä, luulis sen verran tajuttavan että auto joka tarvitsee webastoa kulkee useimmiten myös suolatuilla teillä.

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2014, 21:16:58 »
Tuo on lämmityslaitteen vesiputki, halkaisija n. 20mm.. Itse korjasin C6:ssa katkaisemalla ruosteisen osan pois ja laitoin pätkän 22 mm letkua tilalle. Letkun työnsin päälle, eli kurviin asti ja kiristin lemmarin raidetankon reiästä. toinen pää putken ehyelle kohdalle. Samalla laitoin tectyliä lämmityslaitteen putkelle.

Niissä autoissa joissa on Webasto niin se sijaitsee metalliputken jälkeen letkujen välissä ennen letkun menoa koneelle.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2014, 21:55:04 »
Osanumero vissiin 6466RK ja hintaa yli satkun ulkomailtakin tilaten. Letkua siis tilalle.

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #6 : Marraskuu 08, 2014, 21:20:39 »
Nyt taisi itsellä tuo rööri napsahtaa :-\

Vettä voi kaataa syylarin säiliöön aikalailla ennen kuin se on täysi, moottori käyntiin ja rupeaa kuulumaan pientä sihinää ja höyryä nousee kuskin etupyörän kohdalta, syylarisäiliön nestepinta katoaa aika haipakkaa vauhtia ja auton alle ilmaantuu vesinoro. Kurkkaus auton alle ja sieltähän se nätisti lirisee, jostain weban ja eturenkaan "maisemista" :-\

Aiheesta jo kirjoittelinkin tuonne toisen topicin alle kun ensin lakkasi lämpöä pukkaamasta kabiiniin http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,22990.msg165217.html#msg165217 ja ei tarttenut pitkää ajomatkaa kun syylarin säiliö oli jo taas tyhjä :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #7 : Marraskuu 08, 2014, 21:43:46 »
No löytyihän se lämppärin vika.  ;D

Mullahan on letku tilalla, itseasiassa jo toinen. Ei mennyt pajalla ihan putkeen se laitto ensimmäisellä kerralla, kesti vain 30km kunnes letku puhki vetarin suojakumia vasten. Onneksi hinurit kulkee korjaamon piikkiin sekä kyydit järjestyi suuntaan ja toiseen.   ::)

Oikeasti hyvä ettei hajonnu sullakaan räjähtämällä maantieajossa, vois tulla vähän suurempaa vikaa semmosesta.

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #8 : Marraskuu 08, 2014, 22:06:52 »
Oikeasti hyvä ettei hajonnu sullakaan räjähtämällä maantieajossa, vois tulla vähän suurempaa vikaa semmosesta.

No miten sen nyt ottaa :-\ Poika oli autolla liikenteessä ja soittaa mulle kun oli stopannut huoltiksen pihaan kun mittaristossa oli moottorin liikakuumenemisesta varoittava merkkivalo syttynyt :o No heti puhelimessa pelkäsin että tuo putki on sieltä puhki ja käskin vain täyttämään paisarin piripintaan ja loppumatkan ajella auhallisesti sekä tarkkailla moottorin lämpömittaria ja heti jos nousee liikaa, stoppaa ja täytää paisarin uudelleen. No tuossa kotipihassa sitten paljastui tuon vuodon suuruus ja sen jälkeen se ei tuosta ole juuri liikkunutkaan. Seuraava liikahdus lienee kohti Vantaan Autokorjaamoa, joka on tuossa 500m päässä. Mutta sen aikaa mitä tuota käytin, pienellä korttelin ympäri lenkillä kävin, vuotoa seurasin jne. niin missään en mitään normaalista poikkeavaa havainnut, auto kehräsi ihan normaalisti, paisarissa ei kuplinut esim. kansipaffin rikkoutumisen seurauksena ja öljytkin näytti silmämääräisesti tikun pinnassa olevan ok. Mutta oikeastihan tuo paljastuu tosiaan vasta sitten kun tuon saa uudelleen liikenteeseen. Mutta se mikä oli mielenkiintoista niin nestelämpöanturi on ilm. jossain moottorin yläosassa, sillä se ei ensialkuun näyttänyt yhtään mitään, ja juuri ennen pihaan palaamista laakista 1/2 väliin mittaria, aivan kuin tuolta moottorin sisuksista olisi kuumaa vettä "loiskahtanut" anturiin ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #9 : Marraskuu 08, 2014, 22:17:10 »
Minä huomasin ton vuodon onneksi kesken kaupunkiajon tyhjäkäynnillä kaupan pihassa kun aloin ihmettelemään reilun 10 asteen lämpötilassa että onpa hiukan kylmä, eikä lämmintä tullut vaikka käänsin lämmöt tappiin. Hyppy ulos autosta varmisti aavistuksen, vettä tiputti auton alle. Siitä sitten ajoin muutama sata metriä lähimmälle huoltarille jossa tarkastin vikapaikan olevan juuri asennetussa letkussa, ja soittelin sitten pajalle. Lämmöt kävi ehkä kaksi pykälää normaalia ylempänä, mutta ei vielä edes siellä asteikon kuuman puolella. Ja tämä tosiaan niin että letkussa oli sormen mentävä reikä kun auton sammutin huoltarin pihaan.

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #10 : Marraskuu 08, 2014, 22:53:12 »
Tuokin sinällään suunnittelun kukkanen kun on met.putki tuolla täysin suojatta ja jos se sinne väkisin pitää laittaa, niin miten olisi esim. rosteri ::)

Ja toinen kukkanen jos tuo nestelämpötilan anturi tosiaan on moottorin yläosassa, niin siltähän se mosa ekana kuivuu ja anturi näyttää ihan mitä sattuu :-\

Tässä tapauksessa ns. "paineet päällä" tuo lirisee sellaista pientä noroa tuolta putkesta, joten kovin suuri tuo reikä ei ole, liekö pariakaan milliä lirinästä päätellen, mutta sehän riittää :-\

Ja seuraavaksi tapellaan sitten ne kuplat pois systeemistä, kun on putket taas kondiksessa. Kuinkakohan "tiukassa" tuon systeemin lopullinen ilmaaminen sitten onkaan? Joitain ex. autojeni syylareita täytelleenä siinä sai viikon päivät tarkkailla paisaria että oli pinnat kohillaan ja ajella sisälämppärit täysillä että olisi sisäkennonkin nestekierto ja siten kuplien poistuma parhaimmillaan, vuodenajasta viis ;)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2014, 23:15:31 »
Onko parempaa kuvaa, minä en tuota löydä omasta 2011 autosta? Tod.näk. kuitenkin sama putki siinä.

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #12 : Marraskuu 09, 2014, 08:01:57 »
Nosta auto yläasentoon ja käännä pyörät täysin vasemmalle. Sitten tiirailet sinne vasemman etupyörän taakse pyöräkoteloon niin kyllä se sieltä löytyy. Putki on tavallaan sisälokasuojan(?) alareunan alapuolella ja näinollen vapaasti mm. etupyörän suolavesiroiskeiden armoilla.

Kuvittelisin ettei 2011 -mallisessa putki vielä ole läheskään noin rapsakassa kunnossa. Tokkopa kuitenkaan patonginpurijat olisi viimeinkin uudistaneet rakenneta johonkin järkevämpään?

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #13 : Marraskuu 09, 2014, 10:07:16 »
Tuli vaan tuossa itselle mieleen että kyseessä lienee Weban mallikohtaisen "asennussarjan" putki => saisikohan sitä kenties Weban edustajalta / maahantuojaltakin suoraan? Ja taas toisaalta jos/kun sen vaihtaa, niin homma onnannee muuallakin kuin vain C5 erikoistuneessa lafkassa, sillä luulisi noilla weba-asentajilla olevan myös kokemusta aiheesta ???

Ja tosiaan kun tuo on noin suojattomana, niin miksi se on metallia? Miksei muotoiltu kumiputki ajaisi samaa asiaa, vai onko kyse ihan mekaniikasta? Siis mekaniikasta s.e. kumiputki ei jaksaisi samalla tavalla kiinnitettynä kantaa itseään vaan vispaisi ja tärisisi siellä ajossa liikaa => hapertuu nopeasti juuristaan ja taas vuotaa :-\ Varsinaisesti lämmöstähän tuo ei varmaankaan ole kiinni, kumiputkikin ihan varmasti kestää sen max. 100 asteisen veden mitä tuolta webasta ulos pukkaa. Ja taas toisaalta jos se on met.putki, niin mitenkähän se toimisi pinnoitettuna? Siis rullaisi siihen vaikka kerroksen jotain vulkanoivaa teippiä heti uutena => teippi vulkanoituu yhtenäiseksi, kaasutiiviiksi pinnaksi putken päälle, suojaten sitä ulkopuoliselta rasitukselta, mm. maantiesuolan vaikutuksilta ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Renee

  • Vieras
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #14 : Marraskuu 09, 2014, 10:40:00 »
Taitaa ollaa pahasssa paikassa se putki jos alusta ainaa pestään talven ja kesän jälkeen niin tuonne ne vesisuihkut ei taida osua kun tuota kuvaa katsoo.Taitaa olla tyyppivikaa kun tuollainen keskintö siihen on rakennettu.Uusissa autoissa putket ruostuu puhki.Kuten moni sanonut putki jonka ulkopinta suojattu ruostekäsittely aineella tai vastavalla ja ulkopuolellaa on kotelo tai muoviputki joka estää suolaveden/lian pääsyn putken pintaa,Tietysti  huomioitu että ei tiivis systeemi että ne ilmavaihto järjetetty ettei sen takia happane putki.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 472
  • Peukkuja: 19
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #15 : Marraskuu 09, 2014, 10:44:55 »
Onko joku uskaltanut irroittaa pohjamuovit? Olisin erittäin yllättynyt ellei ruoste kukkisi melko nopeastikin.
http://www.vibilagare.se/nyheter/noll-koll-pa-rost-en-sakerhetsrisk

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #16 : Marraskuu 09, 2014, 11:41:53 »
Olisin erittäin yllättynyt ellei ruoste kukkisi melko nopeastikin.

No itse en ole vielä tuonne alle kurkkinut juuri muutenkaan, mitä nyt koukkua asentaessani jne. Tuolloin ei kuitenkaan silmään tuolta vielä osunut mitään hälyttävää, pohjamuovit yhä toki paikoillaan. Mutta tulevassa katsastuksessa sitten syynätään katsurin kanssa yhdessä, kuten itselläni on aina tapana ollut tuohon katsastukseen "osallistua" ;D Tosin tällöinkin suojamuovit ovat luonnollisesti yhä paikoillaan.
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #17 : Marraskuu 09, 2014, 12:20:36 »
Yritän lähettää liitteenä C6 Ownerien keskustelupalstalla olleen putken vaihto-ohjeen.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #18 : Marraskuu 09, 2014, 12:36:42 »
Tuosta ohjeesta päätellen tuo ruostuvan rautaputken osuus on melko pitkä + siinä on tuo mutkakin vielä matkassa = koko pätkän vaihtaminen kumiputkeksi = mission impossible, sillä kumiletku ei tuossa kohtaa jaksaisi kantaa itse itseään lainkaan :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 338
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #19 : Marraskuu 09, 2014, 12:50:15 »
Itse katkaisin n. 250 mm tuota ruostunutta osuutta ja laitoin n. 400 mm pätkän 22 mm kumiletkua päälle ja raidetangon aukoista kiristin 2 lemmaria ja sisälokasuojan takaa toiset 2 lemmaria. Putki oli ihan virheetön muilta osin jonne suihkutin sitten ruostesuoainetta päälle,
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #20 : Marraskuu 09, 2014, 22:50:50 »
voin kyllä myydä paksuseinämäistä rosteriputkea (ilman taivutuksia) jos joku haluaisi sellaisen asennella tuonne (ja vääntää itse nuo loivat mutkat) ?
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa MikkoM

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 73
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #21 : Marraskuu 10, 2014, 07:35:08 »
Lainaus
Tämä lienee siis tyyppivika, eli happanee kaikista diesel-koneisista (2.0 ja ylöspäin),

Eli 1,6 dieselin (2008)  polttoainelämmittimessä toinen ratkaisu?

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #22 : Marraskuu 10, 2014, 07:50:42 »
Eli 1,6 dieselin (2008) polttoainelämmittimessä toinen ratkaisu?

Ongelma koskee käsittääkseni webaston vakio-asennusta, moottorin koosta huolimatta. Tiedä sitten onko tarvike-asennuksessakin moinen "peltiputki", mutta luulen noiden olevan about 100% kumiputkisia ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 519
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #23 : Marraskuu 11, 2014, 09:00:57 »
kesti vain 30km kunnes letku puhki vetarin suojakumia vasten.

Tästä tuli mieleen että kai tuolla alkup. putken mutkalla on jokin merkityskin, miksi se on siihen putkeen väännetty? Onko tosiaan vaarana että se hinkkaa johonkin, esim. juuri vetariin tms. ja varsinkin jos jäpäkän rautamutkan tilallle laitetaan lötkö, suora kumiputki? ???

Tosin tässä on kyllä tullut mieleen myös uusi rautaputkenpätkä, taittaa loiville mutkille, jonka sitten laittaa noilla lyhkäsillä kumiputken pätkillä kiinni alkup. rautaputken päihin = 4 liitosta, sen sijaan että laittaisi vain lötkön, pitkän kumiputken = 2 liitosta. Näin putken reittikin noudattelisi edes about alkuperäistä = ei vaaraa että myöskään hinkkaa mihinkään 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Paikalla CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 518
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III ruostuva webaston putki
« Vastaus #24 : Marraskuu 11, 2014, 10:14:39 »
Eiköhän se vetarin läheisyys ole juuri se syy, ja riittää vähemmät kiinnikkeet. Nyt toi letku on mulla kiinnitetty siihen vanhaan putkeen nippareilla ainakin siltä osin mitä pyöräkotelosta tiiraillen näkyy.