Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta  (Luettu 147258 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matkailija

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« : Elokuu 28, 2014, 21:53:29 »
Morjens, onko forumilla kokemuksia cactuksesta joko koeajosta tai omana? Olisi kiinnostava konsepti erityisesti hyvin varusteltuna dieselinä. Edullinen ostaa ja käyttää, perustuu c4:en.

http://citroenmagazine.nl/proefrit-nieuwe-citroen-c4-cactus/


Sent from my iPad using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2014, 08:13:42 kirjoittanut Barfly »

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 10
Vs: Cactus
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2014, 08:05:55 »
Minuakin kiehtoo tuo auto kovasti. Nimenomaa sen persoonallisuus, yksityiskohdat ja alhainen polttoaineenkulutus. Itselläni on 2013-mallinen C4-diesel ja seuraavaksi autoksi minäkin harkitsen vakavasti Cactusta dieselinä.

Istunut ja hypistellyt olen jo autoa ja ensi viikolla pitäisi päästä koeajamaan dieseliä. Auton konsepti tosiaankin kiehtoo, mutta hinta ei. Perus-C4 on vastaavilla varusteilla ja ominaisuuksilla jopa halvempi kuin Cactus. Samalla se on paremmin varusteltu, valmistettu paremmista materiaaleista (esim. sisustuksen muovit) ja oletettavasti myös hiljaisempi, koska on raskaampi (luultavasti enemmän eristeitä). Lisäksi arveluttaa, koska Cactus perustuu jatkettuun C3:n pohjalevyyn eikä C4:ään, että onko se yhtä tukeva ja mukava kuin perus-C4 maantiellä. Mutta koeajohan sen sitten näyttää.

Palailen asiaan, kun tuo kokeilu on suoritettu.
DS4 2022 Puretech 130 Performance Line

Poissa oddjob58

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 898
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2014, 10:16:04 »
vv. 1968-1983 omistanut 8 rättäriä ja 1 GSA.
Ex Peugeotit 205, 405 (2kpl) ja 406
Ex Xsara II 1.6i 16V Break -04 2 kpl
Nykyisin Xsara Picasso 1.6i 16v -07

Poissa Matkailija

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2014, 12:23:26 »
Kiitti, Tapatalkia kun käytän niin hakutoiminto ei oikein toimi. Tai sitten mä en toimi, kummin päin vain.


Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa Topi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 493
  • Peukkuja: 10
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2014, 18:43:57 »
Koeajoin C4 Cactusta Dieselinä ja robottivaihteisena Shine Bright -varustelulla. Vertailupohjana uusikorinen C4 samalla moottorilla käsivaihteisena.

+ persoonallinen
+ riittävä moottori kevyeen autoon
+ "muotivarusteita" vakiona: navi, kosketusnäyttö jne.
+ upeita yksityiskohtia
+ robottivaihteisto, jos osaa asennoitua siihen oikein
+ takatilat väljät
+ tavaratila ei kovin iso, mutta korkeus lisää käytännöllisyyttä
+ hiljainen moneen kilpailijaansa verrattuna

- Kallis laatuvaikutelmaansa nähden. Muutama hieno yksityiskohta ei riitä peittämään sisustuksen halpoja perusmateriaaleja ja näkyviä peltipintoja
- Puutteet perusvarustelussa: takapenkki yksiosainen, ei matkustajalle peiliä, taustapeili ei himmene automaattisesti...
- kevytrakenteinen: ovet rämähtävät jne.
- ajossa selvästi levottomampi kuin C4: täristää, vaappuu jne. Saattoi johtua osittain 17" renkaista.
- meluisa C4:ään verrattuna
- robottivaihteisto ei ole oikea automaatti

= Suunnittelun ja valmistuksen pienellä lisäsatsauksella tämä olisi voinut olla upea auto. Siltikin olisin itse valmis ostamaan Cactuksen seuraavaksi autoksi, koska perus-C4 alkaa kyllästyttämään (vaikka onkin mielestäni parempi auto) ja jos ei ole varaa selvästi yli 30000€ autoon (esim. DS5 tai C4 Picasso).

DS4 2022 Puretech 130 Performance Line

Poissa CitroenC3

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #5 : Syyskuu 09, 2014, 09:42:00 »
Cactus koeajettu hyvin ristiriitaiset tunnelmat autosta, hyvän näkönen ja tilankäyttö hyvää, mutta mutta penkki upottava ja ei sovi leveäharteiselle, ohjaus "kummallinen" meluisa 3 pyttynen moottori jousitus niiailee oudosti ja ajossa sivuääniä huonosta ja halvasta viimeistelystä johtuen. Harmi auto kyllä onnistunut muotoilultaan ja persoonallisuudeltaan, mutta halpuus näkyy ja tuntuu valitettavasti.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 752
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #6 : Syyskuu 09, 2014, 12:57:42 »
Tuohan kuulostaa ihan Citikalta :)
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa Matkailija

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2014, 14:55:22 »
Kävin ajamassa kaktuksen, tässä epäpätevän surnalistin arvio. Luonnossa kivan näköinen peli, parempi kuin kuvissa. Istumakorkeus ja maavara vähän tavallista enemmän. Koeajossa bensa-automaatti, joka perusajoon ihan riittävä ja 10tkm vuodessa ajettaessa tulee dieseliä halvemmaksi. Ideat ovat hyviä, nahkainen ovenkahva, painon pienentäminen, näytöt eikä mittarit ja ohjaimet. Automaatilla hauska toteutus. Sohva hyvä, sampin takaoven ikkuna ok. En ottaisi kattoikkunaa. Ratin pituussäätö puuttuu, se on vähän turha säästökohde.

Ajossa ihan ok. Ei suuria tunteita mutta pehmeä. Ylittää töyssyt ihan hyvin. Moottoritiellä äänekäs. Ei kauhean iso mutta ihan riittävä takapenkilläkin.

Yhteenvetona, että ei perheen ainoaksi autoksi eikä runsaaseen motariajoon. Omimmillaan joko kaupungissa tai vähän huonon taipaleen takana. Molemmissa eduksi maavara, parkkikamera, automaatti, pehmeys, eikä melu niin haittaa.
 Jos tarvitsee pienehkön perheauton, c4 on parempi. Vanhemmalle pariskunnalle, nuorelle parille tai design-diggarille hyvä peli. Tosi helppo käyttää.


Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa CitRane

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 218
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
    • Rutinoffin kuskin tarinoita
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2014, 23:14:16 »
Olen itse ajanut sekä bensamanuaalin, että dieselautomaatin. Vaikka ajan vuosittain todella vähän, niin Cactuksen kohdalla mietin kyllä vahvasti dieseliin palaamista. Koska autoni pitää olla automaatti, niin bensaversion suorituskyky on aika vaatimaton, varsinkin automaattina. Ensi vuonna on kyllä tulossa Puretech 110, mutta taitaa tulla vain manuaalina? Jos 110 tulisi myös automaattina, niin sitten voisi vaaka kääntyä bensakoneeseen.

Diesel on kyllä vähillä ajoilla kalliimpi, mutta minä lasken myös mukavuuden mukaan. Dieseliä pitäisi testata vielä vähän enemmän. Lyhyellä testillä kaupunkiajoa ja 80 km/h ajoa dieselin kulutukseksi tuli 4,9l/100km ja hieman pitemmällä bensamanuaalin testillä kulutus oli 6,3l/100km.

Cactus on kyllä hieman meluisa ja takapenkki kaatuu vain yhdessä osassa, mutta nuo seikat eivät juurikaan vaikuta omaan autovalintaani. Aika näyttää sitten mikä se on, tunneasioitahan nämä ovat pitkälti...

Ja tuolla linkit -osiossa on linkki Rutinoffin kuskin suorittamaan Cactuksen koeajoon. Koeajosta on myös video.
EX Citroën: C4 1.6 HDi BMP -08
Ilman elämää ei ole tarinaa www.rutinoff.net
Korvikeautojen koeajot

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #9 : Lokakuu 02, 2014, 16:09:30 »
Tuulilasin toimittaja Lauri Larmela pitää Cactuksesta: http://www.tuulilasi.fi/tltv/videolla-uusi-c4-cactus-loydetty-uudestaan-citroenmainen-kelluvuus
Neljä tähteä turvallisuudesta: http://www.tuulilasi.fi/uutiset/citroen-c4-cactus-jai-4-tahteen-tuoreiden-tormaystestien-tulokset
"C4 Cactus kompastui lasten suojaan (79 %) ja turvavarusteisiin (56 %)."

Poissa Juska

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 238
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #10 : Lokakuu 30, 2014, 08:34:43 »
Tuli uusi sitikkalehti ja Cactus-jutun myötä mielenkiinto heräsi. Lähinnä yksi käytännöllinen kysymys askarruttaa, millainen tuo kosketusnäyttö on? Eli voiko sitä käyttää hanskat kädessä ja kuinka onnistuu puhallinten yms säätö kosketusnäytöltä kesken ajon? Nykyisissäkin ärsyttää automaatti-ilmastoinnin nappeja painella kun pitää katsella sinnepäin, vanhanmalliset säätimet oli helpompia näppituntumalta käännellä.
Citroën Berlingo 1.2 2017
Citroën C3 1.0 2015

Poissa Jussiboy

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #11 : Lokakuu 30, 2014, 09:01:03 »
Mulla oli koeajossa 82 heppainen bensakoneellinen. Polttoaineenkulutus työmatkalla (reipasta moottoritie ajoa) 7.4 litraa ajotietokoneen mukaan. ??? Turboton bensa sopii vain taajama-ajoon, jossa kulutus lienee kohdallaan.
Kosketusnäyttö kaikkien toimintojen äitinä on perseestä, koska vaatii keskittymistä ja katse kontaktin. Auto pitäisi valita ehdottomasti automaattisellailmastoinnilla, mutta sitten hinta pompsahtaa liian korkeaksi.


Poissa Matkailija

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #12 : Marraskuu 05, 2014, 13:14:12 »
Olen tossa samaa mieltä. Keskeiset toiminnot olisi parempi laittaa fyysisten ohjainten kautta. Lämmitys, radio, valot, cruise. Sitten on näitä säätöjuttuja jotka voi olla sähköisiä, kuten alustan ja valojen värien säätö jne. Se mitä tarvitaan ajossa per heti on parempi laittaa näkyviin.

Kosketusnäytön huono puoli on sekin, että aurinko heijastaa, toisaalta ei saa fyysistä vastetta tuntumasta, esim. onko joku nappi pohjassa vai, vaan aina pitää irrottaa katse liikenteestä.


Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #13 : Marraskuu 05, 2014, 17:17:15 »
Kyllä mä joudun irrottamaan katseen ihan samalla tavalla kun säädän lämpötilaa C5:ssa, tietty jos en halua nähdä mikä se asteluku on, niin sitten tarvii vain katsoa sen verta että löytää sen namiskan, kaikkien muiden "seasta". Tykkäsin itse kovasti C4 Picasson kosketusnäytöstä ja toimii hanskat kädessäkin. Koko tuo lämpötilan säätöasia oli oikeasti valetta, koska en koe jatkuvaa tarvetta säätää automaattista ilmastointia.

Poissa Omenanraato

  • Senior Delivery Coordinator
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #14 : Marraskuu 05, 2014, 17:18:56 »
Koko tuo lämpötilan säätöasia oli oikeasti valetta, koska en koe jatkuvaa tarvetta säätää automaattista ilmastointia.
Nimenomaan näin. Yleensä itse olen joka autossa säätänyt noin kahdesti vuodessa näin kärjistäen. Keväällä ja syksyllä. Kesään mennessä kylmemmälle pari astetta ja takaisin talveksi.
Kulkineet:
Citroen C5 Tourer HDI 163 A -12
Citroën C3 -05

Poissa Jussiboy

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #15 : Marraskuu 06, 2014, 21:08:43 »
Koko tuo lämpötilan säätöasia oli oikeasti valetta, koska en koe jatkuvaa tarvetta säätää automaattista ilmastointia.
Kosketusnäyttö kaikkien toimintojen äitinä on perseestä, koska vaatii keskittymistä ja katse kontaktin. Auto pitäisi valita ehdottomasti automaattisellailmastoinnilla, mutta sitten hinta pompsahtaa liian korkeaksi.
Lukihäiriökö??

Poissa vibes

  • Rakojen herra
  • Global Moderator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 744
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • Joskus oli C5 3.0 Exclusive A '05
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #16 : Marraskuu 06, 2014, 21:18:02 »
Itse uskoisin tottuvani nopeasti kosketusnäyttöön, ainakin Spotifyn ja Mapsin säätäminen ällykästä ajellessa sujuu ihan hyvin.
"Amatööri rakensi Arkin, ammattilaiset Titanicin"

"Vaikeneminen on kultaa, ilmastointiteippi hopeaa."

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #17 : Marraskuu 06, 2014, 21:30:55 »
Häiriö mikä häiriö, en ole minäkään täydellinen. :)

Poissa Oxalainen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 3
  • Sukupuoli: Mies
    • Blog of Oxalainen
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #18 : Joulukuu 02, 2014, 11:19:25 »
Mä kävin eilen koeajamassa Cactusin, kun odottelin vaimon C4:ää huollosta. Jäi sinänsä ihan positiivinen fiilis, etenkin ajossa Cactus on parempi miltä päällepäin näyttää. Koeajettu pirssi oli HDi92 ETG -lootalla.

Jos mun pitäisi valkata pelkästään ajotuntuman perusteella joko tämä, tavallinen C3 tai tavallinen C4:kin, päätyisin Cactusiin. Se ei kallistele ja kiiku niin pahasti kuin C3 tai C4, tosin kolikon kääntöpuolella töyssyt Cactus ylittää vähän kovemmin. Moottori on sinänsä ihan OK, tosin isompaan tottuneena olisin kaipaillut vähän enemmän voimareserviä maantieajoon. ETG tuntuu toimivan pehmeämmin kuin aiemmat BMP:t (ollut aiemmin ja on nytkin huushollissa), vaikkei esittelyauton loota ollut varmana ehtinyt sopeutumaankaan vielä.

Sisätilojen design miellytti kovasti. Mulla ei kulje puolta sukua pyykkikoneen kanssa kyydissä joka päivä, joten tilatkin olisivat aivan riittävät. Kosketusnäyttöä on haukuttu kilpaa siellä täällä, en ropaillut sitä lyhyehkön koeajon aikana juurikaan. Vaatii totuttelua, tosin ainakaan minä en menetä yöuniani jos kosketusnäytöt autoissa olisivat vain ohimenevä muoti-ilmiö. Pitää kumminkin muistuttaa, että joillain markkinajohtajamerkeillä on vimma joko niputtaa kamalasti kontrollinappeja pieneen ryppääseen, tai asetella pikkiriikkisiä hanikoita muuten vaan hankaliin paikkoihin. Eli niidenkin kanssa pitää katse kääntää pois tiestä, ainakin totuttelujakson ajan.

Nyt livenä nähtynä Cactus ei ole niin paha kuin kuvissa, sopiva väriyhdistelmä auttaa asiaa kummasti. Itse varmaan hommaisin joko harmaan tai mustan auton, sitten yliteippaisin sen mattamustalla tai mattatitaanilla. Ei Cactus sittenkään Furyn & Coulsonin porukan kulkupeliksi muuttuisi, mutta äijämäistyisi edes vähän. Enemmän kuin valkoisena tai keltaisena.

Ulkomuodossa ehkä vähän harmittikin se, että jos nuo fantsut yksityiskohdat riisuisi pois, olisi Cactuskin loppupeleissä vain samanlainen söpö pikku töppöperä, kuten n. piljoona muutakin autoa tällä hetkellä markkinoilla. Eikä edukseen erottuminen Citikan omasta mallistostakaan ole päivänselvää.

Plus sitten hinta. Ainakin mulle mielenkiintoisin kokoonpano (HDi + ETG) kipuaa vähänkin varusteltuna aika kalliiksi. Mut kaikenkaikkiaan ihan jees vaikutelma muuten autosta jäi, suunta Citsulla on nyt hyvä ja mielenkiinnolla odottelen voisiko seuraava uusi malli olla mun seuraava menopeli.

Nyt ajossa -12 Nissan X-Trail dCi2.0 AT, vaimolla -16 Volvo V40 Cross Country D2 AT
https://oxalainen.wixsite.com/blogofoxalainen

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 12
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #19 : Joulukuu 02, 2014, 20:55:08 »
En jaksa katsoa Vehosta enkä Googlesta; saakos Cactukseen xenon valot?

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 262
  • Peukkuja: 31
  • ë-C4 Shine vm. 2023
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #20 : Joulukuu 02, 2014, 20:59:26 »
Ei valitettavasti saa, LED-valothan (rättikaton lisäksi) tuohon sopisi todella hienosti mutta kun ei, niin ei.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 12
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #21 : Joulukuu 02, 2014, 21:54:16 »
Heitin tuossa pitkän reissun.Vannoin itselleni että seuraavan auton valinnan yhteydessä teen syyspimeällä märällä asvaltilla koeajon.Tosin märkä asvaltti pimeällä varmaan imaisee itseensä xenonitkin.Huomenna käyn optikolla,silmälasini on naarmuilla,ikävästi heijastelevat.

Poissa Jarppa

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 733
  • Peukkuja: 8
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #22 : Joulukuu 02, 2014, 23:26:35 »
Sattui vanha kevään TM kätöseen. C4 Picasso oli saanut talvitestissä ajettavuudesta kympin? Näköhahrakö??? ???

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 489
  • Peukkuja: 12
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2014, 07:11:58 »
Ei ole.Huippu hyvä ajaa,koeajoin ja tykkäsin kovin.Selkänojalla pilattu,ajoasennosta tulee pitkäselkäisellä kyyry.Selkänoja työntää minulla harteiden seutua eteen tehden ajoasennosta kumaran ja se ärsytti.Nykysessä Xsara Picassossa sama ongelma.

Poissa TuhoMeriMursu

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 131
  • Peukkuja: 0
Vs: Kokemuksia Citroen C4 Cactuksesta
« Vastaus #24 : Joulukuu 03, 2014, 10:07:19 »
ainakin ulkomailla cactus blue hdi mallista löytyy xenonit
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2014, 23:55:12 kirjoittanut TuhoMeriMursu »