Kirjoittaja Aihe: Vinkki juuttuneen takajarrurummun irroittamiseen  (Luettu 647 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Endura-DE

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 44
  • Peukkuja: 0
Vinkki juuttuneen takajarrurummun irroittamiseen
« : Toukokuu 20, 2014, 10:04:55 »
Rengas pois.
Käsijarru pois päältä.
Avaa jarrurummun uppokantaruuvit (M6, Torx 30 avain).
Kolistele pajavasaralla rumpua, että se on varmasti irti navasta ja "lonksuu" vapaana.

Jos jarrukengät nyt pitelevät rumpua tiukasti kiinni, erityisesti jos rumpuun on muodostunut sisäreunaan ruosteesta olake, seuraavasta voi olla apua:

Pyöritä rumpua niin että pyörän pultin reikä on kello 11 paikkeilla. Siitä löytyy kenkien automaattikiristimen mutteri. Pienellä talttakärkisellä ruuvimeisselillä ja vasaralla naputtele varovasti mutterin hampaista kiristinmekanismia löysälle. Kokeile rumpua pyörittämällä että se löystyy, etten vahingossa olekaan kiristänyt säätöä.

Jos rumpu ei edelleenkään irtoa, täytyy se vetää ulos. Ainakaan 2007 mallin Berlingossa ei rummun ulkokehältä saa otetta ulosvetäjällä.

Tehdään vedätys pulteilla:
Pyöritä pyörän napa siten että pyörän pultin reikä on rummussa olevan uppokantaruuvin reiän kohdalla.
Jarrurummussa olevaan uppokantaruuvin reikään tehdään kierretyökalulla M10 kierre.
Pyörän pultin reiässä on M12 kierre, joten työskentele huolellisesti ettei M10 työkalu vaurioita pyörän pultin kierrettä.

Sitten käännä napa siten että näiden juuri tehtyjen kierteiden takana on teräslaippa näkyvissä.

Kierrä pultit kierteisiin ja ala kiristää avaimella.
Tarkkaille miten rumpu nousee jarrukenkien päälle ja löysää pultteja välillä,
jos näyttää siltä että osat hajoavat tai rumpu nousee vinoon.

Lopulta rumpu irtoaa ja sitten ensimmäinen työ on hioa rälläkällä se sisäreunan ruosteinen olake pois !