Kirjoittaja Aihe: C5 - Hydraulipumppu  (Luettu 8131 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wesa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #25 : Elokuu 30, 2017, 22:05:31 »
PWM?
CX 25 Prestige -84, CX 22 i -88, GS X3-sähkö projekti, XM 2,5 td -96, Xantia Activa tct -96, C4GP 136 Hdi Excl A -07

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #26 : Elokuu 30, 2017, 22:15:45 »
Tuskin on PWM käytössä, tai jos on, niin ei mitenkään fiksusti. Auton ajovalot kuitenkin selkeästi välähtää kun pumppu käynnistyy, ja jos olisi hyvin mitoitettu PWM sykli käynnistysvaiheessa, ei välähdystä tulisi..?

Pitänee kokeilla ohjata PWM:llä, ja jos toimii mukavasti niin ei pitäisi olla paha rasti jonkinlaista ramppia käynnistysvaiheeseen lisätä, ainakaan tuossa tulevassa sovelluksessa mihin ko. pumppua haaveilen laittavani...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa wesa

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 46
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #27 : Elokuu 30, 2017, 22:22:11 »
Kiinnostaa lopputulema! Jospa tuota C5:n pumppua hyödyntäisi omassa ikuisuusprojektissa..
CX 25 Prestige -84, CX 22 i -88, GS X3-sähkö projekti, XM 2,5 td -96, Xantia Activa tct -96, C4GP 136 Hdi Excl A -07

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #28 : Syyskuu 07, 2017, 16:30:16 »
Tekasin kokeeksi PWM -ohjauksen pumpun käynnistykseen. Duty-cycle 0-100% noin sekunnissa, ehkä vähän alle, taajuus jotain 700Hz tienoolla. Yksinkertaisesti toteutettuna, NE555 oskillaattoriksi, siltä kolmioaaltoa konkalta OP-vahvistimen -sisääntuloon, +sisääntuloon nostoventtiilin ohjaus vastuksen syöttäen konkkaa, ulostulo ylösvedon kanssa pumpun ohjausnastaan...

Harvinaisen jouheasti kyllä käynnistyy, ja pysähtyy heti kun pitää kun ohjauspuolen konkkaa lataavan vastuksen rinnalle tälläsin diodin jotta purkaa kerrasta konkan...

Vois tuosta kai kuvankin piirtää, jo itellekin muistiin, ennenkuin alkaa siirtämään testialustalta kortille. Vielä jäi yksi OP-vahvistin jouten, kolmen kanavan ja pumpunohjauksen jälkeen, mitähän sille vielä keksii...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981