Kirjoittaja Aihe: C5 - Hydraulipumppu  (Luettu 8132 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jasse

  • Vieras
C5 - Hydraulipumppu
« : Maaliskuu 02, 2007, 19:56:37 »
Onkos kellään muulla oireillut pumppu ja poltellut sulaketta? Kun ei viittis heti pumppua vaihtaa vaan pitää etsiskellä jos siellä olis jotain muuta sähköistä vikaa joka tuota sulaketta polttelis, kun ei taas väkillä polta pidempään aikaan. Eli siis tietoa kaikista mahdollisista johto/liitos vioista otetaan vastaan :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2009, 16:04:51 kirjoittanut PicassoHDI »

Jasse

  • Vieras
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2007, 07:18:46 »
Nyt on sitten uusi pumppu paikallaan ja matka jatkuu, pitänee tutkia vanhaa kunnolla kunhan aika tulee, loppui valojen välkkyminenkin, tai en ainakaan enää huomannut sitä ollenkaan tänä aamuna. Oli moottori syönyt mukavasti rasvaa ja hiilipölyä...

mataho22

  • Vieras
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2007, 20:51:13 »
Pumppu saattaa jousituksen ääriasentoja käytettäessä ottaa niin paljon virtaa, että sulake palaa. Sain ohjeen suurentaa sulaketta kympillä, on ilmeisesti toiminut. Sulakkeen vaihto on helppoa, kun tietää minkä kannen alta etsii.

Jasse

  • Vieras
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2007, 08:34:25 »
Pumppu saattaa jousituksen ääriasentoja käytettäessä ottaa niin paljon virtaa, että sulake palaa. Sain ohjeen suurentaa sulaketta kympillä, on ilmeisesti toiminut. Sulakkeen vaihto on helppoa, kun tietää minkä kannen alta etsii.


En kyllä itse lähtisi enää tuohon kierteeseen mukaan, kohta sitten alkaa palaa isommatkin sulakkeet ja lopulta pumppu. Joka maksaakin vain karvan alle 900 euroa :) Näin kävi itselleni, suosittelen kyllä selvittämään todellisuudessa polttaa sulaketta ja korjaamaan oikean vian.

Poissa Cetä Viitonen

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 133
  • Peukkuja: 0
  • C5 III (C5II 06-11)
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2009, 15:49:05 »
Pumppu saattaa jousituksen ääriasentoja käytettäessä ottaa niin paljon virtaa, että sulake palaa. Sain ohjeen suurentaa sulaketta kympillä, on ilmeisesti toiminut. Sulakkeen vaihto on helppoa, kun tietää minkä kannen alta etsii.


En kyllä itse lähtisi enää tuohon kierteeseen mukaan, kohta sitten alkaa palaa isommatkin sulakkeet ja lopulta pumppu. Joka maksaakin vain karvan alle 900 euroa :) Näin kävi itselleni, suosittelen kyllä selvittämään todellisuudessa polttaa sulaketta ja korjaamaan oikean vian.

Kävinpä taasen minäkin (toinen kerta) vaihdattamassa tuon jousituksen pumpun maksi (eikun mega) -sulakkeen. Sanoi asiantuntija, että pumpun hiilet tai se koko setti on luultavimmin kärvähtämässä ja hintaa tosiaan tulee sitten tonni töineen...lopullisenkin kärväyksen uhalla seuraavaksi nostetaan kyllä sulake 50 ampeeriin ja pidetään vanha jauhesammutin takalootassa mukana  :) Eli se oikea vika löytyy tosiaan tuosta pumpusta, kiitoksia vaan sulakevinkistä mataho22!

On varmaan myös huomionarvoista olla rasittamatta hydraulipumppua liikaa esim. kylmissä olosuhteissa nostattamalla alustaa 4-kympin (tai max) asentoon. Ilmeisesti paineennosto onnistuu "palmun alla" kevyemmällä pumpun kuormituksella!

Poissa citikkafani

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2012, 18:57:11 »
Tietääkö joku, miten C5:n hydrauliikkapumpun sähkömoottorin ohjaus toimii?
Vähän ajetun (n.60 t) C 5 II:n hydrauliikkapumpun sähkömoottorin sulake paloi, ja löysin ja vaihdoin sen
merkkiliikkeen ohjeiden avulla. N. kuukauden ajojen kuluttua se paloi uudelleen, ja vaihtamisen jälkeen taas välittömästi.
Eli ei auttanut kuin viedä remonttiin, ja tuomio oli yksinkertainen: pumppu vaihtoon. Hinta ei erityisemmin naurattanut,
lähes 900 (+ työt päälle). No pyysin noin arvokkaan laitteen mukaan, ja purin moottorin, jonka hiilten ympäristö oli huomattavassa
määrin hiilipölyn vallassa. Kuva ohessa (jos tämä liittäminen onnistuu).
Epäilenkin nyt, että hiilten pöly aiheuttaa oikosulun, koska sekä moottori että pumppu tuntuvat pyörivän suhteellisen
herkästi käsipelillä. Yrittäisin kokeilla pyörittää moottori-pumppu systeemiä myös sähköllä (akkulaturilla), mutta en vain
löydä mistään tietoa, minkälainen ohjaus moottorissa olevalle liittimelle tulee, enkä kokeillakaan heti halua, koska
väärä sähkö voi releen (tai vastaavan) pahimmassa tapauksessa särkeä.  Todennäköisesti ohjaukseen tulee
12 V:n jännite, mutta en ole vielä kokeillut - jos joku sattuisi asian tietämään, testaisin sitten.

Toinen kysymys on (jos systeemi toimii), onko joku kiinnostunut käymään kauppaa vähän käytetystä moottorista ja
pumpusta? Uudella on 2 v:n takuu, joten en sitä ihan pian varaosaksikaan tarvitse. Mutta takuuta en voi luvata...

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 627
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2012, 20:04:26 »
Ihan 12 volttia kelpaa moottorille. Ota akusta eikä laturista, se vie 20Avirtaa..
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa citikkafani

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2012, 23:17:54 »
Kiitos pikaisesta kommentista. Täytyy vielä hieman tarkentaa: pumpun moottoriin tulee kaksinapaisella liittimellä käyttöjännite, mutta se ei vielä saa moottoria pyörimään, vaan oletettavasti tarvitaan yksinapaiselta liittimeltä jonkinlainen ohjausjännite, jota siis ihmettelin. Olettaisin, että sitä ei tarvita kovinkaan monta amperia. Akkua kun ei käytettävissä kuin autossa 10 asteen pakkasessa, siksi täytyy yrittää jotain muuta...
Mutta onko tähän sulakkeen palamiseen löytynyt mitään yleisempää syytä, kun sitä on täällä näkäjään aikaisemminkin ihmetelty?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2012, 19:44:47 »
Vähän ajetun (n.60 t) C 5 II:n hydrauliikkapumpun sähkömoottorin sulake paloi, ja löysin ja vaihdoin sen
merkkiliikkeen ohjeiden avulla.

Voisiko kyseiset ohjeet postata foorumille?

Poissa citikkafani

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2012, 17:39:35 »
Taisi tuosta sulakkeen vaihtamisesta näillä sivuilla olla jo tietoa, mutta tässä oma versioni:
Sulake on konehuoneen sulakerasiassa, joka sijaitsee auton etupuolelta katsottuna akun takana, muovisuojan alla.
Ongelma on vain se, että hydrauliikkapumpun sulake on sulaketaulun alapuolella, eli taulu täytyy nostaa ylös.

Taulussa on vasemmalla puolella jonkinlaiset saranat, ja se on lukittu muovikielekkeillä ala-asentoon. Itse jouduin
ensiksi irroittamaan pari sulaketauluun tulevaa liitintä, jotta nostaminen onnistui. Muovisia lukituksia on ainakin taulun ylä-
ja alapuolella sekä oikealla lokasuojan puolella, ja niitä täytyy vääntää esim. ruuvimeisselillä - kolmea samaan aikaan ja
samalla nostaa koko hoitoa. Vaati hieman harjoittelua, mutta kolmannella kerralla se meni jo muutamassa minuutissa.
Itse sulake on onneksi edestä katsottuna oikeanpuoleinen, eli ensimmäisenä tarjolla.

Mutta itse ongelmasta epäilen vahvasti, että sulakkeiden palamisen syy on sähkömoottorin harjojen ympäristöön kertyvä
hiilipöly, joka voi saada aikaan hetkellisen oikosulun ja sulakkeen palamisen. En vain osaa sanoa, miten helppoa moottorin
putsaus on sen paikalla ollessa, aikaisemmassa viestissäni oleva kuva kun on irroitetusta moottorista. Ja kun testasin sitä
putsauksen jälkeen puoskarin ohjeen perusteella, hyvinhän se pyörii pumppuineen, tosin ilman kuormaa. Mutta jumissa se ei ainakaan ole.
Joten ennen pumpun (ja moottorin) vaihtoa suosittelen moottorin siivoamisen kokeilemista - paitsi jos ei tuhannelle eurolle parempaa käyttöä keksi... :)

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2012, 14:34:48 »
Jopa on ovelasti piilotettu sulake. Löytyykö samasta paikasta muitakin sulakkeita tai muuta huomionarvoista?

Poissa citikkafani

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #11 : Tammikuu 17, 2012, 20:00:16 »
Joo, hyvin on sulake piilotettu, sattuu vielä olemaan toistaiseksi ainoa, joka on tarvinnut tähän autoon vaihtaa.
Samassa paikassa (sulaketaulun alla) on muitakin näitä isoja sulakkeita, mutta niiden merkityksestä
ei ole mitään tietoa.

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 979
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #12 : Tammikuu 17, 2012, 21:25:01 »
Jopa on ovelasti piilotettu sulake. Löytyykö samasta paikasta muitakin sulakkeita tai muuta huomionarvoista?

I-korisen osalta http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,10809.msg80319.html#msg80319

Faceliftissä on varmaan tuossa eroa.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 887
  • Peukkuja: 2
  • Eläkeläinen
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #13 : Toukokuu 07, 2014, 22:19:17 »
Jaahas tuli omaan I-koppaseen hydepumpun vaihto eteen. Purkaamolta tuli pumppu mutta ongelma on se että ei ole tietoo onko pumppu I-koppasen vai II-koppasen. Tiedän että sähköt käyvät keskenää oli I tai II-koppanen, mutta tarkoitus olisi vaihtaa koko pumppu jos se on I-koppasen. Aivot siis eivät käy ristiin (I-koppa vs II-koppa). Mistä erottaa pumput toisistaan? Aivoille menevä pistoke?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 289
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #14 : Tammikuu 30, 2015, 00:39:20 »
Ilmeisesti myös LDS vajaus polttaa sulaketta.
Ihmettelin kun katsastaja ja autohuolto sai poltettua sulakkeen, vaikka aikaisemmin ei ole palanut. Tein testejä että jumppasin autoa ylös ja alas. Yläasennossa ajovalot välkähteli ja välillä kärähti sulake. Tarkistin LDS määrän ja oli aivan pohjalla yläasennossa. Lisäsin litran nestettä ja loppui valojen välkähtely ja sulakkeen palaminen.
Ilmeisesti ilmakuplat saa pumpun haukkaamaan liikaa virtaa.

Poissa Wilma191

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 58
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #15 : Heinäkuu 05, 2017, 11:17:36 »
Jaahas tuli omaan I-koppaseen hydepumpun vaihto eteen. Purkaamolta tuli pumppu mutta ongelma on se että ei ole tietoo onko pumppu I-koppasen vai II-koppasen. Tiedän että sähköt käyvät keskenää oli I tai II-koppanen, mutta tarkoitus olisi vaihtaa koko pumppu jos se on I-koppasen. Aivot siis eivät käy ristiin (I-koppa vs II-koppa). Mistä erottaa pumput toisistaan? Aivoille menevä pistoke?
  Heps!Sama ongelma..Mikä oli ratkaisusi?Meneekö pumput ristiin vuosikertojen välillä? :-\

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 887
  • Peukkuja: 2
  • Eläkeläinen
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #16 : Heinäkuu 05, 2017, 16:14:09 »
I koppasen ja II koppasen pumput käyvät ristiin jos alkuperäisestä ottaa "aivot" uuteen pumppuun. Näin on minulle kerrottiin eräässä merkkihuollossa. Henkilökohtaisesti en ole tehnyt ko. toimenpidettä. C5I H3 pumpun olen vaihtanut C5I H3+:een juuri edellä mainituilla toimenpiteellä, samoin C5II.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa ohen87

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #17 : Heinäkuu 25, 2017, 19:23:21 »
I koppasen ja II koppasen pumput käyvät ristiin jos alkuperäisestä ottaa "aivot" uuteen pumppuun. Näin on minulle kerrottiin eräässä merkkihuollossa. Henkilökohtaisesti en ole tehnyt ko. toimenpidettä. C5I H3 pumpun olen vaihtanut C5I H3+:een juuri edellä mainituilla toimenpiteellä, samoin C5II.


onko kellään tietoa/kokemusta kyseisestä toimeenpiteestä?
Omasta vm. 2005 II-koppasesta Citikasta meni pumppu paskaksi. Tilasin purkaamolta epähuomiossa 1-koppasen pumpun (ilmeisesti siis pumpun moottorin numero on sama I ja II-koppasessa (963671388000) , jonka mukaan tilasin, mutta ohjausyksikön numero eri), niin eipähän tuo pumppu toimi kun ilmeisesti eri väyläprotokolla tms.

Onko mitään toivoa saada nuo pelittämään keskenään, vai pitääkö laittaa korjaamolla vanha pumppu takaisin, palauttaa "uusi" ja metsästää täysin mätsäävä pumppu jostakin..


Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #18 : Heinäkuu 25, 2017, 19:45:20 »
I koppasen ja II koppasen pumput käyvät ristiin jos alkuperäisestä ottaa "aivot" uuteen pumppuun. Näin on minulle kerrottiin eräässä merkkihuollossa. Henkilökohtaisesti en ole tehnyt ko. toimenpidettä. C5I H3 pumpun olen vaihtanut C5I H3+:een juuri edellä mainituilla toimenpiteellä, samoin C5II.


onko kellään tietoa/kokemusta kyseisestä toimeenpiteestä?
Omasta vm. 2005 II-koppasesta Citikasta meni pumppu paskaksi. Tilasin purkaamolta epähuomiossa 1-koppasen pumpun (ilmeisesti siis pumpun moottorin numero on sama I ja II-koppasessa (963671388000) , jonka mukaan tilasin, mutta ohjausyksikön numero eri), niin eipähän tuo pumppu toimi kun ilmeisesti eri väyläprotokolla tms.

Onko mitään toivoa saada nuo pelittämään keskenään, vai pitääkö laittaa korjaamolla vanha pumppu takaisin, palauttaa "uusi" ja metsästää täysin mätsäävä pumppu jostakin..

Tuo on se älyosio pumpussa, joka pitää irroittaa. Neljä ruuvia (muistaakseni T20 -kannalla) alapuolelta, pumppuyksikön ollessa autosta irti, on ruuveihin pääsy helppoa. Voi sen paikallaankin irroittaa, mutta en suosittele, sillä vie enemmän aikaa kuin irroitus autosta...


Tämä taas on pumppuyksikkö, mikä vaihtuu. Kulmissa olevat reiät on ne minkä läpi ruuvit älyosaan tulee... "Tapit" on korkeussäädön venttiilien osia, noiden päälle tulee kelat jotka ohjaa venttiileitä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #19 : Elokuu 26, 2017, 21:58:58 »
Täytyy vielä hieman tarkentaa: pumpun moottoriin tulee kaksinapaisella liittimellä käyttöjännite, mutta se ei vielä saa moottoria pyörimään, vaan oletettavasti tarvitaan yksinapaiselta liittimeltä jonkinlainen ohjausjännite, jota siis ihmettelin. Olettaisin, että sitä ei tarvita kovinkaan monta amperia.
Muutaman milliampeerin näkyi ottavan, kun 12 volttia ohjauspiuhaan tarjoilu. Ihan yhtä sujuvasti pumppu pyöri, kun tarjoili vain viisi volttia. Paljonko lie oikea, sitä en muistanut selvittää sen aikana kun C5 hallussa oli, nyt voisin kaipailla jonkun innokkaan apua eli viitseliäisyyttä, ja mitata sekä kertoa oikea jännite...

Tuota nuorimmaista vahtiessa tuli tänään tutustuttua C-vitosen hydraulipumppuun. Täytyy kyllä myöntää ettei herra 8kk:n sekaan sattuvista näpeistä ihan isosti apua ollut...



Ensin toki piti tehdä tuommoisia juttuja. 10mm letkukara melkein pohjalle, ja 6mm putki joka päättyy melkein pohjalle sekin...


Ja siinä sit koko "testilaitteisto" kaikkineen. Kuvista puuttuu vielä painemittari, haitanneeko ketään..?

Jonkinlainen lyhytelokuva aiheesta...

Kokeeksi pyörittelin yhtä C-vitosesta jouten jäänyttä pumppu-venttiilipökälettä. Testissä vain 5 volttia, ja silläki näkkyy nestettä ihan vauhdilla liikkuvan, ja painettakin syntyvän, kokeilin 12 voltillakin ja aika paljon livakammin mehut liikkui. On siellä vissiin varoventtiili pumppaamon sisällä, mutta ei tullut sitä testattua kun ei ollut tuon isommalle asteikolle mittaria kotona...

Seuraava vaihe tuon kanssa on testata jousisylinterin kanssa, mutta se tapahtuu ihan muualla kuin kotona. Toistaiseksi on selvitty parilla nestetipalla lattialla, mutta varmasti olisi isommallaki alueella jos vielä leikkiä kotosalla jatkaisi. On kyllä yksi ihan oikea käyttökohdekin jo mietittynä, jonka tulevaa sylinteriä (uuskoppasen C-vitosen takasylinteri) eilettäin yritin verstaalta etsiä, kaverinkin kanssa, sen löytymättä mutta tänään sit koiran kanssa kävelyllä välähti kerrasta että minne sen olin jemmannu...

Vielä jos saisi selvitettyä pumpun ohjauspiuhan jännitetason, niin ei tarvitsisi pelätä polttavansa pumpun ohjauspalikkaa. Enää kun ei ole itsellä mistä mitata. Kyse siis pumpulle menevästä yksinäisestä ohusesta piuhasta. Hyvin se tosin pumppua pyörittää jo viidelläkin voltilla, enkä havainnut mitään eroa pumpun toiminnassa verrattuna 12 volttiseen ohjausjännitteeseen. Piuha on numeroltaan 7780 ainakin ykköskoppaisessa C-vitosessa, mitään osviittaa mistään en ole jännitetasolle löytänyt, vain sen että naru lähtee jousituksen ECUlta päätyen pumpun liittimelle...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 289
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #20 : Elokuu 27, 2017, 02:53:13 »
Vielä jos saisi selvitettyä pumpun ohjauspiuhan jännitetason...
Täällä sanotaan että se olisi 10-12V.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #21 : Elokuu 27, 2017, 10:29:52 »
Vielä jos saisi selvitettyä pumpun ohjauspiuhan jännitetason...
Täällä sanotaan että se olisi 10-12V.
Kiitos. Eiköhän sille tuommoiset jännitetasot saada järjestettyä...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 882
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #22 : Elokuu 30, 2017, 17:46:28 »
Vielä jos saisi selvitettyä pumpun ohjauspiuhan jännitetason...
Täällä sanotaan että se olisi 10-12V.
Kiitos. Eiköhän sille tuommoiset jännitetasot saada järjestettyä...
Nyt sai selviteltyä komponenttitasolla tuota mahdollista ohjausjännitettä. Ehkä tuo 10-12 volttiakaan ei ole oikea vastaus, pitäisi mitata toimivasta autosta...







Moottorin toimintaa on ohjaamassa kaksi tällaista dokkarin mukaan täysin suojattua tehofettiä. Tuossa PDF:ssä mainitaan ohjausjännitteen olevan 4-6 volttia, mutta ehkäpä tuo kummankin FETin ohjauksessa oleva 1 kilo-ohmin vastus hävittää ylimääräiset jännitteet, ollen siten tuhoamatta FETin sisällä olevaa jonkinlaista ohjauselektroniikkaa...

Miksi noita sitten on kaksi rinnakkain, kun yhdenkin pitäisi kestää sata ampeeria (tais siis sadan ampeerin kohdalla pitäisi katkaista yhteys, kuten myös 160 asteen lämmössä). Varmistelua kenties..?


Eikä tarvitse tänäänkään ihan itsekseen näitä tutkia...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover -76

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Liuhan

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #23 : Elokuu 30, 2017, 20:15:49 »
Itelleni vaihdoin tilalle VNP49N04.
Mulla oli toinen pimeenä eikä pumppu pyörinyt.
 Vaihto tapahtu 29.02.2012 toiminut toistaiseksi.(kopkop)😁😁

Poissa INikki

  • C5 HDI
  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 289
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - Hydraulipumppu
« Vastaus #24 : Elokuu 30, 2017, 21:57:32 »
Innostuin purkamaan oman projektipumpun. On näköjään kupariliuska poksahtanut, vai onko tuossa ollut jokin komponentti?

Tuo kivi näyttää olevan tavallisella 5V kanttipulssilla ohjattava. Onkohan niin että pumppu ei käykään vakionopeudella? Sarjavastus ei sinänsä vaikuta kantajännitteeseen vaan se vaikuttaa ulostulon nousu ja laskunopeuksiin.