Kirjoittaja Aihe: Xsara - Käytettyä ostamassa  (Luettu 54674 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jupex

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #100 : Joulukuu 12, 2010, 16:47:05 »
Maaliskuussa tuloo 2v täyteen xsaralla. Kilometrejä jo nyt 45 tkm lasissa.

Ostohetkellä tehtiin: 

- Nokkahihnan vaiho hilppeinen
- 1 x abs anturi ja koska anturin kehä oli kulunut niin taidettiinpa vaihtaa apukuskin puolelle vetoakselikin.
- öljyt, suodattimet + muut 100 tkm huollossa vaadittavat jutut.

Nämä siis "kaupanpäälle" osineen.

----

Itse olen tehnyt seuraavat:

- Pohjakontaktin takia vääntynyt pakoputki uusittu.
- Apukuskinpuolen pyöränlaakeri
- etupäähän kummatkin pallonivelet
- Aurauskulmien säätö pallonivelten vaihdon jälkeen.

Todo listalla vielä:

- Kuskin ovenkahva (kun sais maalautettua)
- Pohjassa pintaruostetta (jälleen kerran en oo jaksanu viedä pajalle) kustannusarvio 150-180
- Iskarit ja jouset (katastusmies varoitteli)

Jotkut sanoo että tuli ostettua ranskalaista paskaa. Omasta mielestäni ihan ok ostos, koska aina on perille päästy.

laulajapoika

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #101 : Toukokuu 08, 2011, 10:39:55 »
Elikkäs. Oma ooppelini on ollut korjuutuksessa kaverin luona jo pitkään. Vikaa ei löydy. Nyt silmääni pisti Citroen xara. 1.8 i 98 vm ajettu 126 tkm. Eli vähän ajettu. Uskallanko tällaisen ostaa jos en osaa juuri autoja korjailla. Vai onko näissä paljon pikkuvikoja. Vieläkö voi luottaa että autoon ei tule tosi kallista remonttia tai muuten paljon remonttia ? Kilometrithän ovat pienet. Mitä kokemuksia teillä on ? En ole ikinä omistanut citroenia.

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 337
  • Peukkuja: 14
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #102 : Toukokuu 08, 2011, 11:06:50 »
Jos ostaa 13 vuotiaan auton ~2-3000 €, niin kuulostaa kummalta jos lähtöolettamus on ettei tarvitse varautua korjaamaan, kuka silloin ostaisi uusia autoja? Itse varautuisin 500...1000 korjauksiin ekana vuonna ja olisin iloinen jos mitään ei tarvitse korjata (Omistajilla kun on taipumusta laittaa auto myyntiin kun tietävät että pian on tulossa kalliita korjauksia, vaikka jakohihnan vaihto).

Korjaustarve riippuu täysin onko ollut hyvässä huollossa ja myös kuluvien osien kunnosta, erimerkiksi renkaisiin saa menemään monta sataa jos kaikki on huonoja, jakohihna, jarrujen korjausta, ..., jos ei ole kokemusta autojen korjailusta, voisi olla hyvä antaa jonkun muunkin tarkastaa autoa, ettei myyjän helmi osoittaudu ostajan pommiksi.

Mutta sitten keskiarvojen lisäksi on iso osa myös yksilön tuurilla: kallis vähän ajettu laatuauto voi napsauttaa jakohihnan poikki, kun vesipumpussa häikkää (tutun uudehko saksalainen laatumerkki)

laulajapoika

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #103 : Toukokuu 08, 2011, 11:53:23 »
Joo. En minä olettanutkaan että täysin ilman vikoja selviäisi. Omistaja sanoo että ajanut 60 tonnia. Ja ei ole tarvinnut kuin jarrulevyt vaihtaa. Käyttänyt säännöllisesti merkkiliikkeen huollossa. Vanhempi iäkäs mieshenkilö. Ei tarvitse enää ilmeisesti autoa. Auto ollut seisontavakuutuksessa. Mutta katsastettu. Seuraava katsastus marraskuussa. jakohihnakin oli 30 tonnia sitten vaihdettu

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 640
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #104 : Toukokuu 08, 2011, 12:05:50 »
Hyvältähän tuo kuulostaa- osta pois.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa kaso70

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 83
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #105 : Toukokuu 08, 2011, 20:29:19 »
kyllä tohtisin ostaa , perus varma paketti, vähillä kilometreillä.

Poissa Esben

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 434
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 2.0 VTR Coupe, Peugeot Expert 1,9d.
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #106 : Toukokuu 08, 2011, 21:17:43 »
Meillä ollut 2 kpl noita 1.8i 16v koneisia ja  huolettomia oli molemmat, mitään suurempia korjauksia ei tarvinnut tehdä.
Molemmat vaihdettiin vain uudempiin autoihin. Mielestäni tuo 1.81 16 V kone oli parempi kuin nyt tässä mikä itsellä on työkulkineena tää 2001
mallin 1,6 16v joka on mielestäni vähän sellainen nitkutin, noi vanhakoppaisemmat oli tukosemman tuntuisia.

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 528
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #107 : Toukokuu 09, 2011, 09:17:36 »

kyllä itsekkin tohtisin ostaa. Varsinkin kun hihnallakin ajaa pitkän tovin. Itse ajellut kyseisellä koneella reilut 80tkm ja edelleen tuolla olisi tarkoitus kesäisin pyöritellä menemään... :)

Tuossa omassa yksilössä ei normihuoltojen lisäksi ole ollut mitään suurempaa, toisessa jonka omistin vähän aikaa oli map-anturi vainaa ja kun oli '98 niin akun kengät vaihdoin koska nuo kierrettävät olivat jo huonossa hapessa.

Poissa Jupex

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #108 : Toukokuu 31, 2011, 12:53:07 »
Kaikkihan on kiinni siitä miten autoa on pidetty. Omassani on kaikenlaista pikkuvikaa, ei kuitenkaan mitään ajoon vaikuttavaa. Joka kerran sitä vaan attelee että tämä vielä ja sitten ei, mutta kun auto käy ja kukku eikä jätä tielle, niin ei sitä kehtaa poiskaan vaihtaa. Kannattaa tarkastaa kaverin kanssa vielä. Vaikka on miten vanha myyjä niin ei noista koskaan tiiä.

Blue

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #109 : Elokuu 29, 2011, 23:39:41 »
Terve! Olen itse ajatellut ostaa Xsaran ja iskin silmäni -98 vuosimallin xsara 1.8i 16V. Ajettu 197 000km ja hintakin sopisi kukkarolle hyvin.
Omistajan mukaan kesällä vaihdettu pakoputki kokonaan, mutta muuta suurempaa remonttia ei ole tehty. Syksyisin kuulemma vuosihuollot. Miltä tuo teistä autoihmisistä kuulostaa? En tietenkään odota, että noin vanhan auton kanssa selviäisi ilman remontteja kovin pitkään. Kiinnostaisi vain tietää, että minkälaiset rempat ovat etenkin tälle mallille tyypillisiä.
Jakopäähihna pitää varmaankin vaihtaa melko piakkoin. Onko hajua paljonko sellainen maksaa?
Autossa on myös tehtaalla laitettu kasettistereosoitin, jonka haluaisin vaihtaa cd-soittimeen. Onkohan uutta soitinta mahdollista yhdistää ratin kauko-ohjaimeen?

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.

Poissa Jupex

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 191
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #110 : Elokuu 29, 2011, 23:44:33 »
Kaukosäätimen napit saa toimimaan erillisellä adapterilla. Ainakin alpinella on noita.

Mitä tulee vikakohteisiin niin ... eikai xsarassa isompia ole. Katot ettei mittairstossa pala varoitusvaloja, että kone on siisti, ja vailla öljyroiskeita. Kannattanee myös alustaa kurkata ettei ole rustiikki värjännyt.

Iskarit ja jarrut lienee hyvä katsoa. Toki jos leima on kovinkin tuore, js mitään korjattavaa ei löytynyt, niin miksä siinä osta pois. Mutu tuntumalla heittäisin että hihnaremppa on 600 - 700 eskon väliin. Riippuen missä teettää. Hyvä auto kaikin puolin muuten. Ite oon 2000vm santulla 60 tkm pistelly menemään ja on ollut todella mukavaa menoa. Tää on ehkä yksi parhaimmista omistamistani autoista.

SaaraOK

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #111 : Syyskuu 07, 2011, 00:02:59 »
Suosittelen tuollaista Exclusive 2.0-mallia (itselläni 2002) jos edullisesti löytyy, on meinaan ollut sen verran hyvä ostos että täytyy koputtaa otsaa.

Sattui käymään tuuri ja löysin vähän ajetun (115000) hyväkuntoisen yksilön, tosin ennen ostoa katsoin Trafin sivuilta muistakin tiedot ja näytti olevan että melkein kaikki olivat menneet aina ekalla katsastuksesta. Niin kävi myös tämän ostamani kanssa. (huomautus Rek.valosta ja parkkivalosta, vaihdettu.)

Noh, nyt rupesi keskuslukitus oireilemaan ja jo säikähdin että paljonkohan tulee maksamaan niin tuli sellainen mieleen että voisiko johtua akusta, kävin hakemassa Vartan uuden 60Ah-akun ja jo rupesi lukitus toimimaan. Eli jos akku on aikansa elänyt ja rupeaa sähkövikoja ilmaantumaan niin kannattaa ensin kokeilla josko uudella akulla toimisi.

Olen vaan lukenut noista lukituksen ongelmista joissa osia on vaihdettu ja hetken päästä ongelmat ovat palanneet, olisiko tuosta omasta kokemuksestani kenties jollekin hyötyä?

totalve

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #112 : Syyskuu 18, 2011, 12:14:17 »
Tuli ajankohtaiseksi auton vaihto. Olisi saatavana edullisesti Citroen Xsara 2.0 hdi 110 sx vm 2003. Ajettu 240000km. Jakohihna vaihdettu 140000km hiluineen ja vesipumppu.
Kävin lauantaina 17.9 koeajamassa ko. auton. Ei tullut vielä kauppoja. Ajattelin täältä kysyä neuvoja muutamiin vikoihin mitä huomasin. Kuskin oven kahva jää yläasentoon aina kun oven ulkopuolelta avaa voiko vaihtaa ilman oviverhoilun purkua? Osa ei ole kallis? Kylmänä kun laitoin käyntiin kuului vikinää  apulaitehihnaston puolelta lämmetessä loppui. Kampiakselin hihnapyörä vipatti hiukan onko vaarallista? Tyhjäkäynti tasaista. Taka-akselissa ei ollut rasvanippoja ja narahdus kuului kun penkille istahti alkavaa laakerivikaa? Onko vaihteiston ulina/volina ominaisuus vai vika?  Vaihteet toimi ok. Moottorijarrutuksessa kuului oikein selvästi. Auto oli aika meluisa, keskustelu ajon aikana hiukan vaikeaa. Renkaat olivat epätasapainossa ja meluisat.
Tuntui aika nuhaiselta kone. Verrokkina käytettiin vanhaa autoa jossa koneena 1.9 tdi 90 jolla ajettu 532tkm. Ei pysynyt Xsara vauhdissa mukana. Vanhan auto moottori tosin on aivan huippukunnossa jos vertaa sitä ajomäärään.
Eniten askarruttaa tuo vaihteisto,hihnapyörä ja taka-akseli.
Varusteita on ilmastointi sähköikkunat ym kaikki toimi. Huoltokirja on 200000km asti citroen huollosta. Varoitusvaloja ei palanut.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #113 : Syyskuu 18, 2011, 12:22:20 »
Tuli ajankohtaiseksi auton vaihto. Olisi saatavana edullisesti Citroen Xsara 2.0 hdi 110 sx vm 2003. Ajettu 240000km. Jakohihna vaihdettu 140000km hiluineen ja vesipumppu.
Kävin lauantaina 17.9 koeajamassa ko. auton. Ei tullut vielä kauppoja. Ajattelin täältä kysyä neuvoja muutamiin vikoihin mitä huomasin. Kuskin oven kahva jää yläasentoon aina kun oven ulkopuolelta avaa voiko vaihtaa ilman oviverhoilun purkua? Osa ei ole kallis? Kylmänä kun laitoin käyntiin kuului vikinää  apulaitehihnaston puolelta lämmetessä loppui. Kampiakselin hihnapyörä vipatti hiukan onko vaarallista? Tyhjäkäynti tasaista. Taka-akselissa ei ollut rasvanippoja ja narahdus kuului kun penkille istahti alkavaa laakerivikaa? Onko vaihteiston ulina/volina ominaisuus vai vika?  Vaihteet toimi ok. Moottorijarrutuksessa kuului oikein selvästi. Auto oli aika meluisa, keskustelu ajon aikana hiukan vaikeaa. Renkaat olivat epätasapainossa ja meluisat.
Tuntui aika nuhaiselta kone. Verrokkina käytettiin vanhaa autoa jossa koneena 1.9 tdi 90 jolla ajettu 532tkm. Ei pysynyt Xsara vauhdissa mukana. Vanhan auto moottori tosin on aivan huippukunnossa jos vertaa sitä ajomäärään.
Eniten askarruttaa tuo vaihteisto,hihnapyörä ja taka-akseli.
Varusteita on ilmastointi sähköikkunat ym kaikki toimi. Huoltokirja on 200000km asti citroen huollosta. Varoitusvaloja ei palanut.

Yhd. vanhaan aiheeseen

SaaraOK

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #114 : Syyskuu 23, 2011, 11:13:52 »
Niin tuohon omaan viestiini tuossa vähän ylempänä jatkoa...

Keskuslukituksen vika palasi (ovet eivät lukittuneet kaukosäädöllä) ja näytin työkaverille että mikähän on niin huomattiin että se "tappi" tai mikä lukitusosa joka on korissa kiinni oli liikkunut vähän ulospäin (n. 2mm) eli ovi jäi ikäänkuin hiukan raolleen ajotietokoneen mielestä. Ne neljä ruuvia auki (torchilla) ja osaa pikkaisen sisätiloihin päin, ruuvit kiinni ja ei muuta kuin ovi kiinni. Eipä näyttänyt enää että olisi ovi auki, keskulukitus toimii mainiosti.

Oli siis parista millistä kiinni, meinasi hermot mennä sen oven kanssa.  :)

Citycca

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #115 : Marraskuu 04, 2011, 14:29:01 »
Edellisestä autosta luopuneena kiinnostaisi kovasti Xsara farkku ja todennäköisesti 1.6 16v bensakoneella.
En ole koskaan yhtään "sitikkaa" omistanut, joten merkin (todella) kyseenalainen tai jopa näin saksalaisperäisten autojen entisenä omistajana pelottavalta tuntuva maine epäilyttää kovasti...

Miten Xsaran tekniikka kestää?
Ruostuuko auto ns. heti kun vettä sataa eli onko kori kunnolla sinkitty?
Entäpä yksi tärkeä huolenaihe: sähköt - pelaako sähköt moittetta täällä todella vaihtelevassa ilmastossa? Ranskattarilla kun ei ole sen(kään) suhteen hyvä maine. Kestääkö Xsara&sähköpuoli pakkaset ja vesikelit ja taas pakkaset ja taas...
Mikä muuten on jakohihnan(+heebeleiden) vaihtoväli kyseisessä 1.6 16v koneessa? Entäpä yleinen huoltoväli?
Onko Xsaran omistajilla, jotka ovat automaattilaatikkoon päätyneet, ongelmia sen kanssa?
Kiteytetysti voisi kysyä, että onko Xsara 1.6 16v Break hyvä ja varsinkin luotettava auto?  ???

Poissa marx

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 402
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • c4 Pure Tech 130 Intensive A 2015
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #116 : Marraskuu 04, 2011, 16:23:32 »
Xsara XWagon vuodelta 2005 on toiminut aivan moitteettomasti. Normaalihuoltojen lisäksi ainoastaan vaihdettu apukuskin puolelta oven lukon moottori. Muuten ei sähköissä mitään vikaa, toistaiseksi. Kori ei ruostu, takuukin taitaa olla 12 vuotta. Huoltoväli on 20 tkm tai yksi vuosi. Automaatti toimii hyvin. Eipä ole pahaa sanottavaa tästä "ranskattaresta". Jakohihna muistaakseni 120 tkm. Itselläni ei ole vielä ollut ajankohtainen. Tämä ylistys siis sillä varauksella, että n. 90 tkm ainakin toimii hyvin...

Lisään: Xwagon on viimeisen mallivuoden Break, eli samasta autosta puhumme.
ex Xsara 1,6 16V  XWagon A -05 (perhepiirissä edelleen)

Poissa Suutari

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 329
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #117 : Marraskuu 04, 2011, 16:39:13 »
Edellisestä autosta luopuneena kiinnostaisi kovasti Xsara farkku ja todennäköisesti 1.6 16v bensakoneella.
En ole koskaan yhtään "sitikkaa" omistanut, joten merkin (todella) kyseenalainen tai jopa näin saksalaisperäisten autojen entisenä omistajana pelottavalta tuntuva maine epäilyttää kovasti...

Miten Xsaran tekniikka kestää?
Ruostuuko auto ns. heti kun vettä sataa eli onko kori kunnolla sinkitty?
Entäpä yksi tärkeä huolenaihe: sähköt - pelaako sähköt moittetta täällä todella vaihtelevassa ilmastossa? Ranskattarilla kun ei ole sen(kään) suhteen hyvä maine. Kestääkö Xsara&sähköpuoli pakkaset ja vesikelit ja taas pakkaset ja taas...
Mikä muuten on jakohihnan(+heebeleiden) vaihtoväli kyseisessä 1.6 16v koneessa? Entäpä yleinen huoltoväli?
Onko Xsaran omistajilla, jotka ovat automaattilaatikkoon päätyneet, ongelmia sen kanssa?
Kiteytetysti voisi kysyä, että onko Xsara 1.6 16v Break hyvä ja varsinkin luotettava auto?  ???


Pitänee vastata, kun on reilu neljän vuoden kokemus Xsarasta 1.6 16v ja vielä automaattilaatikolla.

Elikkäs Xsara ei kyllä ruostu oikeen mistään. Lisäjarruvalon ympäriltä näyttää kuorivan maalit tyyppivikaisesti, mutta ei se sieltäkään ruostumaan lähde. Itselläni vm.03 jolla ajettu reilut 100tkm, enkä ruostetta ole korista löytänyt. Eli sinkki pinta on hyvä.

Sähköviat ja ranskalaiset autot taitaa olla nykyään enempi legendaa. Xsarassa taitaa olla ainut heikko lenkki läpivientien johtojen murtuminen, tai niin olen ainakin ollut lukevinani. Ei varmasti vaikeaa korjata/korjauttaa.

Itselläni ei ole ollut talvellakaan murheita Xsaran kanssa, vaikka kelit on vaihdellut.

Jakohihnan vaihtoväli on 100 000km tai 10 vuotta, kumpi tulee ensin täyteen. Yleinen huoltoväli on 20 000/ vuosi.

Automaattilaatikossa ei ole ollut mitään murheita, toki kannattaa varmistua ennen ostoa, että laatikkoon on öljyt vaihdettu edes joskus, suositushan on että 60 000km välein öljyt tulis vaihtaa. Veholla huolletuissa ei yleensä ole öljyjä vaihdettu, koska ei kuulu "normaaliin" huolto-ohjelmaan...

Poissa everton

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 0
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #118 : Marraskuu 04, 2011, 17:23:47 »
Vois sanoo näin yleisesti että jos jotain erityisen hyvää näissä PSA:n tuotteissa on (pösö & citikka), niin on se että ne ei helposti ruostu. Pakettiauto-mallistosta vähän huonompia kokemuksia, mutta ne valmistaakin Sevel.

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 528
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #119 : Marraskuu 04, 2011, 18:52:26 »

Ei ruoste noita enää nykyään raiskaa, toimii jos huoltaa, ja automaattiinkin kun muistaa öljyt aika ajoin vaihtaa niin toimii. Tietty vikaa voi aina tulla, mutta tuskin sen enempää kuin mihinkään muuhun.
Xsarassa nyt varmaan noi perus jutut eli koiranluut menee ajastaan, taka-akseli kannattaa tarkistaa onko renkaat suorassa ( jos on vinossa sen huomaat kyllä ja remontti edessä)t ja pakoputki joka on rakenteeltaan sellainen ,että menee poikki takapöntön etupuolelta. Itse en edes luettele enää viaksi  ;D
Viisaammat sanokoot, onko noissa uudemmissa tu-moottoreissa kannentiiviste vielä heikkokohta. 120tkm en ajaisi hihnalla, vaan ajosta riippuen 80-100tkm välissä vaihtoon... Halvempaa kuin koneen korjaaminen.
Sähköt kyllä toimii, ainakaan itsellä ollut mitään ihmettä. Farkku ei sitten ole mikään hirmu iso, mutta kyllä sillä toimeen tulee ;)

kirsi

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #120 : Marraskuu 27, 2011, 18:21:50 »
No niin, päätinpä sitten kirjautua itekkin tänne, kun tuli hommattua viime sunnuntaina (20.11.11)
citroen xsara 1.6 sx farmari vm. 2000. ajettu n. 234500
Kysymys johon pähkäilen ja jospas vastaus löytyisi, niin onko xsarassa korkeuden säätö hydrauliikka, siis se hommeli joka yleensä sitikoissa laskee tai nostaa perää  ???
ainakin tähän asti ajettua farkullani en oo kyllä huomannut semmoista  :-\
  ::)

Poissa jatako

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 162
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • ex Xsara 02 HDI
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #121 : Marraskuu 27, 2011, 20:19:20 »
Kysymys johon pähkäilen ja jospas vastaus löytyisi, niin onko xsarassa korkeuden säätö hydrauliikka, siis se hommeli joka yleensä sitikoissa laskee tai nostaa perää  ?
Xsarassa ei ole mitään hydrauliikkaa taikka muutakaan aktiivista osaa alustassa tai jousituksessa. On siinä mielessä ihan perinteinen "rautajousi"-auto. Alustaltaan Xsara on sama kuin sisarmallinsa Peugeot 306. Xsaran takajousitus on aika löysä ja heikosti kuorman kantava. Tästä keskustelualueesta löytyy aihe, missä käsitellään Xsaraan kuormajousien lisäämistä.

kirsi

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #122 : Marraskuu 28, 2011, 09:10:22 »
 kiitos vastauksestasi Jatako  :)  ei oo mikään "veltto" auto ja kaipa se takakontti kestää 6 pientä koirulia välillä matkassa  ::)

Wepsi

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #123 : Marraskuu 28, 2011, 19:46:02 »
Ostin vähän käytetyn Xsara 1.6 farkun reilut viisi vuotta sitten. Silloin mittarissa oli 80 tkm, merkkihuollettu peli.

Kokemuksen pohjalta voin suositella. Ajelin reilut 100 tkm minimaalisin huolloin, öljyt-tulpat-suodattimet eli normihommaa vuosittain. Pakarin jouduin vaihtamaan kun ajoin sen jääpolanteeseen täysi lasti päällä.

Nokkahihnan vaihtoväli on pitkä. Jos ajaisin vähemmän, esim 10-15 tkm vuodessa, Xsara riittäisi loputtomiin. Nyt on mittarissa lähes 290 tkm ja on jo jouduttu remonttia tekemään. Normaaleja kuluvia osia alkoi mennä 150-200 tkm välillä, mm etupään pyöränlaakerit. Kytkimen painelaakeri meni 250 tkm kohdilla, kytkinlevytkin uusittiin mutta niissä olisi varaa ollut. Apulaitehihnan l. moniurahihnan kiristinrullasta meni laakeri 270 tkm paikkeilla, uusi kiristin maksaa noin 100 €.  Nämä kaiketi normaaleja juttuja.

Niitä "omia":

- etupää alkaa kolista. Vaihdetaan pyöräntuennassa se koiranluuksi kutsuttu tanko, kustantaa noin 15-30 €, eikä kolise. Tämä alkoi vaivata ehkä 180 tkm kohdalla
- oviin kulkevat sähköjohdot katkeavat. Omassa katkesi kuskin ovesta sekä takaluukusta. Silloin lakkaa toimimasta lukot, ikkunat ja huom! takaluukku ei aukea, koska lukko on sähkötoiminen. Kun tarkistaa ja korjaa piuhat haitarikumin sisältä, pelaa taas - eli lukoissa, sähköikkunoissa tms ei ole ollut mitään vikaa lähes 300 tkm aikana. Omianisuus ilmaisi itsensä melko pian, noin 190 tkm kohdalla.
- lämmittimen puhallin polttaa nopeuden säätimen, eli käytännössä pari tehotransistoria. Eli alkaa huutaa aina täysillä kun vaan virrat on päällä. Tee se itse-mies korjaa parilla kympillä ( täällä on hyvät ohjeet ) ja taas mennään, itsellä tuli vastaan noin 220 tkm kohdalla.
- ikävä yksityiskohta on, että jos murroksen suojakumit halkeavat ( kuten minulla) ja nivelet pilaantuvat, uusia murroksia ei saa. Ei ainakaan helposti. Tarkoittaa käytännössä että vaihdetaan koko akselit. Eiu tämäkään konkurssiin vie, reilu 200 € kappale + työ. Omasta meni apukuskin puoli 250 tkm paikkeilla ja lyhyempi 275 tkm.
- harmillisin vaiva omalla kohdalla on lämmittimen kenno, joka alkoi vuotaa 265 tkm kohdalla. Kenno on työläässä paikassa vaihtaa, siksi tähän jo iäkkääseen ratsuun kokeilin paikkausainetta. Hyvin on toiminut toista vuotta.
- etuoven kahva. Katkesi käteen noin 270 tkm kohdalla. Tarvikkeena Taiwanissa tehdyt kolmisen kymppiä maksavat rimpulat kestivät muutamia viikkoja pakkasessa. Viimeinen keväällä laitettu on vielä ehjä, hyllyssä odottaa ns alkuperäisosa ( Espanjassa tehty). Vaihtaminen sinällään ei ole vaivalloista, kahva kokonaisuudessaan on kiinni kahdella isolla pop-niitillä, koko vaihtotyö tapahtuu ulkoa eli ei tarvitse oviverhoiluja irroittaa tms. Kerran harjoiteltuna menee kymmeneen minuuttiin. Paitsi kahva pitää tietty maalata

Joo, nyt siis 285 tkm reilusti takana ja ensimmäisen kerran moottorin vikavalo palaa. Tuore vika eikä ole vielä varmistettu mutta ilmeisesti sytytyspuola, joka on helppo vaihtaa mutta kohtalaisen arvokas, Motonetissäkin yli satasen kalikka. Vaihtoon menee ummikolta 10 min.

Oman kokemuksen nojalla perustekniikka kestää kuin tauti, pienissä yksityiskohdissa on "virheitä". Kuten sanottua, ekat 100-150 tkm olivat huolettomampia kuin millään autollani tähän saakka. Pienet tyyppiviat ovat sellaisia, jotka merkkiliikkeessä korjattuina saattavat tulla kalliiksi, mutta kotiteknikko selviää omin kynsin ja melko edullisesti. Uskallan suositella. Käytettynä edullinen peli etenkin farkkuna, ei liian iso, mukava ajaa, varustelu riittävä. Omassani esim ilmastointi on toiminut moitteettomasti ja toimii edelleen ( ainuttakaan huoltoa ei ole tehty).


bolton

  • Vieras
Vs: Xsara - Käytettyä ostamassa
« Vastaus #124 : Joulukuu 15, 2011, 13:17:28 »
Ensimmäinen Citroen hankittuna ja kuukauden päivät tällä ajellut. Xsara Break 1.6 8v '98. Aivan mahtava budjettiluokan pikkuauto. Mukava ajettava ja vaikuttaa simppeliltä ylläpitää. Jos rautajousiseen on saatu ns. ranskalaista mukavuutta niin maltan tuskin odottaa jos tulee hankittua nestekaasu jousinen citroen..