Kirjoittaja Aihe: LDS-säiliön täyttö  (Luettu 10011 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 907
  • Peukkuja: 2
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #25 : Maaliskuu 27, 2014, 14:24:55 »
C5 I-II:  Korkki auki, auto alas. Sopiva määrä nestettä on hiukan "karkeansihdin" alapuolella.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa kessu

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 68
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • -08 C5HDi 136 Exclusive A
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #26 : Huhtikuu 11, 2014, 14:08:58 »
Paljonko on jousitusjärjestelmän tilavuus on C5 III:ssa? Meni melkein litra omaan autoon, eikä vuotoja missään.Eikö tätä tarkisteta määräaikaishuollossa?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #27 : Huhtikuu 11, 2014, 14:46:01 »
Paljonko on jousitusjärjestelmän tilavuus on C5 III:ssa?

Jossain muistelen nähneeni lukeman 6.3 litraa tms :-[
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #28 : Huhtikuu 11, 2014, 20:35:24 »
Kaikki nestetarkastukset kuuluu kyllä määräaikaishuoltoon, mutta ainakin omassa (ihan vähän vajaa) ei oltu veholla tarkistettu.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #29 : Huhtikuu 22, 2014, 19:13:52 »
Voiko tuo hyde-systeemi olla tosiaan noin lämpötilariippuvainen, sillä nyt kun päivällä oli +14 ja tällä hetkellä ollaan 0 pinnassa, niin C5 on laskeutunut varsin selkeästi alaspäin tässä muutaman tunnin aikana mitä se tuossa pihassa on seisonut :o

No nythän se vasta tempun teki! Aamulla töihin mennessä oltiin nippa nappa nollan päällä, mutta kun oli aurinko koko päivän paahtanut mustaan autoon ja varjossakin oli 20 jotain, niin Sitruunahan odotteli iltapäivällä duunin parkkiksella kunnon kitumaasturina :o Auto käyntiin, ovet auki ja pahimmat löylyt pihalle. Siinä sitä auton jäähtymistä ulkopuolella ootellessa katseltiin kun surina kävi ja auto laski takaisin normikorkeuteen ;D Ja kyllä muuten ilmastointi puhalsikin todella kylmää kun liikkeelle päästiin! Onneksi ei kovin kauaa kun jo automatiikka hölläsi flektiä pienemmälle ja lopputyömatka tultiinkin taas ah niin Citroen-tyypillisen mukavasti :) Tuli vaan tuosta lämpötilasta mieleen että vaikuttanee sekin aika paljon tuohon LDS-säiliön pintaan :?
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 606
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2014, 20:42:58 »
Eli onko sulla nyt liika nestettä? Mitä sanoo asiantuntijat?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #31 : Huhtikuu 22, 2014, 21:28:31 »
Liikaa sitä voisi olla siinä vaiheessa jos säiliö tulvii, mutta jos autoa ei koskaan laske ihan alas hellekeleillä, niin ongelmaa tuon suhteen tuskin on - siis jos LDS-säiliön nestepinnan on aikanaan täyttänyt kylmällä kelillä. Jos täytön sen sijaan on tehnyt helteessä, niin tällöinhän tuo "kuumavara" on siellä joka tapauksessa mukana 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 606
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #32 : Huhtikuu 22, 2014, 21:42:13 »
Eli hyde-sitikka on hellekeleillä kuin kiimainen kolli!? :D

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #33 : Huhtikuu 22, 2014, 21:57:30 »
Tässä on nyt tullut tuota pähkittyä ja ainut keksimäni paikka voisi olla nuo jousipallot. Niissähän on typpitäyte ja kaasut tyypillisesti ovat hyvinkin lämpötilariippuvaisia = tuollaisen pallon paine voi muuttua aika selkeästikin lämpötilan mukana. Mutta autonrenkaassahan 10 astetta = 0.1bar, joten eipä tuosta loppuen lopuksi paljoa saada, luokkaa 40bar => 41bar tms. = ei luulisi kummia vaikuttavan. Ehkä se on vain sitten se yhteisvaikutus, jokunen litra öljyä + muutama kaasupallo ja molemmat lämpiää = laajenee, dunno ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Harba

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 137
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #34 : Huhtikuu 24, 2014, 22:58:24 »
Jousituksen korkeus ja säiliön nesteen määrä on riippuvaisia vain siitä, että säiliössä pitää olla nestettä jolla pumppu saa jousituksen nousemaan. Liika täyttö ei vaikuta auton korkeuteen.

Lämpölaajenesiko neste sylintereissä sen verran, että maavara voisi hiukan muuttua.
Vikakoodien luku

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 0
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #35 : Huhtikuu 05, 2016, 13:07:47 »
Kuinkas LDS:ät vaihdetaan? Pumpulla säiliö tyhjäksi ja uudet sisään?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 1
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #36 : Huhtikuu 05, 2016, 14:43:00 »
Itse poistin paineet leksalla, pumppasin tyhjäksi (noin 3 litraa) ja täytin uudella. Uutta meni vajaa 3, ilmeisesti oli vähän ylitäyttöä. Periaatteessa ilman leksaa voinee tehdä niin, että laskee auton alas eikä täytä kuin juuri ja juuri sihdin alareunaan uutta. Ei tuossa kovin monta desiä taida jäädä eroa vaikkei paineita poistakaan, putkistoihin jäävästä vanhan öljyn määrästä ei itsellä ole tietoa.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 0
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #37 : Huhtikuu 05, 2016, 15:36:09 »
Tuliko nesteen vaihdolla muutosta mihinkään?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 617
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #38 : Huhtikuu 05, 2016, 15:48:16 »
Tuliko nesteen vaihdolla muutosta mihinkään?

Itse vaihdatin nuo heti ekassa huollossa kun auto minulle tuli, mutta ainut havaittava ominisuus oli kirkkaan oranssi neste säiliössä, joka myös pysyi kirkkaana kun putkista ei enää tullut mustunutta wanhaa nestettä sinne. Mutta ajossa en ole havainnut tuolla yhtään mitään eroa = ajattelinkin vain joskos tuolla puhtaalla nesteellä saisi nuo pumputkin kestämään paremmin ja siksi tuo nesteiden vaihto ennakoivana huoltona 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 1
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #39 : Huhtikuu 05, 2016, 16:52:42 »
Tuliko nesteen vaihdolla muutosta mihinkään?

Itse vaihdatin nuo heti ekassa huollossa kun auto minulle tuli, mutta ainut havaittava ominisuus oli kirkkaan oranssi neste säiliössä, joka myös pysyi kirkkaana kun putkista ei enää tullut mustunutta wanhaa nestettä sinne. Mutta ajossa en ole havainnut tuolla yhtään mitään eroa = ajattelinkin vain joskos tuolla puhtaalla nesteellä saisi nuo pumputkin kestämään paremmin ja siksi tuo nesteiden vaihto ennakoivana huoltona 8)

Samat havainnot itsellä, ajossa ei huomaa, korvien välissä korkeintaan. Lähinnä ajatuksena olikin tuo venttiilien ja pumpun kestävyys myös. Ehkä vähän nopeammin hakee oikean asennon eestaas venkslatessa. Huomattavamman eron sai edellisessä kun 7v iässä 170tkm kohdalla vaihtoi etujousipallot uusiin.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 971
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #40 : Huhtikuu 05, 2016, 17:19:08 »
Tässä on nyt tullut tuota pähkittyä ja ainut keksimäni paikka voisi olla nuo jousipallot. Niissähän on typpitäyte ja kaasut tyypillisesti ovat hyvinkin lämpötilariippuvaisia = tuollaisen pallon paine voi muuttua aika selkeästikin lämpötilan mukana. Mutta autonrenkaassahan 10 astetta = 0.1bar, joten eipä tuosta loppuen lopuksi paljoa saada, luokkaa 40bar => 41bar tms. = ei luulisi kummia vaikuttavan. Ehkä se on vain sitten se yhteisvaikutus, jokunen litra öljyä + muutama kaasupallo ja molemmat lämpiää = laajenee, dunno ???
Siellä pallossa on esitäyttöpaine, tuo mainittu 40bar, vain kun jousitus on paineettomana. Pallossa on auton ollessa "jousillaan" ihan jotain muuta paineena, ne mitä mittailtu on niin paine on etujousipiirissa (ja sitä kautta etupalloissakin) sadan barin luokkaa...

Kaasun tilavuus kyllä lämpötilan mukaan elää, jos oikein viitsisi niin voisi laskea muutoksen. Paineen suhteen taasen tilavuuksia tulikin joku aika sitten laskettua, perinteisemmän hydrauliikan omaavan laitoksen yhteydessä, silloin esimerkkinä 40bar kaasun paineella oleva 4dl (jarruvaraajan) pallo, 170bar katkaisupaineen kohdalla pallossa ollut kaasu meni noin 0,9dl tilaan LHM:n täyttäessä lopputilan...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 226
  • Peukkuja: 0
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #41 : Huhtikuu 05, 2016, 21:03:58 »
Pallojen vaihtokin käynyt mielessä, kovin on kovan tuntuinen alusta. Omalla ajettu 143tkm, ikää 6 vuotta.
Onkos pallojen vaihto tehty näissä uudemmissa kuinka vaikeaksi?
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa tuokiv

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 241
  • Peukkuja: 1
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #42 : Huhtikuu 05, 2016, 21:27:06 »
Pallojen vaihtokin käynyt mielessä, kovin on kovan tuntuinen alusta. Omalla ajettu 143tkm, ikää 6 vuotta.
Onkos pallojen vaihto tehty näissä uudemmissa kuinka vaikeaksi?

En tiedä saako piirit paineettomaksi muuten kuin leksalla. Itse sain toisen etupallon suht helposti irti motonetin kumisella öljynsuodatinavaimella ja toisen kanssa tuli tapeltua tunnin verran. Eli helppous riippuu ihan edellisestä kiinnittäjästä kuinka tiukkaan on pallot laittanut! Tilaa on ihan hyvin työskennellä. Uudet kiristin vain käsin ja hyvin tuntui pitävän.

Takaa en vaihtanut, suht hollilla nekin näyttäisi olevan. En tiedä onko tässä samaa kuin vanhemmissa, että takapallot pitäisi narauttaa pienesti auki auto ylhäällä ettei sylinteri lähde pyörimään mukana?

Pallot tilasin sitroselta, tarvikepallot taitaa olla muttei kohtuuttoman kalliit. En uskaltanut veholta edes kysyä hintaa.

Poissa kuaise

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #43 : Toukokuu 18, 2016, 03:22:57 »
Järjestelmän saa myös manuaalisesti paineettomaksi. Apukuskin puoleisen tolpan ylä päästä saa etuosan piiristä ja takaosassa oli muistaakseni siellä keskiosassa jossain samanmoinen tyhjennys mutu. Täytöstä sen verran, että itsellä ei pinta tule näkyviin auton alas laskettuna ja kun avaa korkin, mutta kun poistaa painee tulee pinta hetken päästä oikealle kohdalle. Itse täytin erään pajaan ohjeistuksella auto ala asennossa sihdin alareunaan ja ensimmäisen tolpan vaihdon yhteydessä sitä litkua sitten imeskeltiin kun tuli yli... Eli täyttö mieluusti paineettomana!

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #44 : Maaliskuu 06, 2018, 12:40:13 »
Mites tää x7 pitäs saaha taas pumppaamaan litkua putkiinsa? Autosta meni ainakin takajousi rikki ja vaihtoon ja samalla litkut tuli maahan siis. Ei kai se nyt pumppu voi samalla mennä rikki? Ja nyt ei ala millään pumppaamaan autoa ylös kun uutta ainetta pari litraa laitettuna. Käy sekunnin kaksi, mutta auto makaa maassa. Autolla ei ajettu, se levisi pihaan eli ei ainakaan pumppu ole kuivana käynyt. Keula jäi aluksi ylä-asentoon vaikka perä tippui maahan. Myöhemmin koitin säätää korkeutta niin ylöspäin ei keulaakaan enää saanut.

Leksalla voi myös kokeilla ja pyörittää pumppua niissä eri testeissä eli se kyllä toimii ja pyörii mutta vain sen sekunnin testin ajan. Kaikki sulakkeet mitä löysin tarkistin, myös MAXI sulakkeet "piilosta". Uutta nestettä tuntui olevan siinä pumpun alla jo vaikkei nestepinta vielä vajoa. Voiko se hydraulilinja olla "kiinni", voiko siellä esim. takana olla joku solenoidi jumissa? Sitten pumppu koittaa työntää mutta "hanat on kiinni" ja sit se porsii jostain sitä jo ulos??


Vikakoodeja piisaa koeajolenkin päälle (20kmh): BSI ei juttele tuon jousituksen kanssa ja korkeusantureista jotain. Auto kuitenni toimi täysin ennen tätä vuotoa!

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2018, 21:55:25 kirjoittanut perus_pena »

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #45 : Maaliskuu 07, 2018, 18:11:34 »
Eikö mitään ideaa ole? Autolla ei oikein voi edes huoltoon ajaa, tuossa x7 näkyy takana menevät rajusti auraukselle kun ihan pohjassa jousitus -> todella ikävä ajaa jäisellä tiellä...

Lyhykäisyydessään: miten pumpun saa "resetoitua" tms, ei e nyt ole voinut hajota taikaiskusta samalla kun mekaaninen putki menee rikki toisessa päässä autoa. Akku on ollut irti, lexalla on kaikkia resetointiin ja testiin liittyviä namiskoita paineltu jne, silti pumppu käy vain max. sen sekunnin. Ennen tätä putkirikkoa auto nousi ja laski ihan oikein eikä ainakaan tiputtanut alleen tms eli isoja vuotoja ei ollut.

Poissa ace

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 291
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #46 : Maaliskuu 07, 2018, 19:19:12 »
Muistaakseni on ollut puhetta, että jos pumppu on käynyt kuivana (tai siellä on ilmaa) se ei välttämättä ime lds:aa ennen kuin järjestelmän on paineistanut. Tämä onnistuu helpoiten virittämällä esim. polkupyörän renkaan pumppuun sopiva välikappale, jonka avulla sen saa lds-säiliön korkin tilalle ja näin pumpattua vähän painetta systeemiin.

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #47 : Maaliskuu 07, 2018, 20:33:18 »
Tsorry, tää unohtu kirjottaa. On painetta pumpulla laitettu ja säiliökin aika ehjältä tuntuu kun suhahtaa hyvän ajan päästäkin kun korkkia löysää.

Vanhan mallin pumppu kyllä jauhoi vaikka ei nestettä ois ollutkaan, tää ei jauha vaikka olisikin nestettä.

Poissa ace

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 291
  • Peukkuja: 3
  • C5 240 HDi (ex. BX, Xm V6, Xantia Activa TCT, C4)
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #48 : Maaliskuu 07, 2018, 21:01:14 »
Mitä vikakoodeja jousituksen kompuutteri tarkalleen ottaen antaa (vai saatko siihen yhteyttä)? Voisitko myös kertoa tarkemmin, että mikä sieltä takaa hajosi (paineputki, jousitolppa vai joku muu)? Se saattaisi auttaa vian selvittämisessä. En kyllä ihan heti keksi mikä siellä voisi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden. Olisiko mahdollista, että jos korkeustietoa ei tule jousituksen tietokoneelle, niin pumppukaan ei käynnisty?

Poissa DIY-Pena

  • amatööri
  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 150
  • Peukkuja: 2
Vs: LDS-säiliön täyttö
« Vastaus #49 : Maaliskuu 08, 2018, 09:16:08 »
Mitä vikakoodeja jousituksen kompuutteri tarkalleen ottaen antaa (vai saatko siihen yhteyttä)? Voisitko myös kertoa tarkemmin, että mikä sieltä takaa hajosi (paineputki, jousitolppa vai joku muu)? Se saattaisi auttaa vian selvittämisessä. En kyllä ihan heti keksi mikä siellä voisi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden. Olisiko mahdollista, että jos korkeustietoa ei tule jousituksen tietokoneelle, niin pumppukaan ei käynnisty?

Harmi kun menin nollaamaan koodit, ne saa kyllä takaisin jos autolla ajaa yli 30kmh. BSI ja jousitustietokoneen välistä kommunikaatiota muistaakseni ainakin, korkeusanturit etu ja taka, sekä U2005 Triggering (vehicle speed receipt anomaly). Tuo viimeinen tulee vaikka auto on paikallaan tai liikkunut - muut tulee jos autolla ajaa ja näyttöön tulee "suspension faulty" tms.

Se mikä sieltä hajosi on vielä mysteeri, luulen että paineputki on mennyt tankin päältä mutta en saa vuotoa nyt uudelleen esiin kun ei ole paineita (eikäö nosturia, huvikseen en rupea tankkia irrottaan). Takajousiyslinterin vaihdoin kun sekin oli ihan märkä palloja myöden mutta putkiston loppuosa oli kuiva.

Voisiko korkeusanturi olla korkannut kun ihan maata vasten auto.. se pitää katsoa voisiko niitä käsin käännellä, irrottamalla sen "koiranluun".