Kirjoittaja Aihe: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?  (Luettu 2895 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« : Helmikuu 06, 2014, 16:27:28 »
Oheisessa linkissä nippu erään ruosteenestofirman ottamia kuvia farkusta vm. 2011, alusta purettuna & pestynä 8)
http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.html?vuosi=Kuvia&kansio=Citroen%20C5%20f%20-11
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 8
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #1 : Helmikuu 06, 2014, 21:01:58 »
Tuttu näky ja tuossahan on ihan samoja alustan osia kuin sisarmerkissä 407:ssa  ;)

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #2 : Helmikuu 06, 2014, 21:14:15 »
Hieman on kyllä :o tuo etupyörän ripustus allekirjoittaneelle, kun enempi vain perinteiseen Mc Phersoniin olen tähän mennessä törmäillyt :-\ Ja toisaalta eipä tuo paljas, pelkällä maalilla "suojattu" pintakaan silleen hirveästi yllätä. Luulisi ruostesuojauksen ääntä vaimentavan ominaisuuden olevan tuossa tapauksessa jo varsin huomattava = suojauksesta 2x hyöty :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2014, 21:35:04 »
Eikös tuo eturipustus ole juuri se osa jonka katsurikin joutuivat opiskelemaan? Jokin z suuntainen välys on sallittu, katsuritpa hylkäsivät ehjiä C5 III kun välys tulkittiin hylkäysperusteeksi, ohjeet oli katsastusasemille jaettu, mutta eipä ne aina luetuiksi olleet tulleet. Citroeniin "objektiivisesti" suhtautuva Tuulilasin pappa Ketonen kirjoitti ko ripustuksesta "erikoinen...laakerointi kuluu liian nopeasti väljäksi...miksi näin..susi"

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2014, 22:17:33 »
Tuossahan tuo on aika selkeästi kuvattuna :)


Perinteisestihän rengasta pystysuunnassa vääntävät voimat (ettei renkaat mene ns. linttaan) on kaikki kohdistettu McPhersoniin, sillä ylätukivarsihan on puuttunut kokonaan. No tuohan ajan kanssa kuormittaa itse McPhersoniakin, kun sen putkirungollakin on ripustusta tukeva tehtävä. Tai rengasta kääntäessä McPhersonin jousen (ylä)päähän asennettu kääntölaakeri on joutunut tuon pyörivän liikkeen tekemään + koiranluun ylänivel on joutunut kiertoliikkeeseen :-\ Nyt tässä uudessa versiossa kaikki tuo otetaan pois McPhersonia kuormittamasta tuolla pystyyn asennetulla, melko jerkuhkollakin palkilla, joka on tuettu alapäästään alatukivarteen ja ylhäältä nivelletty McPhersonin yläpäähän. Ja renkaan kääntämistä varten on renkaan napaan tuotu erillinen yläpallonivel => tuo lisäpalkki ei pyöri mihinkään, vaikka osa jousittamatonta massaa onkin. Koiranluukin saa nyt keskittyä vain siihen kallistuksenvakaajan tukemiseen, siinä ei enää esiinny renkaan kiertoa. Ja ja siksi myös alapallonivelkin on "hieman" toisen näköinen kuin perinteisesti on totuttu, sillä se on jouduttu nyt laakeroimaan alatukivarteen => oletan tuon Ketosen kommentoineen juurikin tätä laakerointia ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2014, 22:41:00 »
Muistan jotain laakeri kuvia ko rakenteesta, olisikos ollut Tuulilasin netti versiossa. Ko. laakeri josta viestisi lopussa kerroit oli umpi ruosteessa, vähäisillä ajokilometreillä levinnyt ja Ketosen mutinaa kuvien ympärillä tuutin täydeltä.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2014, 08:01:15 »
No onhan tuo sinällään aika hyvin about koko systeemin alimpana osana tyrkyllä kaikelle moskalle ja asennussuuntakin vieläpä poikittain = kaikki moska iskee suoraan laakerin suojaukseen. Tuohon vielä lisätään mahd. renkaan aiheuttamat iskut juurikin auton pitkittäissuunnassa mm. ajettaessa kynnysten yli tms. niin... :-\ Tuo laakeripesähän on kiinteä osa tuota pystypalkkia, jossa on siis vielä erikseen laakerinsa tuota renkaan napaa/olkavartta varten => voi olla aika mielenkiintoinen systeemi jos/kun tuonne sitten joskus aikanaan tulee klappia ja laakereita pitää lähteä uusimaan ::)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 998
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2014, 13:25:04 »
Mistähän löytäisi irrallaan olevien jousisylinterien kuvat, ja mieltä lämmittäisi myös mitat lyhimmillään/pisimmillään..?

Takasylinterien mitat saan mitattuakin, jonakin päivänä velipojan autosta, etummaisen mittailu näyttäisi vaativan purkutöitä enkä oletettavasti saa lupaa purkaa ehjää laitetta vain mielenkiinnon takia...




Varmasti noita kuvia on netti täynnä, mutta en vain ole osannut hakea oikeilla hakusanoilla...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa Jaffa2

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 144
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2014, 14:48:08 »
HiTec: Kyllä sen laakerin saa vaihdettua. Alatukivarren ulkopää irroitetaan ensin ja sen jälkeen kolme pulttia. Laakeri lähtee alaspäin navan tapista. http://www.mister-auto.fi/fi/pallonivel/moog-pe-bj-3322_g2462_a134PE-BJ-3322.html
http://www.senotec.fi/public/themes/senotec/kuvagalleria/Kuvia/Citroen%20C5%20f%20-11/P1070250%20%288%29.jpg
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2014, 17:37:10 kirjoittanut Jaffa2 »
C5 -14 Tourer 204 HDI
ex C5 -08 Tourer 136 HDI, C5 Break -05 2.0 16V, Xantia Break 2.0 16V -98, -95, BX Van 1.6 -90

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #9 : Helmikuu 07, 2014, 15:16:12 »
Kappas, niinpä näkyy :) Ja tuossa Senotecin kuvassa tuo keltaisella renkaalla varustettu nivel on koiranluun alapää ja rt.ulkopää puolestaan kiinnittyy tuohon mustaan viivakoodilliseen rautaan, joka on siis osa renkaan mukana kääntyvää osuutta. Ja kun harmaa pystypalkki (jonka läpi vetari menee) eikä alapallo kerran pyöri, niin tuolla on oltava vielä yksi pyörivä nivel/laakeri, jotta rengas pääsee kääntymään (näkyy osasuurennos a:ssa keltaisena) = aika ahtaan monimutkaiseksi tuo renkaan ripustuksen alapää on kyllä tehty => ei juuri hämmästytä jos siinä on joitan hankaluuksia kestämisenkin suhteen :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Jaffa2

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 144
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #10 : Helmikuu 07, 2014, 17:36:08 »
Se pyörivä osa on juurikin tuo musta viivakoodillinen valurautainen osa joka tulee laakerin päälle, yläpäässä on pallonivel. Harmaa alumiininen pystypalkki ei käänny pyörän mukana vaan liikkuu "jousituksen" mukana.
Isossa kuvassa a näkyy sinisellä tämä valurautainen kääntyvä osa ja sen alla keltaisella laakeri.
C5 -14 Tourer 204 HDI
ex C5 -08 Tourer 136 HDI, C5 Break -05 2.0 16V, Xantia Break 2.0 16V -98, -95, BX Van 1.6 -90

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 697
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2014, 20:21:40 »
ei juuri hämmästytä jos siinä on joitan hankaluuksia kestämisenkin suhteen :-\

Ongelmiahan on ollut lähinnä alkupään 407:ssa eikä niinkään C5:ssa? Toki yli-innokkaat katsastusmiehet ja väärin hylätyt välykset on asia erikseen. :)
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2014, 20:25:34 »
Ongelmiahan on ollut lähinnä alkupään 407:ssa eikä niinkään C5:ssa?

Parempi näin kun itsekin tuli nuo nimet papruihin tänäiltana laitettua ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 8
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2014, 21:26:05 »

[/quote]

Parempi näin kun itsekin tuli nuo nimet papruihin tänäiltana laitettua ;D
[/quote]

Onnittelut! Hieno juhlavuosimalli C5:nen, eli pari fotoa olisi vau ;).

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 716
  • Peukkuja: 8
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #14 : Helmikuu 07, 2014, 21:30:17 »
HiTec: Kyllä sen laakerin saa vaihdettua. Alatukivarren ulkopää irroitetaan ensin ja sen jälkeen kolme pulttia. Laakeri lähtee alaspäin navan tapista. http://www.mister-auto.fi/fi/pallonivel/moog-pe-bj-3322_g2462_a134PE-BJ-3322.html
http://www.senotec.fi/public/themes/senotec/kuvagalleria/Kuvia/Citroen%20C5%20f%20-11/P1070250%20%288%29.jpg

Tuon yllä esitetyn lisäksi jarrulevyä raolleen ja vetoakselin mutteri löysälle, jotta napa pääsee siirtymään riittävästi sivuun, eikä vaihtotyö mene ähellykseksi  ;).

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #15 : Helmikuu 07, 2014, 22:03:20 »
Onnittelut! Hieno juhlavuosimalli C5:nen, eli pari fotoa olisi vau ;).

Auto ajettiin tänään mulle kotiin Joensuusta, joten ulkokuoreltaan kovin kuvauskelpoinen tuo ei kyllä juuri tällä hetkellä ole :-\ Mutta myynti-ilmon kuvastahan tuota voi ihastella ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #16 : Helmikuu 08, 2014, 14:46:01 »
Kappas, niinpä näkyy :) Ja tuossa Senotecin kuvassa tuo keltaisella renkaalla varustettu nivel on koiranluun alapää ja rt.ulkopää puolestaan kiinnittyy tuohon mustaan viivakoodilliseen rautaan, joka on siis osa renkaan mukana kääntyvää osuutta. Ja kun harmaa pystypalkki (jonka läpi vetari menee) eikä alapallo kerran pyöri, niin tuolla on oltava vielä yksi pyörivä nivel/laakeri, jotta rengas pääsee kääntymään (näkyy osasuurennos a:ssa keltaisena) = aika ahtaan monimutkaiseksi tuo renkaan ripustuksen alapää on kyllä tehty => ei juuri hämmästytä jos siinä on joitan hankaluuksia kestämisenkin suhteen :-\

Se ihmetyttää mitä moisella rakenteella on haettu kun ei tuo nyt minusta ainakaan ohjaustuntumalta mikään erikoinen ole, onhan jossain Audissakin omat ongelmansa monivarsituentoineen mut onhan sen ajettavuuskin vähän toista ;D

Mut toi ruostesuojaus, tai paremminkin sen puute, eihän tuolla ole yhtään mitään, ilmankos ruotsalaiset on pudottaneet PSA:n suojausarvosteluja roimasti.

Eipä näihin tosin näytä saavan enää 10 vuoden jälkeen varaosiakaan että aivan sama.

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #17 : Helmikuu 09, 2014, 14:49:10 »
Aiotko HiTec tervauttaa oman autosi? Itse tervautin kakkoskopan aikanaan ja äänet eivät varsinaisesti sen myötä alentuneet, mutta jotenkin pehmenivät hiukan. Ilmeisesti kaikuminen vähenee massan myötä. Minusta toimenpide kannattaa, jos pitkään pitää ja ajelee.

Viime kesänä kurkistus irrotettujen lokarien sekä pohjamuovien alle osoitti, että kaikki oli yhä siistin näköistä, kun ensin huuhdoin hiekat ja puunroskat pois.

Kolmoskopassa näyttää myös olevan muoviset helmasuojat. Ainakin edeltäjissä, I- ja II-korisissa, nuo paikat ilman määräaikaishuuhtomisia tulevat olemaan ikävä ruosteyllätys. Ja hienojakoinen savipöly on kuin betonia eikä tahdo huuhtoutua edes pois. Eivätkä kynnyskotelot ole edes helposti nähtävillä muovien peittäminä. Voisi kuvitella, että sama tulee olemaan aikanaan noissa kolmosissakin.

Kokemuksen mukaan kunnollinen kuminen roiskeläppä etupyörän takana estää hiukan suoraa hiekan lentoa, mutta toisaalta kyllä vesihiekkasumu aina tiensä löytää koteloihin!
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 025
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #18 : Helmikuu 09, 2014, 16:08:24 »
Kuraläpät eteen todellakin ihan ehdottomasti, kivet syö ennen pitkään nuo oven alareunat ilman niitä.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #19 : Helmikuu 09, 2014, 17:28:47 »
No katsoo nyt. Etuläpät nyt ainakin on suunnitelmissa, mutta ei tuo tervauskaan ole poissuljettu, sillä tästä autosta kun on haaveiltu niiiiiin pitkään ja kun sen nyt vihdoinkin sai, niin tarkoitus on kanssa pitää se ja pitkään 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #20 : Helmikuu 09, 2014, 17:56:47 »
Mun xsara Picasso on Senotecillä -07 ruosteenestokäsitelty.Suosittelen.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 637
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Miltä näyttää C5 III:n alusta purettuna?
« Vastaus #21 : Helmikuu 09, 2014, 21:10:12 »
Juttelin juuri männä viikolla ruostesuojaamoyrittäjän kanssa ja kovasti kehui ettei ole ruosteongelmia näissä uusissa sitikoissa. En muistanut vaan kysäistä että oliko tässä uudessa vitosessa jotain erityisiä ongelmapaikkoja joihin kannattaa kiinnittää huomiota.  :-\

PS. Täältä löytyy roiskeläppiä, yv tavoittaa.  ;)