Kirjoittaja Aihe: Saxo kansipahvi  (Luettu 4129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

FredrikV

  • Vieras
Saxo kansipahvi
« : Joulukuu 21, 2013, 17:53:47 »
Moro,

Epäonneni juuri ostamani saxon kanssa jatkuu. Ihmettelin jo aiemmassa threadissa outoa hajua auton sisällä. Vaihdoin tänään venttiilikopan tiivisteen, ja samalal tulin haistaneeksi huohotusletkun hajuja. Ei muuten ollut se mikä autossa on haissut.

Tutkin hieman syylärin säiliötä, ja sinne oli korkin kupeeseen kertynyt aika paljon mustaa mönjää. Mielestäni nestetasokin oli todella matala. Kabiinissa haju on makeahko, joten voisikohan nyt olla niin, että tuosta vehkeestä on kansipahvikin paskana. En päässyt auton alle tuolla tallilla, mutta kurkin fikkarilla vähän. Ainakin öljypohjan ympärillä, tiivisteen kohdalla, oli pirusti öljyä. Siitä oli myös valunut tuonne pakoputken päälle asti öljyä. En tiedä missä varsinainen vuoto on, mutta tuskin tuo on normaalia. Onkohan kansipahvi sitten rikki vähän jokaiseen suuntaan.

Kuulostaako kuvaukseni kansipahvin rikkoutumiselta?

Jos tuota alkaa vaihtamaan, niin pitääkö kansi myös käyttää koneistamolla? Kuulostaa aika kalliilta urakalta.

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #1 : Joulukuu 21, 2013, 18:13:49 »
Katso vikkarilla vuotaako se öljyä kannen välistä ja missä kunnossa on  se paisuntasäiliö onko öljyä paljon ja onko mömmöä siellä öljyn seassa Eli varmistetaan se että tiivoste mennyt .Jos tiiviste on mennyt kyllä se kansi kannattaa sekata ja tarkistaa ettei se kansi vain ole halki,Jos vieraallaa teettä tuon rempan helposti siihen palaa euroja.Jos kori hyvässä kunnossa ja tekniikkaa kanssa ok niin kyllähän se kuntoon kannattaa laittaa.Onko jossain hyvä vaihtokone myynissa varmaakin halvemalla sen saa.Ja kun kolinaa oli  viellä tässä vanhassa niin  sekin puoltaa varaosahaussa käyntiä.
Tuossa noi oireet jos kansipahvi menee.
Ja kuten muistat kone käy avaa se paisuntasäiliön korkin ja kun nostaa kierroksi tällöin pitäsi pinnan nousta jos vuotaa se kannentiiviste eli laskee painetta sylinteristä jäähdytysjärjetelmään.
 Onko öljyssä harmaata (öljykorkki)
 Onko veden pinnassa öljyä (lämpimänä)
 Kupliiko tiivisteen kohdalta (käynnissä)kannen ja lohkon välistä.
 Tuleeko valkoista savua (ajossa)
Jos epäilet kansivikaa autossa tuossa on sarja jolla saa selville onko sitä pakokaasua siellä nesteen joukossa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sylinterin-vuototestisarja-191299/.

Poissa tu5jp4

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 78
  • Peukkuja: 2
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #2 : Joulukuu 21, 2013, 18:51:09 »
Tervehdys,

Kun tämän mallinen kone alkaa vuotamaan tiivisteen välistä niin pahin kohta on etu vasemmalta keulasta päin katsoen, harvoin niin paha et käyntiä haittaa mut juurikin tuo ympäristön sotkeminen ja jäähdytin nesteiden öjyyntyminen ja nesteen katoaminen.
pääsääntöisesti kansipahvi menee tässä tu3 moottorissa 150th-->200th välillä...

FredrikV

  • Vieras
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #3 : Joulukuu 21, 2013, 19:51:31 »
Katso vikkarilla vuotaako se öljyä kannen välistä ja missä kunnossa on  se paisuntasäiliö onko öljyä paljon ja onko mömmöä siellä öljyn seassa Eli varmistetaan se että tiivoste mennyt .Jos tiiviste on mennyt kyllä se kansi kannattaa sekata ja tarkistaa ettei se kansi vain ole halki,Jos vieraallaa teettä tuon rempan helposti siihen palaa euroja.Jos kori hyvässä kunnossa ja tekniikkaa kanssa ok niin kyllähän se kuntoon kannattaa laittaa.Onko jossain hyvä vaihtokone myynissa varmaakin halvemalla sen saa.Ja kun kolinaa oli  viellä tässä vanhassa niin  sekin puoltaa varaosahaussa käyntiä.
Tuossa noi oireet jos kansipahvi menee.
Ja kuten muistat kone käy avaa se paisuntasäiliön korkin ja kun nostaa kierroksi tällöin pitäsi pinnan nousta jos vuotaa se kannentiiviste eli laskee painetta sylinteristä jäähdytysjärjetelmään.
 Onko öljyssä harmaata (öljykorkki)
 Onko veden pinnassa öljyä (lämpimänä)
 Kupliiko tiivisteen kohdalta (käynnissä)kannen ja lohkon välistä.
 Tuleeko valkoista savua (ajossa)
Jos epäilet kansivikaa autossa tuossa on sarja jolla saa selville onko sitä pakokaasua siellä nesteen joukossa.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Moottori/Sylinterin-vuototestisarja-191299/.


Okei, yritän sohia. En ihan tiedä mikä kohta se tuossa on, josta se vuoto voisi tulla. Tai missä kohtaa tuo kansipahvi sijaitsee. Mielestäni missään ei näy suoraan märkää. Voi tietty olla siellä takaosassa, jota ei edes näe. Purkumoottoreita ei ainakaan netistä katsottuna löydy, :(. Jos kansitiivisteet vaihtaa itse, niin pitääkö sitten vaan purkaa, vaihtaa kansipahvi ja jotain muita tiivisteitä, ja käyttää kansi plaanattavana (mielestäni joku oli saantu tämän koneistamolta jollain muutamalla kympillä). Eli joku 100-200e remppa? Samalla voisi ne venttiilit säätää.

Tervehdys,

Kun tämän mallinen kone alkaa vuotamaan tiivisteen välistä niin pahin kohta on etu vasemmalta keulasta päin katsoen, harvoin niin paha et käyntiä haittaa mut juurikin tuo ympäristön sotkeminen ja jäähdytin nesteiden öjyyntyminen ja nesteen katoaminen.
pääsääntöisesti kansipahvi menee tässä tu3 moottorissa 150th-->200th välillä...

Juu käy ihan hyvin ja ottaa kierroksia. Pieni ujellus kuuluu, kun painaa kunnolla kaasua. En tiedä tuleeko sitten vaan imuilmasta, vai tuleeko juuri tuosta falskauksesta.

Harmi kun osui tällainen musta pekka käteen. Tuttavalla ollut jotain vanhempia nissaneita vaikka kuinka kauan, eikä niissä tunnu olevan koskaan mitään vikaa.

Eniten ärsyttää tuo haju, joka tulee tuonne kabiiniin. Kutittelee kurkkua, toivottavasti ei kovin haitallista.

Poissa Ralle

  • Tää tullee tähän, ainakin luulen niin...
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 531
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroenit vallanneet pihan vuodesta 2002
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #4 : Joulukuu 21, 2013, 20:22:29 »

Jos siellä kabiinissa haisee Glykoolille, on se kyllä merkki sisäkennon vuodosta.

FredrikV

  • Vieras
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #5 : Joulukuu 21, 2013, 20:48:43 »

Jos siellä kabiinissa haisee Glykoolille, on se kyllä merkki sisäkennon vuodosta.

Joo, oon miettiny totakin. Suht helppo, mutta veemäinen homma tuon vaihtaminen? Ebaystä näyttäisi saavan kennoja halvalla.

Taitaa olla vaan sellanen kombo, että:
Venttiilinnostajat päin peetä,
Kansitiiviste falskaa,
Kenno puhki jostain.

Ja mitä vielä.  ???

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #6 : Joulukuu 21, 2013, 21:11:03 »
Saxon kojelauta ei taida olla mikään kummoinen irroittaa. Mitä tuosta omasta voi vielä päätellä niin molemmista päistä yhdellä pultilla ja pyyhkijöiden kaukalosta yhdellä mutterilla kiinni. Onhan siinä vähän turvatyynyä ja lämppärin vipuja yms. mutta ei mitään ihmeellistä.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #7 : Joulukuu 22, 2013, 08:49:52 »
Katso se kenno ensiksi ja ne liitokset ennen kun alat vaihtamaan mistä vuotaa,Kun muutamassa automallissa se kennon ja putkien O renkaaden vaidollaa tuli vuoto korjattua.En tiedä mikä systeemi tässä Saxossa on.Katso  venakopan tiiviste vaihdat kun säädät ne venttiliii.Kun kenno ja  muut juttut korjattu niin putsaa jäähdytysjärjetelmä  ja uudet nesteet sisään.Kun koskaan ei tiedä käytetystä autosta mitä litkuja sinne paisuntasäiliöön on kaadettu.Kuinka se kone käy tuleeko noita juttuja joista kerron kun moottori pyörii ja lämmin kone?

FredrikV

  • Vieras
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #8 : Joulukuu 22, 2013, 13:07:07 »
Saxon kojelauta ei taida olla mikään kummoinen irroittaa. Mitä tuosta omasta voi vielä päätellä niin molemmista päistä yhdellä pultilla ja pyyhkijöiden kaukalosta yhdellä mutterilla kiinni. Onhan siinä vähän turvatyynyä ja lämppärin vipuja yms. mutta ei mitään ihmeellistä.

Joo tossa saa ilmeisesti tosin irrottaa ratit ja kaikki mahdolliset, mutta ei pitäs olla kuitenkaan kovin vaikea urakka.

Katso se kenno ensiksi ja ne liitokset ennen kun alat vaihtamaan mistä vuotaa,Kun muutamassa automallissa se kennon ja putkien O renkaaden vaidollaa tuli vuoto korjattua.En tiedä mikä systeemi tässä Saxossa on.Katso  venakopan tiiviste vaihdat kun säädät ne venttiliii.Kun kenno ja  muut juttut korjattu niin putsaa jäähdytysjärjetelmä  ja uudet nesteet sisään.Kun koskaan ei tiedä käytetystä autosta mitä litkuja sinne paisuntasäiliöön on kaadettu.Kuinka se kone käy tuleeko noita juttuja joista kerron kun moottori pyörii ja lämmin kone?

Täytyy tarkastaa noi, kun pääsen purkamaan. Pitäisi olla joku sellanen varrellinen kamera, että näkis tonne paisuntasäiliöön nyt, kun pinta on aika alhaalla. En ole vielä saanut ketään painelemaan kaasua, joten en tiedä nouseeko pinta/ kuplia. Pääsen testaamaan vasta viikon päästä.

Valkosta savua en oo nähny, en ainakaan erota sitä höyrystä, jota tietty tulee nyt kun kylmään ilmaan ei mahu paljoa vettä.
Avasin eilen venakopan ja vaihdoin tiivisteen, en saanut säätöjä tehtyä kun aika loppu, enkä keksinyt miten saisin pyöritettyä konetta, että venttiileitä saisi kiinni ja auki, ideoita?
Kun avasin venakopan, niin siellähän oli tietty paljon öljyä, joka näytti mun mielestä tosi siistiltä, ei siis mitään mönjää eikä mitään sellaista. Haisi vähän bensaselta (ehkä huohottimen takia), mutta ihan tollasta mustankirkasta joka tapauksessa.
Voisin yrittää lisätä tuota jäähdytysnestettä ylärajaan asti, niin saisi tuota pintaa näkyviin, ja sitten voisi kokeilla tota kierrosten nostamista ja nestepinnan reaktioita. Pitääkö tuohon muuten laittaa punaista jäähdytysnestettä, vai millasta?

Kysyin espoon laatuautolta tarjousta noista tänhetkisistä vioista, eli niiden selvittämisestä ja korjaamisesta. Mukana kansipahvin öljyvuodon paikannus, hajun paikannus, puristuspaineiden mittaus. Ja sitten korjausten osalta kansipahvin vaihto (ei kuulemma tarvii plaanata, kun ei ole kiehunut?), lämppärikennon vaihto ja venojen säätö. Yhteishintaa näille tulisi noni 600-700e... Tuplaantuu aika nopeasti auton hinta. Tosin tuon kennon voisin ehkä vaihtaa itse, lähtisi 165€ hinnasta. Kallein olisi toi kansipahvin vaihto, noin 300e.

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #9 : Joulukuu 23, 2013, 08:28:12 »
Jäähdytysneste mitä on .Onko omistajan käsikirjaa hansikaslokerossa siellä on tieto.
Jos ei ole laita auton tiedot tuohon ja se kertoo mitä öljyjä ja muita juttujaa autosi tarvitsee.

http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_mobil-lubricant-selector.aspx

Nesteistä juttua.
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,21299.0.html

Venttilin säätäminen siitä alkaa että kampiakselin päässä on hihnapyörä ja mutteri siitä mutterista räikällä pyöritetään konetta kun venttililijä säädetään. Kone pyörii aina myötäpäivään
Eli kone pitäsi olla lämmin ja tiedät ne viralliset venttilinvälys mitat.
Ota 1 tulppaa irti ja kanssa ne ventttilikoppaa pois että  säätö on mahdollista käännä räikästä niin että 1 pytyssä alkaa puristustahti sen pitää sekata niin että sormi tulpan reikää kun painettaa alkaa tulemaan silloin katsotaa sieltä ajoitusmerkeita koska on se 0 kohta.Kun se on jemtistis niin
säädetään venttiilit 1.2.3 6.
Sen jälkeen kampiakselia kierrä 1 kierros eteen päin,,Ja säädä loput venttilit 4.5.7.8 
Tämä ohje käy niihin autoihin joissa normi sytytysjärjestys eli 1-3-4-2

Ykkösylinteri on jakohihnan  puoleissa päässä.
Ja tulpista kanssa näkee menekö sylinteriin nesteitä kun tulppa silloin on melko puhdas.Kerro sitten kuinka kävi
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2013, 08:53:24 kirjoittanut Renee »

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo kansipahvi
« Vastaus #10 : Tammikuu 02, 2014, 16:14:00 »
Kuinka täällä joko auto kunnossa vai Kuusankoskelle ja toimiva auto ostettu tilalle?