Kirjoittaja Aihe: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus  (Luettu 13676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RaunoT

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 20
  • Peukkuja: 0
C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« : Marraskuu 18, 2012, 13:35:47 »
Ohessa kuvallinen korjausohje C5 III mekanismin vaihdolle.

Ilman mitään ennakkovaroitusta kuskin oven ikkunamekanismi sanoi sopimuksen irti. Keskustelupalstan avulla selvisi, että todennäköisin vika on vaijerin katkeaminen, ja niinhän se olikin. Kyseessä siis C5 III korimalli vuodelta 2008.

Suuresti ihmetyttää,  ettei kyseinen vika kuulu laajennetun takuun piiriin, koska kyseessä on ilmeinen suunnitteluvirhe.  Vesi menee väärään paikkaa ja ruostuttaa vaijerin poikki. Veho ei ottanut asiaan mitään kantaa.

Toisaalta ihmetyttää myös  Vehon hinnoittelupolitiikka. Kustannusarvio korjaukselle Tampereen Veholla noin 500 Euroa. Kannatti siis tutkia muita vaihtoehtoja, eli korjata itse.

Tältä palstalta selvisi että valmista mekanismipakettia saa kohtuuhintaan nettikaupasta www.lasinnostin.com. Maanantaina 12.11 noin 11:30 tein sinne netin kautta tilauksen. Tuotenumero 00044, hinta vain 69 Euroa ja toimituskulu lähimpään pakettiautomaattiin 6 Euroa. Hämmästys oli suuri kun tiistaina noin klo 18 tuli tekstiviesti että paketti on noudettavissa. 100 pistettä www.lasinnostin.comille, tilaus ja toimitus ei paremmin voisi  toimia. Paketin mukana on valmis mekanismi ilman moottoria ja asennusohje.




Ohjetta ei asennuksessa tarvinnut, riitti kun oli sen kerran läpi lukenut ja idean oivaltanut.
Mekanismi ei ole aivan sama kuin alkuperäinen. Vaijerit ovat  2mm vahvuista kun alkuperäisessä 1,5mm. Moottorin kohdalla oleva kiinnitys ovipeltiin on myös hieman poikkeava, eli edellyttää uuden reiän poraamista.

Ovipahvin irrotus. Käyttökytkinpaketti nousee ylös varovasti ruuvarilla nostamalla.


Samoin oven alareunassa oleva valo lähtee helposti irti. Liittimien lukituksia saa aina ihmetellä, mutta kaikki irtoaa ilman isompaa väkivaltaa. Oven avauskahvan ympärillä oleva muovikehys täytyy irrottaa ensin etureunastaan, jonka jälkeen se lähtee pois.


Kahvassa olevan suojan sain lähtemään helposti pois aloittamalla takareunasta. Tämän suojan alta löytyy pari torksia, jotka otetaan pois.


Tämän jälkeen alareunasta sormet suojan ja oven väliin ja tunnustelemalla löytyy paikat jossa muoviklipsit pitää suojaa paikallaan. Laitoin niin ison ruuvarin kun löysin klipsin juureen ja käänsin, jolloin klipsi irtosi paikaltaan. Ruuvarilla ja käsin vääntämällä saa kaikki klipsit irtoamaan, jonka jälkeen ovipahvin irrottamiseksi täytyy sitä hieman nostaa ylöspäin koska se on osittain ikkunaurassa. Minulla irrotuksessa klipsejä meni rikki pari kpl, mutta eiköhän se paikallaan pysy ilman niitäkin. En huomannut laskea montako niitä kaikkiaan on, ehkä 6 tai 7.

Ovipahvin alta paljastuu valkoinen suoja joka on liimalla kiinni.


Tämän irrotin halkaisemalla liimasauman tavallisella puukolla.  Liima on vielä neljän vuoden jälkeen sen verran tuoretta, että suojan saa sen avulla takaisin pakalleen. Ennen suojan irrotusta on irrotettava myös torksilla kiinni oleva kahvan musta muovituki, johon myös nappulapaketin johdot on sidottu. Kajari on kiinni alumiinipoppareilla, jotka täytyy porata pois. Tämä siksi että yksi kiskon kiinnitysruuvi on kajarin alla.



Mekanismin irrotus. Mekanismi muodostuu kahdesta kiskosta jotka on kiinnitetty yhteensä kuudella torksilla pelteihin. Lisäksi lasi on kiinni kahdella torksilla kiskon liikkuvissa osissa. Vasemmanpuoleisen kiskon yläruuvi on suojan alla olevassa kolossa.



Alaruuvi on näkyvissä. Oikeanpuoleisen kiskon yläruuvi on oven avauskahvan alla. Kahva ei ole mitenkään kiinnitetty, on vaan omassa kolossaan  eli lähtee nostamalla pois. Alaruuvi näkyy kajarin poterossa. Lisäksi moottorin kohdalla on pari ruuvia, jotka ovat näkyvissä. 

Laske ensin lasia sen verran että saat irrotettua lasin kiinnitystorksit 2kpl. Työnnä sitten lasi takaisin yläasentoon ja vaikka teippaa kiinni remontin ajaksi. Sitä ei siis tarvitse irrottaa.
Irrota moottorille menevä liitin, tässä jouduin turvautumaan ruuvarin apuun, mutta onneksi vahinkoa ei syntynyt.
Irrota kaikki 6 kiinnitysruuvia ja pujota mekanismi oven aukoista ulos. Tulee helposti.

Vaihda moottori uuteen mekanismiin, menee helposti paikalleen, ja kiinnitä se käyttäen vanhoja ruuveja.



Kuvissa näkyy moottorin kohdalla olevien kiinnitystapojen erot. Itse mittailin ja arvelin tönärillä uuden kiinnitysreiän paikkaa ja porasin päätelmieni perusteella 7mm reiän, ei osunut kohdalleen.
Kannattaakin tehdä niin että asentaa mekanismin paikalleen, jolloin näkee mihin kohtaan uusi M6 kiinnityspultti osuu ja poraa sitten reiän, onnistuu varmemmin.

Uusien kiskojen asennus. Supista pakettia käsin hieman kapeammaksi ja työnnä se oven sisään kuvassa esitetysti, menee helposti. 


Nosta mekanismi pystyyn ja itse ainakin laitoin ensin vasemman puolen kiskon paikalleen ja ruuvit alulleen ja sitten oikean puolen. Oikea puoli on hieman ahtaampi, mutta onnistuu kyllä. Tässä vaiheessa voi tehdä reiän keskikiinnitykselle ja laittaa sen paikalleen. Yhdessä vaijerisuojassa on muoviklipsi ja se painetaan paikalleen ovipeltiin sisäpuolelta.

Mikäli liikkuvat ikkunapitimet eivät ole näkyvissä joutuu nappulapaketin asentamaan johtojen päähän ja ”nostamaan/laskemaan” ikkunaa siten että ikkuna voidaan kiinnittää. Laske nyt ikkunaa alas että saat kiinnitysruuvit paikalleen. Varmista että kaikki kiskojen ruuvit ovat kiinni ja voitkin jo koeajaa uutta mekanismia.

Loppukasaus onkin helppo ja suoraviivainen homma jonka ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia.

Aikaa koko homman tekemiseen eka kerralla ei mene varmaa kolmea tuntia enempää. Itse tein mekanismin vaihdon alta kahden tunnin, mutta olin toki pari viikkoa aikaisemmin jo avannut oven ja tutkinut mikä on vialla ja siten purku ja kasaus oli nyt hieman nopeampaa.  Kustannukset oli 75 Euroa. Vrt. Vehon arvio 500 Euroa.



Poissa pmanner

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 7
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #1 : Joulukuu 20, 2013, 10:28:56 »
Suurkiitos ja virtuaalikalja ohjeen tekijälle!

Ikkuna lakkasi liikkumasta vm. 2008 C5:sta ja totta- vaijeri poikki nostimesta. Näillä ohjeilla meni vaihto näppärästi noin kolmessa tunnissa.

Minun ei tarvinnut porata reikiä, vaan moottorin kohdalla oleva kiinnike meni vanhaan reikään. Joko nostin tai sitten ovipellit ovat erilaiset.

Kiitos myös lasinnostin.comille hyvästä palvelusta ja nopeasta toiminnasta - Itella sitten onnistui pitämään ko. pakettia jakelukeskuksessa viikon ajan. Tosin välissä oli itsenäisyyspäivä mutta kuitenkin...

- pekka -

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #2 : Joulukuu 21, 2013, 08:21:24 »
Hyvät ohjeet, noin sitä pitää...kaiuttimen saa irti torx-ruuveiltaan, ettei tarvitse porailla pop-niittejä  ;)

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2014, 13:38:50 »
Nostin on nyt vaihdettu. Muutamia huomioita:

- Ovipahvi on tosi tiukka. Minulla meni 5 pidikettä rikki, 7 niitä on kaikkiaan.
- Kaiuttimen popparit on porattava. Ei riitä pelkkä torxien irrotus!
- Lisäjännitystä loi ikkunakiinnikkeiden erilaisuus. Kyllähän ne kävi, mutta keulan puoleisen kiinnitysruuvin alle piti laittaa muutama prikka koska se hankasi ovirunkoon.
- Moottori meni minullakin paikoilleen vanhaan reikään. Ei tarvinnut uutta reikää.

Töihin meni kaikkiaan pari tuntia kaikkine ihmettelyineen. Kyllähän tässä taas palkoille pääsi...  8)
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Kadet89

  • Viestejä: 4
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2014, 16:36:54 »
2010 vuotisesta Tourerista vaijeri poikki.

Kiitos hyvästä ohjeesta.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 600
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #5 : Toukokuu 14, 2014, 09:02:48 »
Eikä taida olla hassumpi konsti saksia ämyrin edessä oleva ristikko pois. Koska ääneen se ei tuo mitään hyvää. Jos siten alkuperäisämyrit muutoin vielä kelpaisi.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 644
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #6 : Toukokuu 14, 2014, 09:46:59 »
Toi itse elementin ritilä on niin harva että se ei paljoa ääneen vaikuta. Ovipahvin ritilä sen sijaan varmasti vaikuttaa, varsinkin kun se ei edes yllä elementin yläosan päälle.

Poissa marovius

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 29, 2014, 23:46:05 »
Kiitos selkeästä ohjeesta, C5 vm. 2010 kuskin puoleinen ikkunamekanismi tuli korjattua ohjeiden avulla katkenneen vaijerin takia  :)  :) :)Voiko ikkunamekanismi naarmuttaa lasia ("rouhaisee lopussa"), sillä ikkunamekanismi ei ollut täysin identtinen alkuperäisen kanssa? Ikkunamekanismi oli tilattu http://lasinnostin.com: sta, tilaus tuli nopeasti kahdessa päivässä eli hyvää palvelua saatiin sieltä. Sisäverhoiluun täytyi myös ostaa kiinnikkeitä, sillä niitä hajosi purkuvaiheessa. Tämän ikäiseen autoon ei tahdo löytyä vielä edullisia varaosia omalta paikkakunnalta, onneksi niitä saa internetin kautta tilattua kotimaasta tai ulkomailta.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 664
  • Peukkuja: 22
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #8 : Heinäkuu 30, 2014, 09:52:05 »
Kestääkö uusittu yhtään sen paremmin?

Poissa 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 615
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #9 : Heinäkuu 30, 2014, 21:43:04 »
Vaimon autosta meni kuskin oven nostimesta vaijeri sykkyrälle, ei laskenut kuin 10cm.
Tilasin uudet vaijerit + muovipyörän tuolta http://www.automotoparts.eu/kCitroen_C5.php?lang=en, vaihto oli helppo ja taas toimii.
Hinta 24.99 + postit 9,90
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 600
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #10 : Heinäkuu 31, 2014, 09:19:38 »
Toi itse elementin ritilä on niin harva että se ei paljoa ääneen vaikuta. Ovipahvin ritilä sen sijaan varmasti vaikuttaa, varsinkin kun se ei edes yllä elementin yläosan päälle.
'
Tarkoitin, että tuo ritilän harvuus ei olekaan se seikka. Ps. Ovipahvin ritilän, BX:ssä olen korvannut ao. kokoisella laitetuuletinritilällä. Jotka nekin kotiämyreissä piti vaimentaa pienin kuminappuloin, lankojen väliin.

Poissa vpaasiki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2015, 09:26:20 »
Moi!

C5 2009 apukuskin ikkunannostin lopetti toiminnan. Uusi mekanismi tuli lasinnostin.com:sta parissa päivässä.
Itse korjaus kesti n. 3,5 h mikä sisälsi uusien verhoilukiinnikkeiden haun paikallisesta Motonetistä.
Ainakin itselläni kaikki kiinnikkeet 7 kpl. hajosivat joten sellaiset kannattaa hankkia ennen kuin ryhtyy purkutöihin.
Kiitokset viellä loistavasta ohjeesta, se helpotti hommaa suunnattoasti.  ;D
Citroen C5 2.0 Tourer 2009

Poissa Paanaz

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 47
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #12 : Kesäkuu 19, 2015, 12:08:16 »
nostin odottaa vaihtoaan, olisiko muuten motonetin tuotenumeroa nuille kiinnikkeille muistissa?
Pitänee niitäkin hakea valmiiksi.

Xsara Break 1,6 SX -03,
C5 136HDi Confort Tourer -08
Yamaha Virago 535 -94, Tunturi Maxi -84

Poissa Aapo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 201
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia Activa TCT -97
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #13 : Heinäkuu 16, 2015, 17:34:08 »
Kiitos ohjeista. Tänään hajosi kuskin ovesta nostin. Pitää illalla yrittää purkaa.

Poissa OlliJH

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #14 : Heinäkuu 27, 2015, 21:12:31 »
Kävin tänään Vehossa varaamassa ajan C5 2010 farkkuni ikkunamekanismin korjaukselle. Sanoivat hinnaksi 430 mutta hampaita kiristellen varasin ajan kuitenkin. Kotiin tultuani istuin tietokoneen ääreen ja löysin tämän mainion ohjeen. Heti huomenaamulla peruutan Vehon varaukseni ja korjaan nostimen itse. Ainoa mietintä vielä on se, vaihdanko koko mekanismin vai pelkän vaijerin, jollainen korjaussarja näköjään löytyy myös. Motonetissä PSA verhoilukiinnikkeiden numero on näköjään 47-1743, 30 kpl maksaa 9,90.  On se tämä netti ihmeellinen, ohjeita löytyy melkein yhtä hyvin kuin aikanaan vm.60 Rättäriä korjaillessa, silloin kyseltiin 2CV-killan kavereilta  :) :)

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #15 : Heinäkuu 28, 2015, 22:35:40 »
Itse olen koko mekanismin kannalla. Ei kuitenkaan kovin kallis ole. Pelkän vaijerin uusimisessa on jonkin verran enemmän askartelua..
Takakontissa odottaakin mekanismi vaihtoa; apukuskin puolelta meni tällä kertaa. Sitten vaan odottelemaan takanostimien rikkoutumista.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Bordeaux

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 235
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #16 : Heinäkuu 29, 2015, 11:03:13 »
Omassa 2009-mallissa tätä vaivaa ei ole vielä ollut. Pitäisiköhän ottaa sen verran ennakkoa, että tilaisi osat valmiiksi odottamaan...

Nämä citikan viat ovat siitä hyviä, että juuri mikään ei tule yllätyksenä jos näitä palstoja vähänkin seuraa.

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #17 : Heinäkuu 29, 2015, 22:34:34 »
Kannattaa. Itsellä 2009 ja nyt 1.5 vuoden sisällä molemmat etunostimet vaihdettu.
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa vpaasiki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 12
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #18 : Heinäkuu 30, 2015, 09:17:38 »
Moi!

Jos (kun) joudun vaihtamaan toistenkin ovien ikkunannostimia niin vaihdan kyllä koko nostinmekanismin.
Hintaero pelkään vaijeriin on sen verran pieni, että en viitsi ruveta värkkäämään vaijerin kanssa.
Ko. remontissa kannattaa etukäteen varata myös kaiuttimen kiinnitykseen isokantaisia POP-niittejä.
Itselläni oli onneksi aikaisemmista (talo) remontista jäänyt iso kantaisia M5 ruuveja joilla kiinnitin kaiuttimen kun
sopivia POP-niittejä ei ollut "miljoonalaatikossa".
Citroen C5 2.0 Tourer 2009

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #19 : Heinäkuu 30, 2015, 17:50:29 »
Itse en irrottanut kuin kaiutinelementin ja sahasin muoviin oikealle kohdalle kolon. Ei tarvitse etsiä poppareita tai ruuveja.
Sen verran oli apukuskin puoli erilainen kuskin puoleen, että piti hieman viilata moottorin kiinnityskohtaa. Oli muutaman millin eri kohdassa.
Muuten simppeli homma!
Pääsi taas palkoille kun vaihdoin nostimen ja liitin lisäjarruvalon poikki menneet johdot!
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa AnttiT78

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #20 : Elokuu 10, 2015, 17:32:12 »
Moi

Kiitos hyvistä ohjeista, mekanismin vaihto meni kivuttomasti. Vain yksi ongelma ilmeni. Lasia nostettaessa se nousee vain muutaman sentin kerrallaan, siis yhdellä napin painalluksella. Alas tulee pitämällä nappia pohjassa. Automaattiset nosto/lasku eivät toimi. Ennen mekan vaihtoa toimi hyvin (näiltä osin). Mikä mahtaa olla vikana?

Kiitos avusta etukäteen.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #21 : Elokuu 10, 2015, 18:17:30 »
Sopeutus voisi auttaa. Aja ylös alas. Ohje olemassa käyttöohjekirjassa.

Poissa AnttiT78

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 5
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #22 : Elokuu 11, 2015, 19:35:06 »
Sopeutus voisi auttaa. Aja ylös alas. Ohje olemassa käyttöohjekirjassa.

Juu tällä tuli kuntoon. Kiitos avusta!

Poissa OlliJH

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #23 : Elokuu 14, 2015, 20:31:40 »
Tilasin nuo pelkät vaijerit kuskin oveen, maksoivat postikuluineen vajaat 33 euroa. Tosiaan, vaijerien nyprääminen vaati pientä lisäaskartelua verrattuna valmiin kokonaisen mekanismin vaihtoon. Pari kertaa sai kieputtaa vetopyörän ympärille kun tuppasi singahtamaan kieppi auki. Mutta on sitä hankalampiakin hommia tehty :) Nostimen minäkin jouduin 'kouluttamaan' uudelleen kun ikkuna ei ensin pysynyt ylhäällä vaan palasi puoliväliin auki. Säästöä verrattuna Veholla teettättämiseen  syntyi siis lähes 400 euroa kun ei laske omalle työlleen hintaa. Noita verhoilukiinnikkeitä on näköjään monenlaisia - Motonetissä tuo Ovipahvin kiinnike on 47-1823, oli tietysti loppu kun tänään kävin katsomassa.

Poissa WiSaFIN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Ikkunamekanismin korjaus
« Vastaus #24 : Syyskuu 30, 2015, 07:05:00 »
Suurkiitos hyvästä ohjeistuksesta,

Aikaa kului vajaa pari tuntia ja tällä saatiin meidänkin kulkupeli taas ajokuntoon :) Ja tietty netistä tilatulla vaijerisetillä, jonka pujottaminen paikoilleen ei mitenkään järin vaikeaa ollut.

Itsellä oli vaikeuksia saada oikeaa kiskoa takaisin paikoilleen, mutta kun laski lasia alaspäin, hieman puolivälin yläpuolelle, niin johan meni kisko kivasti paikoilleen. Kajari oli erinäköinen kuin kuvissa, joten mun ei tarvinnut kuin ottaa kajari irti niin ei tarvinnut porailla noita poppareita.
Citroen C5 HDi 136, 2009, Dynamique Business Tourer autom.