Kirjoittaja Aihe: C5 III vetokoukun sähköt.  (Luettu 5814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 481
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #25 : Toukokuu 21, 2014, 17:35:45 »
http://www.ebay.com/itm/Anhangekupplung-CITROEN-C5-II-Limousine-08-abnehmbar-13p-E-Satz-spezifisch-/380650667800?pt=DE_Autoteile&hash=item58a08c3f18

Tuossa näkyy olevan koukku + sähkösarja joka on yhteensopiva sekä 09/08 mennessä ja 10/08 ja sen jälkeen valmistetuille. Kytkentäohjeen mukaan asennus tapahtuu hieman eri tavalla riippuen siitä onko auto vanhempi / uudempi.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #26 : Toukokuu 21, 2014, 22:04:18 »
Tuossa näkyy olevan koukku + sähkösarja joka on yhteensopiva sekä 09/08 mennessä ja 10/08 ja sen jälkeen valmistetuille. Kytkentäohjeen mukaan asennus tapahtuu hieman eri tavalla riippuen siitä onko auto vanhempi / uudempi.

No tuohan on just tasan sama e-satsi, jonka omaanikin kiinni ruuvasin - eikä valittamista :) Homma meni just periaatteella sähköt ja CAN kiinni boksiin ja boksista kaapeli koukun liittimelle. Ei muita kytkentöjä. Eli auton äly vaan kertoo CAN-väylää pitkin jotta jarruvaloa kiitos, niin boksi kytkee vaunun jarruvalot päälle, simple as that :)

Kytkennässä on eroa sen mukaan onko kyseessä V6, alkupään -08 vai myöhäisempi. V6:ssahan on akku tuolla kontin kyljessä ja alkusarjan -08:ssa CAN-liitin on erilainen kuin tuossa myöhemmässä. Mutta boksista eteenpäin kaikki onkin siis 1:1 tasan sama 8)

Ja tänään tuli tuota ihan käytännössäkin ekaa kertaa kokeiltua, ei moitteen sanaa. Jopa takatutka hiljenee kun kärry on perässä. Ja jos pähkit irroitettava vaiko kiinteä koukku, niin ehdottomasti irrotettava! Se takatutka meinaan huutaa aika kovaa kun koukku on kiinni, mutta kärryä ei :-\ No saahan tuon tutkan napista pois päältä, mutta miksi autossa sitten on tutkat jos kiinteän koukun vuoksi joutuu pitämään niitä jatkuvasti Off ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa JSH

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #27 : Heinäkuu 03, 2014, 15:54:42 »
Terve

Itselläni alkoi koukun sähköt temppuilemaan joten piti alkaa tutkimaan peräpään sähköasennuksia. Autona -08 2.2 hdi tourer ja edellisen omistajan toimesta jälkiasennettu irrotettava koukku (muistaakseni bosal).

Kontista sivukotelot irti ja ihmettelemään kytkentöjä kun koukun pistokkeen puolelle ei tullut eloa putsauksien jälkeen. Siinäpä sitä sai ihmetellä varsinkin kun tätä ketjua lueskeli plug'n play johtosarjoista. Apparin puolen kotelossa on 3 relettä ja musta boxi (ohjainyksikkö?), ohjaukset otettu takavaloilta. Mittarilla varmistin, että jatkuva virta tulee releille ja ohjainyksikölle. Aikani kopistelin noita releitä ja koukun pistoketta ja sainkin pistokkeeseen jo eloa. Pistoke on 7-napainen ja mikrokytkimellä varustettu. Mikrokytkimen toisesta pinnistä piuha takasumareille ja toisesta pinnistä pistokkeen maa-napaan. Eli pitäisi ohjata auton omat takasumarit pois päältä kun kärry perässä.

Nyt kuitenkin ongelmana se, että auton omille sumareille tulee virta silloin kun mikrokytkimen tappi pohjassa (kärry perässä) ja sumarit sammuu kun tappi nousee ylös. Samalla kun tappi on pohjassa, kärryn pistokkeelta häviää jännitteet (kaikista navoista). Jännite pistokkeen navoille tulee kun tappi ei ole pohjassa... Täytyy kokeilla ostaa vielä uudet releet ja vaihtaa ne. Vika voi varmaankin olla myös mikrokytkimessä, toiminee jotenkin väärinpäin??

Onko jollakulla ollu autossaan vastaavanlaista toteutusta kärryn sähköille? Aikani tuota ihmetelly eikä pääse perille mikä rele on millekin jne... Harkinnassa alkuperäisen johtosarjan investoiminen. Tuleeko se vain yhdellä liittimellä jo olemassa olevalla liittimeen kiinni ja auton oman ohjainyksikön koodaus käyttöön?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #28 : Heinäkuu 03, 2014, 16:50:30 »
Tuossa lienee kyseessä yleismallinen ns. relesarja, jossa otetaan ohjaussignaalit suoraan takavaloilta ja ne varsinaiset sähköt pistokkeelle menee sitten noiden releiden kautta. Ihmettelen vain moisen käyttöä, sillä ihan merkkikohtainen, oikea sähkösarja on about saman hintainen (n. 100€) ???

Itsellä tuo autoon kytkentä meni muutamalla johdolla; maa, +12V, CAN+ ja CAN-. Koko koukun liittimelle menevä paksu kaapeli tuli suoraan koukun sähkösarjan mukana tulleelle BSI:lle ja tosiaan autoon itseensä ei montaa narua kiinni tullut - ja noillekin muutamalle hassulle oli autossa jo liitin valmiina :) Toki BSI tulee sitten ohjelmoida Lexialla autoon kiinni, mutta sekään mikään ongelma ollut, halpa kiina-lexia toimii tässä myös ihan hyvin 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa JSH

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #29 : Heinäkuu 03, 2014, 19:29:35 »
Vaihoin kaikki releet yksi kerrallaan uusiin, mutta sama tilanne jatkui. Väliaikaisena "korjauksena" ohitin koukun pistokkeen mikrokytkimen. Näin sain peräkärryn valot toimintaan, mutta auton takasumarit on tuon ohituksen takia pimeänä. Seuraavaksi pitää varmaan metästää uutta koukun pistoketta, josta vastaavanlainen mikrokytkin löytyy.

Poissa JSH

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 19
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #30 : Heinäkuu 28, 2014, 15:00:46 »
Tuli tutkittua paremmin tuota oman auton koukun sähköjä ku löyty aikaa ja inspiraatiota. Yleismittarin avulla piirtelin sitten kaaviot itelle miten tuo yleismallin relesarja toimii ja sitä kautta lähdin hakemaan vikaa. Vikakohde löytyi kuitenkin pistokkeen mikrokytkimestä kun otin sen irti ja aukaisin. Kytkin oli kolmenapainen, mutta päällepäin näytti kaksinapaiselta kun yksi napa oli poikki/katkaistu. Kytkimeltä relesarjalle menevä sumarijohto olisi pitänyt olla nimenomaan tuossa katkenneessa navassa. Tuon korjaamisella alko koukun sähköt ja takasumari toimimaan niinkuin pitääkin.

Poissa WiSaFIN

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 62
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #31 : Elokuu 10, 2014, 20:26:30 »
HiTecille kiitokset,
eBaysta tilattu ja asennettu omaan autoon samanlainen vetokoukku + sähköt...

Oli muuten aika helppo tehdä homma kun ei tarvinnut availla ylimääräisiä ruuveja puskuria irrottaessa.
Citroen C5 HDi 136, 2009, Dynamique Business Tourer autom.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #32 : Elokuu 10, 2014, 21:30:59 »
Hyvä että noista ohjeistani on hyötyä :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 324
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #33 : Helmikuu 04, 2017, 11:21:45 »
Voisitko HiTec laittaa ne ohjeet uudelleen kun ovat hävinneet edelliseltä sivulta bittitaivaaseen.

Kovilin sivulta löytyikin puskurin irroitus ohjeet riittänän selkeänä ohjeena. Ja koukun asennusohje tulee varmaan koukun mukana.

Pitääpä ruveta ettimään koukkua.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2017, 12:39:34 kirjoittanut Jalamari 53 »
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #34 : Helmikuu 04, 2017, 12:47:14 »
Voisitko HiTec laittaa ne ohjeet uudelleen kun ovat hävinneet edelliseltä sivulta bittitaivaaseen.

Jos tarkoitat tuota blogi-ohjettani http://kastruuna.blogspot.fi/2014/05/vetokoukun-asennus.html niin koko tuon blogini tosiaan nakkasin jo bittitaivaaseen, ei backuppeja jemmassa ei mitään = se on siis ihan oikeasti gone, sorry :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #35 : Maaliskuu 30, 2017, 13:03:53 »
Minkämoinen purkuhomman puolesta oli tuo koklun asennus farkkuun. Tuli hommattua näytillä ollut 2016 malli ja koukun tarvitsisin. Suomalaiselta toimittajalta halvin irroitetta https://www.rameder.fi/auto-hak-kokonainen-vetokoukkupaketti-133033-06730-2.html

Koukkupajalta asennettuna  640 €. Maksaako vaivaa alkaa itse purkamaan? Koodauksessakin pitäis käyttää kun ei oo riittävän tuortetta leksaa käytettävissä. Hiukan mietityttää alkaa purkamaan lähes ajamatonta autoa tosin voi sen joku tohelompi purkaa verstaallakin.

Kumpi malli muuten parempi pysty vai vaaka? Jääkö vaaka kuinka pahasti näkösälle?

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #36 : Maaliskuu 30, 2017, 13:27:23 »
Kyllähän tuon ihminen asentaa, nou hätä, omaa kokemusta jo kahdestakin näistä uudemmista autoista. Koukun mukana tuli aina vielä ihan hyvät asennusohjeetkin, niin mikäs siinä oli nykertäessä. Ohjeessa taidettiin muistaakseni sanoa 2h koukulle + 1h sähkösarjalle asennusaikaa ja ihan hyvin noihin raameihin mentiin = kyllä tuossa tuntipalkoille pääsee jo ihan kiwastikin. Ekaa Rellua ei tarttenut edes koodata, mutta tämä toinen C5 III Tourer piti kyllä leksan perässä käyttää. Tosin en usko että tuo koodaus olisi jossain liikkeessäkään montaa kymppiä maksanut, sen verran simppeli juttu kuitenkin 8)

Niin ja winkkinä: Normaalisti noissa 13-pin sähkösarjoissa ei tule mukana ns. sähkösyöttöä esim. as.vaunulle, joka on lisäoptio. Eli jarruton kärry nou hätä, mutta jos olisi as.vaunua tarkoitus nyppiä ja vielä sen akkuakin mahd. ajossa ladata, niin tuo sähkösyöttö on jo about must. Tosin näppärä tekee sen itsekin, kyseessä ei ole kuin D+ kytkin, rele, pari sulaketta ja muutama metri johtoa. Noita D+ kytkimiä saa esim. eBaysta parilla eurolla, joten setille tulee omine osine hintaa luokkaa 10€, kun optiona ostetuna 8)

BTW: Tuo setissä oleva 7-pin liitin on suomessa kielletty muistaakseni 2010 uudemmissa asennuksissa kun tuo 13-pin tuli tuolloin pakolliseksi. Ja noissa älyboxeissakin oli muistaakseni joku juttu C5 X7 alkuvuosimallit olisiko 2012-2013 saakka oli eri kuin sitä uudemmat :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #37 : Maaliskuu 30, 2017, 15:12:46 »
Kyselin vielä muutamaa paikkaa ja yhdessä tuli vastaan, että jokin koukkumalli ei sopinut tähän viimeiseksi jääneeseen malliin. Ei tiennyt mitä eroa varmaksi, mutta epäili että ureasäiliöt olis tiellä. Oli siis ihan arvaus.

Saattaa olla, että päädyn kuitenkin asennutukseen vaikka ei se tähänkään varmaan juuri kummempi homma ole kuin kakkoskoriinkaan. Lisäksi tässä pakkaa pieni hoppu kun pitäis vielä kelkan kanssa lähtee pohjoiseen. Joutuu omalla turauksella vielä kaivaan kakkoskorin takas käyttöön tai vetään vähintään ilman valoja :)

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #38 : Maaliskuu 30, 2017, 16:32:52 »
Tuli mieleen, että voisko sen koukun johtosarjan aktivoida ennen kuin boksi on läsnä? Siis aktivoida valmiiksi ja vain yökätä piuha kiinni kun ne saan? Tilasin kuitenkin vaan koukun ja asennan itse. Aloin jo valveilla ollessa näkemään painajaisia siitä kun sorrun halpaan asennukseen ja jälki on sen mukaista.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 494
  • Peukkuja: 35
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #39 : Maaliskuu 30, 2017, 20:59:10 »
Ei vaan se boksin pitää päästä kättelemään auton kanssa jotta ohjelmointi toimisi = sitä ei voi siis tehdä edeltäkäsin :-\ Mutta sinällään tuon boxin kanssa se on aika helppo, kun koko piuhasarja koukun liittimeltä tulee tuolle boxille, ei haarotuksia eri puolille autoa, ei mitään. Toki sitten maa, sähköt ja väylä pitää kytkeä, mutta noin muuten aikalailla pala kakkua tuo kyllä on, väylä löytyy valmiiksi kontin kuskinpuoleisesta poskesta, kuten myös kaapelin läpivientiproppu samalta puolelta posken pohjalta 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #40 : Maaliskuu 30, 2017, 21:35:04 »
Ok. Olis vielä voinut kauppiaalta tinkiä piuhassa käytön ennen noutoa.

Muistankohan ihan väärin, että kakkokorissa koukun johtosarjan asennuksen jälkeen ennen ohjelmointia pelasi kyllä kaikki valot, mutta tutkan mykistys aktivoitui vasta kun käytti leksassa? Voi olla että muistan ihan omiani. On niin pitkästi aikaa kun koukun siihen asensin.

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #41 : Huhtikuu 05, 2017, 21:36:36 »
Koukun asennus suoritettu. Ahtaassa ähräten neljä tuntia. Jos olis kunnon ohje puskurin irrotukseen niin kolme riittääis.

Kyllä se koodaushomma oli tässäkin niinkuin kakkoskorissa. Valot pelaa ilman testerissä käyttöä. Tutkan poiskytkeminen on se juttu minkä takia ohjelmointia tarvitaan. Siihen liittyen olisikin nyt kysymys. Johtosarjan pistorasiassa ei ole mikrokytkintä. Onko systeemit muuttuneet jotenkin ja kärry tunnistetaan esim. kärryn valojen aiheuttamasta kuormasta tietty jos valot ei ole päällä niin ei ole kuormaakaan? Vai onko jagerin sarja sellainen että siinä ei tutkan tunnistusta ole. Tilasin kyllä koukkusarjan tutkalliseen autoon.

Edit. Jaa pitäisi lukea pienellä präntättykin. Eipä ole tutkan poiskytkentää. Mutta sanokaapa miksi toi sitten pitäisi koodata? Kaikki valot pelaa.

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 481
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #42 : Huhtikuu 06, 2017, 08:12:03 »
Eikös se ESP:n toiminta muutu kanssa jos kärri on perässä - siksi ohjelmointi?

Poissa Ves_ku

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 246
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #43 : Huhtikuu 06, 2017, 11:00:02 »
Kuinkas se sen kärryn sitten tunnistaisi kun mikroa ei rasiassa ole?

Ihme kyllä tosiaan valot alkoi pelaamaan ihan normaalisti. Ylipäätään kumma homma että tollasia koodausjuttuja vetokoukun sarjassa sallitaan. Rinnastaisin koukun asennuksen säännökseen joka määrittää että lampun vaihto pitää onnistua tavanomaisilla työkaluilla.

Poissa ejla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #44 : Heinäkuu 27, 2017, 12:29:39 »
Täällä vähän onkelmia C5 II -05 sedan liittimen kanssa...
Muutama johto oli hapettunut poikki, mm. pari mikrokytkimen johtoa.
Nyt on uusi naarasliitin noudettu, mutta johtojen liitännät vähän hakusessa.
Mikrokytkinen reunimmainen (sininen) menee maihin, mutta mitkä värit keskelle ja toiseen reunaan?
Mitään kytkentää en ole onnistunut löytämään netistä.

//Eki
Edit: laiton pari kuvaa.
En ole varma onko noissa kaikissa tyhjissä ollut johtoja... ainakin hapettuneissa.
Keskellä taisi olla ke-vi

Mainittu uusi naarasliitin oli tietenkin päin p:tä. Toinen tilauksessa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2017, 23:19:54 kirjoittanut ejla »

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 324
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #45 : Heinäkuu 27, 2017, 17:22:39 »
Minulla olisi uudet Citikan johdot ja pistokkeet sähköohjeineen ylimääräisenä C5 II:seen jos tarvitset. Ainoastaan boxi puuttuu.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa ejla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #46 : Heinäkuu 27, 2017, 19:16:40 »
Jos on 7/13 pistokkeella niin laitanpa korvan taakse...
Uusi naaraspistoke on nyt jo tilattu joten täytyy katsoa jos kytkeminen vaikka onnistuisi.
Nuo 7-napaiset johdot on tietenkin helppo kytkeä ja mitata, mutta mikrokytkimelle - erityisesti keskinapaan menevä väri on arvoitus.
Jossakin välissä kokeilin vähän sokkona kytkeä piuhoja yhteen että saisi parkkitutkan toimimaan, mutta sulake lähti lentoon.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 324
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #47 : Heinäkuu 27, 2017, 19:48:55 »
On 7/13 pistokkeella, piti ostaa koko sarja kun tarvitsin vain boxia.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer

Poissa ejla

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 29
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #48 : Heinäkuu 27, 2017, 23:25:00 »
Et viitsis katsoa minkä värinen johto tulee mikron keskinastaan?
Reunassa sininen - ja oliko harmaa toisessa reunassa?
Katselin tuota johtosarjaa tiskillä näytöltä, mutta pyysivät n. 250 € bokseineen...
Naarasliittimen sai sentään n. 40 € joten täytyy kokeilla jos onnistuu.
Vähän ikävä homma kun joutuu muutamia johtoja kuitenkin jatkamaan.

Poissa Jalamari 53

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 324
  • Peukkuja: 2
  • C5
Vs: C5 III vetokoukun sähköt.
« Vastaus #49 : Heinäkuu 28, 2017, 10:14:56 »
Valitettavasti en löytänyt C5:n sähkökaaviota mutta C6:n kaaviossa oli keskelle Brown, ruskea ja alas Grey, harmaa.

Se sininen on valmiina rasiassa.

Harmi kun kerkesit ostaa rasian, minulta olisit saanut koko uuden johtosarjan rasioineen 50€.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer