Kirjoittaja Aihe: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät  (Luettu 16328 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turboapc

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 151
  • Peukkuja: 0
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #25 : Joulukuu 02, 2013, 10:04:19 »
Tämä ongelmahan ei ole uusi, on ollut tiedossa jo useamman vuoden ajan, lehdistö vain sattui kiinnostumaan aiheesta. (yksi kirjoittaa niin muut kirjoittavat perässä). Ongelmaa esiintyy mm. Volvolla, Fordilla, Toyotalla, Mitsubishilla, Volkswagenilla, Audilla, Skodalla, Seatilla, Fiatilla, Peugeotilla, Citroenilla. Ainakin näillä merkeillä.
Asiaa tutkii tällä hetkellä mm. Ely-keskus, Gates. Ja todennäköisesti muutama autonvalmistaja.
Volkswagenilla on (ja pyörii parhaillaan) pari testiautoa Oulun alueella Huollon toimesta. Näistä on koitettu tiivistää Nuo kopat.

Euroopan suurimmalla hihnan valmistajalla Gatesilla voi olla tiedossa muitakin paikkoja euroopassa missä hihnat kuluvat normaalia nopeammin mutta Vw:n mukaan toinen ja ainoa paikka on oulun lisäksi jossain päin chileä.
tarkastuttakaa jakopäänne aina huollon yhteydessä, maksaa toki muutaman kympin enemmän mutta kannattaa.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #26 : Joulukuu 02, 2013, 10:38:24 »
Chile on täynnä kaivosteollisuutta ja myös oktomursketta.
Minä tiedän, sillä kävin siellä tänä vuonna. 8)
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 567
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #27 : Joulukuu 02, 2013, 12:02:45 »
Sinkittyjä, siis sinkkikerros teräsrattaan pinnalla.? Vai sinkkipainevalua ratas.?

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 204
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #28 : Joulukuu 03, 2013, 10:28:22 »
Sinkittyjä, siis sinkkikerros teräsrattaan pinnalla.? Vai sinkkipainevalua ratas.?

Vaikea sanoa kun ei ole sitä autoa enää, ollut moneen moneen vuoteen. Mutta kuitenkin, sen verran muistan että hihnapyörät ja rattaat oli kirkkaita vain niiltä osin mistä hihna ne kirkkaina piti, muualla oli havaittavissa ruostetta tai hapettumaa. Mitään käytännön merkitystähän tuolla ei ollut, pomminkestävää tekniikkaahan koneet siihen aikaa oli vielä, perusdesign jostain 70-luvulta...
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #30 : Tammikuu 08, 2014, 19:46:04 »
Olipas siinä taas väännetty tikusta asiaa  >:( 

Ainoa uutinen oli tämä:
"Liikenneviraston tilaama tutkimustyö aloitetaan piakkoin. Laite, jolla pölyä tutkitaan, on puhdistettu ja valmiina"

ja kannattaako tuota enää tutkiakaan koska jutussa todetaan, että "autojen jakohihnat ovat pysyneet viime aikoina ehjinä"  ::)
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa Saarija

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 0
  • C4 VTR 2.0i -06
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2014, 11:34:55 kirjoittanut Saarija »
Lappi kasvattaa ja Siperia opettaa!

Poissa Aimo Käikäle

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 343
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #32 : Maaliskuu 12, 2014, 12:48:11 »
Ja täällä etelässä aina himoitaan noita pohjoisen suolattomia autoja ;)
Berlingo 1.6hdi 2016, Peugeot 208 1.2 2016

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #33 : Maaliskuu 12, 2014, 12:53:08 »
Ouluhan on lähes keskellä Suomea.

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 0
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #34 : Maaliskuu 12, 2014, 12:57:09 »
Ouluhan on lähes keskellä Suomea.

Silti pohjoisessa etelästä katsottuna. ;)
2008 Golf Variant Sportline 103 kW TSI/DSG  

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #35 : Maaliskuu 12, 2014, 12:58:08 »
Joo, ovat lisänneet tiesuolan käyttöä täälläkin. Ouluhan on hesalaisten Lappi. On se niin vaikea tajuta, että suola kuuluu pataan eikä tielle. >:D
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa JarnoF

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 707
  • Peukkuja: 0
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #36 : Maaliskuu 12, 2014, 12:59:40 »
Kattokaapa VAGiareenalla joku postasi kuvia (vastaava ketju), miten isossa maailmassa (Kanadassa) suolataan maanteitä. ;)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=18630.msg450249#msg450249
2008 Golf Variant Sportline 103 kW TSI/DSG  

Poissa Joerkka

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 843
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #37 : Maaliskuu 12, 2014, 16:12:44 »
Joo, ovat lisänneet tiesuolan käyttöä täälläkin. Ouluhan on hesalaisten Lappi. On se niin vaikea tajuta, että suola kuuluu pataan eikä tielle. >:D

Jostakin syystä sitä suolaa osaa arvostaa, kun raskaalla yhdistelmällä ajaa...
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

jtbo

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #38 : Maaliskuu 12, 2014, 23:26:15 »
Jostakin syystä sitä suolaa osaa arvostaa, kun raskaalla yhdistelmällä ajaa...

Jaa, aika moni raskaalla ajava on kironnut alimpaan helvettiin koko tavaran?

Poissa Joerkka

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 843
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #39 : Maaliskuu 13, 2014, 10:46:13 »
Jostakin syystä sitä suolaa osaa arvostaa, kun raskaalla yhdistelmällä ajaa...

Jaa, aika moni raskaalla ajava on kironnut alimpaan helvettiin koko tavaran?

Olen kyllä sitä mieltä, että jossei maanteitä suolata, raskas liikenne ei liiku. Tosin ajanut vain niitä 60 tonnisia, kun firmalla ei ole (ainakaan vielä) 76 tonnisia, vaikka vetureitten puolesta kyllä tehot riitäisi ( min 5kW/1000 kg)
Bruno, eli Renault Grand Scenic 1,5 d 6AT -11
Sinikka, eli 2CV6 -78,
exät Esko,eli Grand C4 Picasso 2,0HDI-08 excl aut(Aisin) Paavo, eli 323 -88,Zorro, eli ZX -94, Kengu, eli 406GrW -98, Sämpy, eli XsaraPicasso -02, Ville, eli Visa -82

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 723
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #40 : Maaliskuu 13, 2014, 13:11:06 »
Kyllä se täällä pk-seudulla aika synkkää näillä liikennemäärillä talvisin ilman suolaa olisi. Liikenne olisi liukkailla keleillä täysin jumissa kun ajonopeudet täytyisi pitää kelin mukaisesti erittäin pieninä. Ei toimisi suolattomuus täällä. Itse olen sen verran onneton kuski, että ajan mieluummin suolaloskassa kuin peilikirkkaalla jäällä. Rattimiehet on tietysti erikseen.

Poissa wiki

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 ( X7 ) THP Exclusive Sedan Autom. vm. -13
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #41 : Maaliskuu 21, 2014, 18:32:28 »
Olen jutellut  työni sivussa satojen rekkakuskien kanssa ja heistä suurin osa on kertonut, että risteyksien ja pahojen mäkien hiekoitus riittäisi heille. Täytyy myös mainita, että teiden suolaaminen taitaa olla ympäristörikos.

Poissa Citikka99

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 646
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III 2015 Premium sedan A
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #42 : Maaliskuu 22, 2014, 09:07:21 »
Olen jutellut  työni sivussa satojen rekkakuskien kanssa ja heistä suurin osa on kertonut, että risteyksien ja pahojen mäkien hiekoitus riittäisi heille. Täytyy myös mainita, että teiden suolaaminen taitaa olla ympäristörikos.

Suurimman osan tarinnat muuttuisivat, jos suolaus lopetettaisiin. Tosin osa "rekkamiehistä" ei edes tiedä mitä puhuvat. Ovat olleet niin vähän aikaa ohjaimissa eli ajokokemusta on vain nykyolosuhteista. Tarinat muuttuvat, kun muutaman kerran talvessa pitäisi laittaa ketjut vetäviin pyöriin jne. Se rekan liikkeelle saaminen, kun ei ole ongelmatonta tasaisellakaan alustalla silloin, kun tie on jäinen. Jokainen kokenut tietää, mitä kuuma rengas aiheuttaa jäällä, puhumattakaan jäisellä tiellä jopa yli 500 metriin venyvästä turvallisesta jarrutusmatkasta. Onneksi pienautoilijat eivät tiedä kaikista ongelmista, muutoin paniikki "rekan" näkemisestä järkyttäisi nykyistä enemmän.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #43 : Maaliskuu 22, 2014, 10:25:55 »
Konginkangas.

jtbo

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #44 : Kesäkuu 03, 2014, 23:55:09 »
Eli ei se mikään tiepöly sitten ollutkaan:
http://www.iltalehti.fi/autot/2014052218331328_au.shtml

Renee

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #45 : Kesäkuu 04, 2014, 06:53:28 »
Ajaakaa semmoisellaa tiellä jossa ei käytetä suolaa(ei korroosiota) ja pitäkään konehuone puhtaanaa pölystä ja se moottorin tilan alussuoja paikoillaan. Oliko tässä se jutun pointti?
 Kompurat laulamaan ja konehuone puhtaaksi hiekkapölystä.

jtbo

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #46 : Kesäkuu 04, 2014, 09:47:21 »
Taisi olla se korroosio hihnakopan sisäpuolella tapahtuvaa kuitenkin, eli hihnapyörien materiaali, joka sitten aiheuttaa sitä hihnan kulumista ja siitä tulee sitten se mysteeripölykin.

Se suolan johdosta kostea ilma siellä konehuoneessa ei tietty asiaa helpota yhtään.

Toki ihan pätevä syy vaatia suolauksen rajoittamista. Joku tietysti voisi olla sitä mieltä, että hihnapyörät pitäisi tehdä jatkossa rosterista.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #48 : Heinäkuu 01, 2015, 21:11:28 »
Talvella hajos kytkin Citikasta -tai oikeastaan painelaakeri. Pakkohan se on tätä samaa vikaa olla, kun kerran Oulussa pääosin ajellaan! 
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa sulo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 178
  • Peukkuja: 1
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #49 : Heinäkuu 01, 2015, 23:29:59 »
Niin hajos minunki saarasta painelaakeri. Remmi on nyt kestänyt yli 200tkm ja näyttää edelleen lähes uudelta. Taidan tuon toisen saaran ajaa testimielessä  joulukuulle asti (n.10tkm lisää). Arvohan pysyy samana :)