Kirjoittaja Aihe: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät  (Luettu 16342 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2013, 14:21:38 »
Hm, helmikuussa tulee kuluneeksi kaksi vuotta jakoremmin vaihdosta. Sen jälkeen ajettu alle 15000 km. Olisi kyllä niin meikäläisen tuuria jos napsahtaisi poikki kesken ajon jonkun saamarin tiepölyn(?) takia. ;D
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

Poissa heikkinor

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 38
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2013, 18:11:41 »
Volkswagen oli tutkituttanut asian Saksaa myöten ja todennut, että vika on seudun tiepölyssä. Saa nähdä selviääkö Volkkari samalla tavalla muualla  Suomessa paukkuvista jakohihnoista. Autoliiton miehet eivät lehtijutun mukaan ole kuulleet mistään katkeamisvimmasta Oulun seudulla.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2013, 19:02:30 »
Toyotalla on 2 testiautoa siellä juuri saman ongelman vuoksi. Toyotalla ainakin ovat kuulleet.

http://www.hs.fi/m/autot/Mystinen+p%C3%B6ly+rikkoo+moottoreiden+jakohihnoja+Oulussa+/a1305735584512

Koskee kaikkia merkkejä. Satoja autoja.


Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa romi

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 0
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2013, 19:03:42 »
Itsekin tätä uutista mielenkiinnolla luin, koska oma auto pyörii juurikin Oulun seudulla, mutta ei Oulu-Raahe tai Oulu-Tornio välejä säännöllisesti. Omassa autossa on seuraavaan jakopääremppaan matkaa n. 20000 km, ensi kesänä tarkoitus tehdä tuo remppa. Toivottavasti sitä ennen ei mystinen mönjä iske.

Poissa Pasis

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 262
  • Peukkuja: 4
  • Ex: Berlingo 1.6 16V - 02
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2013, 20:05:45 »
Toyotalla on 2 testiautoa siellä juuri saman ongelman vuoksi. Toyotalla ainakin ovat kuulleet.

Toyotan kaikki bensakoneet olleet ketjulla 2000-luvun alusta, joten lienevät ne testiautot sitten dieseleitä.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2013, 20:08:27 »
Toyotakauppias aktivoitui  ;D Niin, dieseleitä ovat kun takseilla ollut ongelmia.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2013, 21:15:01 »
Toki ymmärrän että perus autojen valmistuksessa joka asiassa säästetään. Kuinka paljon kokonaisuutena kuluttajat säästäisivätkään jos autoissa olisi ruuveilla avattavissa oleva jakohinan tarkistusluukku.
XXX
Ely keskusta VW touhu ei vakuuta. Hesarin juttua, VW huoltopäällikön haastattelua, kun lukee tulee sellanen fiilis että VW yrittää pestä kätensä, nyt olisi mukamas löytymässä näpsäkästi tapa päästä eroon kiusallisista jakohihnan vaihtokulujen pyörittelystä. Korjaamo hakee takuuaikana katkenneeseen jakohihnaan korjaus työssä käytetylle osille ja työajalle korvausta maahantuojalta joka hakee korvausta autotehtaalta, on se vaan työlästä ja kiusallista se sellainen työteko, varsinkin huoltopäälikölle joka sitä joutuu tekemään. Saapa nähdä mitä kuluttajansuoja asiasta tuumaa, ei ole vielä tuumannut mitään,mutta huomenna jo ehtinee hesariin virkkoa jotakin.  VTT haluaisi testata pölyn vaikutusta, mutta ei taida olla vielä VTT testille maksajaa? VTT tosin jo esitti myyntipuheen Hesarissa tänään aamusella, jospa maksaja eli pölytesti työlle tilaaja löytyy. Onkohan autonvalmistana (VAG) oma testi tulkitavissa puolueelliseksi? Ihan sama kuinka paljon VW kiertää Oulun teillä, testi on puolueellinen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2013, 21:39:54 kirjoittanut Pasi A S »

Renee

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #8 : Lokakuu 22, 2013, 08:55:53 »
Kummaa hommaa että sen mönjän koostumusta ei ole tutkittu vaikka tuo pölyongekmaa on ollut tiedossa.C.S.I asialle kyllä ne koostumukset selviää vai kuinka se meni?

jtbo

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #9 : Lokakuu 22, 2013, 10:53:34 »
Jos sitä pölyä niin paljon on, että se menee suhteellisen hyvin suojattuun jakopäähän, niin mitä se sitten tekee ihmisten keuhkoissa? Eiköhän keuhkotaudeissa pitäisi jonkinlainen piikki näkyä myös?

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2013, 11:26:07 »
Niin, siis hiukkaset aiheuttavat sydän ja verisuonitauteja keuhkotautien ohella. Pitäiskö niiden tutkia asiaa?
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Seevitska

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 938
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2013, 12:18:43 »
Onkohan autonvalmistana (VAG) oma testi tulkitavissa puolueelliseksi? Ihan sama kuinka paljon VW kiertää Oulun teillä, testi on puolueellinen.

Eikös tuohonkin testiin pitäisi ottaa kaikenikäisiä ja -merkkisiä autoja mukaan? Antaisi vähän realistisemman kuvan noiden paholaisen keksimien kumirenksujen kestävyydestä.
Ex: C5 1.8i X 16v Berline 05/2002 172tkm
Ex#2: Seat Toledo 2.0 FSI Stylance 04/2005 155tkm
Nyt: Peugeot 307 SW 1.6 Premium Plus 01/2008 133tkm

jtbo

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2013, 15:01:56 »
Niin, siis hiukkaset aiheuttavat sydän ja verisuonitauteja keuhkotautien ohella. Pitäiskö niiden tutkia asiaa?

Mun mielestä kaikkia pölyäviä materiaaleja pitäisi tutkia ennen kuin niitä materiaaleja saa käyttää, tiesuola, hiekka, jarrupalat, tienpintamateriaali, näistä pitäisi olla tietoa mitä se pöly saa aikaan.

Tiesuolan käytön yleistymisen ja syöpätapauksien yleistymisen väliltäkin voi löytyä yhteys, jos asiaa vähän tutkittaisiin. Tämä nykyajan epänormaali talvikeli, eli suolattu paljas asfaltti, saa aikaan paljon enemmän pölyämistä ja voi olla takana todella monissa syöpätapauksissa.

Tosin sitä tutkimusta ei uskalleta tehdä tai ainakaan julkaista, jos käy ilmi, että liikenneturvallisuudentunteen nimissä on uhrattu autoilevan kansan terveys, niin sehän olisi enemmän kuin noloa.


Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 126
  • Peukkuja: 8
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2013, 18:56:34 »
Autojen ilmansuodattimista (moottorinilmansuodatin,raitisilmansuodtin) ei ko pölyä löydy,mutta jakohinasta löytyy,jahas.

jtbo

  • Vieras
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2013, 19:08:50 »
Autojen ilmansuodattimista (moottorinilmansuodatin,raitisilmansuodtin) ei ko pölyä löydy,mutta jakohinasta löytyy,jahas.

Se on maailman ensimmäinen älykäs pöly, joka osaa valita mihin se menee?

En tiedä, musta koko juttu on varsin epäuskottava kaikkinensa, mutta sinällään noi tienpinnat pitäisi tutkia ja suunnitella siten ettei niistä ole haittaa ihmisille nykyisellä tienhoitotavalla, olipa jakohihnapölyä tai ei.


Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #15 : Lokakuu 22, 2013, 20:03:46 »
Olisi kannattanut tuokin juttu säästää aprillipäiväksi :D
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa raikka66

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #16 : Lokakuu 23, 2013, 17:40:29 »
"Jos sitä pölyä niin paljon on, että se menee suhteellisen hyvin suojattuun jakopäähän, niin mitä se sitten tekee ihmisten keuhkoissa? Eiköhän keuhkotaudeissa pitäisi jonkinlainen piikki näkyä myös?"

No niin,selvispähän taas yks arvoitus. Monta kertaa ihmetellyt kun olen Oulussa/Kempeleessä käynyt serkku poikaa morjestamassa että miks on aina reissun jälkeen veto pois jätkällä,olen aina luullut että nuo 3 päivän Pudasjärven mökki reissut jättää jälkensä. Pölyä pentele keuhkot täys,ei se näköjään siitä pilsneristä johtunutkaan. ???
C5 2,0 hdi break autom.
Cagiva Elephant 750

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #17 : Lokakuu 24, 2013, 09:20:58 »
Olisi kannattanut tuokin juttu säästää aprillipäiväksi :D

Luitko edes tuon tokan linkin: "Mystinen pöly rikkoo jakohihnoja Oulussa". ?

Referaatio:
"Ongelma on ainutlaatuinen koko Euroopassa, esiintyy vain Oulussa".
"Jatkunut viimeiset viisi vuotta".
"Satoja autoja".
"Koskee kaikkia merkkejä"

Jutussa ainakin jakohihnavalmistaja Gates on täysin vakuuttunut paikallisesta ongelmasta.
Jutussa on myös Ford, VW, Skoda, Audi ja Toyota.

Minä ihan oikeasti uskon, että sinulla on paremmat autot kuin em. valmistajien vastaavat automallit muttei silti kannata tuon asian suhteen tuudittautua ei-koske-minua tunteeseen.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa japa

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 250
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #18 : Lokakuu 24, 2013, 14:23:00 »
Seuraan uutisointia asiasta, mutta suhtaudun lukemaani kriittisesti. Missään ei ole toistaiseksi todistettu, että hihnojen katkeaminen johtuisi katupölystä.
Onneksi itse ajan pääosin nelostietä. Tosin työpaikan parkkipaikalla auton päälle tulee rikkipitoista pölyä, mikä ei tee hyvää autolle. 91% luvatusta on nyt pösön hihnalla ajettu, mutta euroopassahan tässäkin olisi kolmanneksen pidempi vaihtoväli.
Ajossa: C5 Break 2,0HDi AM6 -06, 406 GW HDi -04 + C8 Monospace 2,2 bensa -05
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00,Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Poissa tommi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #19 : Marraskuu 01, 2013, 07:21:19 »
Meillä on vaimon kanssa Xantia 1.9TD, ml 465 000km, Xantia HDi 110, ml 300 000km, Xantia 2.0 16v, ml 276 000km, Xsara HDi 90, 375 000km, jauhettu 8-tietä Raahe-Oulu välillä... Xantia HDi 110 edellinen remmi 155 000km, eikä ongelmia, Xantia 1.9TD edellisellä remillä 110 000km, eikä ongelmia. Noista muista ei pysty sanomaan tarkasti, kun ovat olleet  ajossa 10- 30 tkm, Xsaran remmillä ajettu kuitenkin lähemmäs satatonnia, auto ostettu Tyrnävältä pari vuotta sitten. Jakopään stefa vuotaa ja painelaakeri rikki, vaan ei johdu pölystä. Harkinnassa että menisikö purkuun, kun vaikuttaa Xantioita heikommalta Xsara.

Taitaa olla kusetusta koko pölyongelma.

Poissa Pate

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 541
  • Peukkuja: 10
  • Sukupuoli: Mies
  • DW10 ja DW8
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat ostaa. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #20 : Marraskuu 01, 2013, 09:57:18 »
Oliko nyt viime viikolla vai toissa viikolla Oulussa oleva Oulu-Tornio tienvarressa asuva kollega vaihdatti jakopäänhihnan 1.6HDI Peugeotiin. Hihnapyörä oli epänormaalisti kulunut ja hihna oli "ruskettunut". Jakopäänkotelossa oli ruskeaa pölyä.

En sanoisi, että on kusetusta.
Käsite "premium" on mielenterveyden häiriö ja se tulisi aina kirjoittaa käyttäen lainausmerkkejä.

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 999
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #21 : Marraskuu 01, 2013, 10:32:06 »
Kusetusta tai ei, niin siitä huolimatta asiaa tutkii muutama isompi autovalmistaja sekä mm Gates joka noita jakohihnoja(kin) valmistaa.

Väittävät että muuallakin päin Eurooppaa on muutama paikka missä jakopään palikat kuluu ennenaikaisesti, merkistä huolimatta. Voisi siis kuvitella että on ihan aiheellinen huoli jos kerran tuollaisetkin tahot asiaa tutkivat..?
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa tommi

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 50
  • Peukkuja: 0
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #22 : Marraskuu 02, 2013, 22:30:08 »
Suzu-auton kommentti paikallilehdessä oli että pölyä ei ole löytynyt sitikoiden jakopäänkoteloista, eikä remmejä ole sen takia vaihdettu ennenaikojaan. Luulisi merkkikorjaamon kertomaan voivan luottaa.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #23 : Marraskuu 02, 2013, 22:40:06 »
Itse oon nähnyt moista ongelmaa vag koneissa jo 80-luvulla e-pohjanmaalla. Veikkaanpa että niiden hihnapyöristä lähtee materiaalia joka ruskistuu.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa hyper

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 209
  • Peukkuja: 10
  • ex: C5-II 2.0i Break
Vs: Oulussa paukkuu jakohihnat ja hihnapyörät
« Vastaus #24 : Marraskuu 03, 2013, 10:03:31 »
Itse oon nähnyt moista ongelmaa vag koneissa jo 80-luvulla e-pohjanmaalla. Veikkaanpa että niiden hihnapyöristä lähtee materiaalia joka ruskistuu.

Ruostetta?  :)  Entisenä 80-lukuisen, sinänsä erinomaisen, VW:n omistajana voin kertoa että niillä hihnapyörillä oli taipumusta ruostua tai hapettua niiltä osin kuin hihna ei pitänyt kirkkaana. Sinkittyjä taisivat olla? Mutta se oli silloin... ja pääkaupunkiseudulla. Tosin auto taisi olla alunperin jostain päin Hämeestä.
Nykyinen kulkuneuvo: Honda CR-V Ex: Citroen C5-II Break