Kirjoittaja Aihe: Jousituksen kovuus?  (Luettu 5117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 177
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #25 : Toukokuu 22, 2018, 18:28:17 »
Hämmästyttäviä kokemuksia täällä.
Oon ajanut kahdella hydejousituksellisella C5 III:lla ja ne on kumpikin ollu upean leijailevan pehmeitä. Toinen oli 2013 156 THP man. sedan ja toinen 2010 136 HDI aut. tourer.
Kumpaakaan ei mitenkään voinut luonnehtia kovaksi eikä todellakaan samanlaiseksi kuin rautajousitettu C5, jollaista olen myös ajanut.
Olisin ikionnellinen, jos oman autoni saisi yhtä mukavaksi kuin nuo kaksi hydejousitettua autoa olivat.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #26 : Toukokuu 22, 2018, 18:51:08 »
Hyvään katsos tottuu!  :)
Siksi ”pintakovuus” korostuu ja myös se että ratissa tuntuu värinää, ei niinkään muille autossa oleville.

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #27 : Toukokuu 24, 2018, 11:50:55 »
Hämmästyttäviä kokemuksia täällä.
Oon ajanut kahdella hydejousituksellisella C5 III:lla ja ne on kumpikin ollu upean leijailevan pehmeitä. Toinen oli 2013 156 THP man. sedan ja toinen 2010 136 HDI aut. tourer.
Kumpaakaan ei mitenkään voinut luonnehtia kovaksi eikä todellakaan samanlaiseksi kuin rautajousitettu C5, jollaista olen myös ajanut.
Olisin ikionnellinen, jos oman autoni saisi yhtä mukavaksi kuin nuo kaksi hydejousitettua autoa olivat.
Mitä nyt sun autolla juuri ajaneena sanoisin että se on tosi mukava ja pehmeä. IMHO :)
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 177
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #28 : Toukokuu 24, 2018, 20:34:34 »
Uskottava se kai on  ??? 
Jos siihen kuitenki koittas laittaa taakse jotku isommat pallot  :angel:

Hämmästyttäviä kokemuksia täällä.
Oon ajanut kahdella hydejousituksellisella C5 III:lla ja ne on kumpikin ollu upean leijailevan pehmeitä. Toinen oli 2013 156 THP man. sedan ja toinen 2010 136 HDI aut. tourer.
Kumpaakaan ei mitenkään voinut luonnehtia kovaksi eikä todellakaan samanlaiseksi kuin rautajousitettu C5, jollaista olen myös ajanut.
Olisin ikionnellinen, jos oman autoni saisi yhtä mukavaksi kuin nuo kaksi hydejousitettua autoa olivat.
Mitä nyt sun autolla juuri ajaneena sanoisin että se on tosi mukava ja pehmeä. IMHO :)

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #29 : Toukokuu 25, 2018, 18:40:39 »
Käytin nyt auton iskaritestissä saadakseni jotain osviittaa uskomuksieni tueksi. Takana lukemiksi 28 ja 32, edessä n 50%. Millaisia lukemia näiltä voi odottaa?

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 658
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #30 : Toukokuu 25, 2018, 18:52:12 »
Öh? Ei kai iskaritestit osaa kertoa mitään hydestä?  ???
Ehkä epätasapainon voisi?

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 177
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #31 : Toukokuu 25, 2018, 18:56:12 »
Xsaranko?

Käytin nyt auton iskaritestissä saadakseni jotain osviittaa uskomuksieni tueksi. Takana lukemiksi 28 ja 32, edessä n 50%. Millaisia lukemia näiltä voi odottaa?

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #32 : Toukokuu 26, 2018, 07:42:19 »
Xsaranko?

Käytin nyt auton iskaritestissä saadakseni jotain osviittaa uskomuksieni tueksi. Takana lukemiksi 28 ja 32, edessä n 50%. Millaisia lukemia näiltä voi odottaa?

Mikähän on kun isot heitot menee pehmeästi vaikkakin vähän epävakaasti, mutta poikkisaumat ja muut teräväreunaiset kuopat tuntuu täräyksenä? Ei ole mielestäni normaalia kaasunestealustalle bx:n ja xantian kokemuksella. Etupäähän uusittu 3 palloa tänä vuonna kun yksi nurkka oli mennyt tönköksi. 2008 tourer ajettu 260tkm.

C5 :)

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 956
  • Peukkuja: 8
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #33 : Toukokuu 26, 2018, 08:09:41 »
Samanlainen on milunkin. Ulos jousto ei ole tarpeeksi nopea vaan pyörä ikäänkuin putoaa kuoppaan. Ajonopeudesta kiinni tietty.
TeeKoo Turuust

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 518
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #34 : Kesäkuu 11, 2018, 17:27:30 »
Öh? Ei kai iskaritestit osaa kertoa mitään hydestä?  ???
Ehkä epätasapainon voisi?

Sain käsiini edellisen testin lukemat. Eri asemalta tosin mutta lukemat ovat heikentyneet suhteellisen paljon taka-akselin osalta: Edelliset oli etu-taka 74/76-66/68.

Poissa C5-2005

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 177
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 2.0i A Break -05
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #35 : Kesäkuu 11, 2018, 19:27:03 »
En liikaa tuijottaisi noita iskaritestejä. Toisella asemalla voi näyttää ihan eri lukemia kuin toisella. 0% on toki 0%.

Poissa yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 994
  • Peukkuja: 8
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #36 : Kesäkuu 11, 2018, 19:50:04 »
Testihän kertoo, moniko prosenttisesti rengas on kiinni tärinälevyssä. En tiedä laskevatko aikaa vai painetta vai miten se teknisesti tapahtuu. Katsastukseen toisaalta vaikuttaa ainoastaan se, että akseleilla on suht' samat lukemat.

Citroënissa hyvä ja huono resonanssitaajuus on luonnollisesti eri kuin jossain saksankinnerissä. Jokainen jousivakio + iskari -kombinaatio pärjää hyvin tietyillä taajuuksilla ja huonommin toisilla. Jotkut pärjäävät keskinkertaisesti laajalla alueella ja toiset erittäin hyvin kapealla alueella. En tiedä, mitä käytännön merkitystä niistä mittaustuloksista voi päätellä. Katuajossa ainakin hydraulijousitus pitää kuin liima talvellakin, mukautuen tien pinnan epätasaisuuksiin ja pitäen renkaat kosketuksissa tiehen. Rata-ajossa varmaan ei, paitsi sitten taas Activalla :)

Itsellä on tainnu olla 50/50, 60/60 tai 70/70 noi iskaritestit vähän jousipalloista riippuen, eri vuosina.

Poissa Tepa123

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 36
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #37 : Kesäkuu 12, 2018, 08:34:29 »
On muuten todella hämmentävä tuo c5 alusta.  Voisi kuvitella ettei sillä pysty vetämään kovaa mutkia. Alunperin mietin miten tuo käyttäytyy luisussa. Meneekö niinkuin muutkin "lullat" todella arvaamattomasti.

Tulipa sitten testattua tuota rataolosuhteissa niin kaiken mukavuuden keskellä alustahan toimii todella hienosti. Erityiskiitos rankalaisille insinöreille luisuun lähdöstä ja sen hallinnasta. Todella helppo auto ajaa ja pidon menetyksen tuntee mikroautomaisen tarkasti.