Kirjoittaja Aihe: Jousituksen kovuus?  (Luettu 4224 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa äheltäjä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Jousituksen kovuus?
« : Lokakuu 10, 2013, 19:14:12 »
Mulla on autona -08 C5 Tourer Exclusive Hdi ja olen pitänyt sitä miellyttävän pehmeänä, mutta ajelin tuossa eräänä päivänä toisella vastaavalla ja ero oli huomattava.. Tämä tuttavan auto oli unelmapehmeä ja suodatti lähes kaikki töyssyt ja jopa poikkisaumat pehmeästi. Enemmän tuntui "keikkuvan" sisvusuunnassa, esim. katukiveyksen ylityksessä mutta se oli ainoa negatiivisempi asia. Mietinkin, onko joissain säädöissä eroja, koska LDS-nestettä oli molemmissa samanverran ja kaikki näytti olevan samalaista muutenkin?!

Sivuheittona: Kokeiltiin minun edelliseen sitikkaan (C5 HDI farkku -06) laittaa bensa-Xantian jousipallot joka nurkkaan, ja sen homman jälkeen se oli ehkäpä pehmein koskaan ajamani sitikka :) Ongelmaksi koitui riittämätön iskunvaimennus ja tahtoi pohjata isommissa montuissa, mutta erittäin pumpulinpehmeä normaaliajossa.
Citroen C5 HDI 136 Exclusive Tourer

Poissa Alpo Kieppi

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 227
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2013, 18:20:19 »
Eikö tuo lie olisi jousipalloilla selitettävissä? Oliko tuossa koeponnistamassasi yksilössö comfortkuulat (vai onko sellaisia edes tarjolla kolmoskoppaan?) vai onko omasi jo hiukan ajan myötä kovettunut pallojen osalta? Ainakin tuo keikkuminen kuulostaa ihan samalta kuin omani comfortien asennuksen jälkeen.

Eikös näissä jo aika kauankin ole ollut tuplakalvolliset pallot jotka kestävät paremmin päästämättä typpeä karkaamaan. Mietin vaan ihan sillä, että mikä noin yleensä mahtaa olla pallojen käyttöikä. Itse vaihdoin pallot uusiin comforteihin viiden vuoden kohdalla. Pehmenihän se havaittavasti.
C5 1.6Hdi Dynamique Berline -11,
308 1.6vti  Sw -10

Citikkamiehen elämässä on kaksi onnen hetkeä: se kun hän ostaa hyvän Citikan ja kun hän siitä pääsee sitten eroon.

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 696
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #2 : Lokakuu 11, 2013, 19:35:24 »
Jos kyse on ihan täysin identtisestä menopelistä, ensimmäisenä tulee mieleen renkaiden merkki/malli, halkaisija ja rengaspaineet. Tai sitten olet unohtanut autostasi Sport-napin pysyvästi päälle... :)
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Poissa äheltäjä

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 25
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #3 : Lokakuu 11, 2013, 20:38:28 »
No joo, periaatteessa saattaa olla comfortit alla, koska on niin erilainen tuntumaltaan. Ulkonäköeroja ei ole palloissa, mutta en ole comforteja koskaan nähnyt, millaisia ne on vakioihin verrattuna ulkonäöltään.

Renkaista tai nivelien jumimisesta ei ole kyse, mutta toki mun autossa saattaa palloista olla painetta pois, täysin mahdollista.

Sport-nappia ei tule käytettyä, minusta se vie tuon liian lähelle rautajousista autoa :D

Kai tähän kolmoskoppaseen Comfortit saa, tai ainakin jonkun muun mallin pallot pitäs mahtua paikalleen. Xantian palloja on, joten joskoon uskaltas kokeilla, koska mukavia kokemuksia niistä edellisessa C5:ssä.
Citroen C5 HDI 136 Exclusive Tourer

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2013, 07:42:49 »
No joo, periaatteessa saattaa olla comfortit alla, koska on niin erilainen tuntumaltaan. Ulkonäköeroja ei ole palloissa, mutta en ole comforteja koskaan nähnyt, millaisia ne on vakioihin verrattuna ulkonäöltään.

Renkaista tai nivelien jumimisesta ei ole kyse, mutta toki mun autossa saattaa palloista olla painetta pois, täysin mahdollista.

Sport-nappia ei tule käytettyä, minusta se vie tuon liian lähelle rautajousista autoa :D

Kai tähän kolmoskoppaseen Comfortit saa, tai ainakin jonkun muun mallin pallot pitäs mahtua paikalleen. Xantian palloja on, joten joskoon uskaltas kokeilla, koska mukavia kokemuksia niistä edellisessa C5:ssä.

Pallojen kierre on täysin sama mitä aikaisemmissa C5:sissa (ja ilmeisesti näihin jotkut ovat asennelleet vielä vanhempien mallien palleroita), joten eiköhän sinne sopivat pallot löytyne... Keskimmäisiä palloja ei fyysisen koon puolesta oikein voi vaihtaa, mutta nurkkiin saa sitten jo sovellettua

TeURaS

  • Vieras
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2013, 15:27:05 »
Voisikos joku kertoa, mistä todella erottaa tavalliset ja comfort pallot? Miten tarkalleen nämä comfort pallot eroaa niitä tavallisista?

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 980
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2013, 20:39:07 »
^Korkeampi kaasun paine sekä mahdollisesti "sormeiltu" iskariventtiili...

Paineen saa näppärästi mitattua pallotesterillä, kuten myös iskariventtiilin keskireiän saa sopivalla tulkilla mitattua. Ensin toki pitäisi tietää minkäkokoinen reikä pitäisi olla, ennen hätäisiä päätelmiä...

Voi myös olla siten että on laitettu aivan eri mallista peräisin oleva pallo, uudelleenpaineistettuna, kun on haettu erilaista iskariventtiiliä...

Nämä siis yleisesti, C-vitosen "littupalloja" en ole kuullut kenenkään vielä paineistaneen, rakenteesta puuttuvan täyttönipan puutteen takia...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92, Xm V6.24 -95

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1982 3/4

TeURaS

  • Vieras
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2013, 19:50:53 »
Soitin tänään merkkiliikkeeseen ja he totesivat, että nämä "comfort pallot" ovat tarvike juttuja eivätkä Citroenin omia virityksiä. Myös kaveri sanoi, että hänellä oli aikaisemmassa kokeeksi sellaiset ja totesi, että auto seilasi ja keikkui kuin halpa soutuvene. Vinkkinä hän heitti, että kannattaa käydä tarkistuttamassa se jousitus välillä. Merkkiliike voi määritellä olisiko tarvetta esim. vaihtaa ne pallerot koska kuulemma nekään ei ole ikuiset.

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #8 : Lokakuu 19, 2013, 21:34:39 »
Suoritetaanko tuo pallojen mittaus täyttöreiän aukosta vai jotenkin muuten? Voiko kolmoskoppaisen jousipalloja testata irroittamatta niitä ja kuuluuko tämä Citroënin huolto-ohjelmaan?
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 633
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #9 : Toukokuu 10, 2015, 20:41:06 »
Käytiin tossa maakuntakierroksella ja paluumatkalla auto jumitti 95% varmuudella sport-tilaan. Jopa kotikulmilla tutut paikat tuntuivat huomattavan epämukavilta eikä sport-napin painamisella ollut mitään vaikutusta jousituksen pehmeyteen. Onko sport-tilaan jumitusta mahdollista vahvistaa muuten kuin Lexialla? Onko tällaista vaivaa ollut muilla C5 X7 kanssa ja mikä voisi mahdollisesti olla syynä?

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 947
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #10 : Toukokuu 10, 2015, 21:29:20 »
Käytiin tossa maakuntakierroksella ja paluumatkalla auto jumitti 95% varmuudella sport-tilaan.


Oletko varma että pumppu toimii? JOs vaikka sulake kärähtää niin paineidenpikku hiljaa karatessa jousitus laskee ja siten myös kovenee.
TeeKoo Turuust

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 633
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #11 : Toukokuu 10, 2015, 21:37:59 »
Korkeudensäätö pelaa ja korkeus normaali, joten ei liene pumpussa ongelma.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 626
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #12 : Toukokuu 10, 2015, 21:43:19 »
Muutenkin tuo omani tuntuu hieman erikoiselta, sillä tuo pieni nypytys, tien epätasaisuudet kyllä tulee jousituksesta läpi. Mutta jos sitten tielle osuu kunnon paukku, esim. sellainen metallilavetti mitä ne käyttää kaivantojen ylityksiin siltoina, niin tuollaiseen voi huoletta pamauttaa sen 50-60km/h ja koppi hyvä että edes heilahtaa, todella pehmeästi menee tuollaisen yli ???
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 633
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #13 : Toukokuu 10, 2015, 21:45:36 »
Pitänee ensitöikseen lisätä LDS-nestettä, kattelin säiliöön tossa viikko-pari sitten auto ala-asennossa, ja ei ollut siinä sihdin alatasolla nestepinta, toki nestettä säiliössä kyllä näkyi. Ajattelin tarkistaessani etten lähde sorkkimaan kun kaikki toimii.

Paikalla yason

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 971
  • Peukkuja: 7
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2015, 00:08:58 »
Muutenkin tuo omani tuntuu hieman erikoiselta, sillä tuo pieni nypytys, tien epätasaisuudet kyllä tulee jousituksesta läpi. Mutta jos sitten tielle osuu kunnon paukku, esim. sellainen metallilavetti mitä ne käyttää kaivantojen ylityksiin siltoina, niin tuollaiseen voi huoletta pamauttaa sen 50-60km/h ja koppi hyvä että edes heilahtaa, todella pehmeästi menee tuollaisen yli ???

Vähän sama ykköskoppaisella täällä. Mieluummin olis just toisin päin, ei mulla ole mitään tarvetta jysäyttää hidasteisiin sun muihin hidastamatta. Nythän se vitosellani onnistuu, joten en jaksa liikaa jarrutella. Mutta vaihtaisin tuon "ominaisuuden" ilomielin sellaiseen, että jousitus suodattaisi kaikki muutaman sentin epätasaisuudet, tärisevät muhkurat ja saumat pois kokonaan. Voisin sitten vastaavasti hidastaa isompiin töyssyihin ihan itse.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 626
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #15 : Toukokuu 11, 2015, 09:09:07 »
Ei, tuo kommenttini ei todellakaan tarkoittanut että noihin paukkuihin voisi, saati kannattaisi ajella ns. täysillä, sillä tuosta tulee melkoinen paineisku hydesysteemiin = liitokset, tiivisteet, pumput yms. on aika kovilla :-\ Itse vaan huomasin tuon kerran kun vahingossa yhden tuollaisen kaivannon yli paukkasin, niin ylityshän meni varsin pehmosesti vaikkakin auto oli tuolla kertaa täynnä populaa, liekö sillä myös oma osansa tuon ylityksen pehmeyteen ??? Ja kyllä, ehdottomasti ottaisin mieluummin ns. pintapehmeän version, joka suodattaisi nuo pienet epätasaisuudet täysin pois => ajo maantiellä olisi tosiaan kuin taikamatolla leijailisi 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #16 : Toukokuu 11, 2015, 17:05:46 »
Hmm, mulla mielestäni pintapehmeä C5 mutta kovia saumoja ei ota täydellisesti mutta niin ei tee mikään muukaan auto? Vuosimalli 2011.

Poissa Reverend

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 503
  • Peukkuja: 5
  • Xsara HDi
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #17 : Toukokuu 08, 2018, 14:47:10 »
Mikähän on kun isot heitot menee pehmeästi vaikkakin vähän epävakaasti, mutta poikkisaumat ja muut teräväreunaiset kuopat tuntuu täräyksenä? Ei ole mielestäni normaalia kaasunestealustalle bx:n ja xantian kokemuksella. Etupäähän uusittu 3 palloa tänä vuonna kun yksi nurkka oli mennyt tönköksi. 2008 tourer ajettu 260tkm.

Poissa Claude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 49
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #18 : Toukokuu 08, 2018, 17:06:18 »
Kuulostaa ihan normaalilta C5 X7:n jousitukselta, mitä ei voi verrata BX:n tai Xantian vastaavaan. Itsellä kokemusta vm. 2010 tourerista. Tuo on varmaan ollut tiedossa jo I-koppaisen ajoilta, ettei jousitus ota teräviä kuoppia / saumoja kovin mallikkaasti - ainoastaan laajat heitot. En muista mikä autolehti mahtoi olla, joka esittelytilaisuudessa koeajoi silloin uuden X7:n ja piti kaasunestemallia pintakovempana kuin vastaavaa rautajousista.

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 30
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #19 : Toukokuu 08, 2018, 21:40:08 »
Kyllä nuo tärähdykset kuuluvat C5 hydejousituksen ominaisuuksiin. Aikoinaan DS5:a hankkiessani harmittelin, ettei sitä saa hydenä,. Koeajoin sitten myös C5:n ja totesin tuon muuten hienosti toimivan jousituksen heikkouden, terävät reunat löivät rumasti näpeille.
Tuon jälkeen DS5:n valinta oli paljon helpompaa, vaikka sen  rautajousien ja alkuperäisten iskareiden toiminnassa ei kehumista olekaan, virittäminen kuitenkin on mahdollista ja lopputulos on varsin onnistunut.
Hyde on historiaa hyvine ja huonoine ominaisuuksineen.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 167
  • Peukkuja: 9
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #20 : Toukokuu 08, 2018, 22:15:56 »
Eipä lyö näpeille paskapuhetta, ainakaan oma Ikoppanen.
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08
C5 break 1.8 -03,
Peugeot Expert 1.9TD -00,
Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94
edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #21 : Toukokuu 08, 2018, 22:19:07 »
Hyden voi toteuttaa/säätää monella tavalla joten tekniikasta se ei ole kiinni. Ehkä C5 X7 haluttiin enemmän eurooppalaiseen makuun. Ei se kyllä pahasti mitenkään näpeille lyö, enkä sanoisi että on pintakova (= tuntee tien epätaisaisuudet mitkä ei edes näe). Korkeusantureitahan on myös eri määrä riippuen moottorista ja softassa on myös eri versioiden välillä eroja.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 541
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #22 : Toukokuu 09, 2018, 08:01:19 »
Pallojen kovuus, joustovara pitäisi näkyä nurkista painamalla. Jos vaipuu, niin ok. Comfort-pallojen pintakovuutta on pehmennetty porailemalla. Reikää isommaksi, ei syvältä. Tarkoitus vain hieman lyhentää keskireikää. On auttanut. Myös kohtalaisten etupallojen siirto taakse ja eteen on kehuttu Monroen 66bar-etupalloja. C5II: Näin olen tehnyt jo taakse, 1,9D Xantian etupallot. Uudelleentäytettyinä. OK.

Poissa Magirus

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 106
  • Peukkuja: 1
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #23 : Toukokuu 10, 2018, 14:55:00 »
Asiaa hieman sivuten:
Minusta tuntui viime viikolla, että oikea etunen oli jousitukseltaan kova. Autoa kattokaiteista heiluttaessa se alkoi keikkua lävistäjän suhteen, eikä keskilinjan suhteen. Pari päivää myöhemmin ilmiö oli poissa. :o Mistä tuollainen voi johtua? Nivelet jumissa? Sport-asento jäänyt päälle yhdessä kulmassa? Vai olenko menettämässä järkeni? :). C5 III 2010 Tourer 156 THP

Varsinainen kommentti:
Rengas vaikuttaa myös pintakovuuden kokemukseen. Rengastesteissä saisi olla testi tätä mittaamaan. Ja toisten sitikat tuntuvat aina pehmeämmiltä ajaa. : D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyinen: C5 THP 156 Exclusive Tourer A 2011
Entiset: C5 2,0 16V Exclusive Break A 2007, Xantia II Break 2000, Xantia I 1995

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 639
  • Peukkuja: 21
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: Jousituksen kovuus?
« Vastaus #24 : Toukokuu 10, 2018, 16:26:14 »
Kumpi onkaan pehmeämpi? Suht kova paine renkaissa vai normipaine? Kumpu on hiljaisempi, jaksaisinkohan suorittaa testin?