Kirjoittaja Aihe: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000  (Luettu 6931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« : Kesäkuu 04, 2013, 11:03:06 »
Osaisikohan joku tähän sanoa jotakin.
VTS Saxo (vm2000 1.6 8v 100hp versio) lähtee kylmänä hyvin käyntiin sekä heti ajosta sammutettuna hyvin käyntiin. Noin 10-15min ulkolämpötilasta riippuen on semmoinen aika minkä jälkeen ei meinaa millään lähteä käyntiin. Kiekkamittarin neula hypähtelee joten ykk-anturi pitäisi olla kait ok. Vaikuttaa että parhaiten lähtee käyntiin pyöräyttelemällä konetta hyvin lyhyesti. Pitkä sahaus ilman kaasua tai lappu lattiassa ei tunnu toimivan.

Tänään yli 20 asteen ulkolämpötilassa ei 3 tunnin seisominen vielä riittänyt vaan piti vieläkin käynnistellä pitkään ja hartaasti. Katsotaan miten on kun saa seisoa nyt 5 tuntia.

Vuotaako nyt joku suutin sitten? Jotain muita veikkauksia mitä voisi kokeilla? Suuttimien putsausaine tai joku muu pikakorjauskeino tähän? Onko konehuoneessa joitain maadoituksia mitä pitäisi tarkistella, akun maadoitus on ainakin ok. Ei tässä muuten mitään mutta pe-la välisenä aikana olisi saxon mittariin tulossa liki 1000km ajoa ja pakko se on välissä sammuttaakkin...
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #1 : Kesäkuu 04, 2013, 12:23:46 »
Lisätäämpä vielä että käyn tänään hakemassa kaikki lämpötila-anturit mitkä tuohon voi vaikuttaa ja vaihdan ne.. Katsotaan auttaako :P
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2013, 09:58:18 »
Ei löytynyt Motonetistä yhtään tähän käypäistä anturia.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2013, 22:32:12 »
Huomenna saan toivottavasti lueskeltua enempi dataa vehkeestä mutta pikaisella tutkailulla vaikuttaa siltä että vika olisi ykk-anturissa kun muistista löytyy parikin eri vikaa virheellisestä moottorin kierrosluvusta..
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2013, 13:34:57 »
Nollasin viat muistista ja vaikka kuinka tässä on ajeltu ja koitettu saada vikaa uudelleen päälle niin eipä onnistu :D
Vaikuttaa kuitenkin siltä että tuo kierrosnopeusanturi on nyt se syyllinen. Pitää tilata tuollainen ja pitää vaan kone mukana ajossa jos vaikka alkaisi taas oireilemaan. Nyt on tosin paljon viileämpi keli että voihan se olla että sekin vaikuttaa?
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2013, 18:09:14 »
Tänään sain vian päälle. Moottorin kierrosnopeus startatessa 360rpm. Välillä näkyi muitakin lukuja ja muistiin oli jäänyt jälleen kierrosnopeudesta väliaikainen virhe ja nopeudeksi 80rpm. Sain vehkeen käyntiin jäähdyttämällä ykk-anturia. Homenna saan uuden anturin siihen ja katsellaan mitä sen kanssa tapahtuu.. Mutta edelleen veikkaan että tuolla suunnalla se vika on.

Tosin ecu luuli myös että kaasu on osittain painettu mutta kun sen sain säädettyä paremmaksi oli oireet silti samat.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #6 : Kesäkuu 24, 2013, 18:04:05 »
Oireilu on vähentynyt ykk-anturin vaihdon jälkeen. Tosin edelleen kuumalla kelillä pulolämpöisenä pitää starttailla useamman kerran että lähtee käyntiin. Tänään sitten tuli uusi vika tai vika muuttui mutta siitä toisaalla..
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2013, 20:37:04 »
Edelleen ongelma on sama. Mitään muuta vikakoodeja ei tule kun engine speed sensor ja temperary fault..
Olisikos jollakulla sivistynyttä arvastusta siitä että voiko joku muu anturi haistella sitten tuon moottorin kierrosluvun kun tuo vauhtipyörältä lukeva anturi?
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2013, 19:19:51 »
Servicestä selasin kaikki anturit mitä löysin ja en löytänyt mitään uutta.. Tilasin veden lämpötila anturin ja jonkun lohkon kupeessa olevan anturin. Imusarjan paineanturia en tilannut kun se tuntuu töimivan oikein. Ainakin käynti menee ihan kuralle kun liittimen irroittaa :) Pitää sekin kyllä putsata.

Yhdellä kaverilla oli samoilla oireilla pösö ja kertoi että lopulta vika korjaantui kun pösön myi pois..
Katsotaan että pitääkö itsekkin kohta tehdä samoin jos noistakaan ei ole mitään apua  ???
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #9 : Syyskuu 22, 2013, 14:13:47 »
Taas on hieman lisää tietoa tähän. Bensapumppu ei pyörähdä silloin kun kone on siinä lämpötilassa ettei käynnisty. L-koodilla kun tekee bensapumpun testin eli väkisin pyörittää pumppua, lähtee nöyrästi käyntiin..

Eli kysymys kuuluukin: Kuuluuko bensapumpun pyörähtää aina kun virrat laitetaan päälle? Riippumatta siitä mikä paine järjestelmässä on?
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #10 : Syyskuu 22, 2013, 17:47:47 »
Kyllä kuullu jos vain virrat laitetaan päälle hurinaa pitää kuulua.Normaalisti virrat päällee odota se että painetta järjestelmässä pumppu sammuu ja käynnistä auto.Tällä tempullaa auto aina käynnistyy eka startilla jos muuten auto on huollettu.Bensapumpun kestoikä on laskenut kun tuota etanolia on lisätty bensanjoukkoon.Itsellä meni C3 jos 175tkm kun normaalisti ne kestää yli 200tkm

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #11 : Syyskuu 22, 2013, 20:39:29 »
Niin kuten kirjoitin, silloin kun pumppu pyörii virrat laitettaessa, silloin käynnistyy niinkuin pitääkin. Vain koneen ollessa lämmin pumppu ei pyöri. Suuresti epäilen että itse pumppu olisi viallinen koska mitään muuta oiretta ei ole kun tämä lämpöisenä käynnistymättömyys.

Spekuloitiin tänään että pääseekö polttoainelinjaston paine laskemaan ja koneen ollessa lämpöinen polttoainepumppua ei oletuksena pyöritettäisi. Tämä tosin on ihan arvailua koska ei ole toimivaa vastaavaa millä tuon voisi kokeilla.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #12 : Syyskuu 23, 2013, 07:41:19 »
Paljon autollaa on ajettu.Onko niitä bensapumpun tuottoja ja paineita koskaan mitattu.Mitä ne kertoo
Joten pumppu esiin ja vaihto katso ensin ne liitäänät maadoitus ja muu puoli sekä se sulakkeet jutut hyvä sulake ilmaa hapettumia ja sinnee sulakepohjaa sitä hapettuman poistoainettaa annaa vaikuttaa hinkkaa sulakeellaa puhtaaksi ja WD-40 käsitellään lopuksi.Minä tekisin näin ja jos vaikkaa auto rupeaisi pelamaan

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #13 : Syyskuu 23, 2013, 08:12:33 »
200tkm on ajettu ja meikäläisen ajamana 3000km ilman mitään muuta oireita kun tuo lämpöisenä käynnistymättömyys.
Pumpun vaihdan kyllä toiseen mutta en ymmärrä miten pumpun tuotto tai liitokset vaikuttaisi siihen että moottorin ollessa lämmin, auton toisessa päässä oleva pumppu ei pyöri. Luulisi että oireilisi ajossa jollain tapaa jos pumpusta olisi kiinni. Ja tietokoneella pyydettäessä pyörii niinkuin pitää..
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #14 : Syyskuu 23, 2013, 08:26:49 »
Tee testi mittaa siitä suutintukin päässä olevassa nipassa ne pa-paine ja tuotot kuuma kone ja kylmä kone aika  1 minuutti ja litra tuotto.Kun se bensapumppu on minun tietääkseni pyörii aina jos noi painerajat vai toimii.Ilman vastapainettaa pumppu ei toimi on tehty se kolari turvallisuuden takia jos letku menee rikki pumppu ei pumppaa kuumaan moottoriin bensaa onko tuossa sitä törmysjuttua jolloin bensasyöttö laukeaa pois käytössä(uusissa malliessa tälläinen hienous).Kerro kuinka kävi

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #15 : Syyskuu 23, 2013, 12:47:18 »
Kerrotko mulle tyhmälle nyt kuitenkin sen että mitä tuo tuoton määrä kertoo nykyisestä viasta?
Ennemmin vaikuttaa että linjasto pääsee valumaan tyhjäksi kun koneen sammuttaa..
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Renee

  • Vieras
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #16 : Syyskuu 23, 2013, 13:41:46 »
Kuules jos kone ei saa bensaa eihän se silloin toimi.Kun noita juttuja mitä teen jos auto ei käynnisty tuo bensapumpun toiminta on aika tarkeä homma.Kun starttii pyörittää autoa vimmatusti ja onhan se AJOESTO juttu sekattu ettei se  ole vain päällä satunaisesti niin pakkohan se on käyntiin lähteä,Onko se kone kylmä ,kuuma tai haalea.

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #17 : Syyskuu 23, 2013, 14:27:25 »
Joo unohda koko homma. Et selkeästi nyt halua ymmärtää mitä kirjoitan joten annetaan olla.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

VTSBOY

  • Vieras
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #18 : Syyskuu 23, 2013, 15:11:29 »
terve kenguru.

saitko vaihdettua sen lämpötila-anturin? ellei siinä ollut vika, niin voisit stekata startin. joskus xsara teki samaa vikaa ja startin huolto auttoi siihen :)

Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #19 : Syyskuu 23, 2013, 15:45:49 »
terve kenguru.

saitko vaihdettua sen lämpötila-anturin? ellei siinä ollut vika, niin voisit stekata startin. joskus xsara teki samaa vikaa ja startin huolto auttoi siihen :)

Vaihdoin juu lämpötila-anturin ja ei muuttunut tilanne miksikään. Putsasin map anturin / imuilman lämpötila-anturin ja kaikki antavat tietokoneelle ihan oikeaa tietoa. Nakutustunnistinkin on odottelemassa ja vaihdan kurillani senkin vaikka sillä ei pitäisi olla käynnistymisen kannalta merkitystä. Mitään vikakoodeja ei tule enään koneesta. Ja starttikin siis pelaa ihan hienosti.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

Poissa cxtuning

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 180
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • bx sport turbo, xantia v6 activa
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #20 : Syyskuu 23, 2013, 17:28:43 »
Eikä käynnisty kaasupohjassa? Starttaa kuitenkin normaalisti?

Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #21 : Syyskuu 23, 2013, 17:43:06 »
Useimmissa autoissa ECU antaa aina tietyn pituisen pulssin polttoainepumpun releelle, vaikkapa 3 s, ja joka kerta kun virrat laittaa päälle - en ainakaan usko että lämpötila (anturin mittaama) siihen voisi vaikuttaa, eikös tässäkin ole ihan perinteinen alipainetoiminen kalvosäädin bensapaineelle? En tiedä missä tilanteessa ei annettaisi (ellei olisi käytössä bensapaineen anturia tai tulkittu että on tapahtunut kolari) tuskin ainakaan pelkän lämpötilan perusteella voi tuota jättää väliin, voihan pumppu vuotaa vääräänkin suuntaan suuttimien lisäksi.

Ei tosin ole tullut testattua juuri tuollaista Saxoa, suriseeko pumppu, jos vaikka ihan hetkeksi sammuttaa ja laittaa virrat päälle, mutta näin kuvittelisin. Eikä varmaan ole bensapaineen antureitakaan tuon ikäisissä, ei oikein uudemmissakaan...

Toi on vanhemmalle, mutta sama pohja-idea lienee uudemmissakin Saxoissa: ECU maadoittaa bensapumpun releen (voisi laittaa mittarin siihen johtoon, tuleeko ohjaus, välissä tuossa vanhassa inertiakytkin) -> rele antaa virrat pumpulle, jos ei tietyssä ajassa ala tulla kampiakselin anturilta signaalia ECU ottaa bensapumpun maadoituksen pois.
http://gurtam.com/files/ftp/CAR/Citroen/saxo/nfz/nfz.htm
(Ehkä tuossa saman releen kärkien kautta tulee ohjaus myös puolalle, selostusmerkinnät hieman epäselviä)

Uudemmissa inertiakytkin lienee korvattu airbagin kolari-antureilla, joka kommunikoi ECUn kanssa ja sammuttaa bensapumpun kolaritapauksessa

Köyhän miehen viritys on tietysti oma painonappi, jolla bensapumpun rele maadoitetaan hetkeksi ennen starttiyritystä :)

(Oliko niin että kylmänä toimii täysin kauniisti, mutta kuumuuskaan ei sammuta -> vaikuttaa aika härövialta, mutta joskus osittaiset kontaktiviatkin on lämpötilariippuvaisia elektroniikkahäröjen lisäksi)

Eli aloittaisin tutkimalla yrittääkö ECU maadoittaa bensapumpun relettä, eli lähteeko muutaman sekunnin pulssi ECUlta, mutta joku muu vika estää pumpun käynnistymisen


Poissa Kenguru

  • Yleishärö =)
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 324
  • Peukkuja: 13
  • Sukupuoli: Mies
    • Kuveja
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #22 : Syyskuu 23, 2013, 21:00:01 »
Ei käynnisty poljin pohjassakaan ja starttaa ihan normaalisti. L*xian mukaan 360rpm vanhalla ja uudella anturilla.

Ihan normi paineensäätimellä on käsittääkseni tuo järjestelmä. Ja itseasiassa taitaa tuo ollin laittama kaavakuva olla ihan pätevä tähän meikäläisen vehkeeseen. Tuolla MP7.2 mallilla olen ainakin kytkenyt koneen autoon.

Tänään kokeilin töistä tuolla lähtiessäni suriseeko pumppu joka kerran kun laittaa virrat ja ei surise. Ekalla käännöllä suristi paineet järjestelmään ja toisella kerralla ei enään surissut. Ja käyntiin lähti hienosti kun oli työpäivän seisonut. Pitää seuraavan kerran kun ajelee kuumaksi tuota useamman kerran avaimen kääntelyä. Varmaan kolmea kertaa en ole kääntänyt kuumana ilman että välillä olisin käyttänyt starttiasennossa.

Ja tuollaista ryyppynappulaa tässä mietiskelin itsekkin kun tuon tietokoneen mukana roudaaminen ja käynnistäminen on hieman hankalaa. Ja hienosti tuo tosissaan käy ja pisin mitä itse olen ajellut ilman sammutusta oli 250km. Tilanne on myös huonontunut tässä kesän aikana. Alkuun koneen piti seisoa n. 15min ennen kun ongelmat alkoi. Nyt riittää 5 minuuttia ettei käynnisty. Heti sammutuksen jälkeen käynnistyy nöyrästi.

Nyt on purettuna yhdestä pösöstä pumppu ja kunhan voin palastella tämän niin alan tutkimaan kiinni olevaa pumppua. Tuossa kun on reilu 10mm vaimennusmattoa sekä vahvistimet päällä niin ihan hetkessä se ei tapahdu :D Kiinteäselkänojaiset kuppipenkitkin toppaavat tuon kulun takaosaan aika sujuvasti.
C5 2.0 HDi
XM Turbo C.T
SaxoBeat
1/3 MKA:sta
Peugeot 106 Rallye

SamiH

  • Vieras
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #23 : Syyskuu 23, 2013, 22:55:44 »
Joskus erästä toista PSA tuotetta tutkiessani löysin dokumentin että tuo bensapumpun ohjaus toimi siinä ainakin juuri noin.  Eli ensimmäisellä avaimenkäännöllä kerätään paine pienellä surautuksella, mutta seuraavilla ei.  En muista missä tilanteessa tuo toiminto nollaantui.  Mutta silloinkin polttoainepumppu lähti pyörimään viimeistään siinä vaiheessa kun kierroslukusignaali eculle tulee, muutenhan tuo käynnistäminen menisi varsin vaikeaksi....  Eli vaikka tuo pyöräytys pois jäisikin ja paine kiskossa laskisi, niin hetken starttaamisella pitäisi paine nousta ja auton käynnistyä.



Poissa olli__o

  • Administrator
  • "C8"
  • *****
  • Viestejä: 1 369
  • Peukkuja: 14
Vs: Saxo ei käynnisty lämpöisenä 1.6 8v vm. 2000
« Vastaus #24 : Syyskuu 24, 2013, 00:55:04 »
Voihan noin olla, (ei ole isompaa kokemusta, eikä muuta kuin niistä jotka surisee aina virrat kytkettäessa) mutta kauhean pitkä ei luulisi ajan olevan, jonka jälkeen taas suristaan, muutaman minuutin normaalisti bensapaineet pysyy sammutuksen jälkeen ja yleensä tietysti aika pitkäänkin paineet pysyy, mutta ei parin minuutin paineenlaskukaan vielä kauhean epänormaalia ole. Suutinten lisäksi bensapaineet voi vuotaa paineensäätimen säädinventtiili tai takaisin päin tankkiin bensapumpun takaiskuventtiili. Pidempään yritetään paineet pitää tietysti myös siksi ettei suuttimissa oleva bensa pääse kiehumaan kuumuudesta ja vaikeuta käynnistystä kuumana.

Joissain Saxoissa on muovisen bensakiskon päässä liitin bensapainemittarille (renkaantäyttöventtiilin näköinen), eli voisi ehkä myös tutkia kuinka nopeasti paineet laskee sammuttamisen jälkeen?

(yleissääntö on: jos laskee yli 1 bar/30 s -> vikaa jossain, en tiedä mikä tuossa TU5JP:ssä kuuluisi olla rajana)

Lyhyt starttikin muuten yleensä surauttaa pumppua muutaman sekunnin, eli ainakin pari sekuntia koneen pysähtymisen jälkeen, kun virrat on päällä.