Kirjoittaja Aihe: Vetarin suojakumi rikki  (Luettu 1862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeteC5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vetarin suojakumi rikki
« : Huhtikuu 02, 2013, 19:34:27 »
Hei! Onko kenelläkään vinkkejä vetarin ulomman suojakumin vaihtoon? Näkyi olevan hajalla ja rasvat ulos työntyneenä kun renkaat vaihdoin >:(

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #1 : Huhtikuu 02, 2013, 20:14:30 »
Hei! Onko kenelläkään vinkkejä vetarin ulomman suojakumin vaihtoon? Näkyi olevan hajalla ja rasvat ulos työntyneenä kun renkaat vaihdoin >:(

Irrota vetari ja asenna ylivedettävä, jos saat sen pysymään paikallaan. Itse en saanut. Vetari puretaan sitten laatikonpuoleisesta päästä. Pyöränpuoleista murrosta ei saa tarvikkeena saati sitten alkuperäisenä. Jos sen rikot ostattaa uuden vetoakselin, ihanan kallista. Purkuosatkin on melko kysyttyjä jostain kumman syystä...

Poissa miksu661

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 80
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
  • C4 Stilo MW1.9jtdx2
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #2 : Huhtikuu 02, 2013, 20:44:03 »
Mä sain pysymään ylivedettavän  :) Ja pösöön (206) laitoin sellaisen bilteman liimattavan ja pysyi hyvin vaikka epäilin vahvasti  :)

Poissa Shred

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 16
  • Peukkuja: 0
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2016, 00:28:58 »
Tänään auton alla käydessä tuli huomattua, että vetarin suojakumi on alkanut työntää rasvaa pihalle tähän malliin.
Ylivedettävä malli on jo mainittu, mutta onko kukaan kokeillut miten liimattavat mallit kestävät sitikassa?
Täytyy pohtia mitä tuolle tekee tai teettää, kohtuullisen nopeasti se on kuitenkin syytä korjata.

Poissa kaselin

  • Expert and Specialist for Everything
  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 038
  • Peukkuja: 9
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2016, 03:37:29 »
Motonetin halkastava on parempi kun bilteman 19.90€ kyllä se ylivedettäväkin pysyy mutta on työläämpi.
C5 break 1.8 -03,Peugeot Expert 1.9TD -00,Honda GL1800-08, Xantia1,8 sx -94 edesmenneet 2cv4 -72, 2cv6 -82

Poissa jkaija

  • Administrator
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 326
  • Peukkuja: 17
  • Sukupuoli: Mies
  • C6
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #5 : Huhtikuu 18, 2016, 19:15:09 »
Ja työläin versio alkuperäinen, jota itse suosin
C6 2.7HDI vm.-08
Ex. C5 II 2.0HDI Break Exclusive vm.-06
Ex. Xsara 2.0HDI vm.-00

Poissa kuaise

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 23
  • Peukkuja: 0
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #6 : Toukokuu 18, 2016, 03:35:25 »
itse vaihdellut jo 3 kpl eteen renkaiden puolelle ylivedettävät. Työläs homma, mutta pystyy vaihtamaan vetari paikallaan. Olin lukevinani jostain, että näiissä x7 koppasissa olis kolmen (vai neljän) eri valmistajan veto-akseleita. Ja näistä johonkin pystyi tuon ulomman vetonivelen vaihtamaan. Johonkin taas sisemmän ja johonkin en kumpiakaan.

Poissa AriRu

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 225
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
    • Xsara.Tuningboard.net
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #7 : Maaliskuu 07, 2017, 14:20:43 »
Käytätin liikkeessä vaihattamassa. 2h meni ammattilaiseltakin. Tuli 15e osalle hintaa. Jospa se kestäs taas hetken.

Poissa Piippuvahti

  • Viestejä: 2
  • Peukkuja: 0
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #8 : Toukokuu 07, 2017, 11:16:02 »
Viime viikolla (4.5.17) C5 x7 vaihdatin oik.puol. ylivedettävän kumin, aikaa meni vajaa tunti, laskutettu 0,8 H kustannus 58 € + kumi 17€. Eipä kannata itse liata näppejään.

Poissa Nuudeli

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 142
  • Peukkuja: 2
Vs: Vetarin suojakumi rikki
« Vastaus #9 : Toukokuu 07, 2017, 12:52:26 »
Viime kesänä vaihdoin ylivedettävän suojakumin kuskinpuolen ulompaan niveleen. Kyseessä kakkoskoppanen C5, mutta lienee vastaava uudemmassakin.

Aika yksinkertainen hommahan se on:
 - Auto yläasentoon ja tunkilla ylös sekä pyörännavan mutteri irti.
 - Rengas pois ja alapallon mutteri irti.
 - Auto ala-asentoon, jotta alatukivarren saa irti.
 - Vetoakseli lähtee tämän jälkeen irti navasta.
 - Puhdista ympäristö enimmästä hiekasta, irroita entinen kumi leikkaamalla ja puhdista vanhat rasvat pois.
 - Käännä ylivedettävä kumi ja leikkaa tarvittaessa sopivaan mittaan.
 - Voitele kartio (tai osta paineilmakäyttöinen työkalu) ja vedä kumi lähes kokonaan valmiiksi paremmassa työasennossa kuin akselia vasten.
 - Vedä kumi paikoilleen, käännä se takaisin ja laita rasvat + klemmarit/siteet.
 - Loput palikat kasaan päinvastaisessa järjestyksessä. Alatukivartta laitettaessa kannattaa tunkilla nostaa jarrulevystä napa-asetelmaa niin saa paremmin pujotettua alapallon paikoilleen.

Itsellä meni noiden mukana tulleiden kiristimien kanssa tuusaamiseksi, kun ei ole niitä oikeita kiristyspihtejä ja soveltamalla en saanut mieleiseen tiukkuuteen, joten laitoin ihan normi klemmarilla. Ne oli jo valmiiksi ostettu, koska osasin odottaa ongelmia siteiden kanssa. Samalla laitoin lisää rasvaa sekä uuden klemmarin sisempään niveleen, kun sieltäkin oli tihkunut rasvaa ulos. Injektioruisku on oiva väline tuohon rasvan lisäämiseen. Tuntiin tuon tekee, jos ei jumita tappelemaan noiden siteiden kanssa. :)
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)