Kirjoittaja Aihe: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)  (Luettu 32287 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #25 : Kesäkuu 06, 2013, 08:57:17 »
Eikös se ole niin, että uudemman mallin venttiilit ei toimi vanhemmalla softalla? Mitenköhän tuo sitten ilmenee, onko laatikko jatkuvasti vikatilassa jos softa on väärä? Ei kai sillä järjestyksellä lopputuloksen kannalta luulisi merkitystä olevan, mutta välttämättä laatikko ei toimi oikein uusilla venttiileillä ennen päivitystä.

Meinasivat, että kyllä autolla pystyy ajamaan vaihdon jälkeen. Sitä en tullut kysyneeksi, pitääkö ajaa suoraan pistokkeeseen, vai oireileeko jotenkin ilman päivitystä. Lienee tietenkin varminta käydä päivityksessä mahd. nopeasti. Jahka nuo venttiilit nyt saapuisivat Briteistä ... Suunnitelma tällä hetkellä on tehdä niin päin, että ensin venttiilien- ja öljynvaihto ja sen jälkeen sitten päivitykseen. Sitten hiukan maalaushommia ja jos sen jälkeen auto taas palvelisi pitkän aikaa ilman suurempia murheita.

Tuntuu muuten pelleiltään tuo Xsara olevan melkoisen luja. Molemmista helmakoteloista ja takakaarista puuttuu alapuolelta melko paljonkin maalia niin, että pelkkä pelti näkyvissä mutta ruostunut ei "vielä" ole. Tämä jo hiukan Off-topic...

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #26 : Kesäkuu 06, 2013, 19:51:50 »
Uskomaton nopeus. Hain juuri venttiilit postista. Tilasin ne tiistaina. 2 päivää Briteistä kotipostiin. Suomen sisäisetkään siirrot Itellan avustuksella ei onnistu tuollaisella vauhdilla. :)

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 034
  • Peukkuja: 22
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #27 : Kesäkuu 08, 2013, 04:33:52 »
Vanhat venttiilit toimivat myös uudella softalla, mutta uudet eivät vanhalla (kovin hyvin ainakaan). Vaan mitäpä minä ammattimiehien tietoa kyseenalaistamaan.

Poissa apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 186
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #28 : Elokuu 15, 2013, 07:58:03 »
Mistä valmistuspäivästä lähtien on uudempaa ohjelmistoa ladattu tehtaalla C5:en? Venttiilit pitäisi vaihtaa ja nyt pitäisi päättää päivittääkö ohjelmistot uusiin ennen vai jälkeen vai tarvitseeko päivittää ollenkaan. Raision Veho ainakin kieltäytyi päivittämästä autoa edes rahalla ostettuna, ilmeisesti hei eivät edes siihen pysty niin 'merkkihuolto' kuin onkin. Onneksi Huittisissa on Auto-Pelttari mikä vastasi että päivittävät jos on päivitettävissä eli nostettavissa ylempään versioon

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #29 : Elokuu 15, 2013, 09:59:27 »
Päivitä ennen uusia venttiileitä. Uusin päivitys on todennäköisesti uudempi kuin yksikään AL4 -vaihteisto?
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Break '10

Poissa apaija

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 186
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #30 : Syyskuu 05, 2013, 21:29:47 »
Venttiilit vaihdettu. Pitäisikö vaihteiston mennä vikatilaan heti jos ohjelmaversio vanha? Laatikko nimittäin toimii todella hyvin noiden venttiilien vaihdon jälkeen, vanhat venttiilit olivat valkoisilla liittimillä.
Ei ollut pelkkää riemua sillä kansi oli todella hyvin kiinni ja todella hankalien työasentojen takana. Dieselissä riittää tavaraa laatikon eteen.

Ari
C5 Hdi break aut

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #31 : Lokakuu 04, 2013, 19:48:05 »
... jatkoa ...

Kaikkien mahdollisten vaikeuksien kautta auto saatiin päivitykseen. Päivitystä ei lopulta kuitenkaan voitu suorittaa, koska ohjelmisto oli jo uusin mahdollinen. Vikakoodit sentään luettiin ja nollattiin. Sammu se moottorinkuvakin kojetaulusta. :) Nyt sitten pitäisi vielä hommata nuo tarvittavat tiivisteet ja vaihtaa venat.

Komiasti oli tuo auto päästänyt akun tyhjäksi remonttia odotellessa, ja sitä kautta hukannut ajonestoon tarvittavat koodit auton puolelta. Hinaus 15km ja vauhti n. 30km/h, niin auto saatiin tähän(kin) päivitykseen.

Nyt kuitenkin kaikki on OK. Toivottavasti vastoinkäymiset loppuis jo tähän.

... Paitsi, että pakoputki taitaa vuotaa jostain melko alkupuolelta, eli sieltä kalliilta puolelta missä on katti ... Ja huoltomuistutin muistutteli, että moottoriöljytkin pitäis vaihtaa.

Tulta päin!

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #32 : Lokakuu 12, 2013, 17:09:16 »
Moro taas,

Mikäs tuon manuaalikaran tarkoitus on? Sain venttiiliit vaihdettua, mutta pahoin pelkään että en huomioinut tuota karan paikkaa lainkaan. Se kun lähti liikkeelle, kun tuon jousilevyn irroitti että sain toisen venttiilin irti. Onko se tuossa jousilevyssä jotenkin kiinni? Nyt en enää saanut vikatilaa koeajo lenkillä aikaiseksi, mutta ei tunnu lukitsevan 4:sta enää lainkaan. Ja muutenkin luistelee melko paljon. Vaihdettaessa vaihde oli N:llä, eli vasemmalta neljännessä hahlossa tuo jousilevy päässä oleva "pikku putkilo".

Löytyisikö kuvia tuon manuaali karan "oikeasta paikasta"?

Pitääkö tuo rakkine nyt avata uudelleen ja tarkistaa mihin asentoon tuo kara jäi... :(

t.Mikko

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #33 : Lokakuu 12, 2013, 17:41:55 »
Käsittääkseni sen tarkoitus on pitää valittu vaihde valittuna ja antaa vaihdekepin tuntuma.
On varmaan tarpeen tarkistaa karan asento jos laatikon toiminta on muuttunut. Jo pelkkä öljynvaihto tekee siitä sujuvamman. Olihan vaihdettu öljymäärä oikeaa laatua ja oikea määrä?
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Break '10

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #34 : Lokakuu 12, 2013, 18:26:14 »
Ok, kyllä se on sitten tainnut (ehkä sitten vahingossa) valahtaa oikeaan paikkaan, koska keppi pelaa ihan niinkuin pitääkin. Toi luistatus vaan hiukan häiritsee.

Jollain sivulla netissä mainittiin, että manuaali venan/karan väärä asennus vois aiheuttaa paineenlaskua vaihteistossa ja sitä kautta vikatilaa.

Öljyn piti olla kunnollista. LT71141, Teboil Fluid S. Ei siis Sitikan omaa, vaan parempaa. Tiedä näistä sitten. Punaista oli. ;)

Mikä tuota luistatusta yleensä automaateissa aiheuttaa? Onkohan laatikosta mahdollisesti hajonnut jotain isompaakin ... Vai voiko se olla tuo öljy. MaxLifellä toimi ennen venttiiliremonttia muistaakseni kyllä paremmin. 4:n lukittui yms. Silloin vain oli niitä pirun vikatilaan menoja tosi usein. Lähes joka matkalla.

2/3 vuoden sisään 3 kertaa vaihdettu öljyt tuohon laatikkoon. Sekä sitikan omaa, max lifee, että nyt tätä teboilia.

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #35 : Lokakuu 12, 2013, 19:03:59 »

Mikäs tuon manuaalikaran tarkoitus on?


Ainaskin sen kautta laatikko lukittuu mekaanisesti P-asennossa.

Jos joku tarvii lisää kuvia laatikosta, niin kohta niitä saa.

Hommasin toisen laatikon, mutta vaihdan ensin sielun tuohon vanhaan ja kokeilen tuoko se muutosta.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #36 : Lokakuu 12, 2013, 19:14:10 »
P-lukkokin toimii moitteetta tuossa mun laitteessa. Eli, kun vaihteen valitsin menee loppuun asti ja painaa tuon karan sinne sisälle lukko kytkeytyy? Olisko se hahlo siinä sitä varten, että se kara myös tulee ulos sieltä porauksesta kun valitsinta vetää "taakse päin" eli siis laittaa R/N/D:lle? Ajatusleikkiä, mutta jos sen toiminta on noin yksinkertainen, se voi olla nyt paikoillaan, koska yllä mainitut kaikki toimii ...

Teme, jos vaan mahdollista, niin nappaa joitain kuvia siitä manuaalivenan/karan kohdilta, kun tuo sielun kansi on pois paikoiltaan. Miten se kara kiinnittyy siihen vaihteenvalitsimen/jousipellin päähän. Tässä ketjussa jo näytetyissä kuvissa tuo kara on hiukan jäänyt sen jousilevyn taakse piiloon.

Ja vielä ... Teme, virkistätkö muistia, mikä sulla oli laatikossa vikana?

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 347
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #37 : Lokakuu 12, 2013, 19:53:49 »
Kohta puoli miljoonaa ajettu, hain laatikkovikasena talvella.
Öljyt oli aivan kuraa, mankut ilmeisesti vaihdettu kun oli mustat.

Vaihdoin mankut, aikansa toimi, sitten alko kakomaan, öjynvaihdoista huolimatta.

Nyt on toisaikainen, kylmänä veetuilee ja luistaa -> vikatilaan.
Toisinaan menee pitkään ilman ongelmia, vaikka vetää raskasta kärryä.
L e x i a lla kun oppimisen nollaa, tuntuu hetken paremmalta. L e x i a n testit läpi OK, ei vikoja, paineet normaalit.

Vaihdan ensin sielun ja paineanturin, sitten koko lodjun ellei toimi.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #38 : Lokakuu 12, 2013, 20:13:27 »
Just joo. Kuulostaa hankalalta ongelmalta, kun vika tulee ja menee miten tahtoo. :(

Onko tuo Lexia muuten nykyään jo jossain yleisessä levityksessä. eBaystä sitä näköjään ainakin saa ... Jotain kaapeleita jne., mutta onko tuollaisesta mitään apua?

Esim. http://www.ebay.co.uk/itm/Lexia-3-Citroen-Peugeot-Diagnostic-Interface-/170831170701

Siitä vois melkein tuon satasen pulittaa, jos sillä sais jotain lisätietoa tuosta laatikon elämästä.

Mahtaako tuollaisessa tulla se Citroen DocBackUp mukana. Mulla joskus muinoin se oli mutta nyt ei enää käynnisty, valittaa jotain aktivointiongelmaa. Ei kyllä ole alunalkaenkaan mitenkään aktivoitu ... :D


Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #39 : Lokakuu 12, 2013, 20:19:28 »
Siellä oli myös jokin tappi joka piti asettaa hahloonsa. Huomioitko sen? En osaa kuvailla sitä tarkemmin. Nuo linkitetyt tehtaan ohjeet ei enää toimi, onko kellään tiedossa uutta osoitetta?
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Break '10

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #40 : Lokakuu 12, 2013, 20:22:25 »
Siitä leksasta ei muistaakseni ollut muuta hyötyä kun toimilaitteiden testi. Kulunut pääpaineen säätöventtiili pitää hyvin erilaista - kuluneen kuuluista surinaa.

Voi siinä muitakin ominaisuuksia olla.
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Break '10

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #41 : Lokakuu 12, 2013, 20:25:12 »
Justiinsa niin ja mä luulen, että se "tappi" multa on nyt jäänyt laittamatta hahloonsa. 10 pisteen kysymys kuitenkin kuuluu, voiko tuo hahloon laittamattaomuus aiheuttaa vaihteiston luistamista ja nelosen päälle kytkeytymättömyyttä? Kiasus, mitä sanoja ... :D

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 534
  • Peukkuja: 4
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #42 : Lokakuu 12, 2013, 21:49:38 »
Todennäköisesti. Tiedä nyt mikä funktio sillä tapilla tarkalleen on, mutta ensimmäisenä tulee mieleen ettei laatikon ohjaus saa tietoa siitä että käytössä on D-vaihde, ei "manuaalikolmonen"?
Peugeot 607 2.2 HDi A '05, Citroen C5 3.0HDi Break '10

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #43 : Lokakuu 13, 2013, 08:17:14 »
Aivan. Noh, kuvia odotellessa että miten se tappi pitäisi siellä olla.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #44 : Lokakuu 13, 2013, 09:02:22 »
Tiukalla netin kahlaamisella löytyi melko hyvä kuva ja osoite, josta löytyi todella selkeä selostus tuosta sielun poistosta ja paikoilleen laitosta.

Osoite: http://petrila.org/repair/2/406d8/info/gb/b2cg6sk3.htm

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #45 : Lokakuu 13, 2013, 23:05:02 »
No höh. Avasin tuon sielun laatikon uudelleen ja olihan se venttiilin hahlo ihan oikeassa paikassa (siinä tapissa). Näytti sille, että tuskin sitä yksikköä saa sinne paikoilleen, jos tuo ei ole oikeassa kohdassa. Tulipahan loroteltua melkein 8 litraa öljyä vaihteiston läpi. :)

Ennen tarkistusoperaatiota kävin lämmityslenkillä, että sain öljyt kuumaksi ja yllättäen mitään ongelmia ei ollut. Jopa nelonen lukittui ihan OK. Olisiko johtunut kylmistä öljyistä??? Nyt operaation jälkeen näyttää että satunnaisesti käyttäisi tuota lukkoa. Esim. liikennevaloissa joskus tekee pienen nykäyksen, kun jarru on pohjassa ja silloin ykkönen on ripeä ja pitää hyvin (varmaankin silloin toimii oikein). Toisinaan taas ykkönen on kuin purukumia. Taitaa tuossa laatikossa nyt kuitenkin olla jotain muutakin pielessä kuin vain nuo magneettiventtiilit. Vikavaloja ei enää vilkuttele.

Toisaalta, jotenkin alkoi heräämään myös epäilys siitä, että tuon laatikon toimintaanhan liittyy paljon eri sähkövempeleitä myös. Esim. kaasupoljin. Olisiko kenelläkään mitään ideaa, miten lähteä selvittämään mahdollisesti näistä muista vempeleistä johtuvia vikoja? Mitään vikakoodia ei kai ole päällä, kun tuo moottorin kuvs ei taulussa pala. Voiko vaihteiston ohjausyksikköön jäädä jotain koodeja, vaikka ei näytä niistä mitään valoja?

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #46 : Lokakuu 14, 2013, 07:18:48 »
Olisiko kenelläkään mitään ideaa, miten lähteä selvittämään mahdollisesti näistä muista vempeleistä johtuvia vikoja? Mitään vikakoodia ei kai ole päällä, kun tuo moottorin kuva ei taulussa pala. Voiko vaihteiston ohjausyksikköön jäädä jotain koodeja, vaikka ei näytä niistä mitään valoja?

Kojetaulun vikavalo ei paljoa kerro. Myöskään yleismallinen vikakoodinlukija/softa ei kaikkia järjestelmän havaitsemia vikoja/virheilmoituksia näytä. Leksalla kun sitten katsoo, niin vikailmoituksia voi olla pilvin pimein vaikka vikavalo on pimeänä ja muut testerit/softat näyttää puhdasta tulosta. Jos vähänkään enemmän itse sitikkaansa ropaa niin satkun investointi kiinanleksaan on aika hyvä sijoitus.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #47 : Lokakuu 14, 2013, 07:22:03 »
OK. Justiinsa eBaytä kahlaan ja alta satkulla irtoaa Briteistä leksa. Neljä DVD:tä, piuhoja yms. yms.
Taidan laittaa sellaisen tilaukseen...

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 708
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #48 : Lokakuu 14, 2013, 08:58:39 »
Briteistä omanikin tilasin. Kannattaa huomioida, että käytännössä Leksa vaatii XP käyttöjärjestelmän koneeseen. Ainakaan itse en saanut sitä pelaamaan virtuaalikoneessa vaan valjastin vanhan läppärin autonkorjauskäyttöön. Asensin siihen Leksan ja AutoComin CDP Pro:n. Mielestäni hyvä yhdistelmä.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #49 : Lokakuu 14, 2013, 10:01:42 »
Kokeilitko siis VMware/Virtual Box -konetta, vai esim. Win7:n mukana tulevaa XP-modea (MS Virtual PC)? Voisi kuvitella, että tuolla XP modella onnistumisen mahdollisuudet vois olla parhaat.

Mutta kiitos vinkistä joka tapauksessa. Hoidan itselleni jonkun vanhan XP koneen varmuuden vuoksi.