Kirjoittaja Aihe: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)  (Luettu 37370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #100 : Marraskuu 03, 2013, 19:52:05 »
Nyt olis anturi vaihdettu. Ei muuttunut mikään. Höh. Sama vikakoodi edelleen ja live-mittaus näyttää melkein koko ajan nollaa. Pitäisi kai kuitenkin olla suht lähellä tuon moottorin nopeutta tuo input speed. Näytti alkuun hetken antavan jotain lukemia, mutta sitten aina laski nollaan. Taitaa olla jonkin sortin johtovika tuosta liittimestä ECUlle. Jossain siinä välillä siis. Yritin hakemalla hakea jotain infoa mihin ECUn nastoihin tuo anturi tulee kiinni. En oikein löytänyt infoa.

Sedre höpöttää jostain ECUn 1630 nastoista 45 & 46, mitkä olisivat tuon anturin johtojen 1361A & 1362A kiinnityskohdat. Milläköhän nuo saisi ECUn puolelta selville?

Vanhakin anturi antoi muuten ihan oikean vastusarvon n. 300 ohmia, eli suht turha remontti ... taas !

Poissa Jyrki61

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #101 : Marraskuu 09, 2013, 12:53:40 »
Nyt olis ohjeen mukaan venttiilit vaihdettu. Öljy vaihdoin jo joku aika sitten Valvolinen Max Lifeen, silloin oli laatikossa keltaiset kirkkaat öljyt jotka tuoksui makealle niinkuin automaattiöljyn kuuluukin. Nyt kun laatikko meni tuon öljyn vaihdon jälkeen jotakuinkin toimimattomaksi (hyvä että sai autotallista ulos ja takaisin) haisi öljy palaneelta ja oli tietenkin epämääräisen väristä kun oli kahta tyyppiä sekaisin. Vaihdoin venttillit huomioiden nuo keskustelussa esille tulleet asiat. Ensimmäiset puoli kilometriä tuntui pelaavan ihan OK, sitten häiriö uudestaan päälle ja luistattelemalla pääsin takaisin kotipihaan. Ajattelin vielä kerran huuhdella öljyt (kannattaako?) ja kokeilla sitten toimintaa. Voisko olla vika jo jotain isompaa kun ei tuo venttiileiden vaihto auttanut?
PS onko teidän öljykotelossa ollut irto magneetit keräämässä metallihiukkasia? Kuva alla
PS2 kuva myös siitä miten minulla tuo kara asemoituna ennen sielun irroitusta.

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #102 : Marraskuu 09, 2013, 15:47:11 »
Nyt olis ohjeen mukaan venttiilit vaihdettu. Öljy vaihdoin jo joku aika sitten Valvolinen Max Lifeen, silloin oli laatikossa keltaiset kirkkaat öljyt jotka tuoksui makealle niinkuin automaattiöljyn kuuluukin. Nyt kun laatikko meni tuon öljyn vaihdon jälkeen jotakuinkin toimimattomaksi (hyvä että sai autotallista ulos ja takaisin) haisi öljy palaneelta ja oli tietenkin epämääräisen väristä kun oli kahta tyyppiä sekaisin. Vaihdoin venttillit huomioiden nuo keskustelussa esille tulleet asiat. Ensimmäiset puoli kilometriä tuntui pelaavan ihan OK, sitten häiriö uudestaan päälle ja luistattelemalla pääsin takaisin kotipihaan. Ajattelin vielä kerran huuhdella öljyt (kannattaako?) ja kokeilla sitten toimintaa. Voisko olla vika jo jotain isompaa kun ei tuo venttiileiden vaihto auttanut?
PS onko teidän öljykotelossa ollut irto magneetit keräämässä metallihiukkasia? Kuva alla
PS2 kuva myös siitä miten minulla tuo kara asemoituna ennen sielun irroitusta.

Vilkkuuko vikavalot (lumihiutale/sport), onko vikakoodeja luettu?
Mulla ei muuten mitään megntteeja tuolla sielun boksissa ollut.

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 639
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #103 : Marraskuu 09, 2013, 16:30:20 »
Magneetti kuuluu olla.
Tarkistitko menikö venttiiliyksikön takana oleva o-tiiviste paikalleen?
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa Jyrki61

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #104 : Marraskuu 09, 2013, 19:36:11 »
Vikakoodit luettiin joskus aikanaan, nyt ei ole luettu. Käyneekö varaosakaupan OBD-lukija tuohon tarkoitukseen? Service valo mulla siihen syttyy, noita lumihiutale-sportti valoja ei muutakuin vilauttaa ennen vian alkua.
O-renkaat oli paikallaan kun ne venttiilit sinne paikoilleen laitoin. Niitä sielun ja laatikon välissä olevia en vaihtanut tarkastin vaan silmämääräisesti (huh) kun en niitä ollut varannut ennen työtä.  Tänään ostin vielä satsin Valvolinen ATF long lifea. Yksi täyttö ja huuhtelu sitten öljyt sisälle ja taas testaamaan, jollei täältä tule kokemusta siitä että turhaa on Jyrki työsi...

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 639
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #105 : Marraskuu 09, 2013, 20:20:44 »
Jos vaihteisto toimi normaalisti ennen purkua, niin uudelleen vaan kasaamaan. Vika ei ole suurensuuri siinä tapauksessa. Näin ainakin järkeilen.
Hanki se o-rengas ennen uutta purkua.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #106 : Marraskuu 09, 2013, 20:25:06 »
Jos vaihteisto toimi normaalisti ennen purkua, niin uudelleen vaan kasaamaan. Vika ei ole suurensuuri siinä tapauksessa. Näin ainakin järkeilen.
Hanki se o-rengas ennen uutta purkua.

Joo-o. Tosiaan. Uudet o-renkaat hydr. yksikön taakse (2 kpl) ja magn. venttiilien renkaiden tarkistus (ettei ole tuplia).

Poissa DaKyy

  • C5 II 06
  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #107 : Marraskuu 10, 2013, 11:51:45 »
Sekin lienee mahdollista, että vaikkei tuplatiivisteitä olisikaan, on se yksi tiiviste menny asentaessa huonosti paikalleen.

Poissa Jyrki61

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #108 : Marraskuu 10, 2013, 12:35:01 »
Nythän tuolta on öljyt pois, joten minäpäs huomenna availen vielä paketin ja tarkastan nuo tiivisteet. Nyt hyvää Isänpäivää kaikille!

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #109 : Marraskuu 10, 2013, 14:21:27 »
Hiphei! Edistystä …

Isänpäivän kunniaksi purettiin lisää tuota moottoritilaa, että saatiin vaihteiston älyboksi liittimineen irti. Vanhasta anturin liittimestä ja parista sähköjohdon pätkästä tuli hyvä "adapteri", jonka sai kiinni moninapaliittimeen -> helpompi piipata.

Alkuun näytti sille, että molemmat johdot on kunnossa. :( Muutaman lisäjohdon lisäyksen ja älyboksin liittimen heiluttelun avulla samalla kun mittari oli kytkettynä löytyi vika! KYLLÄ! Nastaan nro 46 tuleva johto on poikki. Piippaus pätkii satunnaisesti, kun liitintä heiluttelee. Silmällä tuo johto on päällisin puolin ihan kunnossa.

Ja sitten loppui yleismittarista patteri :)

Nyt pitäisi jostain keksiä se kohta mistä tuo johto on poikki. Olisiko hyviä ideoita?

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 357
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #110 : Marraskuu 10, 2013, 15:24:01 »
Isänpäivän kunniaksi vaihdoin pojan autoon mankut.
Tulee varmaan kohta onnittelemaan, saa sitten koittaa paraniko.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #111 : Marraskuu 11, 2013, 22:08:20 »
Noniin. Vaihteisto toimii! Onpa tehokas auto. :D

Tuohon nastaan/liittimeen 46 tuleva johto tosiaan oli poikki. Pieni vika, suuret seuraukset. Nastat on numeroitu sekä liittimeen, että ECUun. Helpottaa paikallistamista. Jouduin purkamaan johtosarjaa ECUlta aina öljytikulle asti ennen kuin löytyi SE kohta. Molemmat anturin johdot oli jo hiertyneet melkein poikki. Pinkki pahemmin kuin vihreä. Kolvia, kutistesukkaa, sähkärin teippiä ja lopuksi ne kangassukat vielä nippusiteillä kunnolla kiinni. Ne kangassukatkin oli muutamasta kohdasta hiertyneet puhki. Pyöräytin hiertymä kohdat eri paikkaan, teippiä runsaasti ja vielä nippuside pitämään teippi paikoillaan.

Nyt siis toimii, vaihtaa nätisti. Leksa kertoo, että input speed pysyy samana kuin engine speed. Paitsi pysähdyksissä D:llä tai R:llä on input speed 0. Se tarkoittanee, että vaihteisto ei pääse luistamaan yhtään. Ei tee sellaisia ihme ryntäilyja enää ollenkaan. Kick-down toimii moitteetta. Lukitsee tarvittaessa 2, 3, 4 -vaihteet. Leksa ei sano enää sitä refugea vai mikä se oli, vaan kertoo nätisti mikä vaihde milloinkin on päällä ja jos on just vaihtamassa kertoo myös sen. :)

Tulipa hyvä fillis, kun sai homman toimimaan. Toivottavasti näistä kirjoitteluista on tulevaisuudessa muillekkin hyötyä. Nämä mun seikkailut ainakin voi helposti kuvitella tapahtuvan muillekkin. Kiitos kaikille ongelman selvittelyyn osallistuneille!!!

Ainoa epäonnistunut asia remontissa oli akun kotelo, josta korkkasi toinen niistä pultin päistä, mihin se akun kiinnitysrauta tulee. Siihen pitää ennen katsastusta viritellä vielä joku patentti.

Poissa Jyrki61

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #112 : Marraskuu 21, 2013, 15:57:53 »
Kiitosta vaan mtkoskin, kyllä tuo sinun vian hakusi on toivoa antanut. Onnea onnistumisesta! Minä vielä käytin sielun pois, tarkistin tiivisteet, kaikki oli OK. Koeajolla ei kuitenkaan toiminut sain tallista pihalle ja takaisin, heti hävittää vaihteet ja rupeaa luistamaan. Sammutuksen jälkeen taas pääsee muutamia kymmeniä metrejä kunnes taas alkaa luistaa ja kohta veto häviää kokonaan. Tänään säädin Multi-function Switchin täältä löytyneen ohjeen mukaan. Ei vaikutusta toimintaan.
 Taitaa jo mennä tuon venttiilien vaihdonulkopuolelle, mutta, pelkät virrat päällä ottaa sekunnin surinan jälkeen kunkin vaihteen päälle manuaali kolmoseen asti, sitä ei enää suostu valitsemaan ja neloselta puottaa takaisin kolmoselle hetken haettuaan. Onko tuo multi-function katkaisija rikki vai liekö minullakin vika jossai ECU:n päässä. Tavallisella OBD-mittarilla ei anna muuta kuin P1352 joka ei käsittääkseni voimansiirtoon liity?
Liekö minullakin tuolla ECU:n päässä se vika?
Joko luovutan ja soitan Siekkiselle maaningalle?
Jykä
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2013, 16:42:15 kirjoittanut Jyrki61 »

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #113 : Marraskuu 21, 2013, 17:04:18 »
Kiitosta vaan mtkoskin, kyllä tuo sinun vian hakusi on toivoa antanut. Onnea onnistumisesta! Minä vielä käytin sielun pois, tarkistin tiivisteet, kaikki oli OK. Koeajolla ei kuitenkaan toiminut sain tallista pihalle ja takaisin, heti hävittää vaihteet ja rupeaa luistamaan. Sammutuksen jälkeen taas pääsee muutamia kymmeniä metrejä kunnes taas alkaa luistaa ja kohta veto häviää kokonaan. Tänään säädin Multi-function Switchin täältä löytyneen ohjeen mukaan. Ei vaikutusta toimintaan.
 Taitaa jo mennä tuon venttiilien vaihdonulkopuolelle, mutta, pelkät virrat päällä ottaa sekunnin surinan jälkeen kunkin vaihteen päälle manuaali kolmoseen asti, sitä ei enää suostu valitsemaan ja neloselta puottaa takaisin kolmoselle hetken haettuaan. Onko tuo multi-function katkaisija rikki vai liekö minullakin vika jossai ECU:n päässä. Tavallisella OBD-mittarilla ei anna muuta kuin P1352 joka ei käsittääkseni voimansiirtoon liity?
Liekö minullakin tuolla ECU:n päässä se vika?
Joko luovutan ja soitan Siekkiselle maaningalle?
Jykä

Eikös siitä multi-function katkaisijasta voi testailla niitä resistanssiarvoja. Starttaanpa lexan ...

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #114 : Marraskuu 22, 2013, 07:16:11 »
Taisikin ne vastusarvot liittyä siihen oikeaan asentoon laittamiseen. Muistin väärin.

Kyllä tuosta kannattaisi yrittää lukea vikakoodit lexalla ja siinä samalla voisi ajaa ne magn. venojen testit. Jospa vikaa onkin niissä kuudessa muussa venttiilissä...

Poissa Janne L

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 639
  • Peukkuja: 6
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #115 : Marraskuu 22, 2013, 12:53:39 »
Taisikin ne vastusarvot liittyä siihen oikeaan asentoon laittamiseen. Muistin väärin.

Kyllä tuosta kannattaisi yrittää lukea vikakoodit lexalla ja siinä samalla voisi ajaa ne magn. venojen testit. Jospa vikaa onkin niissä kuudessa muussa venttiilissä...

Käsittääkseni näiden toimilaitteiden testit eivät anna mitään datatietoa, ellei yhteys ole poikki. Modulointiventtiilit surisee, muut venttiilit eivät pidä ääntä. Huomasin ennen modulointivenojen vaihtoa että pääpaineen modulointiventtiili pitää erilaista "rikkinäistä, kulunutta" surinaa kuin se toinen, oliko se nyt turbiinin lukitusventtiili(?), eikä ne nykyään vaihdakaan kun tuon toisen venttiilin jos auton vie venttiilinvaihtoremonttiin.
Citroen C5 HDi240 Tourer '10

Poissa jiipee62

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #116 : Maaliskuu 11, 2014, 20:14:38 »
Aiheeseen liittyen, näkeekö esim. leksalla (tai PPparitonnia) vaihteiston ohjelmaversion? Ja mistä tietää sopiiko se uusien venttiilien kanssa? Ja löytääkö jostain askin ohjelmapäivitystiedostoja? Jollei, kuka tekee halvimmalla etelä-suomessa, lähinnä Lohja-Karkkila paikkeilla? Ja autokin on väärää merkkiä, 406 pösö. Samaa tekniikkaa kuitenkin.

Jyrki
C5, Berlingo, 406, saksalainen ja italialainen.
Jyrki
C5 2,0 HDI Break -02, Berlingo 1,4 -98

Poissa Jasu

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 006
  • Peukkuja: 21
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #117 : Maaliskuu 11, 2014, 22:58:31 »
Leksa kertoo, että input speed pysyy samana kuin engine speed. Paitsi pysähdyksissä D:llä tai R:llä on input speed 0. Se tarkoittanee, että vaihteisto ei pääse luistamaan yhtään.
Ennemmin kertoo sen että luistaa täysin momentinmuuntimesta..?

Silloin kun input speed ja moottorin kierrokset on sama, niin silloin ei luista, turbiinilukon ollessa lukittuna, lukitsemattomana noissa näkyisi eri arvo. Vaihteisto kun ei muutenkaan luista muualta kuin turbiinista, jos luistaisi kytkinpakoista/pannoista, niin niistä olisi kitkapinnat äkkiä lopussa...

Ja ennenkuin kukaan tuohon tarttuu, niin luistaa nuo kytkimetkin, mutta vain hetken vaihteen vaihtotilanteessa...
Dyane 4x4 IE -69, Sm 2.7 -71, Dyane IE -74, Xm V6 -90, Xm V6 Break -92

Sekä Range Rover Classic -76 ja P38 -95

Keskimääräinen vuosimalli 1981

Poissa jiipee62

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #118 : Maaliskuu 13, 2014, 01:22:37 »
Aiheeseen liittyen, näkeekö esim. leksalla (tai PPparitonnia) vaihteiston ohjelmaversion? Ja mistä tietää sopiiko se uusien venttiilien kanssa? Ja löytääkö jostain askin ohjelmapäivitystiedostoja? Jollei, kuka tekee halvimmalla etelä-suomessa, lähinnä Lohja-Karkkila paikkeilla? Ja autokin on väärää merkkiä, 406 pösö. Samaa tekniikkaa kuitenkin.

Jyrki
C5, Berlingo, 406, saksalainen ja italialainen.
Itselleni vastaten, ainakin tuo PP kertoo ihan suomeksi kelpaako ohjelma uusille BW:n tekemille venttiileille. Vikana vaan "Luistoa(Kytkin/Jarrut)" joten venttiilien vaihto ei liene tarpeen tähän vikakoodiin?
Jyrki
C5 2,0 HDI Break -02, Berlingo 1,4 -98

Poissa Corle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #119 : Maaliskuu 28, 2017, 08:13:43 »
Moro

Olisi edessä kyseinen toimenpide. Muutamia kysymyksiä olisi. Onko kukaan vaihtanut venttiilejä niin että paikalla olisi vanhat venttiilit ja sitten vaihtaisi uudet tilalle eli kun siellä on kuitenkin enemmän kuin ne kaksi, joten silloihan siellä olisi sekä uusia että vanhoja sekaisin. Onko sillä mitään merkitystä jos siis softa olisi tarpeeksi uusi?

Ja sitten sen softan pystyisi etukäteen tarkistamaan sopiiko uudet paikalleen ilman päivitystä? Ja missä sen tarkistuksen voisi Turun seudulla tehdä mahdollisimman edullisesti?

Corle
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 28, 2017, 12:05:25 kirjoittanut Corle »

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 357
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #120 : Maaliskuu 28, 2017, 08:16:21 »
Nää kaksi on erilaisia kuin muut, eli ei ole merkitystä.
Uudella softalla toimii myös vanhat.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Corle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #121 : Maaliskuu 28, 2017, 08:24:02 »
Nää kaksi on erilaisia kuin muut, eli ei ole merkitystä.
Uudella softalla toimii myös vanhat.

No hyvä on sitten yksi huoli vähemmän. Nyt tarttis vaan selvittää onko softa oikea, tietämättä vielä onko paikallaan olevat vanhoja vai uusia. :)

Poissa mtkoskin

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 66
  • Peukkuja: 0
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #122 : Maaliskuu 28, 2017, 09:36:24 »
Nää kaksi on erilaisia kuin muut, eli ei ole merkitystä.
Uudella softalla toimii myös vanhat.

No hyvä on sitten yksi huoli vähemmän. Nyt tarttis vaan selvittää onko softa oikea, tietämättä vielä onko paikallaan olevat vanhoja vai uusia. :)

Moro,

Voin suositella: http://www.vsac.fi/
Tuolta mä olen saanut aina hyvät neuvot ja varaosat.

Poissa Corle

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: AL4 automaattilaatikon mg-venttiilien vaihto (kuvia)
« Vastaus #123 : Maaliskuu 28, 2017, 12:01:57 »

Moro,

Voin suositella: http://www.vsac.fi/
Tuolta mä olen saanut aina hyvät neuvot ja varaosat.


Jes tarttee tuolta ainakin kysellä softaamisen hintoja.