Kirjoittaja Aihe: C5 - lll kiinnostaa  (Luettu 3611 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ex-rättäristi

  • Vieras
C5 - lll kiinnostaa
« : Tammikuu 19, 2013, 21:50:33 »
Tervehdys kaikille!
Olen nuoruudessani omistanut 2CV:n, mutta sitten on tullut muita merkkejä.  Tällä hetkellä ajan jälleen ranskalaisella, en kylläkään sitikalla, mutta nyt on eräs C5 THP 156 sedan alkanut kiinnostaa kovasti.  Vuosimalli on 2010, kilometrejä n. 50t ja hintapyyntö kohtuullinen.
Olen näitä palstoja yrittänyt antaumuksella tutkia, ja on alkanut tuo THP 156- moottori mietityttää.  Siinä on kirjoitusten mukaan ollut nokka-akselin ajoitusongelmia, talvikäyntiongelmia sekä jakohihnaongelmia.  Vieläkö kyseiset vaivat koskevat 2010-vuosimallia, ja vieläkö siinä on jakohihna vai onko siirrytty ketjuun?  Mikä on jakohihnan vaihtoväli?
Toisekseen, tässä kyseisessä autossa on jos jonkinlaista sähköhärpäkettä, istuinten sähkösäädöistä hierovaan kuskinpenkkiin.  Miten tällaiset sähkölaitteet pidemmän päälle kestävät, vai tuleeko niistä vain harmia tulevaisuudessa?
Toisena vaihtoehtona mielessäni on C4 VTI 120 -moottorilla, se on huomattavasti "tavanomaisempi" auto kuin tuo C5, mutta siitä huolimatta kyseinen C5 kovasti houkuttelee.
Siispä toivoisin rehellisiä vastauksia.  Kiitoksia jo etukäteen!

Poissa Citrung

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 223
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #1 : Tammikuu 19, 2013, 22:37:05 »
Osta pois vaan, jos kiinnostaa! Kaikki autot ovat mielestäni yksilöitä. Turhaan noita vikoja murehtii etukäteen, tulee jos on tullakseen. Omaani olen ollut ainakin tosi tyytyväinen! Muutamia suunnittelukukkasia toki löytyy, mutta ne eivät vaikuta perillepääsyyn. Ikinä ei ranskatar ole tielle jättänyt!
Citroen C5 2.0 AT Tourer 2009

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #2 : Tammikuu 19, 2013, 23:08:55 »
Sen THP156-koneen imusarja jäätyy talvella jos sitä ei ole vaihdettu takuuseen. Siitä on sitten kolme versiota joista ainoastaan uusin versio toimii.
Kävin läpi sen talven kun nuo kaikki kolme versiota oli autossani kiinni ja se ei ollut mitenkään kivaa.

Helsinkiin pääsi mutta kun yritti takaisin niin tuli vaan vikavaloja, joulukuusi ja hinausauto.
Muuten kone on hieno ja vääntää alhaalta.
ZX Volcane Automatic 1993
(Exät) C5 Berline HDi -10 ZX 1.8 Break -95 C4 Cactus Shine A -14 Xsara VTS -00

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 539
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #3 : Tammikuu 20, 2013, 09:31:09 »
Ei nuo mallin yleisimmät viat taida liittyä Exclusive -varusteisiin; ilmastoinnin lauhduttimen vuotoja, ikkunannostimen vaijerit poksuu, sähköliitännät (mm. valojen ja puhaltimen) pätkii. Joten ei kannata parhaiten varusteltuja sen takia pelätä. Onhan tässä "ominaisuuksia", eikä laatu taida kaikilta osin Xantian tasolle yltää, mut ei ne ole viattomia muutkaan merkit. Osta pois vaan.

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #4 : Tammikuu 20, 2013, 10:20:30 »
Jakopää murheita noissa vielä on mutta ei enää niin usein kun vanhemmissa thp koneissa. Imusarjan saa toimivaksi kun vaihdattaa sen uusimman version. Joissakin ollut jäähdytinnesteen lämpöanturi vikoja. Tähän thp malliin ei voi vaihtaa anturia erikseen vaan pitää vaihtaa koko termostaattikotelo. Vti moottori on varmempi mutta sitä vaivaa tuo jäähdytinnesteen Lämpötila-anturi. Tähän on nyt tullut paremmat anturit ja niitä on nyt kaksi.

Poissa MartyMcFly

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #5 : Tammikuu 20, 2013, 14:58:54 »
Unohda ainakin tuo C4 VTi 120:llä, autohan on siis ihan jees mutta tuo vapaastihengittävä ja alhaalta THP:hen verrattuna heikosti vääntävä moottori kömpelösti vaihtavalla vanhalla ja liian lyhyeksi välitetyllä (120 km/h ja 3500rpm) 5-vaihteisella manuaalilaatikolla on vaatimaton ja pettymyksiä tuottava yhdistelmä. Mielestäni monin verroin parempi moottori C4:een on 1.6 HDi 110 (tai 112/115 jos uudempi), ja sen mukana tulee myös modernimpi ja täsmällisesti toimiva 6-vaihteinen manuaalilaatikko (tai 6-vaihteinen robotti, joka on myös periaatteessa ok jahka siihen tottuu). Toki jos autoilu on vain ja ainoastaan siirtymistä paikasta a paikkaan b, niin kyllä tuolla VTi 120:lläkin pärjää, mutta ajamisen nautinnosta ei voi puhua.

Vaikka en ole C4:sta tai C5:sta kumpaakaan omistanut, olen molempia koeajanut sen verran monta kertaa että mielestäni hankintahintaa lukuunotamatta kaikkinainen ero C5:n eduksi on niin merkittävä että vertailu noiden kahden mallin välillä on lähtökohtaisesti järjetöntä. Jos kukkaron nyörit ovat tiukalla ja et halua isoa autoa, osta C4, jos taas budjetti riittää ja auton koolla ei ole väliä niin sitten aina C5. Ja koska käytettynä Exclusive ja Comfort -mallien hintaero on kutistunut olemattomiin niin mahdollisesta akuutista autokuumeesta huolimatta kyttäisin ja odottaisin sitä sopivaa Exclusivea, jos sellaista ei heti ole tarjolla.

Tuo THP saattaa olla hieman ongelmallinen, mutta kuten jo todettu autot ovat yksilöitä ja kaikkiin tuolla moottorilla oleviin autoihin ei vikoja tule ollenkaan. Eikun kaupoille vaan ja leppoisia kilometrejä!
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

ex-rättäristi

  • Vieras
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #6 : Tammikuu 20, 2013, 16:16:53 »
Kiitos vastauksista, ja lisääkin saa tulla!  Ette te noilla vastauksillanne ainakaan helpota autokuumettani.. :-\   MartyMcFly on kyllä aika hermolla siinä, että auto tulisi pääasiassa vaimon käyttöön, eikä hän kaipaisi yhtään nykyistä (Laguna II) suurempaa autoa, ja sitähän C5 kyllä on.  Samoin tuo C4:n vti 120- kone on mietityttänyt, että jaksaako sen kanssa kun 2-litraisen vääntöön on tottunut.  Diesel kyllä kieltämättä houkuttaisi, mutta ajokilometrit jää sen verran vähäisiksi että taloudellisesti bensakone olisi edullisempi, ajonautinto on ehkä eri juttu  ::)
Alempana ketjussa on C5 talviongelmia, ja minusta on aika yllättävää että tämänkin tasoisessa autossa on vaijerien ja ikkunoiden toimintaongelmia.  Pakko sanoa, että Lagunalla (ostettu käytettynä 3-vuotiaana) ajettu nyt 6 vuotta ja sitä ennen Meganella 3,5 vuotta, eikä mitään vakavia eikä häiritseviä ongelmia talvisin(kaan) ole ilmennyt, ei noissa mainituissa, eikä kyllä muutenkaan, lähinnä muutamia nivelten ja kumipuslien vaihtoja normihuoltojen lisäksi.  Jonkinmoinen luottamus ranskalaiseen laatuun on siis kehittynyt.
Ja edelleen tuo eräs tietty C5 saa kuolanerityksen lisääntymään, vaikka järjellähän näitä kauppoja pitäisi tehdä eikä tunteella, varsinkin kun budjetti on aina rajallinen... :-[

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #7 : Tammikuu 20, 2013, 16:25:46 »
Jos ikkunoita pitää saada auki talvisin, niin unohda suosiolla koko C5.
Ne muut talviongelmat ovat korjattavissa suhteellisen edullisesti ja kestävästi.
ZX Volcane Automatic 1993
(Exät) C5 Berline HDi -10 ZX 1.8 Break -95 C4 Cactus Shine A -14 Xsara VTS -00

Poissa MartyMcFly

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #8 : Tammikuu 20, 2013, 20:37:49 »
Diesel kyllä kieltämättä houkuttaisi, mutta ajokilometrit jää sen verran vähäisiksi että taloudellisesti bensakone olisi edullisempi, ajonautinto on ehkä eri juttu  ::)

Hoo, eipäs hoppuilla niiden päätelmien kanssa. :) Itse olen ihan vastikään tehnyt kululaskelmat VTi 120:n ja HDi 110:n välillä seuraavasti, ja lopputulema yllätti hieman itsenikin:

Peugeot 308 HB VTi 120
Yhd. kulutus: 6,7l/100km
Ajomäärä/v: 8500km
Bensan hinta: 1,5€/l
Bensaan vuodessa: 855€
Ajoneuvovero (CO2 159): 147€
YHTEENSÄ/V: 1002€


Citroen C3 Picasso HDi 110
Yhd. kulutus 4,9l/100km
Ajomäärä/v: 8500km
Dieselin hinta: 1,65€/l
Dieseliin vuodessa: 688€
Ajoneuvovero (CO 130): 112€
Käyttövoimavero (1398kg): 281€
YHTEENSÄ/V: 1081€

Vaikka ajomäärä ei ole tuota kummempi, tulisi diesel teoriassa vuodessa huimat 79€ kalliimmaksi, eli 6,60€ kuukaudessa (!!!!!). Vakuutusyhtiöön soittelin ja ero vakuutuksissa oli muistaakseni reilusti alle 20€ kuukaudessa (Citroen siis Pösöä kalliimpi), huoltojen hintaeroja en kuitenkaan laskenut koska käytetyt ovat kaikki yksilöjä ja huoltojen lisäksi tehtäviä korjauksia ja osien uusimisia on mahdoton ennakoida (esim. jarrupalojen tms. uusiminen yms). Toki dieselissä on mahdollisena "ylimääräisinä" vikakohteina esim. turbo ja FAP joita ei VTi:stä löydä, mutta meillä tosahti katalysaattori tuosta VTi 120:sta jonka korjaamiseen meni yhteensä muikeat 1200€, eli sattuuhan noita. Ja milläs ois tuonkin ennakoinut?

Laskelmassa olen käyttänyt yhdistettyjä kulutuksia, mutta esim. meidän 308 kuluttaa nurkka-ajossa (taajama ja maantie, max 12km kerrallaan) 8,8l/100km keskinopeuden ollessa n. 40km/h eli ei lähelläkään luvattua. Oletan kuitenkin että VTi 120:n ja HDi 110:n välinen ero (eli vajaa 2l/100km) pysyisi about samana riippumatta absoluuttisesta kulutuksesta. Ja ovathan autotkin toki hieman erilaisia, vaikkakin aika lailla samanpainoisia.

Eli älä osta VTi 120:ä, ainakaan marginaalisesti matalammilla käyttökustannuksilla tuota olisi hyvin hankala perustella. ;-)
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

Poissa Hujane

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 819
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #9 : Tammikuu 20, 2013, 22:23:14 »
teillä on tuo diesel näköjään paljon kalliimpaa kuin bensa....

Poissa MartyMcFly

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #10 : Tammikuu 20, 2013, 23:56:06 »
No kato, prkl, hinnat meni väärin päin. No heitetään ne ympäri mutta vaikka nostettais diesel realistisempaan 1,55€/l hintaankin niin itse asiassa noilla esimerkeillä ja ajomäärillä diesel on jo halvempi käyttökuluiltaan.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

ex-rättäristi

  • Vieras
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2013, 16:00:14 »
Lainaus

Hoo, eipäs hoppuilla niiden päätelmien kanssa. :) Itse olen ihan vastikään tehnyt kululaskelmat VTi 120:n ja HDi 110:n välillä seuraavasti, ja lopputulema yllätti hieman itsenikin:

Peugeot 308 HB VTi 120
Yhd. kulutus: 6,7l/100km
Ajomäärä/v: 8500km
Bensan hinta: 1,5€/l
Bensaan vuodessa: 855€
Ajoneuvovero (CO2 159): 147€
YHTEENSÄ/V: 1002€


Citroen C3 Picasso HDi 110
Yhd. kulutus 4,9l/100km
Ajomäärä/v: 8500km
Dieselin hinta: 1,65€/l
Dieseliin vuodessa: 688€
Ajoneuvovero (CO 130): 112€
Käyttövoimavero (1398kg): 281€
YHTEENSÄ/V: 1081€

Vaikka ajomäärä ei ole tuota kummempi, tulisi diesel teoriassa vuodessa huimat 79€ kalliimmaksi, eli 6,60€ kuukaudessa (!!!!!). Vakuutusyhtiöön soittelin ja ero vakuutuksissa oli muistaakseni reilusti alle 20€ kuukaudessa (Citroen siis Pösöä kalliimpi), huoltojen hintaeroja en kuitenkaan laskenut koska käytetyt ovat kaikki yksilöjä ja huoltojen lisäksi tehtäviä korjauksia ja osien uusimisia on mahdoton ennakoida (esim. jarrupalojen tms. uusiminen yms). Toki dieselissä on mahdollisena "ylimääräisinä" vikakohteina esim. turbo ja FAP joita ei VTi:stä löydä, mutta meillä tosahti katalysaattori tuosta VTi 120:sta jonka korjaamiseen meni yhteensä muikeat 1200€, eli sattuuhan noita. Ja milläs ois tuonkin ennakoinut?

Laskelmassa olen käyttänyt yhdistettyjä kulutuksia, mutta esim. meidän 308 kuluttaa nurkka-ajossa (taajama ja maantie, max 12km kerrallaan) 8,8l/100km keskinopeuden ollessa n. 40km/h eli ei lähelläkään luvattua. Oletan kuitenkin että VTi 120:n ja HDi 110:n välinen ero (eli vajaa 2l/100km) pysyisi about samana riippumatta absoluuttisesta kulutuksesta. Ja ovathan autotkin toki hieman erilaisia, vaikkakin aika lailla samanpainoisia.

Eli älä osta VTi 120:ä, ainakaan marginaalisesti matalammilla käyttökustannuksilla tuota olisi hyvin hankala perustella. ;-)


Jopas osasit mielenkiintoisen laskelman esittää, ja kiinnostavammaksi vielä käy kun laitetaan polttoaineiden hinnat oikein päin  :)
Kyllähän diesel on vääntönsä takia kiinnostanut jo pitkään, mutta yleensä laskelmat näyttää että pitäisi olla ajoa yli 20tkm/vuosi ennenkuin dieselin hankinnassa olisi järkeä.
Miten mahtaa C4- dieselissä lämpö riittää talvella, bensakoneinenhan pärjäsi talvitestissä taannoin mainiosti.
Sitten C5 ikkunoista.  Kyllä niitä pitää auki saada talvellakin, pysäköintihalleihin on ikävä mennä ja lähteä pois, jos pitää oven raosta maksulappua ottaa ja taas koneeseen työntää.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2013, 19:14:45 kirjoittanut KariM »

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 689
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #12 : Tammikuu 21, 2013, 19:35:06 »
Citroen C3 Picasso HDi 110
Käyttövoimavero (1398kg): 281€

Käyttövoimavero maksetaan dieselin yhteydessä kokonaismassan mukaan. Citroen.fi kertoili jotain +1800kg tuolle mallille...

Mutta itse aiheeseen liittyen. Kannattaa käydä koeajamassa sekä C4 että C5, siitä varmasti selviää hyvin nopeasti kumpaa autoa haluaa.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

Legge

  • Vieras
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #13 : Tammikuu 22, 2013, 13:53:06 »
Tarkennetaan vielä, että kaikissa THP-koneissa on ketju, joka on "huoltovapaa". Uusimmat versiot jakopään osista kestävät nykyisen käsityksen (ja oman kokemuksen) mukaan ihan OK, mutta mahdollisuus ketjun löystymiseen/venymiseen sekä ajoituksien lipsumiseen on olemassa. Varsinkin, jos mittarissa on tuo 50t km, eikä jakopäätä ole koskaan uusittu. Remppa on paloineen muistaakseni jotain 700-800 euron luokkaa.

Kaasuläpän jäätymisestä en jaksaisi ottaa stressiä. En tiedä, onko Citikassa läppäkotelo jotenkin erityisesti ajoviimalle alttiissa paikassa, kun Huikolle on jäänyt trauma? Itsellä ei ole ainakaan jäätynyt ajossa kertaakaan 1. sukupolven imusarjalla. Kylmäkäynnistyksessä läppä sulaa yleensä auki muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen (ei siis tarvetta hinurille). Viime talvena taisi jäätyä vain pari kertaa. Ongelmanahan tuossa on moottorin huohotuksen ohjaaminen imusarjaan, josta kosteus ja öljymössö valuu läpälle. Ongelmaa on yritetty korjata johtamalla huohotus lähemmäksi imuventtileitä, mutta eipä tuo täydellisesti taida toimia uusimmalla versiollakaan. Ei ainakaan, mikäli joudut paukauttamaan auton käyntiin kovasta pakkasesta ilman lämmitystä.

50t km ajetussa yksilössä voi olla edessä myös imuventtileiden paskaantuminen (jota tuo huohotuksen johtaminen imusarjaan entisestään korostaa). Aiheuttaa yleensä ensivaiheessa nakutuksen vikakoodeja, joka tuntuu nykimisenä kovassa kiihdytyksessä. Merkkiliikkeessa puhdistus maksaa maltaita.

Hyvä kone toimiessaan, ja viat on melko hyvin tiedossa foorumeilla ja merkkihuolloilla. Kannattaa vaan ottaa budjetissa huomioon.

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #14 : Tammikuu 22, 2013, 14:49:54 »
Jos suomessa normaalisti ajamalla saa imusarjan jäätymään useammin kuin kerran talvessa, niin kyllä huomioisin sen autoa valitessa että onko siihen se viimeisin imusarja jo asennettu vai ei. Traumoilla ei kai asian kanssa ole mitään tekemistä? Tai kuljettajalla tai kirjoittajalla? Kyllä se vika on autossa ja sen suunnittelussa.

Jos henkilö X on tilanteessa että on periaatteessa varaa valita "kaikista autoista" niin en kyllä ostaisi mitään missä on tiedossa olevia vakavia ongelmia.
Ja kyllä vakava ongelma on se että tullaan sijaisautolla tai hinausauton kopissa kotiin ja kaikki työaikataulut kusee.

Muutenkin todistettavasti olemassaolevan ongelman vähättely ei auta ketään, vaikka merkkifoorumeilla siihen usein sorrutaankin.
Asiaan on tehtaan korjaus ja on mielestäni vaadittava auto niillä osilla varustettuna, jos tuolla koneella on autoa hankkimassa.

Sama ongelma koskee kaikkia muitakin autoja joissa on sama kone mm. BMW/Mini jne.

Tuohon huoltovapaaseen ketjuun sanoisin että höpöhöpö. 25000km aikana vaihdettiin kaksi erilaista paranneltua kiristäjää ja kaikki laahaimet sen takia että auto kuulosti massie fergusonilta kylmäkäynnistyksessä. Tuonkin tarkastaisin kyllä että mitkä palikat jakopäässä asuu. Tuo ketju on tehtan puolesta kunnon osilla muistaakseni MY2010 eteenpäin 100% varmasti, sitä ennen voi olla 1. generation osilla tai korjattu takuuseen.
ZX Volcane Automatic 1993
(Exät) C5 Berline HDi -10 ZX 1.8 Break -95 C4 Cactus Shine A -14 Xsara VTS -00

Legge

  • Vieras
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #15 : Tammikuu 22, 2013, 16:31:16 »
Jos suomessa normaalisti ajamalla saa imusarjan jäätymään useammin kuin kerran talvessa, niin kyllä huomioisin sen autoa valitessa että onko siihen se viimeisin imusarja jo asennettu vai ei. Traumoilla ei kai asian kanssa ole mitään tekemistä? Tai kuljettajalla tai kirjoittajalla? Kyllä se vika on autossa ja sen suunnittelussa.

Ainakaan 207:n tapauksessa vika ei rampauta autoa, joten hinurille tai suurelle draamalle ei ole aihetta oman kokemuksen mukaan (paska suunnittelu joo, kun etelän poikia ei monesti pohjolan pakkaset kiinnosta). Et kertonut tarinassa, että hyytyikö Citikka tielle vai kylmästarttiin. Toki se huutomerkki startissa pelästyttää normiautoilijan, eikä ehkä tule mieleen lämmitellä autoa muutamaa minuuttia ennen korjaamolle hinauttamista. Kyllähän siitä hinurin kopissa istumisesta varmasti isompi trauma jää kuin siitä, että antaa läpän sulaa laseja skrapaillessa ;) Tietysti kannattaa vaatia uutta mallia, jos liikkeestä on ostamassa.


Tuohon huoltovapaaseen ketjuun sanoisin että höpöhöpö. 25000km aikana vaihdettiin kaksi erilaista paranneltua kiristäjää ja kaikki laahaimet sen takia että auto kuulosti massie fergusonilta kylmäkäynnistyksessä. Tuonkin tarkastaisin kyllä että mitkä palikat jakopäässä asuu. Tuo ketju on tehtan puolesta kunnon osilla muistaakseni MY2010 eteenpäin 100% varmasti, sitä ennen voi olla 1. generation osilla tai korjattu takuuseen.

Huomasit varmaan, että huoltovapaa on lainausmerkeissä. Mulla on vaihdettu romppeet ekan kerran 2009 ja toisen 2012. Kuten sanottua, parannusta on tapahtunut, mutta vikariski on edelleen olemassa vuosimallista riippumatta.


Mulla ei tosiaan ole mitään tarvetta tyrkyttää THP-moottoria kenellekään (edes vihamiehille). Kertoilinpahan vain kokemuspohjaisia tietoja moottorin toiminnasta. Jokainen vai sitten itse päättää, haluaako moisen viritelmän.

Poissa Pasi A S

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 109
  • Peukkuja: 4
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #16 : Tammikuu 22, 2013, 16:39:28 »
C5:sta olen kanssa katsellut, onkohan 2.0 HDi yhtä luetettava kuin 1.6 HDi ?  Mulla on Picasson 1.6 HDi:ssä ainoastaan EGR murhe (216 tkm lasissa). C5 kiinnostaa juuri jousituksen takia, ilmmeisesti 2.0 HDi ja jousitus kulkee käsi kädessä. 1.6 HDi:ssä on vain rautaista jousitusta.. Seuraava kiesi voisi olla taas vaihteeksi jousitettu :)

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #17 : Tammikuu 22, 2013, 19:00:54 »
Tuo imusarjan jäätyminen jättää auton tielle ennen pitkää. Se jäätyy ihan kirjaimellisesti umpeen keräämällä pikkuhiljaa jäätä sisäpintaansa. Valoshow alkaa yleensä kylmästartissa mutta siitä saattaa päästä liikkeelle jos pinna kestää käyttää autoa tyhjäkäynnillä vikatilassa kun se ei ota kierroksia 3000rpm enempää ajaessa. Harvemmin kone myöskään pysyy käynnissä omin avuin ja minä en osaa painella kaasua sopivasti ja skraappailla laseja yhtäaikaa. Lumiharjalla voi yrittää kiilata poljinta semmoiseen asentoon että auto pysyisi käynnissä, mutta jos siellä imusarjassa on paljon jäätä niin se sulaa korkeintaan siihen kuntoon että suostuu lähtemään ilman valoshowta ja vikatilaa käyntiin. Kokonaan se ei pakkasella se jää sieltä sula kuin lämpimään talliin ajamalla.

Kun se jäätyy riittävän umpeen, niin kone sammuu eikä pysy enää käynnissä.
Tähän ei tosiaan vaadita muuta kuin maantieajoa suomen talvessa eikä mitään muita ihmeellisyyksiä.
Kaasuläppä ei ole mielestäni se issue vaan koko imusarjan umpeen jäätyminen.

En näe mitään syytä hankkia ko. moottoria ilman viimeisiä osapäivityksiä. Oli auto sitten mikä tahansa mihin se moottori on istutettu. On myöskin puhdasta idiotismia jos osia ei ole jo vaihdattanut omistamaansa autoon.

...Onneksi tämä kone ei ole enää minun ongelmani. Voin vain sanoa, että pysykää kaukana jos ette osaa/viitsi vaatia että se on takuukorjattu kunnolla ja siitä löytyy joku dokumentti. Jos haluaa ottaa riskin siksi että jollain auto pysyykin sen verran käynnissä että saa oikein ikkunoita skraapata niin siitä vaan. Maailmassa on kyllä ihan valmiiksikin ehjiä autoja tosin kaupan  ???
ZX Volcane Automatic 1993
(Exät) C5 Berline HDi -10 ZX 1.8 Break -95 C4 Cactus Shine A -14 Xsara VTS -00

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 539
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #18 : Tammikuu 22, 2013, 21:05:46 »
C5:sta olen kanssa katsellut, onkohan 2.0 HDi yhtä luetettava kuin 1.6 HDi ?  Mulla on Picasson 1.6 HDi:ssä ainoastaan EGR murhe (216 tkm lasissa). C5 kiinnostaa juuri jousituksen takia, ilmmeisesti 2.0 HDi ja jousitus kulkee käsi kädessä. 1.6 HDi:ssä on vain rautaista jousitusta.. Seuraava kiesi voisi olla taas vaihteeksi jousitettu :)

Kaksilitrainen on luotettavampi kuin 1.6, joten sitä ei kannata pelätä. Eikä toi reilun 1,6 tonnin massa varmaan ton pienemmän koneen tehoilla kovin vaivattomasti liiku, toki tämä on makuasia. Jousitukseen kannattaa siis sijoittaa, ja samantien valkkaat vielä automaatin niin ei tartte kytkinremppoja tehdä ja vauhtipyörää vaihdella. ;)

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #19 : Tammikuu 22, 2013, 21:09:15 »
C5:sta olen kanssa katsellut, onkohan 2.0 HDi yhtä luetettava kuin 1.6 HDi ?  Mulla on Picasson 1.6 HDi:ssä ainoastaan EGR murhe (216 tkm lasissa). C5 kiinnostaa juuri jousituksen takia, ilmmeisesti 2.0 HDi ja jousitus kulkee käsi kädessä. 1.6 HDi:ssä on vain rautaista jousitusta.. Seuraava kiesi voisi olla taas vaihteeksi jousitettu :)

Mulla ainakin tuo 1.6 riittää, mutta toki ajan suurimmat osat ajoistani yksin ilman todellista kuormaa. 2.0HDi varmaan enemmän kilometrejä kestää kuin tuo 1.6. 1.6:n etu on oikeastaan kulutus. Kymppitonnin keskikulutus näyttää 5.1l/100km ja se on tuon kokoiselle autolle vähän. Rautajousinenkin on aika mukavuuspainoitteiseksi jousitettu jos sitä vertaa esim. Passattiin.
ZX Volcane Automatic 1993
(Exät) C5 Berline HDi -10 ZX 1.8 Break -95 C4 Cactus Shine A -14 Xsara VTS -00

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 539
  • Peukkuja: 6
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #20 : Tammikuu 22, 2013, 21:44:16 »
Tohon bensa/diesel -valintaan sanoisin sen verran että vähemmällä päänsäryllä pääsee tässä merkissä kun valkkaa diisselin. Jos manuaali on ehdoton ja tehosta tykkää, niin kannattaa etsiä se 2,2 tai 2,7HDi niin ei jää jalkoihin. Toki noi uudet turbokoneet on ominaisuuksiltaan kiinnostavia, mut luotettavuus on sitten hieman kysymysmerkki. Perinteiset turbottomat on taas vanhanaikaisia ominaisuuksien puolesta, suurempia ongelmiahan niissä ei kai liene...

Legge

  • Vieras
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #21 : Tammikuu 23, 2013, 10:02:02 »
Tuo imusarjan jäätyminen jättää auton tielle ennen pitkää. Se jäätyy ihan kirjaimellisesti umpeen keräämällä pikkuhiljaa jäätä sisäpintaansa. Valoshow alkaa yleensä kylmästartissa mutta siitä saattaa päästä liikkeelle jos pinna kestää käyttää autoa tyhjäkäynnillä vikatilassa kun se ei ota kierroksia 3000rpm enempää ajaessa. Harvemmin kone myöskään pysyy käynnissä omin avuin ja minä en osaa painella kaasua sopivasti ja skraappailla laseja yhtäaikaa. Lumiharjalla voi yrittää kiilata poljinta semmoiseen asentoon että auto pysyisi käynnissä, mutta jos siellä imusarjassa on paljon jäätä niin se sulaa korkeintaan siihen kuntoon että suostuu lähtemään ilman valoshowta ja vikatilaa käyntiin. Kokonaan se ei pakkasella se jää sieltä sula kuin lämpimään talliin ajamalla.

Kun se jäätyy riittävän umpeen, niin kone sammuu eikä pysy enää käynnissä.
Tähän ei tosiaan vaadita muuta kuin maantieajoa suomen talvessa eikä mitään muita ihmeellisyyksiä.
Kaasuläppä ei ole mielestäni se issue vaan koko imusarjan umpeen jäätyminen.

Citikassa on siinä tapauksessa ryssitty suunnittelu perusteellisesti. En ole ikinä kuullut, että muissa THP-koneisissa autoissa jäätyisi itse imusarja umpeen (itsellä kokemusta 308 GT:stä ja 207 RC:stä). Ongelmana on vain kovalla pakkasella kylmästartissa jumittava kaasuläppä, josta myös vikakoodit tulevat. Auto pysyy tyhjäkäynnillä normaalisti, eikä ole viiden vuoden aikana jäätynyt kertaakaan ajaessa edes ilman keulamaskia. Kärry ollut aina tolpattomalla kylmäpaikalla ulkona.

Nopeasti kuvia katsomalla C5:ssa imuilma tulee melko suoraan putkella keulassa olevasta aukosta. Esim. DS5:ssa konfiguraatio on muutettu Pösön kaltaiseksi, jossa kylmä ilma vain ohjataan konetilaan varsinaisen imuputken liepeille. Jos jollakulla sattuu olemaan ongelma päällä, kannattaa poistaa maskin ilmanohjain ja tukkia aukko talveksi. Halutessaan ilmanoton voi kääntää haitariputken palasella pakosarjan liepeille.

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #22 : Tammikuu 23, 2013, 10:41:23 »
Ei jaksa vääntää tuosta imusarjasta. Se patentti on susi joka autossa mihin se kone on asennettu, jos palikoita ei ole päivitetty. Minä en sitäpaitsi ole missään vaiheessa sanonut että tuo tielle hyytynyt auto edes oli Citroen. Siinä oli tuo kone kyllä. Mulla oli se kakkosversion imusarja kädessä huollon poikien kanssa kun otettiin siitä kuvia tehtaalle ja sen tilavuudesta noin 80% oli jäätä. Rakenne on sellainen että se ei korivalmistajaa vaihtamalla parane. Joka ei usko tai on eri mieltä niin olkaa hyvä.

Jos haluaa syödä kärpässieniä tai ajaa THP-koneisella autolla niin siitä vaan. En silti suosittele sitä kenellekään, vaikka molemmat ovat oikein valmistettuna ja oikea laji valittuna nautinto.

Alkuperäiselle kysyjälle neuvona edelleen, että jos THP-koneeseen päädyt niin varmista että takuuseen on vaihdettu viimeisimmät versiot imusarjasta ja jakopään osista. Muuten voi edessä olla ikeä taistelu myyjäliikkeen kanssa ja siinä ei auta paljoakaan se että jossain foorumilla jonkun pösö toimii...
ZX Volcane Automatic 1993
(Exät) C5 Berline HDi -10 ZX 1.8 Break -95 C4 Cactus Shine A -14 Xsara VTS -00

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #23 : Tammikuu 23, 2013, 16:09:24 »


Imusarjan kuuluu olla tälläinen. Olikohan tämä nyt nelos versio.

Poissa Huikko

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 231
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 - lll kiinnostaa
« Vastaus #24 : Tammikuu 23, 2013, 19:00:07 »
Ai siitä on nelosversiokin? Mä pääsin vain kolmoseen saakka kunnes auto vaihtui.
ZX Volcane Automatic 1993
(Exät) C5 Berline HDi -10 ZX 1.8 Break -95 C4 Cactus Shine A -14 Xsara VTS -00