Kirjoittaja Aihe: C5 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 7843 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa C-C5

• "C1"
  • *
  • Peukkuja: 0
C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« : Marraskuu 28, 2012, 01:12:38 »
Terve vaan tällekkin foorumille! Ensimmäinen viestini täälä... Tulipa tuossa viimevikolla hetken mielijohteesta ostettua vm.2001 C5 1.8bensa manuaali lodjulla. Ensimmäinen sitikka meikäläisellä. Aikasemmin oli C-Mersu.

Kaikkea pientä vikaa oli havaittavissa ostovaiheessa joista selkein oli takapyörän laakeri.

Aattelin listata tähän jotain vinkkejä/työvaiheita mitä tuon laakerin vaihdon aikana tuli havaittua.

-Takarengas irti
-Jarrusatula irti (16mm hylsy)
-Jarrulevy irti (torx 25?)
-Laakerin rasvakuppi irti
-Laakerin/Navan mutteri poois (40mm hylsy)

Sitten kaivetaan esim.2-koukkunen ulosvetäjä. Koukkujen väli ois hyvä olla jotain 150-200mm niin saa navasta kunnolla kiinni. Omani meinas käydä liian pieneks, mutta riitti just ja just.

Sitten kun napa on tempastu irti niin akselille tod.näk jää laakerin sisäholkki. Sekin lähtee ulosvetäjällä jota piti vähän avittaa vinkalla että leuat puri laakerin reunoihin..

Sitten vaan uutta laakeria paikoilleen. Kannattaa yrittää jäähdytää sitä akselia jollain kylmä-sprayllä ja laakeria taasen hieman lämmitää jollain hiustenkuivaajalla tms..

Itse naputtelin uuden laakerin vanhan laakerin sisäholkilla aluilleen kunnes sai uudella mutterilla kiristettyä laakerin pohjaan asti.
Aikaa meni ensikertalaiselta n.2h taukoineen.

Poissa jarmot

• "C6"
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2012, 07:06:33 »
Hyvät ja tarpeelliset ohjeet. Näitä soisi nähtävän enemmänkin. Remppaa tehdessä on niin pieni vaiva räppäistä muutama kuva ja apu muille voi olla todella iso.

Poissa C-C5

• "C1"
  • *
« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2012, 12:33:46 »
Juu ittekin huomasin että kovin vähän löyty ohjeita laakerin vaihtoon niin siks aattelin laittaa jotain listaa tänne tarvittavista työkaluista.

Eteenkin noi tarvittavien työkalujen koot ois mukava tietää ennen hommaan ryhtymistä.. Ei meinaan löytynyt meikäläiseltä 16mm hylsyä eikä 40mm hlysyä. Onneks napamutteri suostu aukeamaan 41mm hylsyllä.  :)

Poissa Velmanteri

• "C4"
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroën C5 2.0i 16V SX -03 B-Pack
« Vastaus #3 : Huhtikuu 16, 2014, 17:55:04 »
Tosta kuvasta tulikin mieleen, että kestääkö tuo jarruletku olla kiinni jos satulan irroittaa?
Vellu alias Velmanteri
" Tässä on kato hydraulijousitus, se haistelee tietä."

Poissa Janne L

• "C6"
  • Peukkuja: 6
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2014, 19:22:07 »
Tosta kuvasta tulikin mieleen, että kestääkö tuo jarruletku olla kiinni jos satulan irroittaa?

Se on putkea, eikä sitä tarvitse irroittaa. Kestää roikotuksen hyvin, onhan satulan puolikas alumiinia.
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa KariM

• "C8"
  • Peukkuja: 22
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2014, 08:14:13 »
Hyvät ohjeet, kyllä noilla olisi onnistunut. Korjaamo laskutti tunnin työn, kun en itse laiskuuttani alkanut tekemään.

Poissa Janne L

• "C6"
  • Peukkuja: 6
« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2014, 12:23:25 »
Takalaakerin vaihto on kuin renkaan vaihtaisi. Ehdottomasti kannattaa suorittaa itse.
Peugeot 607 2.2 HDi '05, Citroen C5 3.0HDi Tourer '10

Poissa porvoolainen

• Peukkuja: 1
« Vastaus #7 : Huhtikuu 24, 2017, 09:08:23 »
Tervehdys!

Hyviä vinkkejä ja ohjeita. Tein video- ja autoharrastajana vielä videon, josta voi olla lisäapua projektin läpivientiin:

Yllättävän simppeli hommahan tuo oli, jos vaan varaa etukäteen kaikki tarvittavat työkalut hollille. Jouduin käymään kesken asennustyön kahdestikin Motonetissa, kun ensin puuttui 40-41 mm hylsy ja sen jälkeen piti hommata vielä isoa hylsyä varten sovituspala.

Kannattaa ilman muuta tehdä itse. Ainoa hankaluus saattaa tulla laakerin ulkopinnan jäämisestä paikoilleen vetoakseliin. Silloin pitää ottaa järeät keinot käyttöön.

Poissa purflux

• "C5"
  • Peukkuja: 5
« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2017, 00:33:12 »
Miten laikalla teit sisäkooliin sen hahlon? Siis eikö laikka syö "olka-akselista" pikkasen jos tarkoitus on tehdä lovi johon taltta kiilaa koolin irti? Itse olen leikannut vinosti hahlon ja sitten tuurnalla täräyttänyt niin että kooli murtuu eli tulee hiushalkeama. Kun se on halki, lähtee kevyesti pois.

Poissa porvoolainen

• Peukkuja: 1
« Vastaus #9 : Huhtikuu 30, 2017, 10:04:02 »
Joo, ehkä jollain taltalla olis voinut tehdä vähän turvallisemmin sen pikku loven. Saa olla tosiaan tarkkana, ettei laikka osu itse akseliin. Kellosepän tarkkaa työtä.. ;-)