Kirjoittaja Aihe: Automyyjältä kuultua: hydesysteemit on vikaherkkiä ja kalliita korjata...  (Luettu 2389 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Marjo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
Automyyjän kanssa juttelin tässä yks päivä siitä, että kumpi on parempi C5:ssa, rauta- vai hydrauliikkajousitus... Kyseessä oli 2010 vuosimallin auto, jossa oli rautajouset ja jonka hylkäsin oikeastaan saman tien juuri tuosta syystä, en käynyt edes koeajamassa. Myyjä rupesi sitten puhumaan rautajousien puolesta ja selitti, että ne ovat paljon turvallisempi valinta verrattuna hydraulisiin, jotka ovat vikaherkkiä ja kallis systeemi korjauttaa. Hädin tuskin myönsi niiden selkeästi paremman mukavuuden ja sanoi että suurin osa valitsee mieluummin tavallisen jousituksen... No makuasioita toki nuo mukavuudet. Ja muutenkin tietty ymmärrettävää, että koitti taivuttaa mua rautajousituksen kannalle, kun pitäisihän se auto myytyä saada... Mutta eikös toi nyt ole jo ihan paskapuhetta, että hydrauliset on vikaherkkiä?? Ja että suurin osa C5:n ostajista valitsee mieluummin rautajouset...? Itselleni ainakin tullut "vähän" eri käsitys :)

Samainen myyjä ihan alkuun heitti, että mitäs jos Citroen ei enää valmista näitä vähän uudempia C5:ia hydrauliikalla lainkaan... :D Liekö sekottanut DS5:een  :P Mutta taas siis yksi hyvä esimerkki siitä miten pihalla välillä automyyjät tuntuu olevan ja kuinka niiltä ei näköjään kannata kysellä mitään apuja / neuvoja, muuta kuin avaimet koeajoa varten. Ja yksin liikkuvalle naiselle varmasti vielä herkemmin sanotaan ihan mitä vaan kunhan vaan saataisiin auto myytyä...  :x
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa MartyMcFly

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 369
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Juu, eiköhän selkeästi suurempi osa C5:ia ole myyty hydejousilla kuin rautaisilla. Tosin ihan mutuna tän heitän (ja Nettiauton myynti-ilmoituksia seuranneena), faktaa ei tähän hätään ole käsillä.

Toi automyyjien tietämättämyys alkaa noin yleensäkin saada jo legendaarisia piirteitä. Itsekin kävin jokin aika sitten koeajaas käytetyn C3 Picasso HDi 110 Exlcusive Black Pack Citroenia uutena myyvässä liikkeessä Uudellamaalla, ja myyjä - joka oli siis merkkiä vuosia myynyt kaveri - ei osannut luetella yhtäkään Exclusive mallin varustetta (verrattuna Confortiin), paitsi panoraamakaton. Paitsi että se ei edes kuulu Exclusive varustetasoon, vaan tuohon Black Pack pakettiin, joten se siitäkin. Myyjä ei myöskään osannut lonkalta sanoa HDi 110:n jakohihan vaihtoväliä, vaikka luulisi että tämä asia ja kysymys olisi 110 HDi moottorilla varustettuja autoja työkseen jo vuosia myyneellä kaverilla tullut jo jossain vaiheessa vastaan. Noh, eihän jakohihnan vaihtovälin tietäminen ole edes tärkeää käytettyä autoa ostettaessa.

Nää nyt oli vain pieniä esimerkkejä, mutta näihin törmää aina kun autoliikkeissä tulee käytyä. Oikein alkaa jo nykyään v*ituttamaan kun myyjä lähestyy kun satavarmasti tietää että myyjällä ei kuitenkaan ole mitään sanottavaa tai lisättävää juuri mihinkään. Tämä sama pätee tosin nykyään niin moneen muuhunkin, kuten esim. kodinkonemyyjiin, rautakaupanmyyjiin jne jne. Missään ei saa enää asiantuntevaa palvelua, mutta tää ois varmasti ihan oman topicin arvoinen keskustelu jo itsessään, joten se tästä OT:stä.
Nyk. Fiat 500 Lounge 1.3 Multijet -08 & Peugeot 5008 HDi 163 Sport A -11

www.citroen-foorumi.com  *  www.autostadium.fi  *  www.peugeot-foorumi.com  *

Poissa Marjo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
tulipa mieleen kodinkonemyyjästä OT:na tapaus kun olin ostamassa astianpesukonetta ja rinnakkain oli kaksi täysin samanlaista konetta, toinen reilu satasen kalliimpi ja kysyin sitten että mitä näissä on eroa ja myyjä vastasi että kalliimmassa on teräksiset sisäseinät. Johon minä sitten kysymään, että no mitä niin olennaista parempaa se teräksinen tarjoaa verrattuna muoviseen sisustaan ja myyjä katsoi kuin idioottia ja vastasi hyvin tympeästi "teräshän on ikuista!"... Jonka jälkeen minä kysyin, että no onkos tän teräksisen tekniikkakin sitten ikuinen?? :P Eipä tainnut myyjä enää siihen vastata mitään :D Kaupat apk:sta tuli sitten tehtyä toisessa liikkeessä ja saatiin jopa se ikuinen terässisustakin, vähän edullisempaan hintaan vieläpä :D
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa Sitrö_ön

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 148
  • Peukkuja: 0
Joskus myyjät unohtavat perustehtävänsä ja ryhtyvät asiantuntijoiksi. Maksava asiakas yleensä osaa valita oikean oven halutessaan asiantuntijuutta...
Tiedän henkilön joka on ajanut kaasunestejousituksella 800 000 km ja kertaakaan ei ole ollut rikki. Normaalit huollot; pallot ja nesteitä on vaihdettu. Uskon löytyvän useampiakin henkilöitä jotka ovat ajaneet vielä enemmän mutta käsitykseni on vahva uskomus kyseisen jousitusratkaisun kestävyyteen.
Vaikuttaa jotenkin järjettömältä ajaa rautajousituksella, kun parempiakin ratkaisuja on tarjolla.
C5 sedan 2008 Hdi 136 A

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 524
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Hydehän on juuri C5:n SE pointti = teräsjousilla tuo on kuin kastraatiossa käynyt, enää pelkkä tyhjä kuori C5:n vaatteissa :-\

Mutta mitä luotettavuuteen tulee, kun ruvetaan puhumaan auton iästä 10+ vuotta, niin... Itse tuossa juuri alkuvuodesta kelasin asiaa kun ostaa jonkun 5v käytetyn ja meinaa sitä 7-8v talossa pitää, niin miten tuolla 10v jälkeen, rupeaako hyde jo kiukuttelemaan = ei yksinkertaisesti omakaan rohkeus riittänyt vaikka kuinka patonkimaan tuotteisiin tykästynyt olenkin, josta jo allekirjoituksenkin talon tämänhetkinen kalusto jotain jo kertoo. Niin ja se nyt alkukesän uusin tulokas on tuo GS 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Marjo

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 198
  • Peukkuja: 0
niin minäkin sanoin tälle myyjälle, että yksi olennaisin pointti ja idea koko C5:ssa on mielestäni ja minulle henk.koht juuri se jousitus (koon lisäksi)... Mutta ei kun vaan änkkäsi vastaan :P
C5 2.0 HDi Dynamique Business Tourer 2011

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 964
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Mutta mitä luotettavuuteen tulee, kun ruvetaan puhumaan auton iästä 10+ vuotta, niin... Itse tuossa juuri alkuvuodesta kelasin asiaa kun ostaa jonkun 5v käytetyn ja meinaa sitä 7-8v talossa pitää, niin miten tuolla 10v jälkeen, rupeaako hyde jo kiukuttelemaan = ei yksinkertaisesti omakaan rohkeus riittänyt vaikka kuinka patonkimaan tuotteisiin tykästynyt olenkin, josta jo allekirjoituksenkin talon tämänhetkinen kalusto jotain jo kertoo. Niin ja se nyt alkukesän uusin tulokas on tuo GS 8)

Ei tarvitse asennella hyde-vehkeisiin tukivarsiin lisäsuojia kierrejousen katkeamisen varalle ;D

30v hydevehje lähti kiertoon uudelle omistajalle ja sinäkin ainoa hydevika mitä ilmeni muutaman vuoden aikana oli katkennut diravin paluuletku, eli ihan paskojahan nää on, työkaverin -07 japanilaista laatudieseliä on korjattu myyjäliikkeen piikkiin 5000€ eikä se pelaa vieläkään mut se onkin laatumerkkiä >:D

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 524
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
eli ihan paskojahan nää on
Ei nyt herneitä tartte ottaa, mutta kun on jo ihan omaakin kokemusta muutaman jarruputken uusimisesta, kuinka "kiwaa" sitä on auton alla nykertää ja mutkille taitella, kiroilla liitosten kanssa jne... Niin tuollaisessa hyde-pelissähän noita putkia on "pari" enempi ja uusittava ne on nekin jossain vaiheessa kun eivät ihan taida olla ikuisia nekään. Ja hyde-pumppua, jousipalloa jne siihen vielä kaveriksi, niin ei tosiaan tartte ihmetellä kun porukka niitä karttaa :-\

Itse en epäilisi hetkeäkään jos brännärinä olisi hydeä tarjolla omassa hintaluokassani, vaan taitaa tuo hintaluokka pakottaa perheauto-kokoluokan auton kuin auton tuonne 5+ vuotiaaksi saakka ennen kuin sitä meikäläinen voi hankkia. Ja tällöin tulee myös tuo 10v "rajapyykki" varmaan ko. yksilöllä ylitettyä ennen kuin se minulta eteenpäin lähtee. Tässä mielessä juuri ranskikset ovat olleet varsin sopivia, hinta uutena tippuu niin voimakkaasti että että tosiaan tuo GS:kin irtosi reippaasti alle 11ke ja uutena mitä tuosta lie huudettu 30ke tuolla puolen - ja auto on vasta 4v/160tkm "vanha" :)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 989
  • Peukkuja: 22
Kyllä yhdentoista tonnin Geesussa pitää jo hydrauliikkakin olla viimeisen päälle kunnossa ;)


Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 524
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Kyllä yhdentoista tonnin Geesussa pitää jo hydrauliikkakin olla viimeisen päälle kunnossa ;)
;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 964
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Ei nyt herneitä tartte ottaa, mutta kun on jo ihan omaakin kokemusta muutaman jarruputken uusimisesta, kuinka "kiwaa" sitä on auton alla nykertää ja mutkille taitella, kiroilla liitosten kanssa jne... Niin tuollaisessa hyde-pelissähän noita putkia on "pari" enempi ja uusittava ne on nekin jossain vaiheessa kun eivät ihan taida olla ikuisia nekään. Ja hyde-pumppua, jousipalloa jne siihen vielä kaveriksi, niin ei tosiaan tartte ihmetellä kun porukka niitä karttaa :-\

Itse en epäilisi hetkeäkään jos brännärinä olisi hydeä tarjolla omassa hintaluokassani, vaan taitaa tuo hintaluokka pakottaa perheauto-kokoluokan auton kuin auton tuonne 5+ vuotiaaksi saakka ennen kuin sitä meikäläinen voi hankkia. Ja tällöin tulee myös tuo 10v "rajapyykki" varmaan ko. yksilöllä ylitettyä ennen kuin se minulta eteenpäin lähtee. Tässä mielessä juuri ranskikset ovat olleet varsin sopivia, hinta uutena tippuu niin voimakkaasti että että tosiaan tuo GS:kin irtosi reippaasti alle 11ke ja uutena mitä tuosta lie huudettu 30ke tuolla puolen - ja auto on vasta 4v/160tkm "vanha" :)

Kumminkin oli ostamassa vastaavaa ilmajousilla jotka näyttää olevan huomattavasti hydejä huonompia kestävyydeltään ja huomattavasti kalliimpia korjata ;)

Lähipiirissä on pari reilut 400-300tkm ajettua vitosta jotka käy ja kukkuu ihan moitteetta, omissa Xantioissa nyt ei oo vielä 300tkm niin ei vielä tiedä laadusta mitään, breikkiin on vähän vikoja kertynyt kun ei kerkiä korjaamaan >:(

21v  Beksi toimii ja vaihtaa moitteetta mut siinä ei ookkaan AL4:jää :-* ja kilsojakin alle 200tkm

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 4 989
  • Peukkuja: 22
Viimevuosien foorumikirjoitteluiden perusteella vaikuttaisi siltä, että vasta parikymmenvuotiaana alkaa hydeissä olla hankalampaa vikaa (=XM:ään uusitaan putkia). Xantioissa on pallot vaihdettu jo, vivustot jumittelee ja joku on tainnut jo pumppuakin vaihtaa. Vanhakoppaisissa seeviitosissa joillakin vuotaa takajousisylinterit, ja sähköpumppu ei välttämättä kestä puoltakaan miljoonaa. III-koppaisissa meni jo uutena etujousisylintereitä, mutta ei kulumisen takia.

Näin omistajatasolla mukava todeta, että yllättävän hyvin kestävä systeemi monimutkaisuuteensa nähden.

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 524
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Kumminkin oli ostamassa vastaavaa ilmajousilla jotka näyttää olevan huomattavasti hydejä huonompia kestävyydeltään ja huomattavasti kalliimpia korjata ;)
Mitä nuo säkit kustantaisi, olikos ne 150e/kpl ja niitä on perässä tasan 2kpl eikä vaihtotyökään ei ole kummoinen. Ko. varuste siis kuuluu C4 Grand Picasso Exclusiveen, ihan ko. topicia tuntemattomille näin sivumainintana ;) Mutta tuokin kysymys on allekirjoittaneelle tällä hetkellä melko akateeminen kun tuli tuo timangi-logoinen kärry hommattua - ja kyllä ne on omat, tutut heikkoutensa ja tyyppiongelmansa siinäkin. Ja juuri tänä keväänä kun eroon pääsin edellisestä salmiakki-logoisesta kun tuo Pökö tuli tilalle, niin oikein vannotin että ei kyllä ihan heti tule seuraavaa Rönön riesaa tähän taloon. No tässä sitä nyt sitten taas ollaan ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa Xari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 964
  • Peukkuja: 14
  • Sukupuoli: Mies
  • Xantia 1.8-99 Break BX 1.9 GTi A-91
Kumminkin oli ostamassa vastaavaa ilmajousilla jotka näyttää olevan huomattavasti hydejä huonompia kestävyydeltään ja huomattavasti kalliimpia korjata ;)
Mitä nuo säkit kustantaisi, olikos ne 150e/kpl ja niitä on perässä tasan 2kpl eikä vaihtotyökään ei ole kummoinen. Ko. varuste siis kuuluu C4 Grand Picasso Exclusiveen, ihan ko. topicia tuntemattomille näin sivumainintana ;) Mutta tuokin kysymys on allekirjoittaneelle tällä hetkellä melko akateeminen kun tuli tuo timangi-logoinen kärry hommattua - ja kyllä ne on omat, tutut heikkoutensa ja tyyppiongelmansa siinäkin. Ja juuri tänä keväänä kun eroon pääsin edellisestä salmiakki-logoisesta kun tuo Pökö tuli tilalle, niin oikein vannotin että ei kyllä ihan heti tule seuraavaa Rönön riesaa tähän taloon. No tässä sitä nyt sitten taas ollaan ;D

Ja tuolla hintaa et niitä saa kuin ulkomailta tilaamalla, jousipallot maksaa vanhempiin 35€kpl, uudempiin kait vähän enemmän mut tuplakalvoiset näkyy kestävän yli 10 vuotta, ja uudempien hydrauliikka on lähes huoltovapaa, ei säännöllisiä öljynvaihtoja.

Paikalla HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 524
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
uudempien hydrauliikka on lähes huoltovapaa, ei säännöllisiä öljynvaihtoja.
En tiedä asiaa, joten en väitä vastaankaan :-[ Mutta pointtini kai tuli silti esiin, jos minä näin fransmanni-faninakin olen (vielä) hieman skeptinen noihin mehujousiin, tekniikan kestävyyteen varsinkin jokusen vuoden käytettynä, niin kuinka pihalla ne ranskalaisia jo muutenkin kaukaa kiertävät lopulta ovatkaan. Ja se on koko homman juju, sillä siellä se massa on. Tuo on sitä porukkaa joka sen myyntitilastosijoituksen lopulta määrittelee, oli se itse auto kuinka hyvä tahi huono tahansa. Johan sen näkee kuinka VAG keikkuu tilastokärjessä vaikka ei kummoisia googletuksia tarvita ja jo on näyttö täynnään juttua TSI:n ja DSG:n ongelmista - ja silti kauppa yhä vain käy. Weard ???

Omakohtaisesti PSA:lla on vielä 2005-2008 (?) malleissaan ongelmana radiokaukkarin ja cruisen viikset, jotka sojottavat alaviistoon. Nuo tekevät allekirjoittaneen ajamisesta täyden mahdottomuuden kun polvet ovat ko. sojottimisssa jatkuvasti kiinni, eikä väliä onko kyseessä Pökön 307, 407 tai vaikka juuri C5 :-\ Kun taasen esim. C4:ää tuo ongelma ei vaivaa ja uudemmissa malleissa on noita viiksistä jo luovuttu muutenkin. Tosin ei PSA ole ainoa jolla on kahlaaja-tyyppiset ihmiset unohtuneet tuon ajan autosuunnittelussaan tyystin. Ei se ole esim. Fordinkaan kaukkarit yhtään sen mukavampia polvilla painella 8)

Mutta mitä tulee sitten autokauppiaan "asiantuntemukseen", niin ainahan ne on kaikki ominaisuudet suuria vikoja kun vaihdokkia heille tarjoat. Vaan kun sitten se hintalappu saadaan tuulilasiin, niin tuon saman yksilön ominaisuudet ovatkin jo suorastaan ylistyssanoilla kehuttuja varusteita ;D Ja toisaalta automalleja on niin tuhoton määrä mihin vähäkään enempi kauppaa tekevät autokauppiaat törmäävät, ettei kukaan kykene niistä kaikista ihan jokaista detalia tietämäänkään = suorastaan jopa virheelliset myynti-ilmoitukset eivät ole ihan harvinaisia. Kumma kyllä yleensä esim. mallimerkinnän sanotaan olevan se mallistosta pykälää parempi kuin mitä ko. yksilö oikeasti onkaan ;) No tuohon sakkiin kun lisätään joku massata poikkeava tekninen ratkaisu tms. niin ihan mielellään sellaista ei myyntirivistöön oteta => hyvityshinnat sen mukaisia. Tilastollisesti kun sen massasta poikkeavan ostaa joku joka itsekin on jollain tapaa massasta poikkeava, niin välttämättä ko. ostaja ei ihan heti paikalle satu = ko. auto joutuu seisomaan rivissä mahd. aika pitkäänkin = ei todellakaan kannata autokauppiaalle. Toki voihan se olla että juuri se ostaja sattuu paikalle jo huomenna, mutta ihan pelkkään tuuriin tuskin kukaan vakavasti autokauppaa tekevä yrittäjä ei varmasti luota 8)

Omalla kohtaa ruo ranskasta muuttoautona tuotu GS ei vanhentunut liikkeen myyntirivissä edes vuorokauttakaan kun tuo "tilastollinen poikkeus" osui kohdalle ja osti auton pois ;D
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa C3P

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 61
  • Peukkuja: 0
  • DS5 e-HDi115 BMP6 Stop and Start -14
Nykyään, kun autovalikoimia tutkitaan internetistä jo ennen kuin lähdetään renkaita potkimaan, tuollainen massasta poikkeava voisi tosiaan kohdata ostajansa hyvinkin nopeasti, jos vaan ilmoitus laadittaisiin kunnolla. Monesti autojen ominaisuudet ja varusteet tulevat kuitenkin suoraan jostain tietokannasta ja sitten ihmetellään kauppaa tehdessä, kun ei autossa olekaan mainittua varustetta tai on jotain mitä ei pitänyt olla.