Kirjoittaja Aihe: C5 ll - alapallonivelten vaihto  (Luettu 5921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa excecutive

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
C5 ll - alapallonivelten vaihto
« : Toukokuu 11, 2012, 18:41:29 »
Onkohan tuo otsikon toimenpide tehtävissä ihan kotikonstein ja tavanomaisilla työkaluilla vai kannattaako viedä suosiolla ammattilaiselle?

Olisiko vinkkkejä ja ohjeita vaihtoon? Mistä ootte osat hankkineet?

Kiitoksia jo etukäteen.

Poissa lukkis

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2012, 19:17:43 »
Erikoisavain (hylsy missä on 4 tappia), löytyy esim. Facomilta (~90 €) tai sitten haetaan 3/4" 41 mm voimahylsy jota rälläköidään sopivaksi. Aikaa mene rauhallisesti tehden 20 min. Alatukivarren kiinnipitomutteri pois ja murretaan auki nivelkohta. Siirretään vähän sivulle napa, otetaan lämpösuoja irti ja varotaan ettei koko homma tule liikaa ulospäin (laatikkoöljy karkaa muuten ja jokin laakerointi mäsäksi?). Aukaistaan lukitukset (2 kpl) ja pulttipyssyllä vanha nivel irti ja kiinni (momentti on 250 +/- 25 Nm) sekä lukitaan meistillä. Tukivarren läpimenevä mutteri kiinni 45 Nm. Ja sitä ennen lämpösuojan kanssa joutuu vähän tappelemaan, mutta ehkä jokin putkenpätkä auttaa takaisinlaitossa (pakoputken pala). Ja voi olla kiinni kunnolla, hieno iso kierre isolla momentilla.
Tai sitten moskalla ja tuurnalla auki ja kiinni. Pulttipyssyllä sen verran mukavampaa kun ei ole pakko sitoa kiinni napaa.
Mo--netistä hain alkuperäislaatua, marmoritiski VOI olla halvempi (kuten monesti ranskalaisten kanssa)...
Illassa kyllä vaihtaa molemmat, joten ei siinä mitään mahdottomia aikoja mene. Jos on se avain :) Lisäksi hyvä pulttipyssy ja paineilmavasara (ei tarvitse vasaran kanssa heilua). Lisäksi avaushylsy kiinnitetään mutterilla niveleen.



Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2012, 19:43:06 »
Onkohan tuo otsikon toimenpide tehtävissä ihan kotikonstein ja tavanomaisilla työkaluilla vai kannattaako viedä suosiolla ammattilaiselle?

Olisiko vinkkkejä ja ohjeita vaihtoon? Mistä ootte osat hankkineet?

Kiitoksia jo etukäteen.

Mikäli tuo on samanlainen rakenne kuin 1 koppasessa, niin itsetekemällä ei pääse tuntipalkoille, varsinkin jos ei ole nosturia käytettävissä ja nivel jumissa. Oikeilla välineillä kyseinen homma on nosturilla n.½ tunnin projekti / per puoli. Oman erikoishylsyn tilasin ebaysta, hintaa taisi tulla kotiin toimitettuna 20e.

Motonetin nivelet on kestäneet nyt. n. 30 000km, tosin oon vaihtanut alapallonivelet aina kun on pitänyt pyöränlaakeri vaihtaa, se 12e ei siinä kirpaise niin paljoa ja on mukava purkaa ja koota pöydällä.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2012, 21:19:57 »
Erikoisavain (hylsy missä on 4 tappia), löytyy esim. Facomilta (~90 €)

Olisikohan tällainen kalu sopiva:

http://www.ebay.co.uk/itm/Socket-FOR-Lower-Ball-Joint-on-Peugeot-405-Citroen-/360447919612?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item53ec5ec5fc
(Suitable for Peugeot 405 and Citroen lower ball joints)

Tuo ei paljoa maksaisi, joten voisi varoiksi hommata kun kuitenkin ennemmin tai myöhemmin pitää palloniveliä vaihdella.

Poissa pimpelipompeli

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 640
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2012, 09:02:33 »
Olisikohan tällainen kalu sopiva:

http://www.ebay.co.uk/itm/Socket-FOR-Lower-Ball-Joint-on-Peugeot-405-Citroen-/360447919612?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item53ec5ec5fc
(Suitable for Peugeot 405 and Citroen lower ball joints)

Tuo ei paljoa maksaisi, joten voisi varoiksi hommata kun kuitenkin ennemmin tai myöhemmin pitää palloniveliä vaihdella.

Tuo soveltuu asennusvaiheessa kiristykseen, jos on lekalla+tuurnalla kuivana asennettu pallonivel, niin avain antautuu varmasti. Sama tosin tapahtuu tuolle aikaisemmin mainostetulle facomin mallillekin, tosin halvan avaimen kanssa v...ttaa vähemmän kyseinen tapahtuma.

Poissa Dsharrastelija

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 55
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2012, 11:47:30 »
Mielestäni varmin tapa alapallon irroitukseen on seuraavanlainen:
Avataan alatukivarren pultti ja irroitellaan tappi kartiostaan irti.
Käännetään alatukivarsi pois tieltä, leikataan laikalla alapallon tappi pois.
Tämän jälkeen irroitellaan akun kenkä, sitten etsitään joku vanha ½ tuuman vääntimeen sopiva hylsy joka hitsaillaan kiinni vanhaan alapallon runkoon. Tämän jälkeen alapallo irtoaa aika helposti, joskus tosin joutuu kaiveleen pulttipyssyn esiin, juuri omaan C5 pallon vaihdoin ja tuo lähti ihan vääntövarrella irti.
Ajelussa: Citroën C5 break -03.
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75

Poissa excecutive

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #6 : Toukokuu 13, 2012, 14:00:14 »
Edellisten kommenttien perusteella taidan soitella suosiolla korjaamoille. Ei ole oikein erikoistyökalujakaan eikä myöskään nosturia, joten se menisi vaan tuhraamisen puolelle.

Aika jännä tuo välys renkaassa. Se nimittäin heiluu ainakin puoli senttiä, kun ottaa kello kolmen ja ysin kohdalta  kiinni ja heiluttaa. Auto  on ollut tammikuussa merkkihuollossa ja asiasta ei mainittu mitään. Tarkastaakohan ne tuollaisia juttuja? Luulisi, että olisi ollut jo tuolloin välystä. 

Palaan asiaan, kun nivelet on kunnossa.

Poissa 1-xantia

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 606
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • Citroen ja elämä on !!!
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #7 : Toukokuu 13, 2012, 17:02:15 »
Varmistappa nyt ettei se ole kuitenkin se alatukivarren etuhela joka on väljä!
Itsellä kävi näin, menin vaihtamaan alapalloa ja se olikin etummainen hela joka oli tosiaan väljä.
C5 III 2.0 16V tourer -08, C5 2.2 HDI-06, Xsara VTS -03

EX:iä Xantia  Exclusive Break 1.8, Jumper 2.2HDI-03, C5 2.0 16V Break-02, ZX1,4 reflex-93,BX1,6 aut.-88, Xantia2.0 8Vaut-97, BX1.6Van-88, Xantia2.0Meribel-95, Bx1.9GTI -88,

Poissa excecutive

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #8 : Toukokuu 13, 2012, 17:51:53 »
Varmistappa nyt ettei se ole kuitenkin se alatukivarren etuhela joka on väljä!
Itsellä kävi näin, menin vaihtamaan alapalloa ja se olikin etummainen hela joka oli tosiaan väljä.
Katsastusinssi totesi, että alatukivarren pallonivel välyksellinen ja vielä molemmilta puolilta. Itse en ole tuota vielä tarkemmin tutkinut muuten kuin että kesärenkaita vaihtaessa huomasin välystä olevan.

Nuo etuakseliston väljyydet ovat mulle uusi asia, kun entisten menopelien aikana niitä ei ole koskaan vaihdeltu.

Kai siihen inssin diagnoosiin on luottaminen, mutta asia varmistuu, kun auto saadaan huoltoon.

Poissa fsol77m

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 371
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #9 : Toukokuu 13, 2012, 20:57:44 »
Varmistappa nyt ettei se ole kuitenkin se alatukivarren etuhela joka on väljä!
Itsellä kävi näin, menin vaihtamaan alapalloa ja se olikin etummainen hela joka oli tosiaan väljä.
Katsastusinssi totesi, että alatukivarren pallonivel välyksellinen ja vielä molemmilta puolilta. Itse en ole tuota vielä tarkemmin tutkinut muuten kuin että kesärenkaita vaihtaessa huomasin välystä olevan.

Nuo etuakseliston väljyydet ovat mulle uusi asia, kun entisten menopelien aikana niitä ei ole koskaan vaihdeltu.

Kai siihen inssin diagnoosiin on luottaminen, mutta asia varmistuu, kun auto saadaan huoltoon.
minulle katsastus inssi totesi saman : etuvasen pallonivel väljä. no korjaamolla pallo nivel olikin ok ja klappi olikin pyöränlaakerissa.
Citroën C4 -07 1.6 > C4 Vti120 -13 > C4 Puretech 130 -14 > Audi A3 Quattro 3.2l V6 sdg

Poissa #timo#

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #10 : Toukokuu 14, 2012, 11:49:14 »
Olisikohan tällainen kalu sopiva:

http://www.ebay.co.uk/itm/Socket-FOR-Lower-Ball-Joint-on-Peugeot-405-Citroen-/360447919612?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item53ec5ec5fc
(Suitable for Peugeot 405 and Citroen lower ball joints)

Tuo ei paljoa maksaisi, joten voisi varoiksi hommata kun kuitenkin ennemmin tai myöhemmin pitää palloniveliä vaihdella.

Tuo soveltuu asennusvaiheessa kiristykseen, jos on lekalla+tuurnalla kuivana asennettu pallonivel, niin avain antautuu varmasti. Sama tosin tapahtuu tuolle aikaisemmin mainostetulle facomin mallillekin, tosin halvan avaimen kanssa v...ttaa vähemmän kyseinen tapahtuma.

Aivan vastaavan työkalun hain AD-varaosa liikkeestä 18e. Kannattaa kiristää tuo työkalu lujasti paikoilleen sillä pallonivelen mutterilla. Hyvin kestää! Suurin ongelma oli saada pyörän napa pysymään paikoillaan väännön ajaksi. Mä tuin sen koolingilla raidepäästä auton runkoon ja jarrusatulasta tallin seinään(apparin puolella). Avaaminen tapahtui lukitusten poston jälkeen isolla 35mm lenkillä minkä päähän löin moskalla. Aluksi tuntui ettei tapahdu mitään mutta niin se vain pikkuhiljaa lähti aukeemaan! Ei ollenkaan paha vaihtaa :)
Peugeot 406 2.0 HDi ST SW autom. -03

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #11 : Toukokuu 15, 2012, 17:44:16 »
kun kuitenkin ennemmin tai myöhemmin pitää palloniveliä vaihdella.

...ja kolmea päivää myöhemmin katsastuksen setä oli sitä mieltä että alapallonivel pitää vaihtaa. Tänään vaihdatin Gewatilla reiluun 80 e hintaan sisältäen uuden pallonivelen. Sen verran halpa hinta että ei kannata lähteä itse kikkailemaan.

Poissa #timo#

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2012, 20:33:44 »
Itse puntaroin juuri samaa. Nivel tosin on aika halpa, vain 16e (Lemförder). Köyhän oli silti pakko yrittää ;) "Eihän se kallis ole vaan paljon rahaa" :D
Peugeot 406 2.0 HDi ST SW autom. -03

Poissa excecutive

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #13 : Toukokuu 23, 2012, 17:27:28 »
Nyt on alapallot vaihdettu molemmin puolin ja mitään eroa vanhaan ei huomaa. Samalla tavalla kolisee etupää kuopissa ja vanhat värinät moottoritienopeuksilla ovat tallella. Toivottavasti katsastussetä edes huomaisi jotain eroa.

Poissa jarmot

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 705
  • Peukkuja: 10
  • C5II 3.0l V6 Exclusive 2005 Megane 1.9dci 2008
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #14 : Toukokuu 23, 2012, 21:33:37 »
Mites pyörien tasapainottaminen? Omassa femmassa ohjaus ravisti moottoritienopeuksissa ja pallonivelen vaihdon yhteydessä pyysin tasapainottamaan myös etupyörät. Tiedä johtuiko uudesta pallonivelestä vai tasapainotuksesta, mutta värinät poistuivat ja nyt kulkee kuin kiskoilla.

Poissa Hopo

  • Mies vailla verta
  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 352
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #15 : Toukokuu 23, 2012, 22:39:14 »
Nyt on alapallot vaihdettu molemmin puolin ja mitään eroa vanhaan ei huomaa. Samalla tavalla kolisee etupää kuopissa ja vanhat värinät moottoritienopeuksilla ovat tallella. Toivottavasti katsastussetä edes huomaisi jotain eroa.

Raidetankojen päät? Jos kerran alapallit on jo vaihdettu ja laakerit on hyvät, ei paljon vaihtoehtoja jää. Kuopissa kolahtelut kyllä viittaa koiranluiden väljyyteen, mutta jos ne on väljät, se ei tee kyllä renkaaseen välyksiä jos sitä heiluttelee.
C5 Break 2.0 Hdi automatique

--Viritys on onnistunut, kun teho ei ole laskenut yli 20%--

Poissa TourDeCinq

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 11
  • Peukkuja: 0
  • C5 III 1.6HDi Tourer
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #16 : Kesäkuu 25, 2012, 12:13:56 »
C5 II:een (2005) vaihdettiin juuri oikea alapallonivel. Oireet olivat ajoittainen kolina vasemmalla puolella käännöksissä, joten asioista tietävämpi kaverini epäili vasenta koiranluuta. Hintaa kertyi 85,- osineen ja töineen.

Poissa excecutive

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 84
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #17 : Kesäkuu 25, 2012, 15:28:05 »
Nyt on alapallot vaihdettu molemmin puolin ja mitään eroa vanhaan ei huomaa. Samalla tavalla kolisee etupää kuopissa ja vanhat värinät moottoritienopeuksilla ovat tallella. Toivottavasti katsastussetä edes huomaisi jotain eroa.
Tuo kolina johtui väljistä koiranluista, jotka nyt on vaihdettu. Enää ei etupää kolise.

liikeri

  • Vieras
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #18 : Heinäkuu 26, 2012, 18:59:56 »
hankinta listalle tuo psa pallonivel avain ja 35mm hylsy. ja ulosvedin taikka kohtalainen leka. ja mahdollisuus käyttää pulttipyssyä avaamiseen säästää huomattavasti aikaa ja vaivaa

Poissa JukkaT

  • Viestejä: 1
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #19 : Elokuu 12, 2017, 07:45:49 »
Oulusta löytyi Tarviketorilta ko erikoisavain, hinta 21.50€, pitäis kohta kokeilla miten toimii. Missä tuo ylempänä mainittu pallonivelen lukitus on?

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 671
  • Peukkuja: 9
Vs: C5 ll - alapallonivelten vaihto
« Vastaus #20 : Elokuu 12, 2017, 08:58:50 »
Oulusta löytyi Tarviketorilta ko erikoisavain, hinta 21.50€, pitäis kohta kokeilla miten toimii. Missä tuo ylempänä mainittu pallonivelen lukitus on?
Kierreosassa on sisälle lyötävät lukituspalat.

Tuo oma hylsy on kyllä hyvä. Jos napa paikallaan meinaat pallon irrottaa niin tee se ennen tukivarren irrotusta apurungon päästä.
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -= C5 I 1.8 break '03 -=- Xsara II 1.6 16V break '00 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96