Kirjoittaja Aihe: C5 II - Takajarrujen uusiminen  (Luettu 14556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ealab

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 3 596
  • Peukkuja: 4
  • "Hyvät pyhät, sanoi Manu maanantaina"
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #25 : Toukokuu 02, 2016, 21:39:55 »
Onko pukki tunkin lisäksi? Se olisi hyvä henkivakuutus!

Poissa Starglazer

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 53
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #26 : Toukokuu 04, 2016, 07:25:54 »
Juu, olihan se vetokoukussa. Takapäässä ei taida muuta hyvää paikkaa pukeille olla kuin tunkin nostokohdat?

Poissa Etereter

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Peukkuja: 11
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #27 : Toukokuu 04, 2016, 08:31:52 »
Ainakin breakissä on siinä takapäässä sellainen patti mistä auton voi nostaa tai tukea pukilla? Vetokukusta kun katsoo vähän eteenpäin.

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #28 : Elokuu 12, 2016, 23:32:22 »
Noh, mites noi ketjussa mainitut rasvat on kestäneet? Tai auttaneet?

Mulla on tossa takasatulat irti nyt ja ajattelin tehdä kokeen ja pistää toiseen takasatulaan hyllystä löytynyttä CRC:n jarrurasvaa ja toiseen en yhtikäs mitään. Pinnat hiottu tukivarresta ja satulasta kirkkaiksi. Katson vuoden päästä, että miltä näyttää. Ei pitäis olla iso homma availla noita nyt jatkossa, kun on kerran saatu auki ja lukitetta en isoihin pultteihin enää laita vaan rasvaa (paitsi kierteet siellä päässä jätän kuiviksi, niin pysyy kiinni).

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #29 : Syyskuu 21, 2016, 18:25:53 »
jaahas muutamia tahnoja testattu jarrusatulan ja tukivarren välissä: Kuparitahna ei kestä kuin hetken. Keraaminen tahna kestää paremmin, mutta 2v. jälkeen on hapettumaa. Teboil Solid tappirasva 2v. jälkeen ei hapettumaa, pinnat rasvaisia.
Samaa tappirasvaa olen käyttänyt myös etujarrusatuloiden liukutapeissa 3v ja 70tkm. ja tapit herkät ja rasvaiset.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa yason

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 025
  • Peukkuja: 8
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #30 : Syyskuu 21, 2016, 19:22:34 »
jaahas muutamia tahnoja testattu jarrusatulan ja tukivarren välissä: Kuparitahna ei kestä kuin hetken. Keraaminen tahna kestää paremmin, mutta 2v. jälkeen on hapettumaa. Teboil Solid tappirasva 2v. jälkeen ei hapettumaa, pinnat rasvaisia.
Samaa tappirasvaa olen käyttänyt myös etujarrusatuloiden liukutapeissa 3v ja 70tkm. ja tapit herkät ja rasvaiset.

Siihen toiseen satulaan, johon en laittanut jarrurasvaa, päädyin itseasiassa laittamaan kokeeksi väliin ohutta pehmeää muovikalvoa, joka säilyi ehjänä tappien kiristämisen jälkeen. Ajattelin, että jos satulan ja tukivarren välistä metalli-metalli -pinta-alaa on vähemmän, niin se sähkökemiallinen reaktio tuskin siitä ainakaan nopeutuu. Katotaan parin vuoden päästä...

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #31 : Syyskuu 24, 2016, 09:59:23 »
Minäkin suunnittelin jonkin muovi "eristeen" lisäämistä sinne satulan ja kynkän väliin mutta ei sattunut siinä hollilla olemaan sopivaa materiaalia. Edellisessä työpaikassa työstettiin toisinaan juuri tähän tarkoitukseen sopivaa muovia. Hetken tuumailinkin että pitäskö ottaa entisiin työkavereihin yhteyttä... Mutta koska auto piti saada heti ajoon eikä ollut aikaa jäädä odottelemaan päädyin siihen mitä oli saatavilla. Laitoin pultteihin ja sinne satulan alle tervaa. Saa nähdä miltä jatkossa näyttää. Nyt ainakin yli puolen vuoden päästä päälisinpuolin katsottuna ei mitään hälyyttävää. Saas nähdä sitte jatkossa jos tulee tarvetta irroittaa satulaa. 

Poissa CarrierGrade

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 105
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #32 : Syyskuu 24, 2016, 11:18:26 »
Onko tässä säikeessä tietoa noiden kuusiokolo tappien irrottamiseen sitä kokoa?

Poissa kampiveivi

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 138
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #33 : Syyskuu 24, 2016, 22:50:23 »
Kuusiokolotappi? En kyllä muista että olis  minun autossa takajarrusatulassa ollu ainakaan mitään kuusiokoloruuveja . Ihan tavallisilla pulteilla kasattu jotka kyllä oli melkosen lujassa sen liiman takia. Kokoa en muista. Oisko nuo satulaa kiinni/kasassa pitävät pultit olleet kannaltaan jotain 17-19mm luokkaa?  Ja se ohut jarrupaloja paikallaan pitävä pultti kannaltaan jotain 8mm?

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #34 : Syyskuu 25, 2016, 10:02:53 »
CarrierGrade tämä osio koskee C5I-C5II (facelift). Oliko autosi C5 III (X7)?.  X7 jarrut ovat erillaiset kuin vanhemmissa malleissa. Voisiko modet vähän siivota?
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #35 : Syyskuu 25, 2016, 10:15:08 »
Omassa autossani takasatulat on uusittu 2008 tai aiemmin. Sen jälkeen olen pitänyt tukivarren väliä silmällä - avaan sitten kun alkaa hapettumaa tai vääntymistä näkymään. Toistaiseksi ei ole näkynyt. Tiedä mitä tököttiä ovat laittaneet väliin, mutta vaikuttaisi toimivan.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #36 : Syyskuu 25, 2016, 10:31:42 »
Et vissiin KariM ole aukaissut jarrusatulaa kertaakaan? Luultavasti välikkö tosi hapettunut. Hapettuma ei näy ulospäin ennen kuin sitä hapettumaa on tosi paljon ja satula on vinossa. Omasta vm 2001 aukaisin eka kerran abaut 2007 hapettumaa oli todella paljon, viittä vaille vaihtokalua (satula suorassa ja ei näkyny hapettumaa ulos päin). Samat satulat edelleen käytössä ja kilsoja reippaat 390 tkm ja kunto sama kuin 2007. Huoltoja olen tehnyt tukivarren välikköön noin 2v. välein ja jarrupalojen kannake korvalliselle renkaan vaihtojen yhteydessä.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #37 : Syyskuu 25, 2016, 10:41:29 »
Et vissiin KariM ole aukaissut jarrusatulaa kertaakaan? Luultavasti välikkö tosi hapettunut. Hapettuma ei näy ulospäin ennen kuin sitä hapettumaa on tosi paljon ja satula on vinossa.

Kuten sanottua, en ole ulkoapäin tarkastelemalla nähnyt tässä tarvetta toisin kuin edellisessä autossa jossa satula kosketti levyyn. Kun kuitenkin ensi viikolla pitää takajarruja rassata muutenkin, niin kurkistanpa samalla sinne väliin jos vaikka olisi jo jotain.

Palojen pinnien korvat olen putsannut ja rasvannut vuosittain.

Poissa powerage

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 910
  • Peukkuja: 2
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #38 : Syyskuu 25, 2016, 10:55:01 »

 [/quote]


Palojen pinnien korvat olen putsannut ja rasvannut vuosittain.
[/quote]

"korvallisien" putsaaminen/rasvaaminen on se tärkein juttu.
C5 II 2.0 16V Berline man. -04
C5  I 2.0 16V SX Berline man. -01

ex Xantia 1.8 16V man. -99

Poissa KariM

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 5 119
  • Peukkuja: 22
Vs: C5 II - Takajarrujen uusiminen
« Vastaus #39 : Syyskuu 28, 2016, 14:30:17 »
Kun nyt yllä usutettiin, niin kurkistin satuloiden taakse. Apparin puolella ei ollut käytännössä mitään syöpymää, kun taas kuskin puolella oli allaolevien kuvien mukaista. Kumma juttu, kun satulat on vaihdettu 9v/80tkm sitten samaan aikaan. Olisiko eri miehet tehneet eri puolet, puhtaalla puolella näkyi käytetyn jotakin harmaata (keraamista?) vaseliinia, kun taas törkyisellä puolella ei, vaan vain kuparitahnan jäänteitä pulteissa. Liimaamattomat pultit olisi avannut vaikka lapsi :)

Servicen suositus satulan taakse olisi Loctite 510. Tokihan se suosittelee myös pulttien liimaamista, mutta todistetusti ne pysyvät kiinni ilmankin. Kiristysmomentti 70Nm.