Kirjoittaja Aihe: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon  (Luettu 4887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poirot

  • Vieras
C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« : Huhtikuu 05, 2012, 11:19:41 »
6-lovisen Aisinin vaihteenvalitsin lukittuu "P"-asentoon, eikä autoa meinaa saada liikenteeseen lainkaan.
Jarrua saa painaa ihan kunnolla, pientä kaasua voi tarjota ja sähköistä käsijarrua irroitella, mutta ei vaan vaihdekeppi liikahda mihinkään.
No useimmiten sitten hetken päästä "lukko" aukeaa ja keppi siirtyy niin kuin normaalisti R N tai D -asentoon.
Temppuilee tällä lailla myös vaakatasossa, ei tarvitse olla pysäköitynä edes ylä- tai alamäkeen.

Mikä mahtaisi olla ongelma, joku anturi tms ??
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2012, 11:38:27 kirjoittanut Poirot »

Poissa Teuski

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 901
  • Peukkuja: 13
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2012, 11:45:00 »
Toimiiko jarruvalot? Voisko jarruvalokatkaisijan vika vaikuttaa tuohonkin?
Siis jos tuo on sellainen, että pitää aina painaa jarrua että saa P:n pois päältä...
-= C5 I 2.2 HDi AT break '03 -=- C4 1.6 16V berline '06 -=- Xsara 1.6i '99 =- +Renault Safrane 2.5 '96

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2012, 11:58:10 »
Jos autossa ei ole sähköjä päällä, keppi liikkunee ihan normaalisti nappia painamalla, mutta startin jälkeen jumittuu = viittaa juurikin jarrupolkimen katkaisijaan :-\ Tuon voi kiertää painamalla sen kepin vapautusnapin pohjaan jo ennen starttausta. Hankalaahan tuo on, mutta jos haluaa viritellä, niin joku rautalankapatenttikin tuossa kyllä toimii = vaihdekeppi liikkuu jatkuvasti vapaasti. Itse katkaisija ei ole kallis osa uusittavaksi, mutta sen sijainti on hieman kinkkinen päästä siihen kunnolla käsiksi 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa Tepi

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 697
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2012, 20:57:48 »
Ex-autossa oli sama vaiva. Jarruvalokatkaisin ja -relesarja sinne piti vaihtaa. Hommana ei kovin iso, kun puolen tunnin työ tuosta veloitettu.
C5 204 HDiA Exclusive Tourer -14 + BX Sport
ex C5 163 HDiA Dynamic Tourer -12, C5 136 HDiA Confort Tourer -08, C5 2.0 Business -04, Xantia 2.0 SX -99, Xantia 2.0 VSX -93, BX 1.4 -85

PicassoHDI

  • Vieras
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2012, 21:43:56 »
Kun jarrua painetaan, niin vaihdekepin luota kuuluu naksahdus. Kuuluuko näin autossasi ?

Poissa Sitikkapuoskari

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 642
  • Peukkuja: 7
  • Sukupuoli: Mies
    • http://www.automeca.fi/
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #5 : Huhtikuu 05, 2012, 22:09:52 »
Tepi on asian ytimessä. Merkkipajalta löytyy noihin oireisiin korjausohje. Sinne vaan- ei ole kallis korjaus.
En oo korvaamaton, mutta paras maharollinen.

Poirot

  • Vieras
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #6 : Huhtikuu 05, 2012, 22:51:37 »
Kiitokset  vinkeistä, tod näk vika löytyi. Otin jarruvalokatkaisijan irti ja räpläsin sen kanssa hetken (CRC:tä) niin johan alkoi keppi liikkumaan.
Täytynee kuitenkin hakea uusi tuollainen katkaisija pahan päivän varalle, tiedä koska tuo vaiva uusiutuu..

Kantti

  • Vieras
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2012, 22:36:33 »
Moro,

Saman vian kanssa painiskellut jo jonkin aikaa (lue 2 viikkoa).
Vinkkiä toivoen:
Mistä löydän tuon jarruvalojen katkaisijan - niin saisin testata ennen kuin vien autoa pajalle.

Folkke

  • Vieras
Re: Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2012, 07:48:16 »
Moro,

Saman vian kanssa painiskellut jo jonkin aikaa (lue 2 viikkoa).
Vinkkiä toivoen:
Mistä löydän tuon jarruvalojen katkaisijan - niin saisin testata ennen kuin vien autoa pajalle.

Jalkatilan muovi pois (se missä kuskin jalkatilan valo), ja änget pääsi sinne polkimien viereen. Katse ylös, niin musta valk vihreä (muistaakseni) kytkin näkyy jarrupolkimessa. Lähtee irti vastapäivään n 3/4 osaa kiertäen. Vaihtoaika n. 2 min 8 sek :)

Saman muovin alla, kaasuppolkimen vieressä on muuten luukku, missä lymyilee raitisilmasuodatin, että jos sen näin kesän alla haluaa samalla vaihtaa (ärsyttävä paikka raittarille, pienet tilat, jne)

Folkke
puh nolnelnolnol kakskolseitnolkuuskol

Poirot

  • Vieras
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2012, 22:15:34 »
Kiitokset  vinkeistä, tod näk vika löytyi. Otin jarruvalokatkaisijan irti ja räpläsin sen kanssa hetken (CRC:tä) niin johan alkoi keppi liikkumaan.
Täytynee kuitenkin hakea uusi tuollainen katkaisija pahan päivän varalle, tiedä koska tuo vaiva uusiutuu..

Jäi tämän tarinan jatkot kirjoittamatta.. Eipä tuo katkaisijan ropaaminen mitään auttanutkaan, enkä suostunut maksamaan noin 100 euroa (muistin mukaan)  uudesta.

Jos autossa ei ole sähköjä päällä, keppi liikkunee ihan normaalisti nappia painamalla, mutta startin jälkeen jumittuu = viittaa juurikin jarrupolkimen katkaisijaan :-\ Tuon voi kiertää painamalla sen kepin vapautusnapin pohjaan jo ennen starttausta. Hankalaahan tuo on, mutta jos haluaa viritellä, niin joku rautalankapatenttikin tuossa kyllä toimii = vaihdekeppi liikkuu jatkuvasti vapaasti. Itse katkaisija ei ole kallis osa uusittavaksi, mutta sen sijainti on hieman kinkkinen päästä siihen kunnolla käsiksi 8)

Toteutin korjauksen yllä mainitusti, nippusiteellä vapautinsalpa pysyvästi pohjaan kepin juuresta. Hyvin on pelannut ja pelaa jatkossakin.

Poissa HiTec

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 635
  • Peukkuja: 36
  • Sukupuoli: Mies
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #10 : Syyskuu 04, 2012, 07:59:47 »
Toteutin korjauksen yllä mainitusti, nippusiteellä vapautinsalpa pysyvästi pohjaan kepin juuresta. Hyvin on pelannut ja pelaa jatkossakin.
Ainoa havaitsemani mutti tuossa "korjauksessa" oli Ford Galaxyn tapauksessa että keppi ei liikkunut kuin P...D. Siis niihin vaihteiden lukitusten 1...3 asentoihin tuo Fordin keppi ei ainakaan liikkunut nappi pohjassa :-\ Tosin kuinka oikea ongelma tuollainen sitten on, niin... Varsinkin jos se toinen vaihtoehto on että keppi ei liiku lainkaan 8)
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #11 : Kesäkuu 26, 2013, 22:53:34 »
Omakin laatikko alkanut jumittumaan P-asentoon. Otin jarrukatkaisijan irti ja testasin sen yleismittarilla. Testin aikana toimi ongelmitta. Katkaisijassa on neljä liitintä ja kaksi piiriä. Toinen on varmaan jarruvaloille ja toinen vaihdekepin lukituksen irroitukseen. Jarruvalot pelaa, mutta keppi lukittuu.

Onko kenelläkään tietoa missä ylempänä mainittu rele sijaitsee?

Onko kukaan onnistunut purkamaan vaihdekeppiä ja pääsemään käsiksi lukituslaitteeseen? Miten tuo avataan?
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2013, 00:13:09 »
Lisätietoja tähän. Ongelma katkaisijassa on kärkien hitsautuminen yhteen. Merkkihuollosta saa kätevän paketin, jossa on uusi tunnistin jarrupolkimeen ja etuvastukset jotka pienentävät kärkien kautta kulkevaa virtaa. Samalla todennäköisyys kärkien jumittumiseen pienenee. Kun poljinta painetaan, katkaisin avautuu, kärjet irtoavat ja katkaisevat virtapiirin.

Omassa tuo katkaisija jäi niin jumiin ettei käsijarru enää irroittanut. Lisäksi jalkatilassa on jossain myös erillinen rele, joka kytkee BSI:n ohjauksen mukaan virtaa vaihdekepin lukitussalvalle. Tämän releen jumitus/hitaus on se syy miksi vaihdekeppi ei vapaudu.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa sitikkaporo

  • "C4"
  • ****
  • Viestejä: 266
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #13 : Heinäkuu 06, 2013, 10:49:38 »
Kerrotko mitähän tämä korjauspaketti kustansi..
XM 2.0 Berline -95, Acadiane -80, Dyane -68 projekti, AX 11 RE (latosäilytys)

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #14 : Heinäkuu 06, 2013, 19:35:19 »
Paketti maksoi muistaakseni 52 euroa. Sisältää uuden katkaisijan ja etuvastukset jotka on hienosti jemmattu jatkojohdoksi. Käytännössä katkaisijalle tulevaan johtoon lyödään tämä jatkokappale ja sen jatkoksi katkaisija. Liittimet, piuhat ja kaikki on valmiina. Ihan ok hinta mielestäni.

Releen hintaa en vielä tiedä, mutta "pari euroa" oli varaosatiskin veikkaus asiaan eli toivottavasti alle kaksikymppiä.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #15 : Heinäkuu 23, 2013, 20:49:54 »
Hain veholta tuon releenkin (20 euroa), mutta en ole toistaiseksi löytänyt sitä auton jalkatilasta jossa sen pitäisi sijaita. Uusi rele on musta ja pieni. Jalkatilasta löydän vain yhden releen, joka on isompi ja vihreä. Väriristiriidan lisäksi liittimet ovat erilaiset. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa missä tuo rele on?

Releen pitäisi olla BSI:n lähellä, joten olen etsinyt sitä jalkatilan vasemmasta reunasta kytkinpolkimen kohdan (jos sellainen olisi) yläpuolelta. Sulakkeiden lähellä ei kuitenkaan moista näy.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)

Poissa West

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 65
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - automaatin keppi lukittuu "P" -asentoon
« Vastaus #16 : Syyskuu 22, 2013, 12:19:01 »
Itse itselleni taas vastaten: rele löytyy jalkatilasta ja on pieni ja musta. Rele ei näy jalkatilaan. Rele on parin releen relekannassa joka tulee vetää irti. Jalkatilassa on vihreä rele noin kytkinpolkimen kohdalla ja releryhmä löytyy tästä vähän kuskinovea kohti.
C5 III HDI 136 Sedan ('09)
Xsara 2.0i Exclusive Break ('01) (myyty)