Kirjoittaja Aihe: C5 III - Parkkitutkien anturit  (Luettu 35630 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Claude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #200 : Kesäkuu 12, 2016, 15:18:26 »
Lainaus
Tuo ei pidä paikkansa. Anturit ovat noin 100€ kpl ja työt päälle joten se työn osuus on se joka vaikuttaa.

Ainakin siellä merkkihuollossa pitää paikkansa, jossa itse asioin. Uuden anturin maahantuojan hinta vielä keväällä oli vähän yli 200€ ja vanha Bosch muualta hankittuna 69€. Vanha malli maahantuojalta olisi maksanut jo melkein satasen. Yhden anturin vaihto töineen maksoi 120€.

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #201 : Kesäkuu 12, 2016, 20:14:08 »
'Kiinan', made in Mexico, antureista kolme neljästä oli mykkiä!! :-\
Mutta asiakaspalvelu toimii!!! Lähettävät kolme uutta toimimattomien tilalle!  ;)

Poissa akiriik

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 8
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #202 : Kesäkuu 20, 2016, 13:30:09 »
Tilasin myös nuo kiinan XT anturit ja yksikään ei toiminut ainakaan minun autossa. Tuli vaan koneella katottuna virheilmoitus "yhteneväisyys"...
Koitin vaihtaa kaikki 4 taakse ja sitten se virhe tuli kaikista neljästä anturista...
Auto on C5 2011 2.0hdi break

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 18
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #203 : Kesäkuu 20, 2016, 17:29:55 »
Uuden anturin hinta oli Vihdin Autotalon.

Poissa PT 70

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 71
  • Peukkuja: 0
  • Le Magnifique
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #204 : Kesäkuu 30, 2016, 17:17:03 »
Ostakaa AD-varaosamaailmasta hintaan 60 euroa ja toimii. Itse pelleilin noiden kiinamallien kanssa: toimivat, jos toimivat.
HDi 136 A (Dynamique 90 Anniversaire) 2009

Poissa Ardöö

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #205 : Heinäkuu 26, 2016, 20:35:50 »
Sain tänään 90 tuhatta ajetun -08 sedanin parkkitutkat toimimaan, kun vaihdoin yhden viallisen anturin Kiinasta tilattuun vastaavan näköiseen. Tilasin neljän anturin setin ja niistä yksi osoittautui toimimattomaksi.

Vanhan viallisen anturin löysin kuuntelemalla, kun samanaikaisesti kosketin anturia kevyesti sormenpäällä. Ehjistä kuului tiheä tik-tik-tik-tik-tik.... ja välillä pieni tauko. Viallisesta kuului voimakkaampi tsir-tsir-tsir kolmen sarjoissa. Auto oli käynnissä pakki ja sähkökänkkä päällä, kiilat renkaiden takana.

Autossani on vetokoukku, joten ilman purkamista en päässyt anturia vaihtamaan. Takapään musta muovihelma aukesi yllättävän helposti. Helteinen sää varmasti edesauttoi tätä. Aukaisin vain toisen reunan. Ensin kolme ruuvia pois, kaksi helmasta ja yksi lokasuojasta pyörän takaa. Helman reuna oli vielä kiinni yläpuolen muovipuskurissa pienellä metallilenkillä. Yläreunan klipsit irtosivat helmaa sivuun kääntämällä.

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 874
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #206 : Toukokuu 23, 2017, 21:35:02 »
Tänään luetutin vikakoodeja. Mitään parkkitutkiin liittyvää vika aei löytynyt. Mutta niin vaan taas välillä  ilmoitteli Failurea, jopa kesken ajon. Mielestäni kaikki anturit toimivat. Helppo kokeilla, pyytää vaan jotakuta kävelemään auton ympäri niiin voi monitorista katsoa mikä tutka hälyyttää.

Kaikki hälyyttävät.
TeeKoo Turuust

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 18
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #207 : Toukokuu 23, 2017, 22:04:25 »
Maadoitus tai anturin kytkentään liittyvää (johto)?

Poissa kaapula

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Peukkuja: 0
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #208 : Kesäkuu 07, 2017, 21:43:42 »
Mittailin peruutustutkin anturit yleismittarilla ja sain tuloksiksi joitain kymmeniä kilo-ohmeja. Yksi anturi näytti megaohmeja joten päättelin tämän olevan se viallinen. Auto C5 III 2011.

Tilasin Aliexpressistä näitä kaksi kappaletta (toinen varalle): https://www.aliexpress.com/item/Auto-Parts-Parking-Sensor-For-Peugeot-307-308-407-Rcz-Partner-Citroen-C4-C5-C6-PSA/32769836708.html

Kertalaakista lähti toimimaan tutkat taas ja kysessä oli juurikin se megaohmeja näyttänyt anturi.
Citroen C5 Confort Tourer 2011

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 874
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #209 : Kesäkuu 08, 2017, 19:50:13 »
Toissapäivänä ruiskittiin kontaktisprayta takatutkiin. Nyt on ollut hiljaista pari päivää. Pakko varmaaa tutkakaupoille kohta lähteä.
TeeKoo Turuust

Poissa rimpjar

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 39
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #210 : Kesäkuu 10, 2017, 16:20:06 »
Tämä on tietenkin asiaton kommentti mutta siinä konsolissa on nappi josta saa kaikkia tutkat pois päältä ja hetken kuluttua kun tottuu niin ei tarvitse edes miettiä koko tutka asiaa. ???

Paikalla Megaman

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 2 982
  • Peukkuja: 15
  • Sukupuoli: Mies
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #211 : Kesäkuu 10, 2017, 18:22:34 »
Itse olen ihmetellyt, kun jotkut kokeilee sormineen, toimiiko tutka vai ei.
407:ssa kun yksikin tutka kenkkuilee, systeemi on vikatilassa ja ei siinä auta mitkään kokeilut, kun kaikki ehjätkin tutkat on mykkänä.  ???

Mulla noi on nyt toistaiseksi toimineet. Talvella herjasi kertaalleen ja seuraavana päivänä alkoi jälleen toimimaan. 10 tutkaa, iso vikaantumiskerroin.  :-\
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #212 : Kesäkuu 10, 2017, 19:55:04 »
Itse olen ihmetellyt, kun jotkut kokeilee sormineen, toimiiko tutka vai ei.
407:ssa kun yksikin tutka kenkkuilee, systeemi on vikatilassa ja ei siinä auta mitkään kokeilut, kun kaikki ehjätkin tutkat on mykkänä.  ???

Mulla noi on nyt toistaiseksi toimineet. Talvella herjasi kertaalleen ja seuraavana päivänä alkoi jälleen toimimaan. 10 tutkaa, iso vikaantumiskerroin.  :-\
100€, kun tänään kävin Biltemassa oli  kameraa myynnissä. Tollainen korvaisi paskat tutkat.
Riihimäen Citymarketin pihassa on niitä betoniporsaita johon tuli pikkaisen tuupattua tuli pari naarmua etupuskuriin alas.
En tiedä olisiko tutka auttanut, ehkä. No se on tietenkin rikki jo ed. omistajan puolelta.
Mikään auto mikä on aikaisemmin ollut ei ole niin vaikea hahmottaa auton kulmia, kuin C5.
Sen takia tietysti tehtaalla on päätetty parkkitutkat laittaakin.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 432
  • Peukkuja: 18
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #213 : Kesäkuu 11, 2017, 07:59:35 »
No ei, vaan sen takia että tuon kokoluokan autoissa muillakin on ollut tutkat edessä ja takana.  :)
100 tkm ajettu ja vain yksi tutka vaihdettu.

Poissa Claude

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 45
  • Peukkuja: 1
  • Sukupuoli: Mies
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #214 : Kesäkuu 14, 2017, 16:48:23 »
Nyt on vaihdettu taakse ihan mielenkiinnosta ensimmäinen Boschin parannettu anturimalli (varaosanumero 1611735680). Takaosa siinä oli kovaa muovia, eikä enää mitään massan tapaista. Takuu oli anturilla 2v - saa nähdä miten kestää. Hinta 100€ maalattavalla (ei tuntunut olevan muualla sen halvempia) ja mustana sama olisi ollut 200€. Onneksi liikkeessä maalasivat veloituksetta.

Eteen ei ole tarvinnut vaihtaa vielä yhtään, mutta kaikki taka-anturit on vaihdettu 7 v/62 tkm:n aikana, joista yksi jo kolmannen kerran. Tämä nyt vaihdettu Bosch kesti 5 v ja muut ovat kestäneet 2-6 v, paitsi yksi vain 4 kk. Vanhin toimiva on jo 5-vuotias, joten luultavasti ensi syksyn tai seuraavan kevään märillä on taas järjestelmä pimeänä. Omassani tuo järjestelmä toimii kuten Megamanilla, eli kun yksi anturi on mykkä, on koko järjestelmä mykkä, eikä auta sormella tunnustelu.

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 348
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #215 : Kesäkuu 14, 2017, 21:06:14 »
No nyt meni tutka takaa ja tässä tuplaulostuloilla varustetussa V6:ssa ei ole mitään toivoa vaihtaa reunimmaisia tutkia ilman puskurin raotusta. 163hdi:ssä oli helppo nakki....

Eli jos jollain olisi laittaa puskurin irrotusohjeet, niin ne otetaan kiitollisina vastaan :)
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10, Saab 9-5 Aero -05

Poissa Teme

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 333
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 HDi x 3
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #216 : Kesäkuu 15, 2017, 07:28:47 »
Laitas mailiososite yv:nä.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olet oikeassa !

Poissa Jarppa

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 490
  • Peukkuja: 3
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #217 : Kesäkuu 27, 2017, 18:11:44 »
Boschin anturit AD-varaosamaailmassa 39,90..

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 348
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #218 : Heinäkuu 09, 2017, 15:51:00 »
No nyt vihdoinkin sai vaihdettua, ei ole mahdoton temppu V6:seenkaan. Puskurin alamuovia irrottamalla ja taivuttamalla pääsee käsiksi anturiin.

Nyt toimii. Kiitoksia ohjeista!
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10, Saab 9-5 Aero -05

Poissa TeeKoo

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 874
  • Peukkuja: 5
  • Sukupuoli: Mies
  • C5 III Break HDi204 Exclusive A vm. 2011
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #219 : Heinäkuu 09, 2017, 17:54:31 »
KOhta varmaan vaihto edessä. KOntaktisprayn teho hiipuu. Onkos kuvallisia ohjeita jossain?
TeeKoo Turuust

Poissa Rommitommi

  • "C5"
  • *****
  • Viestejä: 348
  • Peukkuja: 5
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #220 : Heinäkuu 11, 2017, 09:10:06 »
KOhta varmaan vaihto edessä. KOntaktisprayn teho hiipuu. Onkos kuvallisia ohjeita jossain?

Sullakin kun on noi tuplaputket, niin vaatii vähän enemmän hommaa noiden reunimmaisten anturien vaihto. Voin laittaa sulle sähköpostiin saamani ohjeen puskurin irroittamiseeen, jos laitat osoitteen vaikka yksityisviestinä. Anturin vaihtoa varten ei koko puskuria ei kannata irroittaa kuten ohjeessa, vaan reunimmaisen tutkan vaihtamiseen riittää puskurin alamuovin raottaminen.

Jos ei ole Lexiaa, niin ensi alkuun tietysti kannattaa käydä vaikka Motomaatilla lukemassa, että mikä anturi on viallinen, niin ei turhaan tule revittyä puskuria irti jne. Motomaatti osaa kertoa vikakoodia antavien antureiden sijainnin kuten Lexia, mihin monikaan näkemäni halpislukija ei ole pystynyt.

Jos on takaa keskeltä mennyt anturi, niin ei muuta kuin makuulle pää puskurin alle, sieltä näkyy anturit ja pystyy vaihtamaan sorminäppäryydellä. Anturit on kiinni puskurissa takaosastaan ylhäältä ja alhaalta, ja kun näitä kiinnityskohtia vähän raottaa auki ja samanaikaisesti vähän vetää takaa/työntää puskurin puolelta, niin johan irtoaa. Tämän jälkeen anturin liitin pitää iroittaa, mikä on yleensä vähän hankalampi homma jos on kertynyt kuraa jne anturin liittimeen, voi olla vähän tiukassa. Tasapäisellä meisselillä vähän alkuun avittaa sitä liitintä anturin päästä auki ja sitten vain vetää anturin irti liittimestä.

Jos taas reunimmainen anturi, niin vaati itseltä lokasuojassa olevian torxien avaamista, ja puskurin alapuolelta pari torxia myös auki, ja sitten sitä puskurin alamuovia irrottelee varovasti niin, että saa anturin irroitettua kuten ylemmässä neuvottu ja sitten uusi anturi kiinni ja torxit takaisin kiinni. Vaatii vähän sorminäppäryyttä, mutta onnistui omillakin nakeilla.

Ohjeet saattaa kuulostaa vaikeaselkoisilta näin kirjotettuna, mutta hommaa tekiessä varmastikin avautuu paremmin. Ei siis mikään tekemätön paikka, jos on autojen kanssa aiemminkin turannut, mutta kuivuneet kurat sieltä kyllä saa naamalle noita repiessä  ;D
Citroen C5 3.0HDI -10, Saab 9-5 2.0T XWD -10, Saab 9-5 Aero -05

Poissa CelaVii5

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 468
  • Peukkuja: 4
  • C5 III HDi 240 Tourer
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #221 : Heinäkuu 11, 2017, 20:14:03 »
Suojalasit on kyllä paras varuste tuossa hommassa. Jonniinverran oli roskaa silmissä jo yhden anturin vaihdon jälkeen männä kesänä.

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #222 : Heinäkuu 16, 2017, 18:23:53 »
Suojalasit on kyllä paras varuste tuossa hommassa. Jonniinverran oli roskaa silmissä jo yhden anturin vaihdon jälkeen männä kesänä.
No ei tarvi ihmetellä kun hajoavat. Onneksi toi muovipuskuri on ihmeen joustavaa, että saa sen muutaman millin lisätilaa
pahimpienkin vaihtoon.Pakkasella ei ehkä kannata taivutella...;), Kaveri on hyvä olla mukana ja se painaa peukalolla ulkoapäin anturaa jos on tiukassa(kuten usein on).

Poissa ztitruunari

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 82
  • Peukkuja: 1
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #223 : Heinäkuu 19, 2017, 23:18:24 »
No niin pääseepä näitäkin vaihtaan. Hyvinkään Motonetin Motomaatissa vikakoodit: oikea takaa ulompi ja sisempi rikki.
Ei ole vetokoukkua joten ilmeisesti vähän helpompi homma. Mistäs saisi nyt halvalla 2kpl ?

Poissa ajl

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 6
  • Peukkuja: 0
Vs: C5 III - Parkkitutkien anturit
« Vastaus #224 : Heinäkuu 20, 2017, 23:03:26 »
Takapuskuri jumpattu irti, meni puoli tuntia taskulampun valossa. Irroitus siis syystä että vetokoukun raudat oli just liittimen edessä eikä mahtunut riittävän montaa kättä sen irroitukseen. Farmarissa kärry yläasentoon ja akun napa irti, oikealta pyörän takaa puskurin alta parkkitutkien liitin auki. Se on jollain klipareella ripustettu, pitää ehkä vetää eteenpäin.  Tavaratilan sisäpuolelta sivuluukut auki, takavalojen liitin irti ja sen takaa muovinen siipiruuvi auki, koputellaan valot irti suoraan taaksepäin. Puskurin alta sivuilta löytyy pari T20 ruuvia, ja pyöräkotelosta pari lisää. Näiden jälkeen nykäistään pyöräkotelossa oleva huopa raolleen ja alta löytyy vielä yksi T20. Takana puskurin alapuolella lähes keskellä on lärpäke joka on 10 mm mutterilla kiinni pohjassa. Vaihdetaan T30 ja sisäkautta kotelosta josta löytyi valojen liitin näkyy ihan kylkipellin vieressä parin muovipiikin välissä T30 ruuvi, takaluukun reunojen alla on kaksi hyvin näkyvästi syvennyksessä ja viimeisenä takakapyörän kaaren saumassa on alhaalta ylöspäin yksi T30. ruuvin aukaisun jälkeen saumasta kammetaan ruuvimeisselillä muoviklipsiä niin että puskurin reunan saa hiukan raolleen sivulle. Sen jälkeen sitten kämmenpohjalla taputellaan puskuria taaksepäin ja se on sitten siinä. Tämä on tuoreesta ulkomuistista kirjoitettu enkä vastaa jos joku juttu unohtui.

Sen jälkeen etsitään puolen tunnin ajan että mihin laitoin sen edellispäivänä ostetun anturin, ei muuta mielikuvaa kuin että nosti sen johonkin tosi hyvään paikkaan ja kun se lopulta löytyy eteisen ikkunalaudalta verhon takaa, todetaan että on liian pimeää jatkaa.

Anturissa on sen varsinaisen pyöreän elementin ympärillä kumirengas joka pitää muistaa vaihtaa vanhasta uuteen.