Kirjoittaja Aihe: DS5 kokemuksia  (Luettu 40326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JPL

  • "C6"
  • ******
  • Viestejä: 623
  • Peukkuja: 7
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #200 : Helmikuu 23, 2017, 19:52:29 »

Poissa tcane

  • "C2"
  • **
  • Viestejä: 86
  • Peukkuja: 2
  • Sukupuoli: Mies
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #201 : Helmikuu 23, 2017, 19:58:26 »
Paineista vielä; tyhjänä talvipyörillä olen pitänyt tehtaan täyden auton paineita takana eli 2.7-2.8, kuormattuna 3 ja kitkoilla ylikin. Edessä aina talvella n. 2.5, kitkoilla kokeililut joskus vähän enemmän muttei vaikuta yhtä paljon kuin takana eli etupäätä en ole yleensä säätänyt.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2017, 20:22:50 kirjoittanut tcane »
ex-DS5-C5X7-C3Picasso-C3Pluriel-C3

Poissa mprono

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #202 : Maaliskuu 30, 2017, 09:03:14 »
Annetaanhan kuulua sen verran, että tuli vaihdettua nuo Sachsit taakse eilen, kun sellaiset halvalla sai :)
Onpahan saatu paljon ylimääräistä työtä aiheutettua ihan vaan sillä, ettei sitä yläpään pulttia ole voitu jättää näkyviin.

Pienoinen yllätys oli, että perästä tuli huomattavasti napakampi kuin ennen.
Tarkoittanee että alkuperäiset iskarit alkoi olla vähemmän iskussa, kun 2013 päivätyt vaihtoi 314 934 Sachseihin ja tulos oli jäykempi.

Täytyy vaihtaa etupääkin ja katsoa josko aiemmin valittamani levottomuus urissa ja sivutuulella olikin vain lopussa olleet iskarit.
Ainakin etupää niiaa jarruttaessa melko paljon, mutta kun se ei jää huojumaan niin olisin veikannut jousien löysyydeksi iskareiden sijaan.
Samalla vaivalla kyllä kutkuttelisi livauttaa eibachin pro-kitti sinne väliin, jotta saisi vähän korkeutta pois  ::)

Annahan kuulua. Tuossa juttua  :). http://ds5owners.co.uk/ds5forum/styling-performance-upgrading-6/upgrading-rear-suspension-(2011-2013)/
DS5 SoChic

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #203 : Maaliskuu 30, 2017, 12:11:11 »
Annetaanhan kuulua sen verran, että tuli vaihdettua nuo Sachsit taakse eilen, kun sellaiset halvalla sai :)
Onpahan saatu paljon ylimääräistä työtä aiheutettua ihan vaan sillä, ettei sitä yläpään pulttia ole voitu jättää näkyviin.
...

Kerrotko vielä, mitä toimenpiteitä tuo yläpään pultin "löytäminen" aiheutti?

Poissa mprono

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #204 : Maaliskuu 30, 2017, 13:01:09 »
Annetaanhan kuulua sen verran, että tuli vaihdettua nuo Sachsit taakse eilen, kun sellaiset halvalla sai :)
Onpahan saatu paljon ylimääräistä työtä aiheutettua ihan vaan sillä, ettei sitä yläpään pulttia ole voitu jättää näkyviin.
...

Kerrotko vielä, mitä toimenpiteitä tuo yläpään pultin "löytäminen" aiheutti?


Moi,

Kokeillaan jos kuvan lisääminen onnistuisi, niin se kertoo enemmän kuin muutama sana.

Iskarin yläpää on siis kiinni runkoon pultatussa noin kolmion muotoisessa palassa.
Normaalisti kun avaisi pultin alhaalta, päästäisi jännityksen pois muistaen tukea tukivarren ensin, avaisi pultin ylhäältä ja olisi iskari kädessä alle vartissa.
Nyt piti ihmetellä hyvä tovi, etteikö tuota tosiaan pääse mistään muualta avaamaan. En ainakaan löytänyt mitään tapaa.

Eli tässä tapauksessa päästäkseen iskarin yläpulttiin, pitää saada tuo kolmio irti.
Kolmioon taas tukeutuu takajousi, eli jotta kolmion saa irti, pitää saada jousi pois.
Jousipuristimien kanssa auton alla turaaminen on puolestaan sen verran ikävää hommaa, että koin helpommaksi nostaa perä niin ylös, että iskarin alapulttien irrotuksen jälkeen roikkuu edelleen renkaat ilmassa.  (hybridittömässä mallissa tosin on tuolla takapäässä auton alla hyvin tilaa tehdä, joten puristimillakin selviää ehjin sormin)
Kun on iskarien alapultit pois ja renkaat roikkuu vapaana ilmassa, saa jousen kammettua ihan käsin pois.
Sen jälkeen on enää 5 pulttia per puoli, jolla tuo kolmio irtoaa, ja vihdoin pääsee siihen pulttiin kiinni, jonka avaamisella koko homma olisi tehty yksinkertaisesti.
Jos askare kuskin puolella tuntuu liian helpolta, niin oikealla puolella on äänenvaimennin ja sen suojapelti edessä kolmen pultin kohdalla.

Toinen huvittanut asia oli mutterien koko.
Citikalla on selvästi ajateltu pitää korjaamon poikien mieli virkeänä.
Iskarin alapään pultit ovat kokoa 19 ja 24 mm.
Yläpään 18 ja 21, ettei vahingossakaan ne vieressä olevat avaimet kävisi :)
DS5 SoChic

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #205 : Maaliskuu 30, 2017, 13:20:07 »

[/quote]

Kerrotko vielä, mitä toimenpiteitä tuo yläpään pultin "löytäminen" aiheutti?
[/quote]


Moi,

Kokeillaan jos kuvan lisääminen onnistuisi, niin se kertoo enemmän kuin muutama sana.
...
[/quote]

Kiitos, oli selkeästi esitetty!

Poissa mprono

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 15
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #206 : Maaliskuu 30, 2017, 13:49:49 »
Toivottavasti auttaa jotain jatkossa.

Kun olisi heti tiennyt mitä pitää tehdä, niin olisi homma varmaan käynyt ripeämminkin.
Erityisenä bonuksena voisi mainita vaimentimen suojapellin päältä tippuvan hiekan. Sitä on silmissä vieläkin
DS5 SoChic

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #207 : Huhtikuu 11, 2017, 16:54:56 »
Alustasta lämpöihin. Minkäslaisia lukemia teidän Ds5 lämpömittarit on näytelly nyt talven aikana. Oma on 2.0 Hdi koneella ja tuntuu roikottavan lämpöjä. Nollakelissä ja pikkupakkasella mittari näyttää arviolta 70-75astetta, mutta varsinkin tuossa kylmällä jaksolla ei tahtonu nostaa kuin hädin 60 asteeseen. Sisälle antaa kyllä lämpöä, mutta sähkövastukset taitavat antaa lisäapua kabiiniin.

Onko ihan perusominaisuus nykydieselissä ilman lisälämmitinta vai voisiko termostaatissa olla vikaa?

Vähän tulee out of season, mutta otin kuvan ennen kuin taas poistan kesäksi.
Tuollaisesta mustasta muovilevystä muotoilin lisäsuojat DS5 Hdi 163:n maskiin rekkarin ylä- ja alapuolella oleviin rakoihin, kiinnitys nippusiteillä. Kokonaanhan nuokaan eivät maskia peitä, mutta kyllä niillä vaikutusta on.
Vertailuna, ennen lisäsuojia kesti n -5 asteen talvikelillä kehätienopeudella moottorin lämmön nousu 90 asteeseen jotakuinkin 13 km ajomatkan ja sama suojien kanssa tapahtuu n 9 km kohdalla. Hyvin pysyy myös lämpö maantienopeuksissa seilaamatta mihinkään.
Sisälämpötilassa ei ole millään kelillä ollut valittamista, vaan sähkövastusten läpi alkaa tulla lämmintä sisälle jo parissa minuutissa.

Voisihan tuota vieläkin kehitellä tiiviimmäksi, kun tuo moottorin lämpö joka tapauksessa nousee varsin verkkaisesti. Siinäpä askarteltavaa kesäksi taas ennen seuraavia pakkasia!



Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #208 : Toukokuu 16, 2017, 23:11:36 »
Onkohan täällä jollain jo kokemuksia FSD iskareista DS5:ssa ?

Eilen tuli 100 km ajeltua jäistä röpelöä pitkin, ja alkoi päätös iskareiden vaihtamisesta olla valmis :D
Perän levottomuus tiellä, jossa on jäistä mukulaa ja hyvät urat oli myös aika mahtava.
Tästä ketjusta voisi päätellä uudemman mallisten iskareiden vaihtamisen jo rauhoittavan sitä ihan hyvin.
No, nyt on kokemuksia DS5/FSD-iskareista. Muutama sata kilometriä on nyt takana erilaisissa olosuhteissa.
Paljon niitä on kehuttu, eikä yhtään turhaan, kannattaa vaihtaa ehdottomasti. Pintapehmeys muuttuu merkittävästi ja kaikenlaiset töyssyt ja epätasaisuudet ylittyvät kolahtelematta. Silti pikkutien asfalttimutkat menevät jämäkästi kallistelematta suuremmallakin nopeudella. Mökkitien soraosuuskaan ei ole enää kunnostuksen tarpeessa.
Itselleni mukavuuspainotus on etusijalla ja sen FSD täyttää hienosti, jo suorassa maantieajossa auto tuntuu hiljaisemmalta ja ikäänkuin kokoluokkaa suuremmalta, ilmeisesti pienet pintavärinät eliminoituvat.
Tilasin FSD:t Ranskasta, alta 700€ ja asennus suuntauksineen teki 350€, eli toista tonnia meni, mutta kannatti. Iso hinta iskareista, mutta pieni hinta uudesta autosta. :-D

Poissa Valvoline

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 152
  • Peukkuja: 2
  • DS5 156thp so chic Aut -12
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #209 : Heinäkuu 06, 2017, 23:03:28 »
82000km ja vajaa kolme vuotta myöhemmin on tullut poisvaihdon aika. (1.6thp so chic)

Laitoin oston jälkeen plussia ja miinuksia, katsotaanpa onko mielipiteet muuttuneet.
+ Muotoilu säväyttää edelleen, auto on kaunis ulkoa ja sisältä. Kaikki muut tuntuvat 10vanhemmilta tuon jälkeen.
+ Jämäkkä ja hiljainen
+ Tavaratilan koko on yllättänyt positiivisesti, toimii hyvin näin lapsiperheelläkin.
+ Takapenkillä matkustaa tällä hetkellä kaksi lasta turvaistuimissa ja toimii ainakin siinä käytössä oikein hyvin
+ Moottori ja vaihteisto pelaavat erinomaisesti yhteen
+ kulutus kohtuullinen, maantiellä n.5,6 litraa. Kaupunkipyörittelyt ja motarit mukaan lukien keskikulutus ollut 7,1-7,4l/100km.
+ Kaikkiaan toimii käyttöautona ja kauppakassina oikein hyvin
+ perus stereoiden äänenlaatu yllättävän hyvä erityisesti bluetoothin tai auxin kautta - Radion äänenlaatu selvästi heikompi.
+ Etupenkit (sähkö+nahka) todella mukavat ja ajoasento hyvä. Penkin hierontaan tykästyin :)
+ Jakopäätä lukuunottamatta ollut laadukas ja luotettava. Erityisesti kiitosta (verrattuna edelliseen c5:n) siitä että erilaisia niveliä meni koko aikana vaihtoon vain yksi!)
+ toimiva avaimeton järjestelmä

negatiivisia puolia, tai jotain mitä autossa voisi kehittää:
- Jousitus lähes surkea :(
- 1.6thp oireili minulla vain jakopään osalta (kahdesti vaihdettu) ja maahantuoja/tehdas saavat minulta huonon arvosanan asian hoidosta.
- takakontin avausnapin valo saisi jäädä hetkeksi palamaan auton sammuttamisen jälkeen. Syyspimeässä vaikea löytää.
- ovien kynnykset keräävät hurjan määrän likaa joka ei lähde pesussa
- Sytytystulpat pitää vaihtaa 40tkm välein
- Isojen renkaiden vuoksi todella uraherkkä
- KALLIIT renkaat!
- Ovien tehdasrasvat (tai vehon huollot) huonot, piti itse rasvailla että ei narise.

Vaihdon syyt:
Renkaiden hinta,  öljyn kulutus kasvanut ja minä kun en haluaisi konepeltiä aukoa lainkaan, pelko moottorin kestävyydestä (vaikka tällä hetkellä toimii), eli käytännössä laskin että renkaat + kuluvien osien vaihdot seuraavan vuoden aikana niin kalliit että mieluummin käytän ne rahat seuraavaan autoon.

Seuraavaksi kokeillaan sitä toista ranskalaista merkkiä.

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #210 : Heinäkuu 08, 2017, 22:29:58 »
Noista plussista on helppo olla samaa mieltä. Kuitenkin 2.0 Hdi-kone on ihan eri juttu, käy ja kukkuu kuin kello. Kulutuslukemat saa alkamaan vaikka 4:lla jos haluaa, itse en kuitenkaan koskaan ole ymmärtänyt, että autoilun tarkoitus olisi polttoaineen säästäminen. Sekalaisessa ajossa talven, kevään ja kesän aikana yli 9 000 km matkalta on ollut keskimäärin 6,1 ltr/100 km, mulle ihan ok.
Ainoa järkevä rengaskoko DS:ään on mielestäni 215/55 17", jolla ei mitenkään ole uraherkkä, eikä hintakaan ole merkittävästi yleisempiä rengaskokoja kalliimpi, ero korkeintaan 100-150 € / rengaskerta. Ei tuo ainakaan minulla ole syy auton vaihtoon.
Jousitus ei ole surkea, vaan aikuperäinen iskunvaimennus kylläkin, kuten ylempänå voi lukea, asia on korjattavissa Konin FSD-vaimentimilla, jolloin auton käyttäytyminen muuttuu radikaalisti.
Mittarissa on nyt 88 tkm, eikä vaihto ole vielä lähelläkään, modernilla tyylikkäällä autolla mennään, kunnes sähköauto jossakin muodossa on vuorossa jonakin päivänä. :)

Poissa Valvoline

  • "C3"
  • ***
  • Viestejä: 152
  • Peukkuja: 2
  • DS5 156thp so chic Aut -12
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #211 : Heinäkuu 09, 2017, 10:00:07 »
Noista plussista on helppo olla samaa mieltä. Kuitenkin 2.0 Hdi-kone on ihan eri juttu, käy ja kukkuu kuin kello.
Samaa olen kuullut, työkaverilla on myös tuo auto tuolla kahden litran Hdi:lla ja se toimii ja kulutus on maltillista.
Lainaus
Ainoa järkevä rengaskoko DS:ään on mielestäni 215/55 17", jolla ei mitenkään ole uraherkkä, eikä hintakaan ole merkittävästi yleisempiä rengaskokoja kalliimpi, ero korkeintaan 100-150 € / rengaskerta.
Oma auto tuli niillä 18" kesärenkailla ja kritiikki kohdistuu siis niiden "alkuperäiskokoon", mutta ne siis on eikä kivoja 17" vanteitakaan ole ilmaiseksi tarjolla. En myöskään jaksa lähteä testaamaan noilla vanteilla kapeampaa tai profiililtaan erilaista kun takeita parantumisesta ei ole. Kahdet erimerkkiset renkaat on ajettu loppuun ja molemmat olivat yhtä uraherkät. Voi kun olisikin saanut myös kesärenkaat 17 tuumaisina..

Lainaus
Jousitus ei ole surkea, vaan aikuperäinen iskunvaimennus kylläkin, kuten ylempänå voi lukea, asia on korjattavissa Konin FSD-vaimentimilla, jolloin auton käyttäytyminen muuttuu radikaalisti.
Hdi on painavampi ja jo alkuun se sai parempia arvosteluita alustan osalta kuin kevyempi thp moottorilla oleva versio. Olen noista koneista lukenut kiinnostuksella, mutta siinä tullaan myös siihen että rahaa menee ja nyt käytän senkin mieluummin uuteen autoon.
Lainaus
Mittarissa on nyt 88 tkm, eikä vaihto ole vielä lähelläkään, modernilla tyylikkäällä autolla mennään, kunnes sähköauto jossakin muodossa on vuorossa jonakin päivänä. :)
En minäkään nyt olisi vaihtamassa jos alla olisi hdi 17" vanteilla.. mutta kun ei ole.

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #212 : Heinäkuu 09, 2017, 10:28:18 »
Itse panostaisin kyllä € niihin 17" kesävanteisiin.

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #213 : Heinäkuu 09, 2017, 11:03:01 »
Kyllä 17" vanteet ovat ihan alkuperäiset DS:n vanteet, joilla auto tehtaalta toimitettiin kun niin valitsin. Auton hinta oli jopa karvan halvempi kun kulutus/päästöt niillä alemmat.
Noita alkuperäisvanteita oli viime talvena netissä tarjolla "demovanteina", eli ajamattomia, mutta niille oli ollut renkaat asennettuina. Aivan virheettömät, kohtuuhintaan 190€ koko 4 vanteen sarja Matkahuollon kautta toimitettuina.
Taisi olla  17" oikea valinta kun tarjolla oli myös 18" tai 19" -  järki voitti.  :)

Poissa Maju

  • Viestejä: 3
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #214 : Heinäkuu 10, 2017, 00:35:11 »
Itsellä on DS5 2.0HDi Sport Chic-14 ja vanteet on kesä ja talvirenkaissa 18" 225/45.En kyllä moittisi ajo-ominaisuuksia, mielestäni ei erityisesti vetele mihinkään suuntaan on suuntavakaa ja kaikinpuolin miellyttävä.
Auto on muutenkin toiminut täydellisesti ja ei kyllä ole mitään tarvetta edes harkita vaihtoa.Noista FSD iskareista on tässäkin ollut jonkinverran puhetta ja tekisi mieli kokeilla saisiko huipusta vieläkin paremman.

Poissa Deeässä5

  • "C1"
  • *
  • Viestejä: 21
  • Peukkuja: 0
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #215 : Heinäkuu 10, 2017, 10:56:56 »
Saa!

Poissa Zego

  • "C8"
  • ********
  • Viestejä: 1 406
  • Peukkuja: 17
  • C5 III Break HDi163 Confort A vm. 2012
Vs: DS5 kokemuksia
« Vastaus #216 : Heinäkuu 10, 2017, 12:20:41 »
Jos on 2014, niin ne uudet iskarit (Sachs jossa PLV = Pre-loaded Linear Valve) ovat jo auton alla!?
Viitaten tähän: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=17133.msg196274#msg196274
Eivät ole Koni FSD mutta tarviiko edes parempia? :D